Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Środki transportu bliskiego

Obsługa magazynów — Magazynier logistyk , Technik logistyk .

Organizacja transportu — Technik logistyk .

bg‑gold

Wyposażenie wykorzystywane do załadunku i rozładunku jednostek ładunkowych za pomocą środków transportu bliskiego

INFOGRAFIKA

25

Spis treści

1
R1c1lAkTzuK2l
Środki transportu bliskiego
Źródło: Englishsquare sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
RDev31fKtBhcK1
Ilustracja przedstawia różne rodzaje wideł, będące osprzętem podstawowym.
Jest to podstawowy i najczęściej występujący element wyposażenia wózków. To od nich bierze się nazwa całej grupy wózków. Umożliwiają przenoszenie palet oraz większość dużych towarów. Większość wózków widłowych jest w nie wyposażonych od nowości.
Każde z wideł mają zasadniczo taki sam kształt, czyli składają się z dwóch części: pionowej przytwierdzanej do masztu oraz poziomej, na którą nabiera się załadunek. Widły przedstawione na ilustracji różnią się elementem pionowym. Mogą one być bowiem przytwierdzane do masztu na różne sposoby. Na ilustracji przy każdym rodzaju wideł dodano punkt interaktywny z uzupełniającą treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego.
  1. Przykręcane widły posiadają dwa rzędy dziurek, którymi przykręca się je do masztu.
  2. Widły z zaczepem typu PIN posiadają w szczycie pionowej części wąską rurkę, czyli tuleję przyspawaną powierzchnią boczną do wideł. W tę część wsuwa się odpowiadającą jej wymiarom poprzeczną rurkę masztu.
  3. Widły do pozycjonerów zaczepia się na specjalnym prostokątnym stelażu zwanym pozycjonerem, który jest szeroki, dzięki czemu można zaczepić na nim więcej wideł. Na rysunku zaczepiono dwie pary wideł.
  4. Widły bez zaczepów są gładkie w części pionowej.
  5. Widły zawieszane na karetkę. Karetka jest swego rodzaju stelażem czy też płytą czołową, przymocowaną do masztu wózka. Przymocowuje się do niej widły lub inny osprzęt. Widły zawieszane w ten sposób posiadają po parze płaskich i szerokich haków, którymi wiesza się je na karetce. Haki dla lepszej stabilności znajdują się jeden nad drugim na pionowej części wideł.
Osprzęt podstawowy - widły
Źródło: Englishsquare sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
RRzunbv12vhF1
Ilustracja zatytułowana jest "Zawieszenia na karetkach". Karetka jest swego rodzaju stelażem czy też płytą czołową, przymocowaną do masztu wózka. Przymocowuje się do niej widły lub inny osprzęt. Ilustracja przedstawia cztery rodzaje wideł:
  1. bez zaczepów, które są gładkie, to znaczy nie posiadają żadnych haków ani dziur do przykręcenia,
  2. widły z zawieszeniem na karetkę, które w pionowej części posiadają dwa płaskie haki jeden nad drugim,
  3. widły z zaczepem typu pin, które w pionowej części posiadają przyspawaną ścianką rurkę służącą do zamocowania,
  4. widły przykręcane posiadające dwa rzędy dziurek biegnące wzdłuż pionowej części wideł, przez które przykręca się je do masztu.
Treść tekstowa na ilustracji. Widły zawieszane na karetkach to widły standardowe.
Przy doborze widły do wózka bierzemy pod uwagę:
  • udźwig,
  • klasę karetki,
  • długość widły.
Przykładowe oznaczenia:
  • sto na czterdzieści pięć na tysiąc dwieście, gdzie wymiary podano w kolejności: szerokość na wysokość na długość,
  • tysiąc dwieście pięćdziesiąt na pięćset; jest to udźwig widły przy środku ciężkości pięćset milimetrów,
  • rzymska dwójka A ukośnik rzymska dwójka B, co oznacza klasę karetki.
Zawieszenie na karetkach
Źródło: Englishsquare sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
1
R8E6nwMFVZ44W
Ilustracja interaktywna 1. Trawersa z hakiem {audio}{image#}, 2. Ostroga {audio}{image#}, 3. Przedłużka wideł {audio}{image#}, 4. Nakładka szeregowa {audio}{image#}, 5. Platforma robocza {audio}{image#}, 6. Paletyzer {audio}{image#}, 7. Kontener z uchylnym dnem {audio}{image#}, 8. Dociskacz {audio}{image#}, 9. Szufla {audio}{image#}, 10. Uchwyt do beczek {audio}{image#}, 11. Karetka przesuwna {audio}{image#}, 12. Chwytak {audio}{image#}
Osprzęt wózków widłowych
Źródło: Englishsquare sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Osprzęt wózków widłowych:

  1. Nienapędzany:

    • Trawersa z hakiem
      Opis ilustracji: Trawersa to mała, pozioma belka nakładana na widły wózka poprzez wsunięcie wideł w dwa otwory w belce. Na środku belki, czyli pomiędzy widłami, znajduje się hak, pod który można podczepić ładunek. Po uniesieniu wideł ładunek może być transportowany.

    • Ostroga
      Opis ilustracji: Ostroga to długi pręt nakładany na widły wózka poprzez wsunięcie ich w specjalne kieszenie ostrogi. Kieszenie te dopasowane są do kształtu wideł. Ostroga przeznaczona jest do transportu materiałów zrolowanych lub w kręgach takich jak dywany, druty, blachy.

    • Przedłużka wideł
      Opis ilustracji: Przedłużki to para dłuższych wideł, które nakłada się na widły wózka w celu wydłużenia ich bez konieczności demontażu. Ważne jest, aby długość wideł stanowiła minimum 60 procent długości przedłużki.

    • Nakładka szeregowa
      Opis ilustracji: Nakładka szeregowa to stelaż przypominający kształtem widły, które służą do przedłużenia długości i szerokości roboczej wideł, co umożliwia unoszenie ładunków o większych gabarytach. Nakładka zawiera cztery widły i montowana jest na widłach wózka poprzez wsunięcie ich w dwie kieszenie znajdujące się w dwóch środkowych widłach nakładki.

    • Platforma robocza
      Opis ilustracji: Platforma robocza to jednolita stalowa konstrukcja spawana tworząca klatkę. Platforma montowana jest na widłach poprzez umieszczenie ich w specjalnych kieszeniach zlokalizowanych pod podłogą platformy. Kieszenie zawierają zabezpieczenie przed wysunięciem się wideł z platformy. Platforma ta służy do podnoszenia osób za pomocą wózka widłowego.

  2. Napędzany:

    • Paletyzer
      Opis ilustracji: Paletyzer to konstrukcja kilku dodatkowych par wideł. Dodatkowe widły montowane są na specjalnej ramie, zakładanej na maszt wózka widłowego. Paletyzer umożliwia transport większej liczby palet.

    • Kontener z uchylnym dnem
      Opis ilustracji: Kontener z uchylnym dnem to skrzynia z otwieraną podłogą. Kontener montowany jest na widłach wózka, co umożliwia transport ładunków w nim zawartych, a następnie opróżnienie go w miejscu rozładunku poprzez otworzenie dna skrzyni. Kontener zawieszony jest na widłach za pomocą specjalnych uchwytów dopasowanych do szerokości wideł.

    • Dociskacz
      Opis ilustracji: Dociskacz to kwadratowa platforma zakładana nad ładunkiem umieszczonym na widłach wózka w celu zapewnienia docisku niestabilnego materiału. Dociskacz zamontowany jest na maszcie wózka widłowego.

    • Szufla
      Opis ilustracji: Szufla to osprzęt, który umożliwia transport materiałów sypkich na niewielkie odległości. Dzięki swojej konstrukcji umożliwia pobieranie ładunku tak jak łopatą. Montowana jest na widłach wózka poprzez umieszczenie ich w specjalnych kieszeniach połączonych z korpusem szufli.

    • Uchwyt do beczek
      Opis ilustracji: Uchwyt do beczek to trzymadło w kształcie półksiężyca umożliwiające transport beczek. Uchwyt montowany jest na widłach wózka poprzez umieszczenie ich w specjalnych kieszeniach połączonych z półksiężycową konstrukcją. Po podniesieniu beczki półpierścień jest zaciskany, aby umożliwić bezpieczny transport.

    • Karetka przesuwna
      Opis ilustracji: Karetka przesuwna to konstrukcja umożliwiająca precyzyjne układanie transportowanego ładunku poprzez przesuwanie wideł na boki.

    • Chwytak
      Opis ilustracji: Chwytak służy do transportu zbelowanych ładunków. Montowany jest na karetce wózka, a jego konstrukcja składa się z ramy i zamontowanych na niej po dwóch stronach dwóch prostokątnych ograniczników umożliwiających dociśnięcie ładunku.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
R6TWkm1RXU8Xf
Ilustracja interaktywna 1. ostroga
Podział osprzętu
Źródło: Englishsquare sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Podział osprzętu

Udźwig osprzętu wózków widłowych w kilogramach

Nienapędzany

Udźwig

Napędzany

Udźwig

Trawersa z hakiem

10000

Paletyzer

4500

Ostroga

6000

Kontener z uchylnym dnem

2000

Nakładka szeregowa

5000

Dociskacz

2000

Platforma robocza

Do dwustu pięćdziesięciu

Szufla

2500

Platforma robocza

Do dwustu pięćdziesięciu

Uchwyt do beczek

300

Platforma robocza

Do dwustu pięćdziesięciu

Karetka przesuwna

6000

Platforma robocza

Do dwustu pięćdziesięciu

Chwytak

2500

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6
R1aSnEqELf1aK
Ilustracja przedstawiająca osprzęt nienapędzany. Na ilustracji do każdego rysunku przedstawiającego rodzaj osprzętu dodano punkty interaktywne z uzupełniającą treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego.
  1. Nakładka szeregowa składa się z długiego pręta, do którego przymocowane są prostopadle w równych odległościach cztery krótsze, szpiczasto zakończone płaskie widły.
    Treść: Komentarz lektora: Nakładka szeregowa, czyli trawersa, służy do transportu elementów o znacznej szerokości. Istnieje możliwość montażu na karetkę, bądź na widły.
  2. Ostroga to ostro zakończony pręt o końcówce pomalowanej na żółto. Pręt wystaje z prostokątnego stelażu zamocowanego do masztu.
    Treść: Ostroga umożliwia wykorzystanie wózka widłowego do transportu rol bądź elementów zwijanych. Wykonuje się ostrogi do dywanów, zwojów.
  3. Trawersa z hakiem to element znajdujący się poprzecznie na widłach. Ma on kształt prostokąta o rozszerzeniach w miejscach mocowania na widłach. Na środku trawersy przymocowany jest hak.
    Treść: Trawersa z hakiem nakładana jest na widły wózka i blokowana za pomocą docisków. Służy do prac przeładunkowych i transportowych.
  4. Przedłużka jest podłużną płaską nasadką wydłużającą widła.
    Treść: Przedłużka, czyli nakładka na widły, zwiększa zasięg roboczy wideł. Przy doborze należy zapewnić odpowiedni udźwig i długość: widła musi podtrzymywać min. 60 procent długości przedłużki.
  5. Platforma robocza przypomina balkon. Składa się z podłogi i balustrady wokół. Z jednej strony w balustradzie znajdują się drzwiczki, a po jej prawej stronie znajduje się kratka na stelażu dwukrotnie wyższa, niż barierka.
    Treść: Platforma robocza montowana na widłach wózka widłowego pozwala na szybkie wykonanie prac na niewielkich wysokościach.
Osprzęt nienapędzany
Źródło: Englishsquare sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7
R8gImB8STbC9t
Ilustracja interaktywna 1. Platforma robocza {audio}, 2. Nakładka szeregowa {audio}, 3. Ostroga {audio}, 4. Trawersa z hakiem {audio}
Osprzęt nienapędzany wózków widłowych
Źródło: Englishsquare sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Osprzęt nienapędzany wózków widłowych

Udźwig osprzętu nienapędzanego rosnąco w kilogramach

Osprzęt

Udźwig

Platforma robocza

500

Nakładka szeregowa

5000

Ostroga

6000

Trawersa z hakiem

10000

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

8
R1etVHX6QBowr
Ilustracja przedstawiająca osprzęt napędzany. Na ilustracji przy każdym rodzaju osprzętu dodano punkt interaktywny z uzupełniającą treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego.
  1. Dociskacz jest prostokątnym metalowym stelażem składającym się z ramy i poprzecznie zamocowanymi w niej prętami. Dociskacz przymocowany jest do masztu nad widłami.
    Treść: Dociskacz, w nawiasie stabilizator obciążenia, koniec nawiasu, umożliwia docisk niestabilnego ładunku przewożonego wózkiem widłowym. Dociskanie ładunków o niestabilnym ułożeniu, lekkich, o znacznych gabarytach i tym podobne.
  2. Chwytak jest dwuczłonową prostokątną ramą przymocowaną równolegle do masztu. Wewnątrz ramy znajduje się pręt przymocowany wzdłuż dłuższego boku ramy. Do ramy prostopadle przymocowane są dwa dodatkowe ruchome stelaże z poprzecznymi prętami wewnątrz. Stelaże te można przesuwać po ramie tak, aby znajdowały się bliżej albo dalej siebie.
    Treść: Chwytak służy po uchwycenia po bokach ładunku i jego transportu. Chwytak obrotowy umożliwia ponadto obracanie ładunku o 360 stopni.
  3. Uchwyt do beczek przymocowany jest stelażem prostopadle do masztu. Na końcu stelażu znajduje się poziomo ustawiony metalowy pasek w kształcie łuku.
    Treść: Uchwyt do beczek umożliwia chwyt i transport beczek w pozycji pionowej, w wybranych konstrukcjach umożliwia również obrót.
  4. Szufla przymocowana jest do masztu. Ma ona kształt poziomo usytuowanego graniastosłupa o trójkątnej podstawie, który ma usuniętą jedną ze ścian, a przeciwną krawędzią ścian przymocowany jest do stelażu przymocowanego do masztu.
    Treść: Szufla służy do transportu materiałów sypkich, a także do odśnieżania. Możliwy montaż na karetkę albo widły. Przemieszczanie piasku, węgla, gruzu, elementów metalowych, z tworzyw sztucznych, śniegu, i tym podobne.
  5. Kontener z uchylnym dnem jest dużych rozmiarów pojemnikiem bez przykrywki, który zawieszono na podniesionych wysoko widłach.
    Treść: Kontener z uchylnym dnem służy do magazynowania, a następnie transportowania materiałów sypkich przy pomocy wózka widłowego oraz do wysypywania materiału sypkiego na miejsce docelowe.
  6. Paletyzer to szeroki stelaż, do którego przymocowano trzy pary wideł.
    Treść: Paletyzer stosowany jest do jednoczesnej obsługi kilku palet, występują paletyzery na dwie, trzy palety.
  7. Karetka przesuwna jest stelażem w formie prostokątnej ramy zamontowanej do masztu. Umożliwia ona przesuwanie wideł na boki. Do karetki przymocowano widły i przesunięto je w bok.
    Treść: Karetka przesuwna, czyli pozycjoner, umożliwia precyzyjny przesuw wideł, również poza szerokość korpusu.
Osprzęt napędzany
Źródło: Englishsquare sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

9
RHF8PSR7saYBK
Ilustracja interaktywna 1. Uchwyt do beczek {audio}, 2. Dociskacz {audio}, 3. Kontener z uchylnym dnem {audio}, 4. Szufla {audio}, 5. Chwytak {audio}, 6. Paletyzer {audio}, 7. Karetka przesuwna {audio}
Osprzęt napędzany wózków widłowych
Źródło: Englishsquare sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Osprzęt napędzany wózków widłowych

Udźwig osprzętu napędzanego rosnąco w kilogramach

Osprzęt

Udźwig

Uchwyt do beczek

300

Dociskacz

1800

Kontener z uchylnym dnem

2000

Szufla

2500

Chwytak

2500

Paletyzer

4500

Karetka przesuwna

6000

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

10
RXZ6VZ9zMVo9b
Ilustracja interaktywna przedstawia różnego rodzaju osprzęt suwnic. Na planszy znajduje się osiem rysunków, obok których umieszczono punkty interaktywne. Po kliknięciu punktu pojawia się ramka z tekstem uzupełniającym i powiększoną grafiką taką samą jaka widnieje na planszy.
  1. Zawiesia łańcuchowe
    Ilustracja
    W górnej części znajduje się stosunkowo niewielka obręcz, na której zawieszone są cztery łańcuchy równej długości. Każdy z nich jest kilka razy dłuższy od obręczy. Na końcach łańcuchów zamocowane są haki, które można zapiąć podobnie jak karabińczyk.
    Tekst
    Zawieszenia łańcuchowe wykonane ze stali. Są najmocniejszym rodzajem zawiesi dźwigowych, odpornym na czynniki takie jak wysoka temperatura, na przykład powyżej stu stopni Celsjusza czy też przetarcia. Mocowane są do ładunku poprzez zastosowanie haków. Są wykorzystywane do podnoszenia elementów, które posiadają własne punkty zaczepowe oraz do mocowania przez opasanie. Najczęściej stosuje się je w przemyśle hutniczym.
  2. Trawersa
    Ilustracja
    Pozioma metalowa belka o kwadratowym przekroju poprzecznym. Po środku belki na jej wierzchu znajduje się pół owalny uchwyt do zaczepienia na przykład na haku. Na obu końcach belki wiszą przyczepione dwa haki o budowie jak karabińczyk.
    Tekst
    Trawersa podwieszana na przykład na hakach dźwignicy. Wyposaża się ją w akcesoria takie jak haki czy zawiesia.
  3. Zawiesia wężowe
    Ilustracja
    Długi wąski worek zszyty końcami tworzy kształt elipsy. W nim znajdują się dodatkowe elastyczne wzmocnienia w postaci cienkich rurek zespolonych ze sobą końcami jak worek.
    Tekst
    Zawiesia wężowe są to zawiesia kołowe – o zamkniętym obwodzie. Tworzą je włókna poliestrowe zamknięte w tkane rękawy ochronne.
  4. Zawiesia linowe
    Ilustracja
    W górnej części znajduje się stosunkowo niewielka obręcz, na której zawieszone są cztery liny równej długości. Każda z nich jest kilka razy dłuższa od obręczy. Na końcach lin zamocowane są haki, które można zapiąć podobnie jak karabińczyk.
    Tekst
    Zawiesia linowe wykonane z lin stalowych. Składają się z co najmniej jednego cięgna. Przeznaczone do podnoszenia ciężkich ładunków, na przykład betonowych i stalowych elementów.
  5. Zawiesia pasowe
    Ilustracja
    Na łańcuchu wisi hak, na którym zawieszono szeroki pas z tkaniny. Pas oplata rurę, która jest przenoszona.
    Tekst
    Zawiesia pasowe to dwuwarstwowe pasy wykonane z mocnych taśm zszywanych ze sobą. Stosowane do podnoszenia ciężkich ładunków lub montażu elementów gabarytowych. Rozróżniamy wiele odmian zawiesi pasowych w zależności od ich długości, grubości, szerokości, udźwigu. Jedną z nich są zawiesia pasowe pętlowe, które zawierają pętlę ułatwiającą transport materiałów długich, na przykład transport rur).
  6. Chwytaki
    Ilustracja
    Urządzenie składające się z krótkiego walca, na którego górze znajduje się pół owalny uchwyt do zawieszenia. Spod dolnej części wystają cztery elementy przypominające nogi pająka. Po obu stronach dolnej podstawy walcowatej części urządzenia znajduje się jeden pręt nie dłuższy, niż średnica podstawy. Na końcach obu prętów znajdują się metalowe wykrzywione łukowato listwy metalowe o ostrych zakończeniach. Są wybrzuszone na zewnątrz. Dzięki wygięciu listwy te mogą chwytać na przykład drewnianą belkę.
    Tekst
    Chwytaki to urządzenia napędzane hydraulicznie lub elektrohydrauliczne. Wykorzystywane do przeładunków materiałów sypkich lub w kawałkach, między innymi do transportu drewna, kamieni, drzew, złomu.
  7. Czerpaki
    Ilustracja
    Urządzenie składające się z krótkiego walca, na którego górze znajduje się pół owalny uchwyt do zawieszenia. Przy dolnej części zamontowane są dwa elementy przypominające szufelki. Elementy te można do siebie zbliżyć po łuku w dół i do siebie i oddalać po łuku w górę na zewnątrz. Będąc blisko siebie, tworzą swego rodzaju pojemnik do przenoszenia na przykład piasku. Gdy są od siebie oddalone, ich zawartość się wysypuje i można nimi nabrać kolejną część towaru.
    Tekst
    Czerpaki to urządzenia służące do transportu materiałów sypkich, takich jak granulaty, piach, kamienie, zboże.
  8. Uchwyt
    Ilustracja
    Opis od góry. Uchwyt posiada pionowo ustawioną elipsę, na której można go zawiesić. Elipsa przyspawana jest do trójkąta utworzonego w listewek o obłych zakończeniach. Poniżej znajduje się pozioma dłuższa od podstawy trójkąta listwa, z końców której odchodzą w dół dwa pionowe krótkie ramiona zakończone kwadratami wyściełanymi od środka gumowymi pasami.Części gumowe kwadratów są skierowane do siebie wzajemnie i służą do chwytania przenoszonego przedmiotu.
    Tekst
    Uchwyty to urządzenia chwytające, produkowane pod specjalne wymagania procesów technologicznych. Stosowane do transportu określonych, jednostkowych ładunków między innymi do transportu zwojów drutu, beczek, kręgów, form walcowych, silników, szyn, kół, rur.
Osprzęt suwnic
Źródło: Englishsquare sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

11
R18OiN6zbsF0c
Ilustracja interaktywna przedstawia różnego rodzaju osprzęt żurawi słupowych. Na planszy znajdują się cztery rysunki, obok których umieszczono punkty interaktywne. Po kliknięciu punktu pojawia się ramka z tekstem uzupełniającym i powiększoną grafiką taką samą jaka widnieje na planszy.
  1. Zawiesia łańcuchowe
    Ilustracja
    W górnej części znajduje się stosunkowo niewielka obręcz, na której zawieszone są cztery łańcuchy równej długości. Każdy z nich jest kilka razy dłuższy od obręczy. Na końcach łańcuchów zamocowane są haki, które można zapiąć podobnie jak karabińczyk.
    Tekst
    Zawiesia łańcuchowe wykonane ze stali. Są najmocniejszym rodzajem zawiesi dźwigowych, odpornym na czynniki takie jak wysoka temperatura powyżej stu stopni Celsjusza czy też przetarcia. Mocowane są do ładunku poprzez zastosowanie haków. Są wykorzystywane do podnoszenia elementów, które posiadają własne punkty zaczepowe oraz do mocowania przez opasanie. Najczęściej stosuje się je w przemyśle hutniczym.
  2. Zawiesia pasowe
    Ilustracja
    Na łańcuchu wisi hak, na którym zawieszono szeroki pas z tkaniny. Pas oplata rurę, która jest przenoszona.
    Tekst
    Zawiesia pasowe to dwuwarstwowe pasy wykonane z mocnych taśm zszywanych ze sobą. Stosowane do podnoszenia ciężkich ładunków lub montażu elementów gabarytowych. Rozróżniamy wiele odmian zawiesi pasowych w zależności od ich długości, grubości, szerokości, udźwigu. Jedną z nich są zawiesia pasowe pętlowe, które zawierają pętlę ułatwiającą transport materiałów długich, na przykład transport rur.
  3. Zawiesia linowe
    Ilustracja
    W górnej części znajduje się stosunkowo niewielka obręcz, na której zawieszone są cztery liny równej długości. Każda z nich jest kilka razy dłuższa od obręczy. Na końcach lin zamocowane są haki, które można zapiąć podobnie jak karabińczyk.
    Tekst
    Zawiesia linowe wykonane są z lin stalowych. Składają się z co najmniej jednego cięgna. Przeznaczone do podnoszenia ciężkich ładunków, na przykład betonowych i stalowych elementów.
  4. Zawiesia wężowe
    Ilustracja
    Długi wąski worek zszyty końcami tworzy kształt elipsy. W nim znajdują się dodatkowe elastyczne wzmocnienia w postaci cienkich rurek zespolonych ze sobą końcami jak worek.
    Tekst
    Zawiesia wężowe są to zawiesia kołowe – o zamkniętym obwodzie. Tworzą je włókna poliestrowe zamknięte w tkane rękawy ochronne.
Osprzęt żurawi słupowych
Źródło: Englishsquare sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

12
R1786JpNLHpMW
Ilustracja przedstawia elementy przenośników. Na planszy umieszczono cztery rysunki, obok których znajdują się punkty klikalne. Po kliknięciu na punkt pojawia się ramka z tekstem i z rysunkiem takim samym jak na planszy.
  1. Osłona
    Metalowy ażurowy element w kształcie odwróconej do góry nogami rynny. Przód i tył posiadają ochraniające ścianki..
    Tekst
    Osłona to zabezpieczenie przed dostępem do ruchomych części, zaprojektowane w celu zminimalizowania możliwości i ryzyka wystąpienia urazów spowodowanych kontaktem z krążnikami.
  2. Rolka naprowadzająca taśmę
    Ilustracja
    Pręt z założonym na niego wałkiem, inaczej rolką zaczepiony końcami na dwóch wspornikach w kształcie litery V. Wsporniki w spodniej części posiadają prostokątne płaskie podstawki.
    Tekst
    Rolka naprowadzająca taśmę to element odpowiedzialny za naprowadzanie taśmy.
  3. Zasobniki
    Ilustracja
    Prostokątna rama z metalowych listewek. Bok pionowy jest dłuższy od poziomego. Ramka przedzielona jest jedną poziomą listewką na pół. Na pionowych listewkach przyspawanych jest osiem haków w kształcie litery U. Są one rozłożone równomiernie i symetrycznie i znajdują się tylko z jednej strony ramki.
    Tekst
    Zasobniki służą do magazynowania rolek, równoważnie krążników, na trasie przenośnika taśmowego.
  4. Zgarniacze
    Ilustracja
    Metalowa długa i wąska obudowa o kwadratowym przekroju poprzecznym i bez wierzchniej ścianki. Z obudowy wystaje gumowy pasek, który w przekroju poprzecznym zwęża się ku górze. Pasek dotyka taśmy na całej swej szerokości, oczyszczając ją.
    Tekst
    Zgarniacze przeznaczone są do czyszczenia przenośników taśmowych.
Przenośniki
Źródło: Englishsquare sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

13
R13nGIqmVLbAy
Ilustracja interaktywna przedstawia dwa przykładowe zestawy transportowe. Obok rysunku każdego z nich znajduje się punkt interaktywny, po którego kliknięciu pojawia się ramka z rysunkiem identycznym jak na głównej planszy i z tekstem.
  1. Przyczepa
    Ilustracja
    Rama składająca się z dwóch krótkich metalowych listew, które są do siebie równoległe. Listwy połączone są dłuższą listwą prostopadłą do nich, tworząc kształt podobny do litery C. Rama położona jest płasko. Pośrodku długiej listwy i jednocześnie między krótkimi listwami znajduje się prostokątna niewielka platforma o dłuższym boku równoległym do obu krótkich listew i o krótszym boku o długości mniej więcej na jedną trzecią długości długiej listwy. Po zewnętrznej stronie lewej krótkiej listwy zamontowany jest okrągły uchwyt.
    Tekst
    Przyczepa to element, który w połączeniu z platformą transportową tworzy zestaw transportowy. Zarówno jazda, jak i transport materiałów mogą odbywać się w trybie ręcznym, częściowo lub całkowicie automatycznym. Wybór odpowiedniej przyczepy jest uzależniony od wielkości i masy ładunku oraz warunków eksploatacji.
  2. Platforma transportowa
    Ilustracja
    Metalowa prostokątna ramka z listewek. Pod ramą w rogach zamontowane są niewielkie kółka o dużym zakresie ruchu. Nad kółkami na ramie znajdują się przyspawane w orientacji pionowej, nieco pod kątem, wychylone na zewnątrz listewki składające się z dwóch połączonych listewek. Ochraniają one przedmiot ulokowany na ramie przed spadnięciem czy zsunięciem się.
    Tekst
    Element, który w połączeniu z przyczepą tworzy zestaw transportowy. Zarówno jazda, jak i transport materiałów mogą odbywać się w trybie ręcznym, częściowo lub całkowicie automatycznym. Stanowią one nośnik ładunku dla transportowanego materiału. Dostępne są różne rodzaje platform w zależności od transportowanego materiału.
Zestaw transportowy
Źródło: Englishsquare sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

14
R1IjdVw9rKopx
Ilustracja interaktywna przedstawia wykorzystanie oprogramowania typu te em es i wu em es. Na planszy znajdują się dwa monitory komputerowe. Na jednym wyświetla się napis te em es, a na drugim wu em es. Obok każdego znajduje się punkt interaktywny, po którego kliknięciu pojawia się ramka z tekstem.
  1. te em es z angielskiego Transportation Management System, to system zarządzania transportem; oprogramowanie, wykorzystywane przez firmy do efektywnego zarządzania funkcjami logistycznymi i transportowymi. Organizuje ono dane transportowe. Jest najbardziej efektywnym i popularnym sposobem, w jaki spedytorzy kumulują niezbędne dane. Te em es umożliwia:
    • planowanie ładunków,
    • optymalizację trasy przewozu,
    • nadzorowanie przesyłek,
    • zarządzanie przewoźnikami,
    • rezerwowanie ładunków,
    • przetargi,
    • obsługę płatności,
    • wykonywanie raportów kpi – kluczowych wskaźników efektywności.
  2. wu em es z angielskiego Warehouse Management Software), to magazynowy system informatyczny; oprogramowanie wykorzystywane przez firmy do kontroli zapasów, organizowania operacji magazynów i centrów dystrybucji oraz zarządzanie procesem realizacji zamówień. Oprogramowanie to optymalizuje procesy Gospodarki Magazynowej. Umożliwia także tworzenie zaawansowanych raportów wydajności pracy w łańcuchu dostaw. Wszystkie dane dotyczące produktów kumulowane są za pomocą kodów paskowych. W tym celu wykorzystuje się urządzenia takie jak: skanery, czytniki oraz kolektory danych.
Wykorzystanie oprogramowania typu TMS i WMS
Źródło: Englishsquare sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

15
11
Schemat interaktywny - instrukcja
  1. Schemat interaktywny jest zbudowany z wielu okienek z tekstem.

  2. Poszczególne okienka można dowolnie przeciągać za pomocą myszki.

  3. Ikona ołówka, która pojawia się przy liniach, pozwala na zmianę nazwy połączenia.

  4. Ikona dymku z plusem umożliwia dodanie nowego okienka, w którym można wpisać tekst.

  5. Ikony z liniami umożliwiają dodanie połączeń między poszczególnymi okienkami.

  6. Ikony ze strzałką w dół i w górę pozwalają na zwiększenie i zmniejszenie okienka.

  7. Ikona kosza usuwa węzły i linie połączeń.

  8. Ikona z łączem pozwala na wpisanie adresu strony internetowej.

  9. W dolnym panelu znajdują się opcje tworzenia nowych okienek, grupowania elementów, przywracania domyślnego widoku schematu interaktywnego, pobrania i wydrukowania schematu interaktywnego, usuwania stworzonych okienek.

  10. Ikona trybu pełnoekranowego jest dostępna w prawym dolnym rogu. Aby opuścić tryb pełnoekranowy, należy wcisnąć na klawiaturze klawisz Escape.

Poniżej — menu schematu interaktywnego z opisem wszystkich przycisków funkcyjnych.

RbxCnsnf5Psv3
Menu schematu interaktywnego
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniższe sekcje przedstawiono w formie schematów interaktywnych, które mają postać list ułatwiających zrozumienie struktur, powiązań i podziałów na kategorie. Pod każdym schematem znajduje się notatnik do Twojej dyspozycji.

Zastosowanie wyposażenia wózków widłowych do jednostek ładunkowych:

Rb4CI5lKT2b5m1
Zastosowanie wyposażenia wózków widłowych do jednostek ładunkowych
Źródło: Englishsquare sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rw4F5s28Mx61d
(Uzupełnij).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

16

Zastosowanie wyposażenia zestawów transportowych do jednostek ładunkowych:

R1WbixjzNGtsw
Zastosowanie wyposażenia zestawów transportowych do jednostek ładunkowych
Źródło: Englishsquare sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R10M5HlX57k9X
(Uzupełnij).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

17

Zastosowanie wyposażenia suwnic do jednostek ładunkowych:

RlCUdXm3eL8kw1
Zastosowanie wyposażenia suwnic do jednostek ładunkowych
Źródło: Englishsquare sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RwtZyBZiAp7Wk
(Uzupełnij).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

18

Zastosowanie wyposażenia żurawi słupowych do jednostek ładunkowych:

RvXwEQpwiX0sT1
Zastosowanie wyposażenia żurawi słupowych do jednostek ładunkowych
Źródło: Englishsquare sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RidiIBSvAU1b6
(Uzupełnij).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

19

Zastosowanie wyposażenia wózków czołowych widłowych wysokotonażowych do jednostek ładunkowych:

R1KExrYDgGyQ9
Zastosowanie wyposażenia wózków czołowych widłowych wysokotonażowych do jednostek ładunkowych
Źródło: Englishsquare sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RsiGP6jB4Zt6m
(Uzupełnij).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

20

Zastosowanie wyposażenia wózków czołowych widłowych w przestrzeni załadunkowej:

R1OIJLVGqMZgP1
Zastosowanie wyposażenia wózków czołowych widłowych w przestrzeni załadunkowej
Źródło: Englishsquare sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RRSGcoarEpUum
(Uzupełnij).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

21

Zastosowanie wyposażenia wózków czołowych widłowych wysokotonażowych w przestrzeni załadunkowej:

RJtWXeQNFsFbQ
Zastosowanie wyposażenia wózków czołowych widłowych wysokotonażowych w przestrzeni załadunkowej
Źródło: Englishsquare sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1DHD7oZoCKOc
(Uzupełnij).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

22

Zastosowanie wyposażenia zestawów transportowych w przestrzeni załadunkowej:

R1BIGKXnO7msH
Zastosowanie wyposażenia zestawów transportowych w przestrzeni załadunkowej
Źródło: Englishsquare sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1XGZkz47KDjX
(Uzupełnij).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

23

Zastosowanie wyposażenia suwnic w przestrzeni załadunkowej:

RoqwB9bVsIsgT1
Zastosowanie wyposażenia suwnic w przestrzeni załadunkowej
Źródło: Englishsquare sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R15UiRbfgnqgl
(Uzupełnij).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

24

Zastosowanie wyposażenia żurawi słupowych w przestrzeni załadunkowej:

R1MNwC1NqDxN51
Zastosowanie wyposażenia żurawi słupowych w przestrzeni załadunkowej
Źródło: Englishsquare sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1COWe93iOIlH
(Uzupełnij).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Powiązane ćwiczenia