Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Małgorzata Leśniak

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VI

2. Przedmiot

informatyka

3. Temat zajęć

Wyścigi robotów - podstawy sterowania robotem mBot.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Uczniowie znają już programowanie blokowe w środowisku Scratch, wykorzystują i doskonalą swoje umiejętności do programowania robotów mBotów.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Uczeń formułuje i zapisuje w postaci algorytmów polecenia składające się na sterowanie robotem, projektuje, tworzy i zapisuje w wizualnym języku programowania czyli w praktyce wykorzystuje poznane wiadomości i umiejętności.

7. Cel ogólny zajęć

Zapoznanie uczniów ze środowiskiem mBlock. Stworzenie prostego programu do zdalnego sterowania robotem.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń nawiązuje bezprzewodowe połączenie komputera z robotem.

  2. Uczeń tworzy w graficznym środowisku mBlock program do zdalnego sterowania robotem.

  3. Uczeń zmienia parametry poleceń

  4. Uczeń testuje zapisany program.

  5. Uczeń zapisuje wyniki swojej pracy.

9. Metody i formy pracy

  • praca w parach

  • pokaz multimedialny

  • burza muzgów

10. Środki dydaktyczne

  • zestaw komputerowy z zainstalowanym programem mBlock

  • złożony robot mBot

  • Makeblock – moduł Bluetooth Dongle - adapter wifi

  • tablica multimedialna

  • film wyścig robotów i Kubica za kierownicą

11. Wymagania w zakresie technologii

Zajęcia realizowane w sali informatycznej.
Praca w parach.
Nauczyciel:

  • dostęp do komputera z zainstalowanym programem mBlock,

  • dostęp do filmów,

  • tablica multimedialna.

  • dostęp do komputera z zainstalowanym programem mBlock na parę,

  • robot mBot na parę,

  • adapter wifi.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Wprowadzenie do lekcji - doświadczenie

    • Czas trwania: 5 min

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel przedstawia polskiego mistrza wyścigów rajdowych, stwierdzając, że my dzisiaj tak jak Robert Kubica będziemy mistrzami wyścigów, film: Manewr Kubicy uznany za najlepszy w sezonie 2010 - Bing video
      Nauczyciel prezentuje krótki filmy z przykładem wyścigów robotów: III wyścig mBotów - YouTube, zadając jednocześnie pytanie:
      Jak zaprogramować robota, aby zostać mistrzem wyścigów?
      Czy zawsze 100% mocy daje wygraną?

  • Aktywność 2

    • Temat: Efektywne sterowanie robotem - refleksja

    • Czas trwania: 8 min

    • Opis aktywności:

      Burza mózgów: zastosowanie robotów i pojazdów zdalnie sterowanych.
      Dyskusja nad problemami występującymi w sterowaniu robotami. Plusy, minusy oraz różnice sterowania za pomocą kabla i sterowania radiowego?
      Jak powinny być zbudowane polecenia sterujące robotem? Na co zwracać uwagę?
      Co daje parametr mocy:

      • wartość 100%,

      • wartość 0,

      • wartości ujemne,

      • jaką ustawiać moc, aby robot płynnie ruszył.

      Jak powinna się zachować osoba która steruje robotem? Czy powinna mieć dostęp do poleceń i oprogramowania robota?

  • Aktywność 3

    • Temat: Działanie programu - teoria

    • Czas trwania: 8 min

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel prosi o uruchomienie programu mBlock. Wyjaśnia jak połączyć robota z komputerem. Wyświetla na tablicy multimedialnej program i omawia podstawowe elementu interfejsu. Prezentuje uczniom bloczek odpowiedzialny za ruchy robota - parametr moc, a nastepnie przechodzi do budowy prostego programu sterującego jazdą robota.

  • Aktywność 4

    • Temat: Działanie programu - praktyka

    • Czas trwania: 24 min

    • Opis aktywności:

      Uczniowie maja kilka minut na zabawę z programem oraz na przyswojenie sobie sposobu przeciągania bloczków i łączenia ich, a następnie wybrany uczeń tworzy na tablicy multimedialnej przykładowy skryp, który poruszy robota.
      Uczniowie w parach tworzą skrypt do wyścigu robotów.
      Wyścig robotów: Kto pierwszy do lini mety.
      Analiza programów.
      Budowa toru przeszkód dla mBota, tor nie powinien być nastawiony na szybkie przebycie trasy, ale na precyzyjny przejazd.
      Uczniowie w parach tworzą skrypt do toru przeszkód dla robotów.
      Wyścigi robotów.
      Analiza programów. Możliwość dostosowania programu. Wykorzystanie poleceń warunkowych.
      Sprawdzenie zmian.
      Ponowny wyścig.
      Omówienie wyników.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Aktywny udział w lekcji.
Ocena gotowego skryptu.

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna