Wysokogórski krajobraz Tatr.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna pojęcie góry wysokie,

  • wymienia cechy krajobrazu gór wysokich,

  • zna pojęcia: dolina, przełęcz, grań, turnia, żleb, piarg, wywierzysko,

  • zna najwyższe szczyty Tatr.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi odszukać na mapie Karpaty, Tatry, Rysy, Zakopane,

  • potrafi wyjaśnić powstawanie żlebów i piargów,

  • potrafi odczytać wysokości szczytów,

  • potrafi rozpoznać cechy krajobrazu gór wysokich.

c) Postawy

Uczeń:

  • jest aktywny.

2. Metoda i forma pracy

Słowne: pogadanka, praca z tekstem, praca z mapą, pokaz filmu, indywidualna, zbiorowa.

3. Środki dydaktyczne

Film „W Tatrzańskim Parku Narodowym”, atlas, ścienna mapa Polski, karta pracy, album Tatr.

4. Przebieg zajęć

a) Faza wprowadzająca

1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.

2. Uczniowie przypominają pasy ukształtowania powierzchni Polski, siły prowadzące do powstania gór; w jakim kierunku od naszej szkoły położone są Tatry.

b) Faza realizacyjna

1. Uczniowie rozpoczynają pracę z atlasem i mapą ścienną Polski.

2. Odszukują i określają położenie geograficzne Karpat i Tatr.

3. Odszukują na mapie i odczytują wysokość bezwzględną szczytów – Rysy i Gerlach.

4. Odszukują na mapie Zakopane.

5. Odszukują na mapie trasę z miejsca zamieszkania do Zakopanego i wymieniają większe miejscowości na trasie.

6. Nauczyciel prezentuje album Tatr i zwraca uwagę na piękno krajobrazu oraz cechy krajobrazu wysokogórskiego.

7. Przed pokazem filmu, nauczyciel informuje uczniów na co mają zwrócić szczególną uwagę i rozdaje karty pracy( załącznik nr1).

8. Pokaz filmu „W Tatrzańskim Parku Narodowym”.

c) Faza podsumowująca

  1. Podsumowaniem zajęć jest sprawdzenie poprawności wykonania zadania na karcie pracy.

  2. Ocena pracy uczniów.

5. Bibliografia

6. Załączniki

Załącznik nr1

Podczas projekcji filmu zwróć uwagę na wymienione elementy krajobrazu gór wysokich i połącz w pary określenia opisujące ten krajobraz.

1. Żleby A. Gruz skalny zmieszany z piaskiem opadający na podnóże

stoku.

2. Turnie B. Najwyższy punkt na wypukłej formie terenu.

3. Przełęcz C. Wyżłobienie na ścianach skał spowodowane przez

spadające odłamki skalne.

4. Szczyt D. Nagie skaliste góry o stromych zboczach.

5. Kotlina E. Podłużne obniżenie terenu w kierunku spływu wody.

6. Granie F. Ostre poszarpane grzbiety stromych zboczy.

7. Stożek piargowy G. Rozległe obniżenie terenu otoczone dookoła

wzniesieniami.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1WF3ibhxI70T

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 79.63 KB w języku polskim
R1ODVP87IB9LX

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim