Wyszukiwanie elementu w zbiorze nieuporządkowanym i zapisanie algorytmu w języku Python
Autor/autorka
Elżbieta Samek
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VIII
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Wyszukiwanie elementu w zbiorze nieuporządkowanym i zapisanie algorytmu w języku Python
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Lekcja ma charakter ćwiczeniowy. Uczniowie poznają składnię i ćwiczą pisanie programów w środowisku Python. Podczas lekcji realizowane są treści z podstawy programowej. Wykorzystujemy nauczanie w działaniu.
Realizacja punktów podstawy programowej I.1 i I.2.2.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie komputera i programu Mu editor daje możliwość praktycznego wykonania zadania. Technologia zastosowana jest tu na dwóch poziomach modelu SAMR (integracja TIK w procesie nauczania): M- modyfikacja (Zapisywanie rozwiązania w programie Mu Editor) R - redefinicja (przekształcenie zapisu algorytmu i dostosowanie go do nowej sytuacji).
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń formułuje problem w postaci specyfikacji (czyli opisuje dane i wyniki) i wyróżnia kroki w algorytmicznym rozwiązywaniu problemów. Stosuje różne sposoby przedstawiania algorytmów, w tym w języku naturalnym, i przy pomocy dostępnego oprogramowania do demonstracji działania algorytmów.
8. Cele szczegółowe zajęć
Stosuje przy rozwiązywaniu problemów podstawowe algorytmy: wyszukiwania i porządkowania: wyszukuje element w zbiorze nieuporządkowanym.
Zapisuje rozwiązanie w języku Python.
Tworzy algorytm.
9. Metody i formy pracy
Rozmowa kierowana, pokaz z objaśnieniem, ćwiczenia praktyczne
Formy pracy: praca zbiorowa, praca w parach, praca indywidualna.
10. Środki dydaktyczne
Komputery, Zintegrowana Platforma Edukacyjna, Michał Kęski, Podręcznik do informatyki dla klasy ósmej szkoły podstawowej” Lubię to”, Nowa Era, Warszawa 2021
11. Wymagania w zakresie technologii
Pracownia komputerowa, Netsupport, stanowisko komputerowe z dostępem do sieci dla każdego ucznia, aplikacja Mu Editor.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wspólna praca uczniów - wyszukiwanie najwyższego ucznia
Czas trwania: 5
Opis aktywności:
Można zacząć od przykładu: nauczyciel wybiera 5 uczniów i sadza ich na krzesłach. Wyznaczonemu uczniowi poleca, aby ustalił, który z uczniów jest najwyższy.
Podpowiada, że równocześnie może stać tylko dwóch z tych uczniów. Wstaje dwóch uczniów, niższy proszony jest o powrót na miejsce. Wstaje trzeci uczeń i jeżeli jest wyższy od do tej pory najwyższego to zostaje, w przeciwnym razie siada. Czynności powtarzane są, aż do porównania ostatniego piątego ucznia. Pozostaje najwyższy uczeń.
Aktywność 2
Temat: Dzielenie się swoimi spostrzeżeniami
Czas trwania: 8
Opis aktywności:
Uczniowie omawiają wykonywane ćwiczenie. Ustalają, czy przy większej liczbie porównywanych, byłoby to łatwe. Może sami zaproponują zastosowanie komputera.
W jaki sposób ułatwić sobie proces. Przypomnienie algorytmu zapisanego w Scratch. https://scratch.mit.edu/projects/673855590/
Aktywność 3
Temat: Zapisanie w języku Python algorytmu wyszukiwania elementu największego w zbiorze nieuporządkowanym.
Czas trwania: 12
Opis aktywności:
Opis algorytmu: Wskazujemy dowolny element, np. pierwszy, jako największy i porównujemy go z drugim elementem. Jeśli drugi element okaże się większy, to on zaczyna być traktowany jako maksimum. Następnie porównujemy aktualnie największy element z trzecim elementem itd. – aż do końca ciągu elementów.
Szukanie największego elementu to typowy algorytm iteracyjny – powtarzają się w nim operacje porównywania i podstawiania.
Zastosowanie aplikacji Mu do zapisania algorytmu. Wzór
Link do wzoru na ZPE
Aktywność 4
Temat: Modyfikowanie zapisu algorytmu tak, aby wyszukiwał najmniejszą liczbę.
Czas trwania: 12
Opis aktywności:
Uczniowie kopiują skrypt i dokonują modyfikacji, tak, by program pokazywał najmniejszą liczbę. Uczniowie omawiają z nauczycielem, na czym polegały ich modyfikacje. Porównują efekty między sobą i ze wzorem pokazanym przez nauczyciela. Wzór
Link do wzoru na ZPE
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie dokonują oceny lekcji poprzez wypełnienie ankiety ewaluacyjnej: https://forms.gle/26SXua9NUJwE3y6h7
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Jeśli lekcja prowadzona byłaby online, nauczyciel prezentuje projekt poprzez udostępnianie ekranu lub przesłanie linka. Podobnie mogą zrobić uczniowie prezentując swoje prace. Zamiast aplikacji Mu Editor można użyć innych.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
dowolna