Wyrazy bliskoznaczne
Wyrazy bliskoznaczne
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
wie czym są synonimy
wie w jakich źródłach szukać synonimów
Umiejętności
Uczeń:
potrafi dobrać odpowiednie przykłady synonimów
potrafi wskazać różnice w zabarwieniu pomiędzy synonimami
Metoda i forma pracy
Podająca, zajęć praktycznych, indywidualna.
Środki dydaktyczne
Karta pracy.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy.
Faza realizacyjna
Nauczyciel zapisuje na tablicy wyrazy: dziecko, wiatr, but i prosi o dopisanie do nich wyrazów które mają podobne znaczenie.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom co to są synonimy i dyktuje notatkę do zeszytów.
Następnie nauczyciel prosi uczniów aby jeszcze raz spojrzeli na tablicę i spróbowali określić różnice w znaczeniach poszczególnych synonimów. Prosi o zwrócenie uwagi na zabarwienie i nacechowanie każdego z wyrazów.
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczenia 1 z karty pracy.
Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie różnic między wypisanymi w ćwiczeniu synonimami.
Uczniowie robią ćwiczenie 2 z karty pracy.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi ucznia o powiedzenie swoimi słowami co to jest synonim i podanie
kilku przykładów.
5. Bibliografia
Współczesna polszczyzna red. J. Kowalikowa, U. Żydek‑Bednarczuk, Kraków 2000, s.79.
6. Załączniki
a) Karta pracy
Ćwiczenie 1 Dopisz do podanych wyrazów określenia bliskoznaczne:
brązowe –
samochód –
niepogoda –
dziecko –
zabić –
Ćwiczenie 2 Proszę zastąpić podkreślone wyrazy odpowiednimi synonimami oraz wyjaśnić,
czemu miała służyć ich zamiana.
Mój dziadek był dobrym jeźdźcem. Wygrał wiele zawodów na pięknej szkapie.
Moja babcia była dobrą kobieciną dumną z sukcesów dziadka. Dziadek zawsze śmiał się, że ożenił się z babcią, gdyż jej piwne włosy przypominały kolorem jego ulubioną kobyłę.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Brak