Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wypowiedzenie, zdanie, równoważnik zdania, czyli w jaki sposób budujemy swoje wypowiedzi

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna i rozumie pojęcie wypowiedzenia,

  • wie, co to jest równoważnik zdania,

  • wie, co to jest zdanie,

  • zna podział wypowiedzeń ze względu na cel.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • odróżnić równoważnik zdania od zdania,

  • określać rodzaje zdań,

  • tworzyć zdania rozwinięte i nierozwinięte,

  • zamieniać zdanie na równoważnik zdania i odwrotnie,

  • posługiwać się zdaniem i równoważnikiem zdania.

2. Metoda i forma pracy

Podająca, ćwiczenia utrwalające, praca samodzielna.

3. Środki dydaktyczne

Zeszyt ćwiczeń, ćwiczenia przygotowane przez nauczyciela.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel wprowadza w temat lekcji, przypomina i uściśla podstawowe pojęcia.

Wypowiedzenie – najmniejsza jednostka językowego porozumiewania się, wyraz lub grupa wyrazów pełniących funkcję komunikatywną i tworzących strukturę zgodną
z obowiązującymi w gramatyce zasadami. Wypowiedzenia dzielimy na zdania
i równoważniki zdań.

Malczewski J., Szkolny słownik nauki o języku, Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”, Warszawa 1991, s. 208

Zdanie – wypowiedzenie lub zespół wyrazów wykazujących wzajemną zależność gramatyczną, w którym występuje osobowa forma czasownika.

Malczewski J., Szkolny słownik nauki o języku, Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”, Warszawa 1991, s. 217

Równoważnik zdania – wypowiedzenie nie zawierające osobowej formy czasownika
i w związku z tym nie tworzące formalnie zdania, jednak wyrażające te same treści, co zdanie.

Malczewski J., Szkolny słownik nauki o języku, Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”, Warszawa 1991, s. 163

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia. Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadań, tłumaczy niejasności, weryfikuje wnioski.

5. Bibliografia

  1. Dobrowolska H., Jutro pójdę w świat. Zeszyt ćwiczeń do klasy 6, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2000.

  2. Malczewski J., Szkolny słownik nauki o języku, Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”, Warszawa 1991.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Zadanie 1. Poniższe zdania zamień na równoważniki zdań.

1. Wczoraj padał deszcz. ...........................................................................................

2. Wreszcie nastała cisza. ...........................................................................................

3. Przyjmuję od 15.00. ...........................................................................................

4. Co będzie na obiad? ...........................................................................................

5. Biegnij do przodu. ...........................................................................................

Zadanie 2. W podanych niżej zdaniach uzupełnij luki tak, aby powstały zdania rozwinięte (zastosuj wyrazy z ramki w odpowiedniej formie), a następnie dopisz zakończenie tak, żeby powstały zdania złożone.

  1. .................................. poszedłbym z tobą do ..................................................., ale .......................................................................................................................................... .

  2. ................................... tata kupił ....................... samochód, ponieważ .......................................................................................................................................... .

  3. .................................................... bawiłem się ......................................................... , gdy .......................................................................................................................................... .

  4. Kiedy ..................................... dostanę się ........................................., .......................................................................................................................................... .

  5. ........................................................... zaczynają się ferie ................................., więc .......................................................................................................................................... .

za kilka tygodni, mój, na studia, z chęcią, na placu zabaw, kino, nowy, dwa dni temu, wreszcie, zimowy

Zadanie 3. Określ rodzaje poniższych zdań. Zwróć uwagę na zastosowane znaki interpunkcyjne.

Przeczytaj wreszcie tę książkę! .................................................................................

Co sądzisz o tej wystawie? .................................................................................

Agata ma nowego psa. .................................................................................

Koniecznie musisz to zobaczyć! .................................................................................

Ewa znowu się rozchorowała. .................................................................................

Natychmiast tu posprzątajcie! .................................................................................

Co robiłaś wczoraj wieczorem? .................................................................................

Nie wiedziałem, że już tak późno! ................................................................................

Wnioski:

Ze względu na cel wypowiedzi i jej zabarwienie uczuciowe zdania dzielimy na:

  • oznajmujące,

  • pytające,

  • wykrzyknikowe,

  • rozkazujące.

Zadanie 4. W poniższym dialogu, tam gdzie to możliwe, zamień równoważniki zdań na zdania.

  • Hej! Co słychać?

  • W porządku! Dokąd to?

  • Do domu. Jutro mamy klasówkę.

  • Z matmy?

  • Niestety... W ogóle tego nie rozumiem.

  • Może pomóc? Jestem w tym niezły.

  • Chętnie! Ale jak u ciebie z czasem?

  • Mogę wpaść do ciebie za dwie godziny. Zgoda?

  • Super! Ratujesz mi życie!

  • Żaden problem. Na razie!

  • Do zobaczenia!

  • ..............................................................................................................

  • ..............................................................................................................

  • ..............................................................................................................

  • ..............................................................................................................

  • ..............................................................................................................

  • ..............................................................................................................

  • ..............................................................................................................

  • ..............................................................................................................

  • ..............................................................................................................

  • ..............................................................................................................

  • ..............................................................................................................

b) Zadanie domowe

Wykonaj 4 wybrane przez siebie zadania w zeszycie ćwiczeń, strony 90 – 94. [Dobrowolska H., Jutro pójdę w świat. Zeszyt ćwiczeń do klasy 6, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2000].

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

ROLBEgw2bbc8Q

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 120.69 KB w języku polskim
R1bsTtb7O2BIZ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 34.50 KB w języku polskim