Autor/autorka

Renata Wolińska

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa V

2. Przedmiot

język polski

3. Temat zajęć

Wyprawa do egzotycznego świata - o elementach świata przedstawionego w utworze Henryka Sienkiewicza pt. „W pustyni i w puszczy'.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Zaproponowany temat realizuje zagadnienia ujęte w podstawie programowej i zgodne z planem pracy nauczyciela. Temat otwiera cykl lekcji dotyczących omówienia powieści „W pustyni i w puszczy”. Pozycja znajduje się na liście lektur obowiązkowych dla klas 4‑8 zamieszczonych w podstawie programowej.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Zastosowanie TIK uatrakcyjnia lekcję i ułatwia zapamiętanie wiadomości przez uczniów.

7. Cel ogólny zajęć

Uczeń umie wskazywać elementy świata przedstawionego w utworze.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń określa czas i miejsce akcji.

  2. Uczeń wymienia i opisuje bohaterów.

  3. Uczeń porządkuje chronologicznie wydarzenia przedstawione w książce.

  4. Uczeń wyszukuje informacje w tekście.

9. Metody i formy pracy

Metody: praca z książką Henryka Sienkiewicza „W pustyni i w puszczy”, dyskusja, pokaz, skojarzenia, praca z aplikacjami internetowymi.

Formy: praca indywidualna i zespołowa.

10. Środki dydaktyczne

Powieść H. Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy”.

Mapa Afryki.

Karta pracy - Czarny Ląd.

Platforma epodreczniki.pl - Przygody Stasia i Nel: https://epodreczniki.pl/a/refleksy-pustyni/DTbgGW3a4

Filmy na kanale youtube:

Krajobrazy Afryki: mhttps://www.youtube.com/watch?v=KR03ZYeLB7c

Ćwiczenia interaktywne:

miejsca akcji: https://wordwall.net/pl/resource/675963/trasa-w%C4%99dr%C3%B3wki-stasia-i-nel

bohaterowie: https://wordwall.net/pl/resource/1498099/polski/bohaterowie-w-pustyni-i-w-puszczy

wydarzenia: https://wordwall.net/pl/resource/256591/plan-wydarze%C5%84-w-pustyni-i-w-puszczy

11. Wymagania w zakresie technologii

 Komputer,laptop, tablet, smartfon (do wyboru) dla każdego ucznia, łącze internetowe.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Egzotyczna wyprawa?

    • Czas trwania: 5

    • Opis aktywności:

      Uczniowie zapisują skojarzenia z wyrazami: wyprawa, egzotyczny.

      Krótka rozmowa o tym, czy przeczytana lektura może być nazwana opowieścią o wyprawie do egzotycznego świata.

      Uczniowie oglądaja krótki filmik przedstawiający krajobrazy afrykańskie:  https://www.youtube.com/watch?v=KR03ZYeLB7c

      Wprowadzenie do tematu. Określenie, jakie elementy składają się na świat przedstawiony powieści.

  • Aktywność 2

    • Temat: Śladami Stasia i Nel

    • Czas trwania: 20

    • Opis aktywności:

      Praca w parach – wypisanie przez uczniów nazw geograficznych, jakie pojawiły się w książce (nazwy państw, miast, jezior, rzek, jezior, gór itp.).

      Odczytanie zgromadzonych nazw, wskazanie wybranych miejsc przez chętnych uczniów na mapie.

      Odczytanie przygotowanych wcześniej (w formie zadania domowego) cytatów pomagających określić czas akcji.

      Rozmowa na temat bohaterów (pierwszoplanowych, drugoplanowych i epizodycznych), odczytanie fragmentów lektury (przygotowanych wcześniej w formie zadania domowego).

      Wypełnienie karty pracy - Czarny Ląd.

  • Aktywność 3

  • Aktywność 4

    • Temat: Przygotowanie zaproszenia na wystawę fotografii pt. Śladami Stasia i Nel

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      1.Uczniowie przypominają sobie formę zaproszenia.

      2.Redagowanie zaproszenia na wystawę fotografii pt. Śladami Stasia i Nel z wykorzystaniem platformy 

      https://www.canva.com/

      3. Prezentacja zaproszeń.

      4. Zadanie domowe- przygotowanie lapbooka na temat Afryki.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Tarcza strzelnicza - uczniowie po zakończonej lekcji zaznaczają na tarczy poziom przyswojonych wiadomości w skali od 1 do 6, gdzie 1 oznacza niedostatecznie, 6 - celująco.

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Powyższy scenariusz można wykorzystać podczas lekcji prowadzonych zdalnie i stacjonarnie.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć