Wyrażanie sugestii i planowanie przyszłych wydarzeń
Wyrażanie sugestii i planowanie przyszłych wydarzeń
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawności mówienia i słuchania pod kątem przygotowania do ustnego egzaminu maturalnego, ćwicząc rozmowy sterowane w sytuacji sugerowania, ustalania terminów spotkań i planowania przyszłych wydarzeń.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
schemat i kryteria oceny ustnego egzaminu maturalnego
zwroty związane ze wyrażaniem sugestii, ustalaniem terminów spotkań i planowaniem przyszłych wydarzeń
b) Umiejętności
Uczeń:
wyraża sugestie, ustala terminy spotkań i planuje przyszłe wydarzenia
bierze udział w rozmowie sterowanej
odpowiada na pytania związane z tematem
ćwiczy sprawność mówienia i słuchania
wykorzystuje posiadaną wiedzę w sytuacji związanej z sugestiami, ustalaniem terminów spotkań i planowaniem przyszłych wydarzeń
potrafi posługiwać się słownictwem związanym z tematem
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas wypowiedzi, w kontaktach z kolegami i nauczycielem
współpracuje w parze i grupie
radzi sobie ze stresem w sytuacji odpowiedzi ustnej
nie przepisuje odpowiedzi z klucza
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, praca z podręcznikiem, pogadanka, audiolingwalna, ćwiczebna, elementy dramy, symulacja, odgrywanie ról, gramatyczno‑tłumaczeniowa
Forma: praca indywidualna i w parach/grupach
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, dodatkowe rozmowy sterowane na kartkach
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową (kilku uczniów odczytuje ją na głos). Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie ćwiczyć sprawność mówienia w sytuacji sugerowania czegoś, ustalania terminów spotkań i planowaniu przyszłych wydarzeń.”
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa: dyktando z poprzedniej lekcji. Nauczyciel czyta kilka zdań, a uczniowie piszą je w zeszytach, a następnie sprawdzają poprawność wykonanego zadania, zapisując zdania na tablicy. Tłumaczą też zdania na język polski.
Uczniowie w parach czytają i wyjaśniają zwroty z podręcznika, ze strony 30 (jedna osoba czyta po polsku, druga wyjaśnia po angielsku). Nauczyciel pomaga w razie problemów i tłumaczy zasady wyrażania sugestii i planowania przyszłych wydarzeń w języku angielskim. Podaje przykłady, a uczniowie zapisują je w zeszytach. Przydatne w toku lekcji zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 1/30, a nauczyciel odpowiada na pytania dotyczące nieznanych słów. Uczniowie łączą pytania z odpowiedziami, nie zaglądając do klucza. Nauczyciel wskazuje do odpowiedzi wybranych uczniów.
Uczniowie zostają podzieleni na 3 grupy, a każda z nich otrzymuje 1 ćwiczenie do wykonania (2,3,4/31). Uczniowie pracują, a nauczyciel monitoruje ich pracę, wyjaśnia problemy. Gotowi uczniowie prezentują swoje rozmowy na forum klasy.
Symulacja rozmowy sterowanej. Nauczyciel rozdaje każdej parze typową rozmowę sterowaną z zestawów maturalnych w języku polskim. Uczniowie przygotowują ją pisemnie i za 5 minut odgrywają swoje role (egzaminator/egzaminowany) przed klasą. Przykładowe sytuacje do wykorzystania w rozmowach sterowanych znajdują się w załączniku (b).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność i wkład uczniów w lekcję plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową.
5. Bibliografia
Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.
6. Załączniki
Przydatne zwroty i wyrażenia
Are you doing anything tonight?
How about…?
Would you like to…?
Why don’t we…?
Let’s…
That would be lovely
I’m afraid I’m busy
What shall we do?
Shall we…?
I’d like to…
Przykładowe sytuacje do rozmów sterowanych
Chesz pojechać gdzieś z kolegą na wakacje. Ty chcesz jechać nad morze, ale znajomi mają inne pomysły. Ustalcie wspólną wersję.
Zaproponuj wyjazd nad morze.
Nie zgódź się z argumentami kolegi i podaj swoje.
Zaproponuj kompromisowe rozwiązanie.
Twój kolega jest chory. Zaproponuj mu pomoc.
Zaproponuj, że zadzwonisz i umówisz go do lekarza.
Odrzuć jego argumenty przeciw.
Zasugeruj inne rozwiązanie problemu.
Zadanie domowe
Naucz się poznanych dziś zwrotów. Wykonaj pisemnie ćwiczenia 5,6/31. Nie używaj klucza odpowiedzi tylko słownika.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Motywacją dla uczniów może być podkreślenie, że na koniec lekcji będą symulować egzamin maturalny.