Wstęp
Czy zdajecie sobie sprawę, że świat jest pełen dźwięków? Człowiek mówi, ptaki śpiewają, wicher huczy, piorun grzmi, śnieg pod nogami skrzypi. Wystarczy tylko wsłuchać się w przyrodę, w nasze otoczenie, aby wychwycić różnorodność odgłosów, które nam towarzyszą.
Aby oddać dźwięki i odgłosy świata, używamy specjalnych słów – wyrazów dźwiękonaśladowczych, inaczej nazywanych onomatopejamionomatopejami. Naśladują one dźwięki wydawane przez przedmioty, np. dzwonek: dzyń‑dzyń, trąbkę: trutututu, odtwarzają głosy zwierząt: hau hau, odgłosy maszyn: wrrr. Są to także słowa, których brzmienie przypomina odgłosy otaczającego świata, np. szuranie, chlapanie, kapanie, pukanie, kwiczenie.
rozpoznasz wyrazy dźwiękonaśladowcze związane ze zjawiskami przyrody;
określisz ich funkcję w tekstach literackich;
stworzysz tekst z użyciem onomatopei.
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Po zapoznaniu się z e‑materiałem uczeń:
rozwija umiejętność słuchania i czytania utworów literackich;
rozwija umiejętność tworzenia wypowiedzi inspirowanych utworem poetyckim i prozatorskim;
analizuje tekst poetycki i prozatorski, odnajdując wyrazy dźwiękonaśladowcze;
wyjaśnia funkcję użytych w utworach wyrazów dźwiękonaśladowczych;
tworzy nagranie, w którym ilustruje za pomocą dźwięków i wyrazów dźwiękonaśladowczych wymyślone scenki.
WYRAZY DŹWIĘKONAŚLADOWCZE W OTACZAJĄCYM NAS ŚWIECIE, W POEZJI I W PROZIE – audiobook
Rozdziały:
Odgłosy natury
Małgorzata Szyszko Odkurzacz
Ken Follett Igła
Notatka dla prowadzącego:
Przed rozpoczęciem pracy z audiobookiem, możesz skorzystać z przygotowanego scenariusza lekcji, który pokazuje, jak włączyć materiały multimedialne w tok lekcji.
Uważnie wysłuchaj nagrania. Skoncentruj uwagę na przykładach wyrazów związanych z nazywaniem, odtwarzaniem, naśladowaniem dźwięków zjawisk przyrody.
Wyrazy dźwiękonaśladowcze w poezji i prozie
Rozdział 1
Odgłosy natury
Nagranie zawiera dźwiękidźwięki wydawane przez naturę.
Poznaj odgłosyodgłosy i dźwięki wydawane przez naturę. Usłyszysz między innymi takie zjawiska natury, jak: strumyk, poranek, ocean, woda, wiatr, burza, deszcz. Dzięki dźwiękom przeniesiesz się do lasu, nad staw lub nad morze.
— strumyk
— ocean
— woda
— deszcz
— wiatr
— leśna polana
— staw wodny
— burza
— skrzypienie śniegu
— bzyczenie muchy
— lodowiec
— szum nadmorskiego lasu
— szum liści
Rozdział 2
Małgorzata Szyszko Odkurzacz
Nagranie zawiera recytację wiersza Małgorzaty Szyszki.
Trochę mam ze słonia,
trochę z węża boa,
Biegam po podłodze, aż turkoczą koła.
Burczę, kicham, duszę.
Syczę, prycham, sapię,
czasem guzik znajdę,
czasem papier złapię.
Ach, jak mnie się boją
kurz i pajęczyna,
kiedy wszystko łykam
Z najgroźniejszą miną.
Dziś spostrzegłem muchę,
Chciałem za nią biec.
Już... już ją miałem,
Nagle – nosem w piec.
Rozdział 3
Ken Follett Igła
Nagranie zawiera fragment powieści Kena Folleta, przedstawiający bohaterkę, która wsłuchuje się w odgłosy świata.
Lucy też nie mogła zasnąć. Nasłuchiwała odgłosów, które dochodziły ze wszystkich stron. Sztorm był jak orkiestra, w której deszcz walił w bęben tłukąc o dach, wiatr grał na flecie gwiżdżąc na poddaszu, a morze plażą wykonywało glissando. Stary dom trzeszczał i skrzypiał, poszturchiwany przez bezlitosną burzę. Ale i w środku słychać było różne dźwięki, chociażby powolny regularny oddech, który na szczęście nie przechodził w głośne chrapanie. Z drugiego pokoju dochodziło szybkie i płytkie sapanie małego Jo, który rozłożył się wygodnie na łóżku polowym przysuniętym do ściany. „Ten hałas nie pozwala mi usnąć – pomyślała Lucy. –Kogo właściwie chcę oszukać?” […].
Jakie emocje wywołują w tobie usłyszane dźwięki? Nazwij je.
Stwórz komiks, który będzie ilustrował wiersz Odkurzacz.
Dlaczego Lucy nie może zasnąć? Odpowiedz, używając jak najwięcej wyrazów nazywających dźwięki.
Podsumowanie
Z wysłuchanych nagrań i ich analizy wynika, że:
— niektórym zjawiskom przyrody towarzyszą dźwięki;
— dźwięki przyrody w różny sposób wpływają na ludzi;
— słowa nazywające dźwięki to wyrazy dźwiękonaśladowcze.
Wskazówka ortograficzna:
Czy wiesz, że w pisowni wyrazów dźwiękonaśladowczych nie obowiązują ścisłe reguły? Jeśli nie jesteś pewny, jak zapisać wyraz dźwiękonaśladowczy, koniecznie zajrzyj do słownika ortograficznego!
Zadanie 1.
Z załączonego tekstu wybierz 6 nazw ptaków i dopisz do nich wyrazy dźwiękonaśladowcze nazywające wydawane przez nie odgłosy.
Zadanie 2.
Wyszukaj w Internecie nagrania z odgłosami ptaków. Następnie zaprezentuj je klasie. Niech twoje koleżanki i koledzy odgadną, jaki to ptak śpiewa. Następnie podzielcie się na grupy (5‑6-osobowe) i stwórzcie krótkie opowiadania (narrację i dialogi) z wykorzystaniem nagranych dźwięków.
Ćwiczenia
W przypadku braku możliwości rozwiązania zadania z klawiatury lub trudności z odczytem przez czytnik ekranu, skorzystaj z innej wersji zadania.
Połącz nazwy urządzeń i sprzętów domowych z wydawanymi przez nie dźwiękami.
warkot, bulgotanie, szum, turkot, dzwonienie, gwizd
czajnik | |
telefon | |
mikser | |
odkurzacz | |
wiertarka | |
garnek z gotującą się zupą |
Połącz odgłosy natury z podobnymi do nich odgłosami przedmiotów domowych.
świst czajnika, podskakiwanie pokrywki na garnku, odgłos otwieranego napoju gazowanego, odgłos powietrza spuszczanego z piłki, warkot samochodu, dźwięk dzwonka do drzwi
świst wiatru | |
gwizd ptaka | |
syk węża | |
prychanie kota | |
jednostajny szum wiatru | |
warczenie psa |
Słowniczek
wszelkie wrażenia słuchowe.
dźwięk towarzyszący jakiejś czynności lub wydawany przez coś.
wyrazy naśladujące dźwięki i odgłosy, np. miauczeć, pukać.
wyraz lub ciąg wyrazów naśladujących swym brzmieniem dźwięki naturalne, np. bum, bum, miau, kwa‑kwa.