Wyprawa do egzotycznego świata - o elementach świata przedstawionego w utworze Henryka Sienkiewicza pt. "W pustyni i w puszczy'.
Autor/autorka
Renata Wolińska
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa V
2. Przedmiot
język polski
3. Temat zajęć
Wyprawa do egzotycznego świata - o elementach świata przedstawionego w utworze Henryka Sienkiewicza pt. „W pustyni i w puszczy'.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Zaproponowany temat realizuje zagadnienia ujęte w podstawie programowej i zgodne z planem pracy nauczyciela. Temat otwiera cykl lekcji dotyczących omówienia powieści „W pustyni i w puszczy”. Pozycja znajduje się na liście lektur obowiązkowych dla klas 4‑8 zamieszczonych w podstawie programowej.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie TIK uatrakcyjnia lekcję i ułatwia zapamiętanie wiadomości przez uczniów.
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń umie wskazywać elementy świata przedstawionego w utworze.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń określa czas i miejsce akcji.
Uczeń wymienia i opisuje bohaterów.
Uczeń porządkuje chronologicznie wydarzenia przedstawione w książce.
Uczeń wyszukuje informacje w tekście.
9. Metody i formy pracy
Metody: praca z książką Henryka Sienkiewicza „W pustyni i w puszczy”, dyskusja, pokaz, skojarzenia, praca z aplikacjami internetowymi.
Formy: praca indywidualna i zespołowa.
10. Środki dydaktyczne
Powieść H. Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy”.
Mapa Afryki.
Karta pracy - Czarny Ląd.
Platforma epodreczniki.pl - Przygody Stasia i Nel: https://epodreczniki.pl/a/refleksy-pustyni/DTbgGW3a4
Filmy na kanale youtube:
Krajobrazy Afryki: mhttps://www.youtube.com/watch?v=KR03ZYeLB7c
Ćwiczenia interaktywne:
miejsca akcji: https://wordwall.net/pl/resource/675963/trasa-w%C4%99dr%C3%B3wki-stasia-i-nel
bohaterowie: https://wordwall.net/pl/resource/1498099/polski/bohaterowie-w-pustyni-i-w-puszczy
wydarzenia: https://wordwall.net/pl/resource/256591/plan-wydarze%C5%84-w-pustyni-i-w-puszczy
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer,laptop, tablet, smartfon (do wyboru) dla każdego ucznia, łącze internetowe.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Egzotyczna wyprawa?
Czas trwania: 5
Opis aktywności:
Uczniowie zapisują skojarzenia z wyrazami: wyprawa, egzotyczny.
Krótka rozmowa o tym, czy przeczytana lektura może być nazwana opowieścią o wyprawie do egzotycznego świata.
Uczniowie oglądaja krótki filmik przedstawiający krajobrazy afrykańskie: https://www.youtube.com/watch?v=KR03ZYeLB7c
Wprowadzenie do tematu. Określenie, jakie elementy składają się na świat przedstawiony powieści.
Aktywność 2
Temat: Śladami Stasia i Nel
Czas trwania: 20
Opis aktywności:
Praca w parach – wypisanie przez uczniów nazw geograficznych, jakie pojawiły się w książce (nazwy państw, miast, jezior, rzek, jezior, gór itp.).
Odczytanie zgromadzonych nazw, wskazanie wybranych miejsc przez chętnych uczniów na mapie.
Odczytanie przygotowanych wcześniej (w formie zadania domowego) cytatów pomagających określić czas akcji.
Rozmowa na temat bohaterów (pierwszoplanowych, drugoplanowych i epizodycznych), odczytanie fragmentów lektury (przygotowanych wcześniej w formie zadania domowego).
Wypełnienie karty pracy - Czarny Ląd.
Aktywność 3
Temat: Znawcy powieści.
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Uczniowie wykonują ćwiczenia dotyczące świata przedstawionego powieści - na platformie epodreczniki.pl oraz Wordwall.
miejsca akcji: https://wordwall.net/pl/resource/675963/trasa-w%C4%99dr%C3%B3wki-stasia-i-nel
bohaterowie: https://wordwall.net/pl/resource/1498099/polski/bohaterowie-w-pustyni-i-w-puszczy
wydarzenia: https://wordwall.net/pl/resource/256591/plan-wydarze%C5%84-w-pustyni-i-w-puszczy
Przygody Stasia i Nel: https://epodreczniki.pl/a/refleksy-pustyni/DTbgGW3a4
Aktywność 4
Temat: Przygotowanie zaproszenia na wystawę fotografii pt. Śladami Stasia i Nel
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
1.Uczniowie przypominają sobie formę zaproszenia.
2.Redagowanie zaproszenia na wystawę fotografii pt. Śladami Stasia i Nel z wykorzystaniem platformy
3. Prezentacja zaproszeń.
4. Zadanie domowe- przygotowanie lapbooka na temat Afryki.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Tarcza strzelnicza - uczniowie po zakończonej lekcji zaznaczają na tarczy poziom przyswojonych wiadomości w skali od 1 do 6, gdzie 1 oznacza niedostatecznie, 6 - celująco.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Powyższy scenariusz można wykorzystać podczas lekcji prowadzonych zdalnie i stacjonarnie.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć