Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Wytwarzanie energii elektrycznej

1. Cele lekcji

a. Wiadomości

  • uczeń zna terminy następujące terminy: surowce odnawialne, surowce nieodnawialne, alternatywne źródła energii,

  • uczeń zna przyczyny i skutki dominacji energii cieplnej,

  • uczeń wyjaśnia potrzebę stosowania alternatywnych źródeł energii.

  • uczeń potrafi wskazać na mapie wybrane elektrownie cieplne i wodne w Polsce,

  • uczeń potrafi wskazać na mapie miejsce występowania surowców energetycznych w Polsce,

  • uczeń potrafi podać wady i zalety poszczególnych rodzajów elektrowni,

  • uczeń potrafi ocenić wpływ lokalizacji wybranego typu elektrowni na stan środowiska,

  • uczeń potrafi ocenić przyczyny wstrzymania budowy elektrowni jądrowej w Polsce,

  • uczeń prezentuje wady i zalety energetyki jądrowej w Polsce.

2. Metoda i forma pracy

Formy pracy: praca w grupach

Metody: karty pracy ucznia, praca z podręcznikiem i mapą

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik do geografii „Planeta 3”, str. 97 – 98, mapy tematyczne „Polska – przemysł” w Atlasie geograficznym „Polska, kontynenty, świat” wyd. PPWK „Nowa Era”, str. 40, mapa ogólnogeograficzna Polski, karty pracy, Zeszyt ćwiczeń do geografii „Planeta 3”.

4. Przebieg lekcji

a. Faza przygotowawcza:

  • część organizacyjna (powitanie uczniów, sprawdzenie obecności),

  • nauczyciel zadaje pytanie utrwalające wiadomości z poprzedniej lekcji dotyczące czynników lokalizacji przemysłu:

* jakie czynniki decydują o lokalizacji zakładów przemysłowych?

* jakie sekcje przemysłu wykazują dużą zależność od bazy surowcowej?

* jakie czynniki przyrodnicze decydują o rozwoju przemysłu wydobywczego
i przetwórstwa surowców?

* jakie czynniki społeczno‑ekonomiczne decydują o lokalizacji przemysłu ?

  • nauczyciel dzieli klasę na 3 kilkuosobowe grupy wg własnego sposobu np. poprzez odliczanie do 3.

    • nauczyciel przedstawia klasie temat, który będzie przedmiotem ich rozważań: „Wytwarzanie energii elektrycznej”. Omawia krótko cele lekcji i wymagania, jakie będzie stawiał uczniom po zrealizowaniu tematu, a następnie rozdaje każdej grupie odpowiednie karty pracy,

    • nauczyciel podaje czas przeznaczony na wykonanie zadania (ok. 10 – 15 min.),

    • uczniowie pracują w grupach (odpowiadają na poszczególne pytania z karty pracy),

    • nauczyciel kontroluje prace grup, pomaga rozwiązywać ewentualne problemy,

    • przedstawiciele grup prezentują efekty pracy swoich zespołów.

  • nauczyciel ocenia pracę każdej z grup wg sposobu zgodnego z PSO

  • nauczyciel zadaje pytanie utrwalające stopień opanowania wiadomości przez uczniów, np:

  • jaki rodzaj elektrowni w Polsce produkuje najwięcej energii elektrycznej?

  • jaka jest rola alternatywnych źródeł energii?

  • gdzie zlokalizowane są największe polskie elektrownie cieplne?

  • jaki jest wpływ elektrowni cieplnej (wodnej, jądrowej, wiatrowej) na środowisko naturalne?, itp.,

  • podsumowaniem lekcji może być także wykonanie zadań 3 – 4 w Zeszycie ćwiczeń na str.55.

5. Bibliografia

  1. Atlas geograficzny – „Polska, kontynenty, świat”, Wydawnictwo „Nowa Era” Redakcja Kartograficzna Wrocław 2005.

  2. Ćwiklińska Ewa, Wawrzkiewicz Anna, Zeszyt ćwiczeń do geografii „Planeta 3”. Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski, Wydawnictwo M. Rożak Gdańsk –Straszyn 2004.

  3. Czekańska Zdzisława, Wojtkowicz Zofia, Aktywne metody w edukacji geograficznej. Propozycje metodyczne do pracy z uczniem w gimnazjum, część I i II. SOP, Toruń 1999.

  4. Flis Jan, Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1982

  5. Ilustrowany Atlas Świata dla gimnazjum, Wydawnictwo Rożak, Gdańsk – Straszyn 2006.

  6. Książka nauczyciela zintegrowana z podręcznikiem „Planeta 3”, Wydawnictwo M. Rożak, Gdańsk – Straszyn 2004.

  7. Szubert Mariusz, Podręcznik do geografii „Planeta 3” .Geografia fizyczna i społeczno- ekonomiczna Polski , Wyd. M. Rożak Gdańsk – Straszyn 2004.

6. Załączniki

a. Karta pracy ucznia dla III grup

R10g9nMm0fjMG

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 42.00 KB w języku polskim