Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RrZbTm5RSF5Ee1
Ilustracja przedstawia kolorowe zdjęcie z fragmentem kartki z pustymi pięcioliniami. Na pięcioliniach znajdują się jedynie klucze wiolinowe. W kadrze widoczny jest również leżący cienkopis oraz jedna słuchawka douszna. Tytuł lekcji: Wypowiedzi ustne i pisemne na tematy związane z muzyką.

Wypowiedzi ustne i pisemne na tematy związane z muzyką

Źródło: Aleksandra Sieja, licencja: CC0.
1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela:

RsTgwTMRzPftY
Scenariusz zajęć do pobrania.

I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.

4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:

3) rozpoznaje i analizuje utwory muzyczne określając ich elementy, nastrój i charakter, formułuje wypowiedzi, stosując pojęcia charakterystyczne dla języka muzycznego;

4) przedstawia słuchaną muzykę za pomocą środków pozamuzycznych (łącząc muzykę z innymi obszarami wiedzy): odzwierciedla graficznie cechy muzyki i strukturę form muzycznych, rysuje, maluje oraz układa teksty do muzyki, werbalizuje emocje i odczucia, opisuje słowami cechy i charakter słuchanych utworów.

II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.

1. Uczeń zna, rozumie i wykorzystuje w praktyce:

2) określa podstawowe elementy muzyki (rytm, melodię, harmonię, agogikę, dynamikę, kolorystykę, artykulację).

8. Potrafi uzasadnić własne preferencje muzyczne, argumentując swoje wybory.

Nauczysz się

opisywać nastrój słuchanych utworów;

argumentować, jaką rolę muzyka pełni w życiu człowieka;

zestawiać utwory z kompozytorami.

Dlaczego muzyka jest tak ważna w życiu człowieka?

Muzyka towarzyszy nam wszędzie. Podczas treningów słuchamy jej po to, by biec szybciej, ćwiczyć ciężej i dłużej. Reguluje nasze tętno do tego stopnia, że jej słuchanie jest zabronione podczas oficjalnych zawodów. Kiedy planujemy romantyczną kolację, również sięgamy po ulubione płyty, tym razem po to, by było nastrojowo, tajemniczo, przyjemnie. Lubimy słuchać muzyki w drodze do pracy, na spotkaniu ze znajomymi, podczas odpoczywania na plaży. Ciągle szukamy rozwiązań technologicznych, które nam to ułatwią i poprawią jakość dźwięku. Dlaczego muzyka od zawsze odgrywa w naszym życiu tak dużą rolę? Naukowcy obserwują reakcje mózgu, by się tego dowiedzieć. […] Gdy słuchamy ulubionych piosenek, zaczynamy produkować dopaminę.

Źródło: 

Muzyka towarzyszy nam wszędzie. Podczas treningów słuchamy jej po to, by biec szybciej, ćwiczyć ciężej i dłużej. Reguluje nasze tętno do tego stopnia, że jej słuchanie jest zabronione podczas oficjalnych zawodów. Kiedy planujemy romantyczną kolację, również sięgamy po ulubione płyty, tym razem po to, by było nastrojowo, tajemniczo, przyjemnie. Lubimy słuchać muzyki w drodze do pracy, na spotkaniu ze znajomymi, podczas odpoczywania na plaży. Ciągle szukamy rozwiązań technologicznych, które nam to ułatwią i poprawią jakość dźwięku. Dlaczego muzyka od zawsze odgrywa w naszym życiu tak dużą rolę? Naukowcy obserwują reakcje mózgu, by się tego dowiedzieć. […] Gdy słuchamy ulubionych piosenek, zaczynamy produkować dopaminę.

Prof. Henryk Skarżyński, otochirurg: Muzykę można definiować w różny sposób. Jedna z definicji mówi, iż muzyka to sztuka organizacji struktur dźwiękowych w czasie. Ja wolę jednak myśleć o muzyce jako o dziedzinie sztuk pięknych, elemencie naszej kultury, wreszcie formie komunikacji, która towarzyszy ludziom od wieków. Ludwig van Beethoven podkreślał, że „muzyka jest potrzebą narodów”. Pomaga tworzyć narodową tożsamość, umacniać wiarę. Ja podczas swoich wykładów cytuję słowa Platona „Takie jest państwo, jakiej muzyki słucha społeczeństwo”.
Fascynujące jest to, w jak silny sposób muzyka wpływa na psychikę człowieka. Pobudza wyobraźnię, rozwija inteligencję albo nawet „leczy duszę”. I chociaż każdy z nas ma inne preferencje – od klasyki, jazzu czy muzyki ludowej po pop, czy dźwięki alternatywne – to chyba nikt z nas nie wyobraża sobie bez niej życia.

Źródło: 

dr hab. Piotr Podlipniak, muzykolog: Muzyka na pewno odgrywa ważną rolę w kształtowaniu samopoczucia ludzi, co wykorzystywane jest w muzykoterapii, czy w badaniach psychologicznych, gdzie muzykę wykorzystuje się często, jako jedno z bardziej skutecznych narzędzi wzbudzania emocji. Wiedzą o tym też kompozytorzy muzyki filmowej, wykorzystując muzykę do manipulowania stanem emocjonalnym widzów. Kiedy jednak mamy odpowiedzieć na pytanie, jakie konkretnie cechy muzyki odpowiadają za wywoływanie konkretnych nastrojów, trudno jest o jednoznaczne stwierdzenia.

Źródło:

Marek Juraszek, psychiatra: Kiedy jako kilkuletni chłopiec dotknąłem po raz pierwszy dźwięku, nie zdawałem sobie sprawy, jak dalece wpłynie on na koloryt mego życia, jak głęboko spenetruje moją codzienność, ile przyniesie cudownych chwil, zadumy. Nie przypuszczałem również, że w wielu sytuacjach będzie on dla mnie sprzymierzeńcem w zmaganiu ze strachem, bólem, cierpieniem.

Źródło:

Członkowie Fundacji Meakultura: Wpływu muzyki na życie człowieka przecenić nie sposób. Muzyka rozwija umiejętność logicznego myślenia, wspomaga koncentrację, uwrażliwia, poprawia nastrój, rozwija empatię, pomaga w pracy w grupie, jest fenomenem istniejącym w każdej z kultur, odzwierciedla nasze emocje, przywołuje wspomnienia, buduje tożsamość grupy, towarzyszy w ważnych chwilach — po prostu sprawia, że jesteśmy ludźmi. Każdy z nas może dodać do tej listy swój własny element.

Źródło: 

Każdy z nas może dodać do tej listy jeden element... Każdy, czyli i Ty! Przed Tobą pierwsze zadania.

Polecenie 1

Zastanów się nad rolą muzyki w Twoim życiu. Odpowiedz na pytania, każdą odpowiedź uzasadnij, w co najmniej trzech zdaniach.

1. Jaka wartość w muzyce jest dla Ciebie najważniejsza?
2. Z którym ze stwierdzeń w powyższych wypowiedziach na temat roli muzyki zgadzasz się najpełniej?
3. Jak wytłumaczysz innemu uczniowi, że ten temat jest ważny?

RGC5OqFCrWy92
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.
Polecenie 2

Ułóż trzy pytania otwarte na temat roli muzyki w życiu człowieka. Przeprowadź wywiad z dowolną osobą. Wywiad nagraj lub zapisz. Zaprezentuj na forum klasy lub w innym gronie.

Rgx7Hge7yWTTw
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.

Nastrój i emocje w muzyce

Kompozytorzy posługują się różnymi środkami wyrazu w celu nadania swoim utworom zamierzonego nastroju i wzbudzenia w słuchaczach pożądanych emocji. W notacji muzycznej posługują się odpowiednimi określeniami, które mają sugerować, jak utwór ma brzmieć. Oznaczenia te są pisane w języku włoskim. Jest ich bardzo dużo. Przeczytaj z uwagą określenia charakteru i nastroju muzyki, ponieważ będziesz się nimi posługiwał w opisywaniu słuchanych utworów. Dla ułatwienia zadania, określenia te będą tylko w języku polskim.

A oto i one: w rytmie poloneza, w stylu cygańskim, miłośnie, z ożywieniem, namiętnie, śpiewnie, grać dalej natychmiast (bez przerwy), śpiewając, kapryśnie, z miłością, z duszą, żywo, z temperamentem, z wyrazem, z ogniem, z siłą, ruchliwie, z duchem, pogodnie, słodko, żałośnie, boleśnie, równo, energicznie, bohatersko, dziko, gwałtownie, żałobnie, szaleńczo, z gniewem, wesoło, właściwie, odpowiednio, okazale, wspaniale, ciężko, z wdziękiem, gwałtownie, swobodnie, niespokojnie, płaczliwie, szeroko, wolno, dość szeroko, tempo szybsze niż largo, lekko, lirycznie, śpiewnie, łagodnie, majestatycznie, uroczyście, akcentując, marszowo, smutnie, tajemniczo, umiarkowanie, zamierając, ściszając, nie za bardzo, namiętnie, gorączkowo, patetycznie, wzruszająco, zanikając, coraz ciszej i wolniej, coraz ciszej i wolniej, ciężko, dowolnie, płaczliwie, pompatycznie, religijnie, nabożnie, stanowczo, żartobliwie, sucho, krótko, prosto, naiwnie, podobnie, jak poprzednio, omdlewając, zanikając, spokojnie, łagodnie, wstrzymując - grać spokojnie, bez pośpiechu, gładko, czysto, dowcipnie, niespokojnie, burzliwie, z całą siłą, żwawo, szybko, śmiało, żywo i inne.

R18lJlSnt0h8v
Ilustracja przedstawia zapis nutowy utworu „Preludium A-dur op. 28 nr 7”, autorstwa Fryderyka Chopina. Zapis składa się z sześciu pięciolinii, połączonych po dwie. Przez cały utwór powtarza się ugrupowanie rytmiczne: ćwierćnuta, ósemka z kropką i szesnastka, dwie ćwierćnuty, półnuta. Całość utworu to ośmiokrotne powtórzenie takiego motywu. Na początku zapisu, przy wskazówce dolce e semplice znajduje się punkt aktywny, po naciśnięciu którego wyświetla się napis: słodko, łagodnie, z prostotą.
Fryderyk Chopin, Preludium A‑dur op. 28 nr 7, wikimedia.org, domena publiczna
RuO1InkZRd6he
Ilustracja przedstawia zapis nutowy utworu „Preludium cis-mol” z cyklu „Morceaux de Fantaisie”, autorstwa Siergieja Rachmaninowa. Zapis składa się z czterech taktów. Na początku znajduje się określenie dynamiki fff (fortissimo possibile - możliwie najgłośniej), nad nutami często pojawiają się oznaczenia akcentów, w drugim i w czwartym takcie oznaczenie dynamicze sffff, co oznacza nagle jeszcze głośniej niż możliwie najgłośniej. Na początku zapisu wskazówka wykonawcza pesante, a przy niej punkt interaktywny, po naciśnięciu którego wyświetla się napis: ciężko.
Siergiej Rachmaninow, Preludium cis‑moll, z cyklu „Morceaux de Fantaisie”, wikimedia.org, domena publiczna

Opisywanie nastroju w muzyce

Muzykę można opisać, a nawet namalować. Najłatwiej można to zrobić, słuchając utworów muzyki programowejMuzyka programowamuzyki programowej czy ilustracyjnejMuzyka ilustracyjnailustracyjnej. Muzyka programowa nawiązuje do treści literackiej, która wskazana jest przez tytuł lub program utworu programowego. Zadaniem takiej muzyki jest wywołanie pewnych skojarzeń, pobudzenie wyobraźni słuchacza. Termin ten jest stosowany niemal wyłącznie do dzieł muzyki poważnej, zwłaszcza w romantyzmie. Natomiast muzyka ilustracyjna opisuje środkami muzycznymi zjawiska świata zewnętrznego, np. deszcz, burzę, wzburzone morze. Obecnie muzykę taką stosuje się w teatrze, filmie, radiu, reklamach. Oczywiście nastrój w muzyce posiadają wszystkie utwory, nie tylko programowe i ilustracyjne, chociażby przez to, w jakiej tonacji zostały napisane.

R1B0pl6MO37r1
Ćwiczenie 1
Polecenie do zadania brzmi: Wskaż pięć stwierdzeń, które opisują muzykę programową lub ilustracyjną. Możliwe odpowiedzi: 1. Muzyka programowa, to potoczna nazwa muzyki emitowanej w rozgłośniach radiowych wg ustalonego programu ramowego stacji., 2. Muzyka programowa nawiązuje do treści literackiej., 3. Określenie muzyka programowa stosowane jest przede wszystkim do dzieł muzyki romantycznej., 4. Muzyka programowa to inaczej muzyka absolutna, która nie przekazuje żadnych treści pozamuzycznych., 5. Muzyka ilustracyjna opisuje środkami muzycznymi zjawiska świata zewnętrznego., 6. Muzyka programowa posiada program utworu., 7. Muzyka ilustracyjna jest zamiennym określeniem muzyki programowej., 8. W muzyce programowej tytuł sugeruje treść literacką utworu., 9. Termin muzyka programowa zarezerwowany jest do dzieł muzyki barokowej., 10. Tytuł: Sonata C-dur sugeruje w nazwie dzieło muzyki programowej.
Ćwiczenie 2
R6Oa7qIkTgOU8
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Edwarda Griega. Na zdjęciu starszy mężczyzna z wąsami, z dłuższymi, siwymi włosami zaczesanymi do tyłu. Ubrany jest w białą koszulę i aksamitną kamizelkę i marynarkę. Pod szyją ma zawiązaną kokardę. Patrzy w dal w lewą stronę. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: W grocie Króla Gór z suity Peer Gynt, autorstwa Edwarda Griega, wykonawca: Royal Philharmonic Orchestra oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Nagranie rozpoczyna się melodią, którą cicho i nisko, grają fagoty. Później tę melodię powtarzają pizzicato instrumenty smyczkowe. Cały utwór jest zbudowany w ten sposób, że melodia powtarza się coraz szybciej i coraz głośniej, by na końcu zabrzmieć bardzo szybko w wykonaniu orkiestry tutti i chóru.
R1curNjTcwd8O
Wskaż opis, który najtrafniej opisuje utwór W grocie króla gór. Możliwe odpowiedzi: 1.Dynamika utworu jest jednostajna, utwór jest spokojny medytacyjny. 2.Dynamika i tempo utworu narasta, utwór jest coraz szybszy i głośniejszy. 3. Dynamika utworu stale się zmniejsza.
Ćwiczenie 3
R11k6lUG89cam
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię Sergeia Rachmaninova wykonaną przez Mario Nunes Vaisa. Na zdjęciu dość młody, szczupły mężczyzna. Z pociągłą twarzą, wyraźnym nosem i ustami. Siedzi na krześle, ręce ma skrzyżowane na nogach. Ubrany jest w białą koszulę, kamizelkę i garnitur. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Polka italiana, autorstwa Siergieja Rachmaninowa. Wykonawca Vladimir Ashkenazy, Vovka Ashkenazy oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu żywy, radosny, skoczny utwór wykonywany przez fortepian i trąbkę. Pierwszą część gra sam fortepian. W drugiej części na tle szybkiego akompaniamentu fortepianu, trąbka gra tryumfalną melodię. Całość utworu powtarza się dwukrotnie.
R1bOFQXKvAFJT
Z pośród wymienionych wskaż określenia, które pasują do utworu Polka italiana. Możliwe odpowiedzi: 1. w rytmie poloneza, 2. z temperamentem, 3. ruchliwie, 4. pogodnie, 5. żałośnie, 6. energicznie, 7. żałobnie, 8. ciężko, 9. płaczliwie, 10. wolno, 11. patetycznie, 12. coraz ciszej i wolniej, 13. spokojnie, 14. dowcipnie, 15. żwawo, 16. szybko, 17. żywo
Ćwiczenie 4
R1TFa7XWP4CNc
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię Georgesa Bizeta, wykonaną przez Etienne Carjat. Na zdjęciu starszy, potężny mężczyzna, z kręconymi włosami i pokaźną brodą. Kompozytor nosił okulary w drucianej oprawie. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Les Toreadors, z opery Carmen, autorstwa Georgesa Bizeta, wykonawca Orchestre de I’Opera Bastille, Myung Whun Chung oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu żywy, tryumfalny utwór w wykonaniu orkiestry symfonicznej. Instrumenty smyczkowe wykonują radosną melodię, przy towarzyszeniu rytmicznego akompaniamentu instrumentów dętych i perkusyjnych. W drugiej części muzyka jest spokojniejsza, ale nadal tryumfalna, instrumenty grają melodię Arii Toreadora. Pod koniec powraca dynamiczny i żywiołowy motyw z początku utworu.
R1brQ8nEXXXLv
Wskaż opis, który najtrafniej oddaje nastrój utworu „Les Toreadors”. Możliwe odpowiedzi: 1. Utwór jest tryumfalny i radosny. 2. Utwór jest smutny i poważny.
Ćwiczenie 5
R1G6kmiV09Zap
Ilustracja interaktywna przedstawia „Portret Leopolda Mozarta” wykonany przez Pietro Antonio Lorenzoni. Na obrazie starszy mężczyzna, ze smutnym wyrazem twarzy. Ubrany w strojny, złoty frak, pod szyją zawiązana biała chusta. Na głowie biała peruka. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Utwór do zadania 7, autorstwa Leopolda Mozarta oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu radosny szybki, utwór. Instrumentom smyczkowym towarzyszą rytmiczne dzwoneczki - janczary.
R19DRfoCe4Kne
Odpowiedz na pytanie: Jakie instrumenty, mogące się kojarzyć z jazdą saniami, zostały użyte w utworze Leopolda Mozarta?
m5424782de7d2f234_0000000000146
Polecenie 3
R1TFa7XWP4CNc
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię Georgesa Bizeta, wykonaną przez Etienne Carjat. Na zdjęciu starszy, potężny mężczyzna, z kręconymi włosami i pokaźną brodą. Kompozytor nosił okulary w drucianej oprawie. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Les Toreadors, z opery Carmen, autorstwa Georgesa Bizeta, wykonawca Orchestre de I’Opera Bastille, Myung Whun Chung oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu żywy, tryumfalny utwór w wykonaniu orkiestry symfonicznej. Instrumenty smyczkowe wykonują radosną melodię, przy towarzyszeniu rytmicznego akompaniamentu instrumentów dętych i perkusyjnych. W drugiej części muzyka jest spokojniejsza, ale nadal tryumfalna, instrumenty grają melodię Arii Toreadora. Pod koniec powraca dynamiczny i żywiołowy motyw z początku utworu.

Wysłuchaj uważnie utworu. Następnie opisz nastrój utworu oraz emocje, jakie towarzyszyły ci podczas jego słuchania. Podczas opisu postaraj się korzystać nie tylko z określeń, które pojawiły się w poprzednim rozdziale, ale użyj w tym celu także własnych określeń i skojarzeń, np.: wesoły, smutny, radosny, nastrój grozy i innych. Podczas opisu zwróć uwagę m.in. na brzmienie instrumentów, dynamikę, tempo, tonację, rytm, melodię. W wypowiedzi użyj minimum 5 zdań.

RZh6tuZFugEkb
Zapoznaj się z informacjami dotyczącymi utworu „Les Toreadors” z opery „Carmen”, następnie opisz nastrój utworu. Postaraj się korzystać nie tylko z określeń, które pojawiły się w poprzednim rozdziale, ale użyj w tym celu także własnych określeń i skojarzeń, np.: wesoły, smutny, radosny, nastrój grozy i innych.
Polecenie 4
RZPKWhWzpZo3r
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię Aleksandra Borodina. Na zdjęciu potężny mężczyzna, z krótkimi, ciemnymi włosami i sumiastym wąsem. Ubrany jest w białą koszulę, kamizelkę i marynarkę. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: „Tańce połowieckie z opery Kniaź Igor", autorstwa Aleksandra Borodina, wykonawca Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Leopolda Stokowskiego oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu utwór składający się z dwóch części. Pierwsza z nich to rzewna, spokojna melodia w wykonaniu orkiestry symfonicznej. Druga to dynamiczna muzyka taneczna, muzyka staje się coraz głośniejsza, na początku melodię wykonują smyczki, później instrumenty dęte blaszane. Zakończenie jest gwałtowne.

Wysłuchaj uważnie utworu. Następnie opisz nastrój utworu oraz emocje, jakie towarzyszyły ci podczas jego słuchania. Podczas opisu postaraj się korzystać nie tylko z określeń, które pojawiły się w poprzednim rozdziale, ale użyj w tym celu także własnych określeń i skojarzeń, np.: wesoły, smutny, radosny, nastrój grozy i innych. Podczas opisu zwróć uwagę m.in. na brzmienie instrumentów, dynamikę, tempo, tonację, rytm, melodię. W wypowiedzi użyj minimum 5 zdań.

RmkDVPOHXuxwC
Zapoznaj się z informacjami dotyczącymi utworu „Tańce połowieckie” z opery „Kniaź Igor”, następnie opisz nastrój utworu. Postaraj się korzystać nie tylko z określeń, które pojawiły się w poprzednim rozdziale, ale użyj w tym celu także własnych określeń i skojarzeń, np.: wesoły, smutny, radosny, nastrój grozy i innych.
Ćwiczenie 6
RQbChEtwe44N2
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię Charlesa Camille'a Saint-Saënsa. Na zdjęciu starszy, siwy mężczyzna z brodą. Niewielkie oczy, otoczone są siateczką zmarszczek. Kompozytor ubrany jest w białą koszulę i marynarkę. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: „Łabędź z cyklu Karnawał zwierząt", autor Camille Saint - Saëns, wykonawca: Pijarowski Marek oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu utwór wykonywany na fortepianie. Prawa ręka gra tęskną, spokojną, wzruszającą melodię. Lewa ręka akompaniament imitujący płynącą wodę - rozłożone akordy.
Rk5EFbLRVg9V4
Wskaż określenia, które najlepiej opisują utwór: Łabędź. Możliwe odpowiedzi: 1. śpiewnie, 2. żywo, 3. ruchliwie, 4. energicznie, 5. gwałtownie, 6. z wdziękiem, 7. niespokojnie, 8. szeroko, 9. wolno, 10. marszowo, 11. ciężko, 12. żartobliwie, 13. spokojnie, 14. łagodnie, 15. dowcipnie, 16. burzliwie, 17. szybko
Polecenie 5
RQbChEtwe44N2
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię Charlesa Camille'a Saint-Saënsa. Na zdjęciu starszy, siwy mężczyzna z brodą. Niewielkie oczy, otoczone są siateczką zmarszczek. Kompozytor ubrany jest w białą koszulę i marynarkę. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: „Łabędź z cyklu Karnawał zwierząt", autor Camille Saint - Saëns, wykonawca: Pijarowski Marek oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu utwór wykonywany na fortepianie. Prawa ręka gra tęskną, spokojną, wzruszającą melodię. Lewa ręka akompaniament imitujący płynącą wodę - rozłożone akordy.

Wysłuchaj uważnie utworu. Następnie opisz nastrój utworu oraz emocje, jakie towarzyszyły ci podczas jego słuchania. Podczas opisu postaraj się korzystać nie tylko z określeń, które pojawiły się w poprzednim rozdziale, ale użyj w tym celu także własnych określeń i skojarzeń, np.: wesoły, smutny, radosny, nastrój grozy i innych. Podczas opisu zwróć uwagę m.in. na brzmienie instrumentów, dynamikę, tempo, tonację, rytm, melodię. W wypowiedzi użyj minimum 5 zdań.

R15vcOYJdCy5W
Zapoznaj się z informacjami dotyczącymi utworu „Łabędź” z cyklu „Karnawał zwierząt”, następnie opisz nastrój utworu. Postaraj się korzystać nie tylko z określeń, które pojawiły się w poprzednim rozdziale, ale użyj w tym celu także własnych określeń i skojarzeń, np.: wesoły, smutny, radosny, nastrój grozy i innych.
RKJGkbVDlwHON
Ćwiczenie 7
Polecenie do zadania brzmi: Przyporządkuj dzieło do kompozytora. Edward Grieg Możliwe odpowiedzi: 1. Tańce połowieckie z opery Kniaź Igor, 2. Les Toreadors, z opery Carmen, 3. Łabędź z cyklu Karnawał zwierząt, 4. W grocie Króla Gór, z Suity Peer Gynt Georges Bizet Możliwe odpowiedzi: 1. Tańce połowieckie z opery Kniaź Igor, 2. Les Toreadors, z opery Carmen, 3. Łabędź z cyklu Karnawał zwierząt, 4. W grocie Króla Gór, z Suity Peer Gynt Aleksandr Borodin Możliwe odpowiedzi: 1. Tańce połowieckie z opery Kniaź Igor, 2. Les Toreadors, z opery Carmen, 3. Łabędź z cyklu Karnawał zwierząt, 4. W grocie Króla Gór, z Suity Peer Gynt Camille Saint-Saëns Możliwe odpowiedzi: 1. Tańce połowieckie z opery Kniaź Igor, 2. Les Toreadors, z opery Carmen, 3. Łabędź z cyklu Karnawał zwierząt, 4. W grocie Króla Gór, z Suity Peer Gynt

Słownik pojęć

Dolce e semplice
Dolce e semplice

słodko, łagodnie, z prostotą.

Muzyka ilustracyjna
Muzyka ilustracyjna

muzyka, której zadaniem jest dźwiękowa ilustracja zjawisk realnych, stosowana w filmie, teatrze, audycji.

Muzyka programowa
Muzyka programowa

muzyka powiązana z jakąś treścią literacką, ideową, sugerowaną przez tytuł utworu.

Pesante
Pesante

ciężko.

Romantyzm
Romantyzm

europejski prąd ideowy, literacki i artystyczny z początku XIX w., odwołujący się do idealizmu, natury, uczucia, wprowadzający motywy ludowe, elementy fantastyki oraz idee patriotyczne.

Slownik pojęć został opracowany na podstawie:

encyklopedia.pwn.pl

Biblioteka muzyczna

R6Oa7qIkTgOU8
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Edwarda Griega. Na zdjęciu starszy mężczyzna z wąsami, z dłuższymi, siwymi włosami zaczesanymi do tyłu. Ubrany jest w białą koszulę i aksamitną kamizelkę i marynarkę. Pod szyją ma zawiązaną kokardę. Patrzy w dal w lewą stronę. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: W grocie Króla Gór z suity Peer Gynt, autorstwa Edwarda Griega, wykonawca: Royal Philharmonic Orchestra oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Nagranie rozpoczyna się melodią, którą cicho i nisko, grają fagoty. Później tę melodię powtarzają pizzicato instrumenty smyczkowe. Cały utwór jest zbudowany w ten sposób, że melodia powtarza się coraz szybciej i coraz głośniej, by na końcu zabrzmieć bardzo szybko w wykonaniu orkiestry tutti i chóru.
R1TFa7XWP4CNc
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię Georgesa Bizeta, wykonaną przez Etienne Carjat. Na zdjęciu starszy, potężny mężczyzna, z kręconymi włosami i pokaźną brodą. Kompozytor nosił okulary w drucianej oprawie. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Les Toreadors, z opery Carmen, autorstwa Georgesa Bizeta, wykonawca Orchestre de I’Opera Bastille, Myung Whun Chung oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu żywy, tryumfalny utwór w wykonaniu orkiestry symfonicznej. Instrumenty smyczkowe wykonują radosną melodię, przy towarzyszeniu rytmicznego akompaniamentu instrumentów dętych i perkusyjnych. W drugiej części muzyka jest spokojniejsza, ale nadal tryumfalna, instrumenty grają melodię Arii Toreadora. Pod koniec powraca dynamiczny i żywiołowy motyw z początku utworu.
RD8FEw1hVXySW
Ilustracja interaktywna przedstawia „Portret Leopolda Mozarta”, wykonany przez Pietro Antonio Lorenzoni. Po zaznaczeniu kursorem myszy grafiki, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa oraz odtworzony utwór muzyczny „Jazda saniami”, autorstwa Leopolda Mozarta.
RZPKWhWzpZo3r
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię Aleksandra Borodina. Na zdjęciu potężny mężczyzna, z krótkimi, ciemnymi włosami i sumiastym wąsem. Ubrany jest w białą koszulę, kamizelkę i marynarkę. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: „Tańce połowieckie z opery Kniaź Igor", autorstwa Aleksandra Borodina, wykonawca Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Leopolda Stokowskiego oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu utwór składający się z dwóch części. Pierwsza z nich to rzewna, spokojna melodia w wykonaniu orkiestry symfonicznej. Druga to dynamiczna muzyka taneczna, muzyka staje się coraz głośniejsza, na początku melodię wykonują smyczki, później instrumenty dęte blaszane. Zakończenie jest gwałtowne.
RQbChEtwe44N2
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię Charlesa Camille'a Saint-Saënsa. Na zdjęciu starszy, siwy mężczyzna z brodą. Niewielkie oczy, otoczone są siateczką zmarszczek. Kompozytor ubrany jest w białą koszulę i marynarkę. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: „Łabędź z cyklu Karnawał zwierząt", autor Camille Saint - Saëns, wykonawca: Pijarowski Marek oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu utwór wykonywany na fortepianie. Prawa ręka gra tęskną, spokojną, wzruszającą melodię. Lewa ręka akompaniament imitujący płynącą wodę - rozłożone akordy.

Bibliografia

red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995