Wyrażanie zainteresowań, preferencji, życzeń i intencji
Wyrażanie zainteresowań, preferencji, życzeń i intencji
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawności mówienia i słuchania pod kątem przygotowania do ustnego egzaminu maturalnego, ćwicząc rozmowy sterowane na temat zainteresowań, preferencji, życzeń i intencji.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
schemat i kryteria oceny ustnego egzaminu maturalnego
zwroty związane z zainteresowaniami, preferencjami, życzeniami i intencjami
b) Umiejętności
Uczeń:
wyraża zainteresowania, preferencje, życzenia i intencje
bierze udział w rozmowie sterowanej
odpowiada na pytania związane z tematem
ćwiczy sprawność mówienia i słuchania
wykorzystuje posiadaną wiedzę w sytuacji wyrażania zainteresowań, preferencji, życzeń i intencji
potrafi posługiwać się słownictwem związanym z tematem
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas mówienia, w kontaktach z kolegami i nauczycielem
współpracuje w parze i grupie
radzi sobie ze stresem w sytuacji odpowiedzi ustnej i wyrażaniu swoich zainteresowań, preferencji, życzeń i intencji
nie przepisuje odpowiedzi z klucza
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, praca z podręcznikiem, pogadanka, audiolingwalna, ćwiczebna, drama, mapa skojarzeń
Forma: praca indywidualna i w parach bądź grupach
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, dodatkowe sytuacje do odegrania
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową (kilku uczniów odczytuje ją na głos). Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie ćwiczyć mówienie o zainteresowaniach, preferencjach, życzeniach i intencjach.”
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa. Uczniowie przygotowują na tablicy mapę skojarzeń ze słowem interests - podchodzą do tablicy i zapisują swoje pomysły, po czym otwierają podręcznik na stronie 35 i czytają oraz wyjaśniają „wyrażanie zainteresowań”. Następnie ćwiczą mówienie, czytanie zwrotów z podręcznika i tablicy, wyrażając swoje opinie. Nauczyciel wskazuje do odpowiedzi wybranych uczniów. Przydatne w toku lekcji zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).
Uczniowie czytają i wyjaśniają zwroty z podręcznika („wyrażanie preferencji”). Następnie w parach zadają sobie pytania o te preferencje (ćwiczenie 2), np.: Do you like dogs? I hate spinach and you? Nauczyciel może wypisać na tablicy schematy pytań.
Uczniowie czytają i wyjaśniają zwroty „wyrażanie życzeń i intencji”, wyjaśniają też, przy pomocy nauczyciela, struktury I wish i be going to. Potem, w parach wyrażają życzenia do ćwiczenia 3. Każda para ma swoje zdanie które, gdy jest gotowa odczytuje na głos wraz z przygotowanymi życzeniami.
Uczniowie zostają podzieleni na 2 grupy i każdej nauczyciel przydziela jedną sytuację do odegrania. Uczniowie przygotowują je pisemnie lub ustnie, a potem odgrywają przed resztą grupy. Sytuacje do odegrania znajduje się w załączniku (b).
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność i wkład uczniów w lekcję plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową.
5. Bibliografia
Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.
6. Załączniki
Przydatne zwroty i wyrażenia
I’m keen on
I’m interested in
I’m bored
I’m fond of
I’d like to
I wish
I enjoy/like/love/hate/prefer
I’d rather, etc.
Sytuacje do odegrania
Chcecie zorganizować imprezę na zakończenie roku. Wyraźcie swoje preferencje, życzenia (np. jedna osoba lubi techno, a inna nie, jedna woli dużą imprezę, inna małą).
Chcecie pojechać całą grupą na wakacje. Wyraźcie swoje preferencje, życzenia (np. jedna osoba lubi morze, a inna nie, jedna woli mieszkać pod namiotem, inna w schronisku)
Zadanie domowe
Naucz się poznanych dziś zwrotów. Wykonaj ćwiczenie 4/35 pisemnie. Przetłumacz nieznane zwroty, posługując się słownikiem. Odpowiedz na pytania. Staraj się nie przepisywać odpowiedzi z klucza.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja jest bardzo prosta, więc nauczyciel powinien zadbać o to, by każdy, nawet najsłabszy uczeń, się wypowiedział.