Wyścigi żaglowców
Scenariusz lekcji
Temat lekcji:
Wyścigi żaglowców
Cele lekcji:
Wiadomości:
Uczeń potrafi:
opisać działanie narzędzi przybornika;
opisać sposób zmiany właściwości żółwia;
opisać różne zakresy pracy żółwia;
wyjaśnić znaczenie ustalania pozycji wyjściowej żółwia;
opisać parametry przycisku;
wyjaśnić znaczenie zdarzeń przypisywanych przyciskom.
Umiejętności:
Uczeń potrafi:
tworzyć animację z wykorzystaniem wielu żółwi;
korzystać z Edytora postaci programu Logomocja;
korzystać z okna dialogowego Zmień żółwia;
zmieniać postać żółwia;
zmieniać właściwości żółwia oraz ustalać jego aktualną pozycję;
tworzyć przyciski sterujące pokazem;
zmieniać właściwości przycisku;
przypisywać przyciskom zdarzenia;
uruchamiać i zatrzymywać procesy animacji.
Metody nauczania
pogadanka;
laboratoryjna z elementami wykładu i pokazu.
Środki dydaktyczne
komputery z zainstalowanym programem Logomocja.
Uwarunkowania techniczne
lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich, z zainstalowanym programem Logomocja;
projektor multimedialny.
Przebieg lekcji
Etap | Zadanie | Przebieg realizacji | Uwagi do realizacji |
Faza przygotowawcza | – czynności organizacyjne (3 min) | – sprawdzenie obecności – zalogowanie się do systemu | |
– wprowadzenie do tematu lekcji (2 min) | – podanie tematu lekcji – przedstawienie zagadnień, które zostaną omówione na lekcji, zaciekawienie uczniów jej treścią – krótka rozmowa na temat sterowania ruchami żółwia oraz możliwości jednoczesnego sterowania wieloma żółwiami | ||
Faza realizacyjna | – przygotowanie tła projektu (5 min) | – uruchomienie projektu „regaty” (plik: regaty.imp) – wyróżnienie elementów składowych projektu (tło, żółwie‑żaglowce, przyciski sterujące pokazem) – uruchomienie programu Logomocja – otworzenie przybornika – malowanie tła strony (wykorzystanie gotowego rysunku słonka, znajdującego się w folderze obrazów Logomocji do ustalenia postaci pierwszego żółwia oraz zmiana jego właściwości – wyłączenie opcji Opuść pisak i włączenie opcji Przeciąganie) | Program Logomocja Plik: regaty.imp |
– utworzenie żaglowców (15 min) |
– wstawienie pozostałych dwóch żaglowców poprzez kopiowanie (wykorzystanie do kopiowania schowka spowoduje sklonowanie żółwia, czyli skopiowanie jego postaci wraz z ustalonymi parametrami) – zmiana koloru żaglowców (statek jest obrazem animowanym, składającym się z czterech klatek, kolory należy więc zmienić w taki sam sposób w każdej klatce; Edytor postaci uruchomimy, dwukrotnie klikając podgląd rysunku na karcie Podstawy) – ustalenie pozycji wyjściowej dla każdego żółwia (pozycja wyjściowa to miejsce, do którego wróci żółw po poleceniu Wróć; dla statków będzie to miejsce rozpoczęcia wyścigu; ustalamy ją przyciskiem Weź aktualne znajdującym się na karcie Pozycja (UWAGA: Należy pamiętać o ustaleniu pozycji wyjściowej dla słonka, które jest pierwszym żółwiem, jeśli tego nie zrobimy po poleceniu Wróć, przesunie się ono na środek ekranu.) | ||
– utworzenie przycisków sterujących pokazem (15 min) | – utworzenie pierwszego przycisku
– ustalenie właściwości przycisku (właściwości ustalamy w oknie Zmień prz1, które uruchomimy z menu podręcznego przycisku)
– utworzenie drugiego przycisku
– ustalenie właściwości drugiego przycisku
– sprawdzenie poprawności działania przycisków – zapisanie projektu na dysku | ||
Faza podsumowująca | – podsumowanie wiadomości poznanych na lekcji (5 min) | – utrwalenie treści lekcji (krótka rozmowa na temat przycisków sterujących, które mogą zastąpić polecenia wpisywane w trybie bezpośrednim) – kilkakrotne uruchomienie animacji, próba odgadnięcia, który żaglowiec jako pierwszy zniknie z ekranu – zwrócenie uwagi na to, jak w prosty sposób można stworzyć ciekawą animację w programie Logomocja |
Bibliografia
[1] A. Walat, Wprowadzenie do Logomocji, OEIiZK, Warszawa 2003.
[2] W. Jochemczyk, I. Krajewska‑Kranas, A. Samulska, W. Kranas, M. Wyczółkowski, Lekcje z komputerem, WSiP, Warszawa 2004.
[3] A. Borowiecka, Edytor postaci Logomocji, OEIiZK, Warszawa 2003.
Czas trwania lekcji:
45 minut