Wyrażanie odczuć – rozmowy sterowane
Wyrażanie odczuć – rozmowy sterowane
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawność mówienia, poszerzając słownictwo dotyczące uczuć, pod kątem przygotowania do ustnego egzaminu maturalnego.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
schemat ustnego egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym
zwroty dotyczące wyrażania uczuć (zdziwienie, niedowierzanie, strach, uspokajanie)
zwroty dotyczące postrzegania przez zmysły
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wyrazić swoje odczucia
ćwiczy sprawność mówienia
wykorzystuje posiadaną wiedzę w nowej sytuacji
wykonuje ćwiczenia związane z tematem
potrafi brać udział w rozmowie sterowanej
wyraża opinie
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas mówienia, pracy w parach i w kontaktach z nauczycielem
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem
nie wstydzi się wyrażać swoich odczuć i opinii
nie przepisuje odpowiedzi z klucza
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, mapa skojarzeń, personifikacja doświadczenia, symulacja, metoda frontalna
Forma: praca w parach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową. Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie wyrażać swoje odczucia. Będziecie ćwiczyć słuchanie i mówienie.”
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta: How do you feel now? Uczniowie wyrażają swoje odczucia ustnie.
Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy i prosi o wypisanie kilku wyrażeń na następujące tematy: grupa 1 - wyrażanie zdziwienia i niedowierzania; grupa 2 - wyrażanie strachu i uspokajanie; grupa 3 - wyrażanie postrzegania poprzez zmysły.
Uczniowie czytają swoje zdania i wyjaśniają je. Nauczyciel podaje dodatkowe zwroty i pomysły, a uczniowie zapisują je w zeszytach.
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 23 i czytają podane tam zwroty oraz ustnie tłumaczą je na język polski.
Uczniowie odpowiadają ustnie, wykonując ćwiczenia 1 i 2 tak, aby poćwiczyć wymowę i rozumienie nowo poznanych wyrażeń. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów i poprawia błędy. Odpowiada też na ich pytania i upewnia się, że uczniowie nie przepisują odpowiedzi z klucza.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 3 - ćwiczą ustnie wyrażanie strachu i zmartwienia oraz uspokajania w parach. Nauczyciel chodzi po klasie i słucha dialogów oraz poprawia błędy. Na koniec jedna para prezentuje głośno swój dialog.
Nauczyciel rysuje na tablicy mapę skojarzeń ze słowem senses, a uczniowie pomagają ją uzupełnić. Nauczyciel uzupełnia ich wiedzę i tłumaczy nowe słowa na język angielski. Przydatne zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).
Uczniowie zostają podzieleni na 3 grupy i mają za zadanie ułożyć krótką historyjkę ze słowami podanymi w ćwiczeniu 7. Powinni w niej zawrzeć przynajmniej 5 zwrotów poznanych na dzisiejszej lekcji. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, podchodząc do nich i pomagając w trudnościach. Gdy uczniowie są gotowi, prezentują historyjki kolegom.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś zwrotów.
5. Bibliografia
Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.
6. Załączniki
Przydatne zwroty i wyrażenia
senses: taste, smell, touch, hearing, sight
What a surprise
You must be joking
You can’t be serious
This soup tastes delicious
I’m afraid of the dark
There’s no need to worry, etc.
Zadanie domowe
Wykonaj ćwiczenia 4, 5, 6, 8/24 pisemnie. Nie przepisuj odpowiedzi z klucza. Wyraź swoje własne odczucia.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Ponieważ w podręczniku jest bardzo dużo ćwiczeń tego typu, trzeba od razu nastawić się, że nie zrobimy ich wszystkich na jednej lekcji. Z drugiej strony lekcja jest prosta, więc można wykonać po kilka przykładów z większości ćwiczeń. Ważne jest, aby każdy uczeń wyraził swoje odczucia w danej sytuacji.