Wyszukiwanie informacji w internecie – praca z komputerem
Wyszukiwanie informacji w internecie – praca z komputerem
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Celem lekcji jest rozwijanie sprawności czytania i mówienia oraz poszerzenie słownictwa dotyczącego wyszukiwania informacji w internecie.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
słownictwo z zakresu tematu,
zasady korzystania z internetu.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się wybranymi strukturami gramatycznymi i słownictwem,
ćwiczy umiejętność wyszukiwania informacji w internecie,
decyduje, które artykuły go interesują,
prezentuje wyniki swojego wyszukiwania,
opowiada o swoich zainteresowaniach,
korzysta z technologii informacyjnej,
stosuje posiadane wiadomości w sytuacji pracy z internetem, komputerem,
analizuje czytane informacje,
streszcza wyszukane informacje.
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas czytania, słuchania, mówienia,
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,
bierze czynny udział w lekcji.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, opis, ćwiczebna, praca z komputerem, praca z tekstem
Forma: praca w grupach, parach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Komputer, internet
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji: „Będziecie pracować z komputerem i internetem – czytać i opowiadać o swoich zainteresowaniach. Będziecie ćwiczyć sprawności czytania, mówienia oraz słuchania”. Sprawdza, czy uczniowie są przygotowani do lekcji i czy odrobili pracę domową.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel opowiada o swoich zainteresowaniach i pyta każdego ucznia, o krótką wypowiedź na temat ich pasji (np. I like hip hop). Uczniowie odpowiadają, a nauczyciel zapisuje ich pomysły na tablicy, uzupełnia wiedzę uczniów, podsuwa nieznane słowa (załącznik 1).
Uczniowie mają za zadanie wyszukać w internecie informacje o swoich zainteresowaniach w języku angielskim, podać nazwy stron internetowych i zaprezentować ustnie wyniki swojej pracy – opowiedzieć o pasjach i zainteresowaniach. Uczniowie dobierają się w pary o podobnych zainteresowaniach i siadają przy komputerach. Otwierają przeglądarki internetowe i wyszukują potrzebne informacje. Można dać im limit czasu (około 10‑15 minut).
Uczniowie przygotowują pisemnie lub ustnie wypowiedzi na temat swoich zainteresowań. Nauczyciel monitoruje ich pracę i pomaga w razie trudności, zachęcając do szukania trudnych słów w słownikach internetowych.
Uczniowie prezentują swoje wypowiedzi ustnie (mogą w parach) i podają adresy stron internetowych, na których znaleźli potrzebne informacje.
Nauczyciel prosi pozostałych uczniów o zadanie przynajmniej jednego pytania odnoszącego się do prezentacji, a prezentujący muszą na nie odpowiedzieć.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje lekcję: „Ćwiczyliście czytanie i mówienie o swoich zainteresowaniach. Wyszukiwaliście i selekcjonowaliście informacje znalezione w internecie, korzystając z technologii informacyjnej”. Nauczyciel ocenia pracę wszystkich uczniów plusami albo minusami. Zadaje też pracę domową.
5. Bibliografia
Komorowska H., Metodyka nauczania Języków Obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.
Rutkowska‑Paszta M., Uczyć lepiej i ciekawiej, Wersus, Wrocław 2002.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
Załącznik 1.
Typowe słownictwo: music, songs, films, shopping itp.
b) Zadanie domowe
Opisz swoje zainteresowania w zeszycie lub na kartce (limit słów ok. 100).
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja przeznaczona jest dla uczniów na różnych poziomach zaawansowania. Musi odbyć się w pracowni komputerowej z dostępem do internetu.