Wypowiedzi uczniów na temat praw i obowiązków ucznia
Wypowiedzi uczniów na temat praw i obowiązków ucznia
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
zna regulamin klasowy,
zna sale i pomieszczenia szkolne oraz obejście szkoły,
zna zasady dzielenia wyrazów na głoski,
wie, co to znaczy dbać o dobre imię szkoły.
Umiejętności
Uczeń:
potrafi swobodnie wypowiadać się na dowolne tematy,
potrafi dzielić wyrazy na głoski,
potrafi opisywać swoje spostrzeżenia,
potrafi dbać o ład i porządek w klasie i szkole.
Metoda i forma pracy
Pokaz, pogadanka, ćwiczenia, praca z całą klasą, praca indywidualna, wycieczka.
Środki dydaktyczne
Regulamin klasowy, tekst ślubowania uczniów klasy pierwszej, podobizna patrona szkoły, paski papieru , ćwiczenia, nożyczki.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Nauczyciel oprowadza uczniów po pomieszczeniach szkoły i opowiada o ich przeznaczeniu oraz zachowaniu się w nich. Następnie uczniowie zwiedzają boiska szkolne i obejście szkoły.
Faza realizacyjna
Nauczyciel odczytuje poszczególne punkty regulaminu klasowego (załącznik 1) i omawia je. Zawiesza go na gazetce klasowej i oznajmia, że od dnia dzisiejszego obowiązuje on każdego ucznia.
Następnie prowadzący przypomina uczniom tekst ślubowania uczniów klasy pierwszej (załącznik 2). Uczniowie mówią jak rozumieją słowa przyrzeczenia i jak zamierzają się z nich wywiązać.
Nauczyciel demonstruje portret patrona szkoły i opowiada najciekawsze szczegóły z jego życia.
Na polecenie nauczyciela uczniowie otwierają ćwiczenia na stronie 18. Oglądają ilustracje na tej stronie oraz trzech następnych i porównują je z pomieszczeniami zwiedzanymi we własnej szkole. Uczniowie, którzy dobrze radzą sobie z czytaniem, odczytują napisy pod obrazkami.
Przerwa śródlekcyjna – uczniowie śpiewają piosenkę: „Dostał Jacek elementarz” (załącznik 3) i maszerują w miejscu oraz podskakują w rytm piosenki.
Prowadzący rozdaje uczniom paski papieru i nożyczki. Poleca im rozciąć je na pięć części. Głośno wypowiada zdanie: To jest szkoła. Uczniowie układają na ławce tyle kawałków paska, ile wyrazów jest w tym zdaniu. Następnie rozkładają na głoski poszczególne wyrazy. Podobne czynności wykonują ze zdaniem: To jest klasa.
Faza podsumowująca
Uczniowie wymieniają wszystkie pomieszczenia, które zwiedzali w szkole oraz przypominają, jakie obowiązki mają jako uczniowie swojej szkoły.
Bibliografia
J.Faliszewska , Podręcznik z ćwiczeniami do kształcenia zintegrowanego dla klasy pierwszej, cz. 1, MAC EDUKACJA S.A., Kielce 2003
Załączniki
Regulamin ucznia klasy pierwszej
załącznik 1.
Każdy uczeń przebywający w klasie, powinien dbać o jej wygląd, ład i porządek.
Każdy uczeń jest odpowiedzialny za swoją ławkę i krzesło oraz porządek na półce.
W czasie przerw, przed i po lekcjach nie wolno biegać po klasie.
Podczas przerw za porządek w klasie odpowiadają dyżurni klasowi.
Dyżurni podlewają kwiaty, ścierają tablicę, przynoszą kredę.
Uczniowie nie mogą otwierać okien, wychylać się przez otwarte okna, wspinać się po parapetach, zasłaniać ani odsłaniać żaluzji.
Za wszystkie szkody i zniszczenia spowodowane przez ucznia umyślnie lub w wyniku nie przestrzegania powyższego regulaminu, ponosi odpowiedzialność jego rodzic.
Tekst ślubowania ucznia klasy pierwszej
załącznik 2.
Ślubuję być dobrym Polakiem.
Dbać o dobre imię swojej klasy i szkoły.
Będę uczyć się w szkole, jak kochać Ojczyznę.
Jak dla niej pracować, kiedy urosnę.
Będę starał się być dobrym kolegą.
Swym zachowaniem i nauką pragnę sprawiać radość sobie, rodzicom
i nauczycielom oraz mojej Ojczyźnie - Polsce.
Piosenka pt.: „Dostał Jacek elementarz”
załącznik 3.
Dostał Jacek elementarz,
Ale mina uśmiechnięta.
Hejże hej! Hejże ha!
Elementarz Jacek ma.
Czas trwania lekcji
2x 45 minut
Uwagi do scenariusza
brak