Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wyrażanie przypuszczenia

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Uczeń doskonali sprawność mówienia, wyrażając przypuszczenia, pod kątem przygotowania do ustnego egzaminu maturalnego.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • schemat ustnego egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym

  • zwroty wyrażające przypuszczenia

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wyrazić swoje przypuszczenia

  • ćwiczy sprawność mówienia

  • wykorzystuje posiadaną wiedzę w nowej sytuacji

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem

  • bierze udział w rozmowie sterowanej

  • wyraża opinie

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas mówienia, pracy w parach i w kontaktach z nauczycielem

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem

  • nie wstydzi się wyrażać swoich przypuszczeń i opinii

  • nie przepisuje odpowiedzi z klucza.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, personifikacja doświadczenia, symulacja, mini wykład, metoda frontalna

Forma: praca w parach i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową. Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie wyrażać przypuszczenia. Będziecie ćwiczyć słuchanie i mówienie.”

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta: Who’s not here? Why is he gone? What do you think? What will you do tomorrow? What is your plan? Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia ustnie (w różnych czasach gramatycznych).

  2. Nauczyciel pyta uczniów, jak układa się zdania przypuszczające w różnych czasach gramatycznych. Uczniowie odpowiadają lub nauczyciel robi mały wykład, pokazując przykłady i dyktując notatkę.

  3. Uczniowie otwierają podręczniki i czytają oraz tłumaczą zdania wyrażające przypuszczenia. Nauczyciel pomaga w trudnościach i uzupełnia wypowiedzi uczniów. Przydatne zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).

  4. Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy i przydziela im 3 zadania ze strony 22. Uczniowie mają 5‑7 minut na przygotowanie ustnych odpowiedzi i streszczenie ich po polsku. Nauczyciel monitoruje ich pracę i wyjaśnia treść zadań oraz wszelkie problemy związane z ich wykonaniem. Po upływie limitu czasu uczniowie prezentują swoją pracę i uzupełniają ćwiczenia prezentowane przez inne grupy. Każdy uczeń ma mieć zrobione ćwiczenia 1‑3 na lekcji. Nauczyciel upewnia się, że nie są one tylko przepisane z klucza.

  5. W tych samych grupach uczniowie przygotowują, tym razem pisemnie, odpowiedzi na pytania w ćwiczeniu 4. Każda grupa ma przewidzieć („przypuścić”) różne odpowiedzi na podane pytania. Nauczyciel monitoruje pracę i tuż przed końcem lekcji sprawdza zeszyty wszystkim uczniom.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś zwrotów.

5. Bibliografia

  1. Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.

  2. Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.

  3. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.

  4. Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.

  5. Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.

6. Załączniki

Przydatne zwroty i wyrażenia

He’ll manage.

He can’t be that stupid.

It’s going to rain.

He must have lost his money.

Perhaps he was driving too fast.

I suppose…

Zadanie domowe

Zareaguj na następujące zdania przypuszczeniami (po 3 do każdego zdania):

I don’t know what happened to him. He’s late.

What are you going to do tomorrow?

I feel ill.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Należy zmotywować uczniów do pracy, prosząc ich o kreatywność i wyobraźnię w przypuszczaniu co się stało bądź stanie. Wszystkie przypuszczenia dozwolone – im dziwniejsze tym lepsze.

RN2SO117cOnss

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 115.04 KB w języku polskim
Rrb7fAL024Wc8

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.00 KB w języku polskim