Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wyrażanie opinii: lubię, nie lubię, wolę, uwielbiam, nie cierpię. Dialogi o naszych upodobaniach

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

- poznaje czasowniki wyrażające opinię,

- poznaje zasadę wyrażania ogólnej opinii,

- poznaje nowe słownictwo.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • uczy się zadawać pytania,

  • potrafi wyrazić opinię, wyrażając niuans znaczeniowy,

- umie rozmawiać o modnych nowinkach, zjawiskach, filmach,

- umie wypełniać ankietę na swój temat,

- potrafi rozmawiać o swoich upodobaniach,

- umie rozróżnić ze słuchu formy je, j’ai, j’aime.

2. Metoda i forma pracy

Czytanie, mówienie, pisanie, praca na forum klasy, praca indywidualna, praca w parach.

3. Środki dydaktyczne

- tablica,

- 2 słowniki: polsko‑francuski i francusko polski,

- kserokopie ankiety o upodobaniach,

- kserokopie materiału gramatycznego wraz z ćwiczeniami,

- magnetofon,

- kaseta z nagraniem.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel wita się w języku francuskim. Sprawdza obecność. Podaje temat lekcji i wypisuje na tablicy 6 rzeczowników*: télévision, lecture, promenade, cinéma, vélo, chocolat*. Prosi wszystkich o powstanie. Rozgrzewka polega na ustawieniu się w grupie A lub w grupie B na hasło będące rzeczownikiem z tablicy. Grupa A na pytanie Qui aime le chocolat? wyraża pozytywną opinię: Oui, j’aime le chocolat. Grupa B formuje się na zapytanie Qui n’aime pas le chocolat? a tym samym wyraża negatywną opinię. Sytuacja powtarza się z pozostałymi rzeczownikami.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel pyta, czy uczniowie znają inne zwroty wyrażające gusta. Zapisuje propozycje na tablicy. Podaje odmianę czasownika préférer – woleć. Podaje również, przy udziale klasy, inne sposoby wyrażania preferencji. Powstaje lista: Aimer, détester, aimer bien, ne pas aimer du tout, adorer, aimer beaucoup, ne pas aimer beaucoup, adorer, raffoler.

  2. Nauczyciel prosi, by uczniowie w parach wymienili na jednej kartce 5 rzeczy, które lubią i na drugiej kartce 5 rzeczy, których nie lubią. Utrudnienie polega na tym, że muszą być zgodni.

  3. Kiedy wszyscy są gotowi, uczniowie powstają z miejsc i wyruszają z kartkami, by z innymi osobami wymienić się opiniami na temat rzeczy, które lubią bądź których nie lubią.

  4. Nauczyciel krąży po klasie, pomaga w dobieraniu słownictwa, słucha i wyłapuje tematy rozmów.

  5. Po zakończeniu ćwiczenia prosi, by uczniowie wrócili na miejsca i podali na forum klasy, co było tematem rozmów. Przykład: książki; czyje książki?, np. książki Doroty Masłowskiej; ubrania, perfumy, filmy, seriale, samochody, kraje, sporty, ludzie, praca itd.

  6. Nauczyciel prosi, by uczniowie indywidualnie uszeregowali zwroty dotyczące preferencji od zwrotu najbardziej pozytywnego, je raffolle, do zwrotu najbardziej negatywnego détester. Może pojawić się pytanie o czasownik „nienawidzieć” – haïr. Nauczyciel podaje czasownik, prosząc, by stosować go ostrożnie, gdyż wyraża bardzo negatywne uczucia i jest zbyt mocny, by używać go w kontekście lektury czy serialu.

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom kopie ankiety. Przygotowuje kasetę z nagraniem. Uczniowie słuchają o upodobaniach innej osoby i wypełniają ankietę.

  2. Następuje podsumowanie w formie dyskusji w większych grupach. Nauczyciel prosi, by uczniowie porozmawiali o rzeczach, które są aktualnie w modzie – można podkreślić, że dla każdej grupy wiekowej „modne” znaczy co innego. Przykłady: tatuaż, telefon komórkowy, piercing, brokat, lalka Barbie, samochód X‑Trial.

  3. Każda z grup wymienia, które rzeczy są modne.

  4. Ćwiczenie wymowy. Kaseta z nagraniem. Należy odpowiedzieć twierdząco za pomocą jednej z trzech form. formy je, j’ai, j’aime. Przykład*: Vous faites du français?*, Oui, je fais du français.

  5. Nauczyciel podaje zadanie domowe.

5. Bibliografia

  1. Abry D., Chalaron M.-L., La grammaire des premiers temps v.1, Presses Universitaires de Grenoble, Grenoble 2000.

  2. Praca zbiorowa Mille et une idées pour se parler, Collecteur d’Alphabétisation, Bruxelles 1995.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Ćwiczenie gramatyczne. Uzupełnić zdania z czasownikiem aimer. Ćwiczenie ze słownictwa. Wpisać wyrazy w odpowiednie rubryki: spectacles, sport, sorties.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Można wzbogacić lekcję, prosząc z pewnym wyprzedzeniem, by uczniowie przynieśli ze sobą na tę lekcję przedmiot, który lubią. Należy zwrócić uwagę, by nie był to przedmiot zbyt duży lub niecenzuralny w otoczeniu szkolnym.

RiPwclfrUPIg6

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 104.79 KB w języku polskim
RfJLSinsfDIGG

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.50 KB w języku polskim