Autor/autorka

Elżbieta Samek

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VIII

2. Przedmiot

informatyka

3. Temat zajęć

Wyszukiwanie elementu w zbiorze nieuporządkowanym i zapisanie algorytmu w języku Python

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Lekcja ma charakter ćwiczeniowy. Uczniowie poznają składnię i ćwiczą pisanie programów w środowisku Python. Podczas lekcji realizowane są treści z podstawy programowej. Wykorzystujemy nauczanie w działaniu.
Realizacja punktów podstawy programowej I.1 i I.2.2.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Zastosowanie komputera i programu Mu editor daje możliwość praktycznego wykonania zadania. Technologia zastosowana jest tu na dwóch poziomach modelu SAMR (integracja TIK w procesie nauczania): M- modyfikacja (Zapisywanie rozwiązania w programie Mu Editor) R - redefinicja (przekształcenie zapisu algorytmu i dostosowanie go do nowej sytuacji).

7. Cel ogólny zajęć

Uczeń formułuje problem w postaci specyfikacji (czyli opisuje dane i wyniki) i wyróżnia kroki w algorytmicznym rozwiązywaniu problemów. Stosuje różne sposoby przedstawiania algorytmów, w tym w języku naturalnym, i przy pomocy dostępnego oprogramowania do demonstracji działania algorytmów.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Stosuje przy rozwiązywaniu problemów podstawowe algorytmy: wyszukiwania i porządkowania: wyszukuje element w zbiorze nieuporządkowanym.

  2. Zapisuje rozwiązanie w języku Python.

  3. Tworzy algorytm.

9. Metody i formy pracy

Rozmowa kierowana, pokaz z objaśnieniem, ćwiczenia praktyczne

Formy pracy: praca zbiorowa, praca w parach, praca indywidualna.

10. Środki dydaktyczne

Komputery, Zintegrowana Platforma Edukacyjna,  Michał Kęski, Podręcznik  do informatyki dla klasy ósmej szkoły podstawowej” Lubię to”, Nowa Era, Warszawa 2021

11. Wymagania w zakresie technologii

Pracownia komputerowa, Netsupport, stanowisko komputerowe z dostępem do sieci dla każdego ucznia, aplikacja Mu Editor.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Wspólna praca uczniów - wyszukiwanie najwyższego ucznia

    • Czas trwania: 5

    • Opis aktywności:

      Można zacząć od przykładu: nauczyciel wybiera 5 uczniów i sadza ich na krzesłach. Wyznaczonemu uczniowi poleca, aby ustalił, który z uczniów jest najwyższy. 

      Podpowiada, że równocześnie może stać tylko dwóch z tych uczniów.  Wstaje dwóch uczniów, niższy proszony jest o powrót na miejsce. Wstaje trzeci uczeń i jeżeli jest wyższy od do tej pory najwyższego to zostaje, w przeciwnym razie siada. Czynności powtarzane są, aż do porównania ostatniego piątego ucznia. Pozostaje najwyższy uczeń.

  • Aktywność 2

    • Temat: Dzielenie się swoimi spostrzeżeniami

    • Czas trwania: 8

    • Opis aktywności:

      Uczniowie omawiają wykonywane ćwiczenie. Ustalają, czy przy większej liczbie porównywanych, byłoby to łatwe.  Może sami zaproponują zastosowanie komputera.

      W jaki sposób ułatwić sobie proces. Przypomnienie algorytmu zapisanego w Scratch. https://scratch.mit.edu/projects/673855590/

  • Aktywność 3

    • Temat: Zapisanie w języku Python algorytmu wyszukiwania elementu największego w zbiorze nieuporządkowanym.

    • Czas trwania: 12

    • Opis aktywności:

      Opis algorytmu: Wskazujemy dowolny element, np. pierwszy, jako największy i porównujemy go z drugim elementem. Jeśli drugi element okaże się większy, to on zaczyna być traktowany jako maksimum. Następnie porównujemy aktualnie największy element z trzecim elementem itd. – aż do końca ciągu elementów.
      Szukanie największego elementu to typowy algorytm iteracyjny – powtarzają się w nim operacje porównywania i podstawiania.
      Zastosowanie aplikacji Mu do zapisania algorytmu.  Wzór

       Link do wzoru na ZPE

  • Aktywność 4

    • Temat: Modyfikowanie zapisu algorytmu tak, aby wyszukiwał najmniejszą liczbę.

    • Czas trwania: 12

    • Opis aktywności:

      Uczniowie kopiują skrypt i dokonują modyfikacji, tak, by program pokazywał najmniejszą liczbę. Uczniowie omawiają z nauczycielem, na czym polegały ich modyfikacje. Porównują efekty między sobą i ze wzorem pokazanym przez nauczyciela. Wzór
      Link do wzoru na ZPE

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczniowie dokonują oceny lekcji poprzez wypełnienie ankiety ewaluacyjnej: https://forms.gle/26SXua9NUJwE3y6h7

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Jeśli lekcja prowadzona byłaby online, nauczyciel prezentuje projekt poprzez udostępnianie ekranu lub przesłanie linka. Podobnie mogą zrobić uczniowie prezentując swoje prace. Zamiast aplikacji Mu Editor można użyć innych.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

dowolna