Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Wytwarzanie energii elektrycznej – powtórzenie

Cele lekcji

Cel ogólny: kształtowanie umiejętności uczenia się na przykładzie utrwalania wiadomości
z zakresu wytwarzania energii elektrycznej.

Wiadomości

Uczeń podczas zajęć

  1. Wyjaśnia przemiany energetyczne występujące w procesie wytwarzania energii elektrycznej w różnych rodzajach elektrowni.

  2. Wyjaśnia na schemacie proces wytwarzania energii elektrycznej w elektrowni.

  3. Poznaje nową metodę powtarzania i zapamiętywania wiadomości i umiejętności.

Umiejętności

Uczeń podczas zajęć

  1. Charakteryzuje funkcjonowanie niekonwencjonalnych źródeł energii.

  2. Charakteryzuje wpływ energetyki zawodowej na środowisko.

  3. Przewiduje sposoby ograniczenia ujemnego wpływu energetyki zawodowej na środowisko.

  4. Korzysta z różnych źródeł informacji.

  5. Współdziała w zespole.

  6. Prezentuje pracę zespołu.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: zastosowanie metody „oczko” powtórzeniowe, forma: uczniowie pracują w grupach.

3. Środki dydaktyczne

  1. Przygotowane przez nauczyciela zestawy poleceń na karteczkach.

  2. Arkusze papieru formatu A1.

  3. Flamastry.

  4. Plansze ze schematami systemu elektroenergetycznego.

  5. Katalogi, foldery dotyczące elektrowni.

  6. Podręczniki, poradniki dla elektryków.

4. Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

Nauczyciel sprawdza listę obecności, podaje temat i cele lekcji. Następnie zaznajamia uczniów z nową metodą pracy na zajęciach – „oczkiem” powtórzeniowym. „Oczko” powtórzeniowe to karty z 21 pytaniami, według których uczniowie w sposób nieszablonowy utrwalać będą wiadomości i umiejętności związane z tematem lekcji.

Etap 1 metody „oczko” powtórzeniowe

Nauczyciel podaje temat powtórzenia: „Wytwarzanie energii elektrycznej”. Następnie dzieli klasę na zespoły liczące od 4 do 6 osób. Podaje czas pracy w zespołach, np. 25 minut.

Faza realizacyjna

Etap 2 metody „oczko” powtórzeniowe

Każdy zespół otrzymuje zestaw kart powtórzeniowych, które lider zespołu kładzie w stosie na środku stolika w taki sposób, aby napis na karcie był zakryty. Członkowie zespołu losują kolejno po jednej karcie, odczytują polecenia i wykonują je w odniesieniu do tematu powtórzenia. Jeśli uczeń, który wylosował kartę, nie potrafi samodzielnie wykonać polecenia zapisanego na niej, wtedy pomagają mu inni członkowie zespołu. Mogą korzystać z informacji zawartych w podręczniku lub innych materiałach przygotowanych przez nauczyciela. Uczniowie zapisują swoje odpowiedzi na arkuszach papieru A1.

Etap 3 metody „oczko” powtórzeniowe

Za każde wykonane polecenie można otrzymać od 0 do 2 punktów. Zespół wspólnie ocenia odpowiedzi członków, a lider zapisuje punkty i jest rozjemcą w sprawach spornych. Maksymalną liczbę punktów otrzymuje uczeń, który zdaniem całego zespołu wykonał polecenie bezbłędnie. Jeśli polecenie wykonane jest przez ucznia tyko częściowo, wtedy lider zapisuje 1 punkt. Gdy okaże się, że nikt z zespołu nie wykona zadania, mimo korzystania z materiałów i pomocy dydaktycznych, wtedy zespół otrzymuje 0 punktów. Uczniowie odkładają na bok kartę z tym poleceniem i losują następną.

Etap 4 metody „oczko” powtórzeniowe

Po upływie czasu przeznaczonego na pracę w zespołach nauczyciel prosi liderów o podsumowanie powtórzenia na temat wytwarzania energii elektrycznej. Liderzy przedstawiają sumaryczną liczbę punktów uzyskaną przez zespół za wykonane zadania „oczka” powtórzeniowego. Liderzy zwracają uwagę na polecenia, z którymi zespół miał trudności, i przedstawiają ich rozwiązania. Czytają polecenia, na które zespół nie znalazł odpowiedzi. Wtedy inne zespoły, które wykonały to zadanie, przedstawiają jego rozwiązanie. Uwaga: Wszystkie zespoły prezentują zadania graficzne.

Faza podsumowująca

Etap 5 metody „oczko” powtórzeniowe

Podsumowanie pracy zespołów przez nauczyciela oraz wytłumaczenie zaistniałych problemów. Najlepsze zespoły lub najlepszych członków zespołów nauczyciel nagradza punktami lub stopniami za aktywność na lekcji (w zależności od ustaleń wewnątrzszkolnego systemu oceniania). Na zakończenie zajęć nauczyciel rozwiesza na tablicy arkusz z poniższą tabelką. Uczniowie wychodząc z zajęć zaznaczają plusami w odpowiedniej kolumnie swój poziom zadowolenia z lekcji.

Lekcja mi się nie podobała

Lekcja średnio mi się podobała

Lekcja bardzo mi się podobała

5. Bibliografia

  1. Bartodziej G., Kałuża E., Aparaty i urządzenia elektryczne, WSiP, Warszawa 2000.

  2. Gaszyński L., O nowych źródłach energii, WSiP, Warszawa 1993.

  3. Kotlarski W., Grad J., Aparaty i urządzenia elektryczne, WSiP, Warszawa 1999.

  4. Krogulec–Sobowiec M., Karty powtórzeniowe. Quiz grupowy, Spotkanie 16 Szkoły Metod Aktywizujących SMAk, ŚCDN, Kielce 2005.

  5. Rabenstein R., Reichel R., Thanhoffer M., Kreativ unterrichten, Ökotopia, Műnster 1996.

6. Załączniki

Karty powtórzeniowe gotowe do wycięcia

Zestaw kart „oczka” powtórzeniowego z pytaniami do opracowania przez uczniów.

Podsumowanie wiadomości

Przygotuj się do sprawdzianu na temat wytwarzania energii elektrycznej, który odbędzie się na następnej lekcji. Podczas powtórki możesz wykorzystać pytania z „oczka” powtórzeniowego. Zwróć szczególną uwagę na odpowiedzi na pytania nr:
1–2, 6–12, 16–19. Skorzystaj z dodatkowej literatury.

RgboDmSvu9lzJ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 35.37 KB w języku polskim