Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wyrażanie sugestii i planowanie przyszłych wydarzeń

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Uczeń doskonali sprawności mówienia i słuchania pod kątem przygotowania do ustnego egzaminu maturalnego, ćwicząc rozmowy sterowane w sytuacji sugerowania, ustalania terminów spotkań i planowania przyszłych wydarzeń.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • schemat i kryteria oceny ustnego egzaminu maturalnego

  • zwroty związane ze wyrażaniem sugestii, ustalaniem terminów spotkań i planowaniem przyszłych wydarzeń

b) Umiejętności

Uczeń:

  • wyraża sugestie, ustala terminy spotkań i planuje przyszłe wydarzenia

  • bierze udział w rozmowie sterowanej

  • odpowiada na pytania związane z tematem

  • ćwiczy sprawność mówienia i słuchania

  • wykorzystuje posiadaną wiedzę w sytuacji związanej z sugestiami, ustalaniem terminów spotkań i planowaniem przyszłych wydarzeń

  • potrafi posługiwać się słownictwem związanym z tematem

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas wypowiedzi, w kontaktach z kolegami i nauczycielem

  • współpracuje w parze i grupie

  • radzi sobie ze stresem w sytuacji odpowiedzi ustnej

  • nie przepisuje odpowiedzi z klucza

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, praca z podręcznikiem, pogadanka, audiolingwalna, ćwiczebna, elementy dramy, symulacja, odgrywanie ról, gramatyczno‑tłumaczeniowa

Forma: praca indywidualna i w parach/grupach

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, dodatkowe rozmowy sterowane na kartkach

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową (kilku uczniów odczytuje ją na głos). Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie ćwiczyć sprawność mówienia w sytuacji sugerowania czegoś, ustalania terminów spotkań i planowaniu przyszłych wydarzeń.”

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa: dyktando z poprzedniej lekcji. Nauczyciel czyta kilka zdań, a uczniowie piszą je w zeszytach, a następnie sprawdzają poprawność wykonanego zadania, zapisując zdania na tablicy. Tłumaczą też zdania na język polski.

  2. Uczniowie w parach czytają i wyjaśniają zwroty z podręcznika, ze strony 30 (jedna osoba czyta po polsku, druga wyjaśnia po angielsku). Nauczyciel pomaga w razie problemów i tłumaczy zasady wyrażania sugestii i planowania przyszłych wydarzeń w języku angielskim. Podaje przykłady, a uczniowie zapisują je w zeszytach. Przydatne w toku lekcji zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).

  3. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 1/30, a nauczyciel odpowiada na pytania dotyczące nieznanych słów. Uczniowie łączą pytania z odpowiedziami, nie zaglądając do klucza. Nauczyciel wskazuje do odpowiedzi wybranych uczniów.

  4. Uczniowie zostają podzieleni na 3 grupy, a każda z nich otrzymuje 1 ćwiczenie do wykonania (2,3,4/31). Uczniowie pracują, a nauczyciel monitoruje ich pracę, wyjaśnia problemy. Gotowi uczniowie prezentują swoje rozmowy na forum klasy.

  5. Symulacja rozmowy sterowanej. Nauczyciel rozdaje każdej parze typową rozmowę sterowaną z zestawów maturalnych w języku polskim. Uczniowie przygotowują ją pisemnie i za 5 minut odgrywają swoje role (egzaminator/egzaminowany) przed klasą. Przykładowe sytuacje do wykorzystania w rozmowach sterowanych znajdują się w załączniku (b).

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność i wkład uczniów w lekcję plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.

  2. Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.

  3. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.

  4. Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.

  5. Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.

6. Załączniki

Przydatne zwroty i wyrażenia

Are you doing anything tonight?

How about…?

Would you like to…?

Why don’t we…?

Let’s…

That would be lovely

I’m afraid I’m busy

What shall we do?

Shall we…?

I’d like to…

Przykładowe sytuacje do rozmów sterowanych

  1. Chesz pojechać gdzieś z kolegą na wakacje. Ty chcesz jechać nad morze, ale znajomi mają inne pomysły. Ustalcie wspólną wersję.

    • Zaproponuj wyjazd nad morze.

    • Nie zgódź się z argumentami kolegi i podaj swoje.

    • Zaproponuj kompromisowe rozwiązanie.

  2. Twój kolega jest chory. Zaproponuj mu pomoc.

    • Zaproponuj, że zadzwonisz i umówisz go do lekarza.

    • Odrzuć jego argumenty przeciw.

    • Zasugeruj inne rozwiązanie problemu.

Zadanie domowe

Naucz się poznanych dziś zwrotów. Wykonaj pisemnie ćwiczenia 5,6/31. Nie używaj klucza odpowiedzi tylko słownika.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Motywacją dla uczniów może być podkreślenie, że na koniec lekcji będą symulować egzamin maturalny.

ROvo8dJ8UnW9o

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 125.89 KB w języku polskim
R1X2LI7MK0bAZ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 25.00 KB w języku polskim