Wyścigi robotów - podstawy sterowania robotem mBot.
Autor/autorka
Małgorzata Leśniak
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VI
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Wyścigi robotów - podstawy sterowania robotem mBot.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Uczniowie znają już programowanie blokowe w środowisku Scratch, wykorzystują i doskonalą swoje umiejętności do programowania robotów mBotów.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Uczeń formułuje i zapisuje w postaci algorytmów polecenia składające się na sterowanie robotem, projektuje, tworzy i zapisuje w wizualnym języku programowania czyli w praktyce wykorzystuje poznane wiadomości i umiejętności.
7. Cel ogólny zajęć
Zapoznanie uczniów ze środowiskiem mBlock. Stworzenie prostego programu do zdalnego sterowania robotem.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń nawiązuje bezprzewodowe połączenie komputera z robotem.
Uczeń tworzy w graficznym środowisku mBlock program do zdalnego sterowania robotem.
Uczeń zmienia parametry poleceń
Uczeń testuje zapisany program.
Uczeń zapisuje wyniki swojej pracy.
9. Metody i formy pracy
praca w parach
pokaz multimedialny
burza muzgów
10. Środki dydaktyczne
zestaw komputerowy z zainstalowanym programem mBlock
złożony robot mBot
Makeblock – moduł Bluetooth Dongle - adapter wifi
tablica multimedialna
film wyścig robotów i Kubica za kierownicą
11. Wymagania w zakresie technologii
Zajęcia realizowane w sali informatycznej.
Praca w parach.
Nauczyciel:
dostęp do komputera z zainstalowanym programem mBlock,
dostęp do filmów,
tablica multimedialna.
dostęp do komputera z zainstalowanym programem mBlock na parę,
robot mBot na parę,
adapter wifi.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wprowadzenie do lekcji - doświadczenie
Czas trwania: 5 min
Opis aktywności:
Nauczyciel przedstawia polskiego mistrza wyścigów rajdowych, stwierdzając, że my dzisiaj tak jak Robert Kubica będziemy mistrzami wyścigów, film: Manewr Kubicy uznany za najlepszy w sezonie 2010 - Bing video
Nauczyciel prezentuje krótki filmy z przykładem wyścigów robotów: III wyścig mBotów - YouTube, zadając jednocześnie pytanie:
Jak zaprogramować robota, aby zostać mistrzem wyścigów?
Czy zawsze 100% mocy daje wygraną?
Aktywność 2
Temat: Efektywne sterowanie robotem - refleksja
Czas trwania: 8 min
Opis aktywności:
Burza mózgów: zastosowanie robotów i pojazdów zdalnie sterowanych.
Dyskusja nad problemami występującymi w sterowaniu robotami. Plusy, minusy oraz różnice sterowania za pomocą kabla i sterowania radiowego?
Jak powinny być zbudowane polecenia sterujące robotem? Na co zwracać uwagę?
Co daje parametr mocy:wartość 100%,
wartość 0,
wartości ujemne,
jaką ustawiać moc, aby robot płynnie ruszył.
Jak powinna się zachować osoba która steruje robotem? Czy powinna mieć dostęp do poleceń i oprogramowania robota?
Aktywność 3
Temat: Działanie programu - teoria
Czas trwania: 8 min
Opis aktywności:
Nauczyciel prosi o uruchomienie programu mBlock. Wyjaśnia jak połączyć robota z komputerem. Wyświetla na tablicy multimedialnej program i omawia podstawowe elementu interfejsu. Prezentuje uczniom bloczek odpowiedzialny za ruchy robota - parametr moc, a nastepnie przechodzi do budowy prostego programu sterującego jazdą robota.
Aktywność 4
Temat: Działanie programu - praktyka
Czas trwania: 24 min
Opis aktywności:
Uczniowie maja kilka minut na zabawę z programem oraz na przyswojenie sobie sposobu przeciągania bloczków i łączenia ich, a następnie wybrany uczeń tworzy na tablicy multimedialnej przykładowy skryp, który poruszy robota.
Uczniowie w parach tworzą skrypt do wyścigu robotów.
Wyścig robotów: Kto pierwszy do lini mety.
Analiza programów.
Budowa toru przeszkód dla mBota, tor nie powinien być nastawiony na szybkie przebycie trasy, ale na precyzyjny przejazd.
Uczniowie w parach tworzą skrypt do toru przeszkód dla robotów.
Wyścigi robotów.
Analiza programów. Możliwość dostosowania programu. Wykorzystanie poleceń warunkowych.
Sprawdzenie zmian.
Ponowny wyścig.
Omówienie wyników.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Aktywny udział w lekcji.
Ocena gotowego skryptu.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna