Wyrażenia przyimkowe
WYRAŻENIA PRZYIMKOWE
Uczniowie
1) stosują przyimki w opisie przestrzeni.
Uwagi o realizacji tematu
1. Wprowadzamy/utrwalamy wyrażenia przyimkowe, pokazując położenie jakiegoś przedmiotu: na stole, pod stołem, itd. Zwracamy uwagę na przypadek rzeczownika, ale nie podajemy, ani nie wymagamy zapamiętania reguł, a więc:
na stole przy stole | } miejscownik |
za stołem pod stołem nad stołem między stołem a | } narzędnik |
obok stołu z(e) stołu do stołu | } dopełniacz |
pod stół za stół nad stół | } biernik |
2. Rysowane dyktando. Uczniowie słuchają tekstu (przykładowy poniżej, można go rozbudować) i rysują na kartkach (pokój już jest):
To jest pokój. Na środku pokoju stoi stół. Ma cztery nogi. Za stołem jest szafa. Obok stołu stoi fotel. Nad stołem wisi lampa. Na stole stoją dwa talerze. Przy stole stoją dwa krzesła. Pod stołem leży kot. Ojej, pod stół spadło jajko. I co teraz będzie? Śniadanie!