Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wyrażanie zainteresowań, preferencji, życzeń i intencji

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Uczeń doskonali sprawności mówienia i słuchania pod kątem przygotowania do ustnego egzaminu maturalnego, ćwicząc rozmowy sterowane na temat zainteresowań, preferencji, życzeń i intencji.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • schemat i kryteria oceny ustnego egzaminu maturalnego

  • zwroty związane z zainteresowaniami, preferencjami, życzeniami i intencjami

b) Umiejętności

Uczeń:

  • wyraża zainteresowania, preferencje, życzenia i intencje

  • bierze udział w rozmowie sterowanej

  • odpowiada na pytania związane z tematem

  • ćwiczy sprawność mówienia i słuchania

  • wykorzystuje posiadaną wiedzę w sytuacji wyrażania zainteresowań, preferencji, życzeń i intencji

  • potrafi posługiwać się słownictwem związanym z tematem

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas mówienia, w kontaktach z kolegami i nauczycielem

  • współpracuje w parze i grupie

  • radzi sobie ze stresem w sytuacji odpowiedzi ustnej i wyrażaniu swoich zainteresowań, preferencji, życzeń i intencji

  • nie przepisuje odpowiedzi z klucza

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, praca z podręcznikiem, pogadanka, audiolingwalna, ćwiczebna, drama, mapa skojarzeń

Forma: praca indywidualna i w parach bądź grupach

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, dodatkowe sytuacje do odegrania

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową (kilku uczniów odczytuje ją na głos). Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie ćwiczyć mówienie o zainteresowaniach, preferencjach, życzeniach i intencjach.”

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Uczniowie przygotowują na tablicy mapę skojarzeń ze słowem interests - podchodzą do tablicy i zapisują swoje pomysły, po czym otwierają podręcznik na stronie 35 i czytają oraz wyjaśniają „wyrażanie zainteresowań”. Następnie ćwiczą mówienie, czytanie zwrotów z podręcznika i tablicy, wyrażając swoje opinie. Nauczyciel wskazuje do odpowiedzi wybranych uczniów. Przydatne w toku lekcji zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).

  2. Uczniowie czytają i wyjaśniają zwroty z podręcznika („wyrażanie preferencji”). Następnie w parach zadają sobie pytania o te preferencje (ćwiczenie 2), np.: Do you like dogs? I hate spinach and you? Nauczyciel może wypisać na tablicy schematy pytań.

  3. Uczniowie czytają i wyjaśniają zwroty „wyrażanie życzeń i intencji”, wyjaśniają też, przy pomocy nauczyciela, struktury I wishbe going to. Potem, w parach wyrażają życzenia do ćwiczenia 3. Każda para ma swoje zdanie które, gdy jest gotowa odczytuje na głos wraz z przygotowanymi życzeniami.

  4. Uczniowie zostają podzieleni na 2 grupy i każdej nauczyciel przydziela jedną sytuację do odegrania. Uczniowie przygotowują je pisemnie lub ustnie, a potem odgrywają przed resztą grupy. Sytuacje do odegrania znajduje się w załączniku (b).

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność i wkład uczniów w lekcję plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową.

5. Bibliografia

  1. Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.

  2. Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.

  3. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.

  4. Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.

  5. Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.

6. Załączniki

Przydatne zwroty i wyrażenia

I’m keen on

I’m interested in

I’m bored

I’m fond of

I’d like to

I wish

I enjoy/like/love/hate/prefer

I’d rather, etc.

Sytuacje do odegrania

  • Chcecie zorganizować imprezę na zakończenie roku. Wyraźcie swoje preferencje, życzenia (np. jedna osoba lubi techno, a inna nie, jedna woli dużą imprezę, inna małą).

  • Chcecie pojechać całą grupą na wakacje. Wyraźcie swoje preferencje, życzenia (np. jedna osoba lubi morze, a inna nie, jedna woli mieszkać pod namiotem, inna w schronisku)

Zadanie domowe

Naucz się poznanych dziś zwrotów. Wykonaj ćwiczenie 4/35 pisemnie. Przetłumacz nieznane zwroty, posługując się słownikiem. Odpowiedz na pytania. Staraj się nie przepisywać odpowiedzi z klucza.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja jest bardzo prosta, więc nauczyciel powinien zadbać o to, by każdy, nawet najsłabszy uczeń, się wypowiedział.

R1Ubn32Z89oz3

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 116.31 KB w języku polskim
Rr2V3h4skpEgq

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.50 KB w języku polskim