Wyznaczanie wzoru funkcji kwadratowej na podstawie pewnych informacji o tej funkcji lub o jej wykresie

Przypomnijmy, że każdą funkcję kwadratową f określoną wzorem

fx=ax2+bx+c,

gdzie a, b oraz c to liczby rzeczywiste, przy czym liczba a jest różna od zera, możemy zapisać w postaci kanonicznej

fx=ax-p2+q,

gdzie p=-b2aq=-Δ4a.

Ponadto każdą taką funkcję kwadratową, której wyróżnik jest nieujemny, możemy też zapisać w postaci iloczynowej

fx=ax-x1x-x2,

gdzie x1=-b-Δ2ax2=-b+Δ2a to miejsca zerowe tej funkcji.

W poniższych przykładach pokażemy, w jaki sposób można wyznaczyć wzór funkcji kwadratowej na podstawie pewnych informacji o tej funkcji lub o jej wykresie.

Przykład 1

Funkcja kwadratowa fx=x2+4x+c osiąga wartość najmniejszą równą -7.

Wyznaczymy wartość współczynnika c.

Rozwiązanie.

Z treści zadania wynika, że współrzędna q wierzchołka wykresu funkcji f jest równa -7. Możemy z tego skorzystać w jeden z następujących sposobów.

  • sposób I

Obliczamy wyróżnik funkcji f

Δ=42-41c=16-4c.

Podstawiamy do wzoru q=-Δ4a.

q=-Δ4a=-16-4c41=-7.

Stąd 4c-16=-28, 4c=-12, c=-3.

  • sposób II

Ze wzoru odczytujemy pierwszą współrzędną wierzchołka wykresu funkcji p=-421=-2. Wobec tego

f-2=-22+4-2+c=-7,

stąd c=-3.

  • sposób III

Ze wzoru odczytujemy pierwszą współrzędną wierzchołka: p=-421=-2f-2=-7. Wobec tego funkcję f można zapisać wzorem w postaci kanonicznej fx=x+22-7, stąd

fx=x2+4x+4-7=x2+4x-3,

czyli c=-3.

  • sposób IV

Przekształcamy wzór funkcji f do postaci kanonicznej

fx=x2+4x+c=x2+4x+4-4+c=x+22+c-4.

Zatem funkcja f osiąga wartość najmniejszą c-4 dla x=-2. Ponieważ f-2=-7, to c-4=-7, czyli c=-3.

R1DlNO6tDqGSw1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RsM5NXUfk4Zmv1
Animacja przedstawia sposób wyznaczenia współczynnika c pewnej funkcji kwadratowej.
Przykład 2

Jednym z miejsc zerowych funkcji kwadratowej fx=-3x2+bx-14 jest 7.

Wyznaczymy wartość współczynnika b.

Rozwiązanie.

  • sposób I

Z treści zadania wynika, że

f7=-372+b7-14=0.

Zatem -147+7b-14=0, stąd 7b=161, czyli b=23.

  • sposób II

Z treści zadania wynika, że funkcję fx=-3x2+bx-14 można zapisać w postaci iloczynowej

fx=-3x-7x-x2,

gdzie x2 to drugie miejsce zerowe funkcji f.

Postać iloczynową przekształcamy do postaci ogólnej, stąd

fx=-3x2-7x-x2x+7x2=-3x2+21+3x2x-21x2.

Porównując współczynniki, stwierdzamy, że -21x2=-14 oraz b=21+3x2.

Zatem drugim pierwiastkiem jest x2=23, więc b=21+323=23.

  • sposób III

Z treści zadania wynika, że funkcję fx=-3x2+bx-14 można zapisać w postaci iloczynowej

fx=-3x-7x-x2,

gdzie x2 to drugie miejsce zerowe funkcji f.

Jedynym wyrazem niezależnym od x w tym wzorze jest -3-7x2, zatem -3-7x2=-14, a stąd x2=23. Liczba 23 jest więc miejscem zerowym funkcji f, zatem

f23=-3232+b23-14=0.

Wobec tego -43+23b-14=0, 23b=1443, 23b=463, czyli b=23.

Przykład 3

Wyznaczymy współrzędne wierzchołka paraboli, która jest wykresem funkcji kwadratowej

fx=-x+1x-3.

Rozwiązanie

  • sposób I

Przekształcamy wzór funkcji f do postaci ogólnej

fx=-x+1x-3=-x2+x-3x-3=-x2+2x+3.

Wobec tego współrzędne wierzchołka tej paraboli to: p=-22-1=1, q=f1=-12+2+3=4. Zatem wierzchołkiem tej paraboli jest punkt W=1,4.

  • sposób II

Ponieważ fx=0 wtedy i tylko wtedy, gdy x=-1 lub x=3, to funkcja f ma dwa miejsca zerowe -1 oraz 3. Oś symetrii paraboli, która jest wykresem funkcji f to jednocześnie symetralna odcinka, którego końcami są punkty -1,03,0.

Korzystając ze wzoru na współrzędne środka odcinka, stwierdzamy, że ta symetralna przechodzi przez punkt o współrzędnych -1+32,0, więc jest to prosta o równaniu x=1. Stąd p=1 oraz q=f1=-1+11-3=4.

Wierzchołkiem tej paraboli jest punkt W=1,4.

1
Przykład 4
1

Współrzędne wierzchołka paraboli

Obliczymy współrzędne wierzchołka paraboli, wykorzystując jej postać iloczynową fx=-x+4x-2. Miejsca zerowe funkcji to x1=2 oraz x2=-4. Osią symetrii funkcji kwadratowej jest prosta x=2+-42=-1. Wierzchołek paraboli będzie więc miał współrzędne W=-1,yw, gdzie yw jest wartością funkcji dla argumentu xw.

yw=fxw=f-1=--1+4-1-2=9.

Zatem wierzchołkiem wykresu funkcji kwadratowej fx=-x+4x-2 jest W=-1,9.

Obliczymy teraz współrzędne wierzchołka paraboli, wykorzystując jej postać iloczynową fx=-xx-6. Miejsca zerowe funkcji to x1=0 oraz x2=6. Osią symetrii funkcji kwadratowej jest prosta x=0+62=3. Wierzchołek paraboli będzie więc miał współrzędne W=3,yw, gdzie yw jest wartością funkcji dla argumentu xw.

yw=fxw=f3=-33-6=-3·-3=9.

Zatem wierzchołkiem wykresu funkcji kwadratowej fx=-xx-6 jest W=3,9.

R16iFaNvI9tQw11
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Oś symetrii funkcji kwadratowej
Twierdzenie: Oś symetrii funkcji kwadratowej

Jeżeli funkcja kwadratowa

fx=ax2+bx+c

ma dwa miejsca zerowe x1x2, to oś symetrii paraboli będącej wykresem funkcji f ma równanie

x=x1+x22.

Dowód.

Jak zauważyliśmy, oś symetrii paraboli, która jest wykresem funkcji f, to jednocześnie symetralna odcinka o końcach w punktach x1,0x2,0.

Korzystając ze wzoru na współrzędne środka odcinka, stwierdzamy, że ta symetralna przechodzi przez punkt o współrzędnych x1+x22,0. Dla dowodu wystarczy więc pokazać, że

x1+x22=p.

Ponieważ

x1+x2=-b-Δ+-b+Δ2a=-ba,

więc

x1+x22=-b2a=p.
1
Przykład 5

Zmiana postaci ogólnej na kanoniczną.

Funkcja kwadratowa opisana jest wzorem fx=-3x2+24x-47. Postać kanoniczna tej funkcji to fx=-3x+42-1. Stąd otrzymujemy, że wykresem funkcji jest parabola z ramionami skierowanymi do dołu o wierzchołku w punkcie W=4,1.

Funkcja kwadratowa opisana jest wzorem fx=-2x2-8x-11. Postać kanoniczna tej funkcji to fx=-2x+22-3. Stąd otrzymujemy, że wykresem funkcji jest parabola z ramionami skierowanymi do dołu o wierzchołku w punkcie W=-2,-3.

Funkcja kwadratowa opisana jest wzorem fx=3x2-6x-1. Postać kanoniczna tej funkcji to fx=3x-12-4. Stąd otrzymujemy, że wykresem funkcji jest parabola z ramionami skierowanymi ku górze o wierzchołku w punkcie W=1,-4.

R1diYWQt351wi1
Aplet prezentuje różne funkcje kwadratowe opisane wzorami ogólnymi. Należy wybrać z danych postać kanoniczną tej funkcji. Po wskazaniu prawidłowej odpowiedzi w układzie współrzędnych pojawia się jej wykres.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 6

Wykresem funkcji kwadratowej f określonej wzorem fx=-3x2+bx+c jest parabola o wierzchołku W=2,7. Wyznaczymy wartość współczynnika b i współczynnika c.

Rozwiązanie.

  • sposób I

Z treści zadania wynika, że funkcję f można zapisać w postaci kanonicznej fx=-3x-22+7. Zatem

fx=-3x2-4x+4+7=-3x2+12x-5,

czyli współczynniki mają wartości b=12, c=-5.

  • sposób II

Korzystając ze wzorów na współrzędne wierzchołka, otrzymujemy układ równań

-b2a=2-Δ4a=7.

Uwzględniając w drugim równaniu Δ=b2-4ac oraz wstawiając a=-3, otrzymujemy

-b2-3=2-b2-4-3c4-3=7,

stąd

-b=-12-b2+12c=-84
b=12122+12c=84
b=1212c=84-144.

Mamy zatem

b=12c=-5.
Przykład 7

Funkcja kwadratowa fx=2x2+bx+c ma dwa miejsca zerowe: x1=-5x2=4. Wyznaczymy wartość współczynnika b i współczynnika c.

Rozwiązanie.

  • sposób I

Z treści zadania wynika, że funkcję f można zapisać w postaci iloczynowej.

fx=2x+5x-4.

Zatem

fx=2x2+5x-4x-20=2x2+2x-40.

Współczynniki mają wartości: b=2, c=-40.

  • sposób II

Ponieważ miejscami zerowymi funkcji fx1=-5x2=4, więc f-5=0 oraz f4=0. Aby wyznaczyć wartości współczynników, rozwiązujemy układ równań.

242+b4+c=02-52+b-5+c=0
32+4b+c=050-5b+c=0
4b+c=-32-5b+c=-50.

Otrzymany układ równań możemy rozwiązać dowolną metodą, np. podstawiania lub przeciwnych współczynników.

Wybierzmy metodę podstawiania

c=-4b-32-5b-4b-32=-50
c=-4b-32-9b-32=-50
c=-4b-32-9b=-18
c=-4b-32b=2
b=2c=-42-32
b=2c=-40.

Rozwiązanie układu

4b+c=-32-5b+c=-50

metodą przeciwnych współczynników (lub każdą inną, prowadzącą do wyznaczenia wartości każdego ze współczynników) pozostawiamy jako osobne ćwiczenie.

  • sposób III

Ponieważ miejscami zerowymi funkcji fx=-5 oraz x=4, więc osią symetrii wykresu funkcji f jest prosta x=-5+42, czyli x=-12. Możemy więc zapisać postać kanoniczną funkcji

fx=2x+122+q.

Wykorzystując jeszcze raz informację o miejscach zerowych, otrzymamy, że np. f4=0, stąd

24+122+q=0
q=-2922,

czyli

q=-812.

Wobec tego

fx=2x+122-812=2x2+x+14-812=
=2x2+2x+12-812=2x2+2x-40.

Zatem współczynniki mają wartości b=2, c=-40.

Uwaga. Zapisując wzór funkcji f w postaci fx=2x+122+q i wykorzystując informację o drugim miejscu zerowym funkcji f:f-5=0, doprowadzimy do tej samej zależności, co otrzymana powyżej q=-2-922=-2·922. Fakt ten wynika stąd, że prosta x=-12 jest symetralną odcinka o końcach w punktach -5,04,0.

Przykład 8

Funkcja kwadratowa fx=ax2+bx+c osiąga największą wartość równą 4 dla x=-2, a  na jej wykresie leży punkt A=0,0. Obliczymy wartości współczynników a, bc.

Rozwiązanie.

  • sposób I

Z treści zadania wynika, że punkt W=-2,4 jest wierzchołkiem paraboli będącej wykresem funkcji f. Wobec tego wzór funkcji f możemy zapisać w postaci fx=ax+22+4. Wiemy ponadto, że punkt A leży na wykresie funkcji f, zatem f0=0. Łącząc oba uzyskane wnioski, otrzymujemy

f0=a0+22+4=0,

stąd 4a=-4, czyli a=-1. Stąd wynika wzór funkcji f

fx=-1x+22+4=-x2+4x+4+4=-x2-4x.

Współczynniki mają zatem wartości: a=-1, b=-4, c=0.

  • sposób II

Z treści zadania wynika, że jednym z miejsc zerowych funkcji f jest 0, a osią symetrii paraboli będącej wykresem funkcji f jest prosta o równaniu x=-2.

Wynika stąd, że -4 jest drugim miejscem zerowym funkcji f. Zatem wzór funkcji fmożemy zapisać w postaci fx=axx+4. Wiemy ponadto, że punkt -2,4 leży na wykresie funkcji f, więc f-2=4. Łącząc oba uzyskane wnioski, otrzymujemy

f-2=a-2-2+4=4,

stąd -4a=4, czyli a=-1. Wobec tego wzór funkcji f to

fx=-1xx+4=-x2+4x=-x2-4x.

Współczynniki mają więc wartości:a=-1, b=-4, c=0.

  • sposób III

Z treści zadania odczytujemy, że punkt fx=0 oraz punkt W=-2,4 jest wierzchołkiem paraboli będącej wykresem funkcji f. Korzystając ze wzorów na współrzędne wierzchołka, otrzymujemy układ równań

a·02+b·0+c=0-b2a=-2-Δ4a=4.

Przekształcamy ten układ, uwzględniając w drugim równaniu Δ=b2-4ac

c=0-b=-4a-b2-4ac=16a
c=0b=4ab2=-16a.

Stąd wniosek, że b2=4a2=-16a, więc 16a2=-16a, czyli a2+a=0, stąd aa+1=0. Ponieważ funkcja f jest kwadratowa, więc a0. Zatem a=-1, stąd b=4-1=-4. Oznacza to, że a=-1, b=-4,c=0.

RLWd3JymgsIva1
Ćwiczenie 1
Funkcja f przyporządkowuje każdej liczbie rzeczywistej x sumę tej liczby i kwadratu liczby o 2 od niej większej. Ustal zbiór wartości tej funkcji i znajdź jej miejsca zerowe. Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie wyrażenia lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Funkcja f dana jest wzorem 1. -1, 2. -6, 3. -4, 4. -5, 5. fx=x-x+24, 6. fx=x2+7x-6, 7. fx=x2-5x+2, 8. -214,+, 9. -3, 10. -4, 11. fx=x-x-22, 12. 518,+, 13. fx=x+x+22, 14. -116,+, 15. fx=x2+5x+4, stąd 1. -1, 2. -6, 3. -4, 4. -5, 5. fx=x-x+24, 6. fx=x2+7x-6, 7. fx=x2-5x+2, 8. -214,+, 9. -3, 10. -4, 11. fx=x-x-22, 12. 518,+, 13. fx=x+x+22, 14. -116,+, 15. fx=x2+5x+4. Zbiór wartości tej funkcji to 1. -1, 2. -6, 3. -4, 4. -5, 5. fx=x-x+24, 6. fx=x2+7x-6, 7. fx=x2-5x+2, 8. -214,+, 9. -3, 10. -4, 11. fx=x-x-22, 12. 518,+, 13. fx=x+x+22, 14. -116,+, 15. fx=x2+5x+4, a jej miejscami zerowymi są liczby 1. -1, 2. -6, 3. -4, 4. -5, 5. fx=x-x+24, 6. fx=x2+7x-6, 7. fx=x2-5x+2, 8. -214,+, 9. -3, 10. -4, 11. fx=x-x-22, 12. 518,+, 13. fx=x+x+22, 14. -116,+, 15. fx=x2+5x+4 i 1. -1, 2. -6, 3. -4, 4. -5, 5. fx=x-x+24, 6. fx=x2+7x-6, 7. fx=x2-5x+2, 8. -214,+, 9. -3, 10. -4, 11. fx=x-x-22, 12. 518,+, 13. fx=x+x+22, 14. -116,+, 15. fx=x2+5x+4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RLHdCwaUAYMUw1
Ćwiczenie 2
Jakie są współrzędne wierzchołka W paraboli będącej wykresem funkcji kwadratowej fx=-14x-5x+7? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. W=-1,9, 2. W=-3,9, 3. W=1,12, 4. W=3,6
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R3emxq9TFI5WB1
Ćwiczenie 3
Do wykresu funkcji kwadratowej fx=x2+5x+c należy punkt A=-3,0.
Uzupełnij lukę, wpisując odpowiednią liczbę. Wartość współczynnika c wynosi Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1bXsAQ36QTTN1
Ćwiczenie 4
Prosta x=-4 jest osią symetrii paraboli będącej wykresem funkcji fx=-x2+bx. Jaka będzie wartość współczynnika b?
Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. b=-8, 2. b=-6, 3. b=8, 4. b=-4, 5. b=6, 6. b=4
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RvyYyi3EsuNsv1
Ćwiczenie 5
Zbiorem wartości funkcji kwadratowej fx=5x2-10x+c jest -9,+. Jaka będzie wartość współczynnika c? Uzupełnij zdanie, przeciągając w lukę odpowiednią liczbę lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Wartość współczynnika c wynosi 1. -8, 2. -6, 3. -4, 4. -2.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RTDDq7TaVBMPI2
Ćwiczenie 6
Funkcja kwadratowa f określona jest wzorem fx=x2+bx+c. Wyznacz wartości każdego ze współczynników b oraz c, wiedząc, że wykres funkcji f ma z osią X tylko jeden punkt wspólny A =-3,0.
Wpisz w luki odpowiednie wartości. Wartości współczynników wynoszą b=Tu uzupełnij oraz c=Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1GcYmVbEIMUi2
Ćwiczenie 7
Funkcja kwadratowa g określona jest wzorem gx=-x2+bx+c. Funkcja ta osiąga wartość największą równą 17 dla x=-5. Wyznacz wartości współczynników bc. Uzupełnij zdanie, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Wartości współczynników wynoszą b=1. -6, 2. -14, 3. -10, 4. -4, 5. -8, 6. -12 oraz c=1. -6, 2. -14, 3. -10, 4. -4, 5. -8, 6. -12.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RYHIFIxARS5Cy2
Ćwiczenie 8
Miejscami zerowymi funkcji kwadratowej gx=-15x2+bx+c-2345. Wyznacz wartości współczynników b oraz c i wpisz je w luki. Wartość współczynników wynosi b=Tu uzupełnij oraz c=Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ry6WZJjc9wsDh2
Ćwiczenie 9
Wykresem funkcji kwadratowej określonej wzorem fx=-4x2+bx+c jest parabola o wierzchołku W=32,8. Wyznacz wartości współczynników bc, a następnie uzupełnij zdanie, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Wartości współczynników wynoszą b=1. -1, 2. 14, 3. -3, 4. -5, 5. 12, 6. 10 oraz c=1. -1, 2. 14, 3. -3, 4. -5, 5. 12, 6. 10.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
21
Ćwiczenie 10

W układzie współrzędnych narysowano część paraboli, która jest wykresem funkcji kwadratowej fx=ax2+bx+c. Wyznacz wartość każdego ze współczynników a, bc. Następnie połącz w pary ilustracje z odpowiednimi wartościami współczynników.

R1S1OaDa1OkgR1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RFPTecvMkBLRv
Połącz w pary litery odpowiadające odpowiednim ilustracjom ze współczynnikami, które charakteryzują podane parabole. a) Możliwe odpowiedzi: 1. a=-1, b=-6, c=-9, 2. a=-14, b=-12, c=114, 3. a=13, b=-43, c=13, 4. a=-12, b=-2, c=0, 5. a=1, b=-2, c=1, 6. a=12, b=1, c=12 b) Możliwe odpowiedzi: 1. a=-1, b=-6, c=-9, 2. a=-14, b=-12, c=114, 3. a=13, b=-43, c=13, 4. a=-12, b=-2, c=0, 5. a=1, b=-2, c=1, 6. a=12, b=1, c=12 c) Możliwe odpowiedzi: 1. a=-1, b=-6, c=-9, 2. a=-14, b=-12, c=114, 3. a=13, b=-43, c=13, 4. a=-12, b=-2, c=0, 5. a=1, b=-2, c=1, 6. a=12, b=1, c=12 d) Możliwe odpowiedzi: 1. a=-1, b=-6, c=-9, 2. a=-14, b=-12, c=114, 3. a=13, b=-43, c=13, 4. a=-12, b=-2, c=0, 5. a=1, b=-2, c=1, 6. a=12, b=1, c=12 e) Możliwe odpowiedzi: 1. a=-1, b=-6, c=-9, 2. a=-14, b=-12, c=114, 3. a=13, b=-43, c=13, 4. a=-12, b=-2, c=0, 5. a=1, b=-2, c=1, 6. a=12, b=1, c=12 f) Możliwe odpowiedzi: 1. a=-1, b=-6, c=-9, 2. a=-14, b=-12, c=114, 3. a=13, b=-43, c=13, 4. a=-12, b=-2, c=0, 5. a=1, b=-2, c=1, 6. a=12, b=1, c=12
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
21
Ćwiczenie 11

W układzie współrzędnych narysowano część paraboli, która jest wykresem funkcji kwadratowej gx=ax2+bx+c. Ustal wartość każdego ze współczynników a, bc. Następnie połącz w pary ilustracje ze współczynnikami.

R8nXbDrcdUsky1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1dPyQORwtHQ8
Połącz w pary litery odpowiadające odpowiednim ilustracjom ze współczynnikami, które charakteryzują podane parabole. a) Możliwe odpowiedzi: 1. a=12, b=-12, c=0, 2. a=1, b=-1, c=-2, 3. a=12, b=2, c=32, 4. a=-1, b=3, c=0, 5. a=-13, b=-13, c=2, 6. a=-32, b=-32, c=3 b) Możliwe odpowiedzi: 1. a=12, b=-12, c=0, 2. a=1, b=-1, c=-2, 3. a=12, b=2, c=32, 4. a=-1, b=3, c=0, 5. a=-13, b=-13, c=2, 6. a=-32, b=-32, c=3 c) Możliwe odpowiedzi: 1. a=12, b=-12, c=0, 2. a=1, b=-1, c=-2, 3. a=12, b=2, c=32, 4. a=-1, b=3, c=0, 5. a=-13, b=-13, c=2, 6. a=-32, b=-32, c=3 d) Możliwe odpowiedzi: 1. a=12, b=-12, c=0, 2. a=1, b=-1, c=-2, 3. a=12, b=2, c=32, 4. a=-1, b=3, c=0, 5. a=-13, b=-13, c=2, 6. a=-32, b=-32, c=3 e) Możliwe odpowiedzi: 1. a=12, b=-12, c=0, 2. a=1, b=-1, c=-2, 3. a=12, b=2, c=32, 4. a=-1, b=3, c=0, 5. a=-13, b=-13, c=2, 6. a=-32, b=-32, c=3 f) Możliwe odpowiedzi: 1. a=12, b=-12, c=0, 2. a=1, b=-1, c=-2, 3. a=12, b=2, c=32, 4. a=-1, b=3, c=0, 5. a=-13, b=-13, c=2, 6. a=-32, b=-32, c=3
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1MxtUWJ6nyiA2
Ćwiczenie 12
Funkcja kwadratowa gx=ax2+bx+c ma dwa miejsca zerowe x1=-6 oraz x2=10. Najmniejszą wartością tej funkcji jest -16. Ustal wartość każdego ze współczynników a, bc. Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. a=14, b=-1, c=-15, 2. a=34, b=-2, c=-13, 3. a=12, b=-1, c=-17, 4. a=15, b=-3, c=-10
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1GjbXrOYAZaV2
Ćwiczenie 13
Wykresem funkcji kwadratowej fx=ax2+bx+c jest parabola o wierzchołku w punkcie A=1,9. Jednym z punktów przecięcia tej paraboli z osią X jest punkt B=-12,0. Wyznacz wartość każdego ze współczynników a, bc, następnie zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. a=-4, b=8, c=5, 2. a=4, b=6, c=5, 3. a=-4, b=8, c=7, 4. a=-2, b=6, c=5
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rv2pEFjjSYocj2
Ćwiczenie 14
Funkcja kwadratowa gx=ax2+bx+c osiąga najmniejszą wartość równą -5 dla x=3, a  jej wykres przecina oś Y w punkcie A=0,-2. Oblicz wartość każdego ze współczynników a, bc, a następnie uzupełnij zdanie, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Wartości współczynników wynosi a=1. 13, 2. -2, 3. 15, 4. -2, 5. -6, 6. -4, 7. -6, 8. -4, 9. 17, b=1. 13, 2. -2, 3. 15, 4. -2, 5. -6, 6. -4, 7. -6, 8. -4, 9. 17 oraz c=1. 13, 2. -2, 3. 15, 4. -2, 5. -6, 6. -4, 7. -6, 8. -4, 9. 17.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1dICPaxbjnQp2
Ćwiczenie 15
Funkcja kwadratowa fx=ax2+bx+c ma dwa miejsca zerowe x1=-25x2=4, a jej wykres ma dokładnie jeden punkt wspólny z prostą o równaniu y=-121. Wyznacz wartość każdego ze współczynników a, bc, a następnie uzupełnij zdanie, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Wartości współczynników wynoszą a=1. 15, 2. -30, 3. 25, 4. -80, 5. 35, 6. -20, 7. -40, 8. -70, 9. -90, b=1. 15, 2. -30, 3. 25, 4. -80, 5. 35, 6. -20, 7. -40, 8. -70, 9. -90 oraz c=1. 15, 2. -30, 3. 25, 4. -80, 5. 35, 6. -20, 7. -40, 8. -70, 9. -90.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1XYdbmF0lKDw2
Ćwiczenie 16
Wykresem funkcji kwadratowej gx=ax2+bx+c jest parabola o wierzchołku w punkcie A=-3,5, do której należy też punkt B=1,-27. Wyznacz wartość każdego ze współczynników a, bc, a następnie zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. a=-2, b=-12, c=-13, 2. a=-4, b=-10, c=-15, 3. a=-8, b=-14, c=-11, 4. a=-6, b=-8, c=-9
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RZI0VKthIxkfJ2
Ćwiczenie 17
Wykresem funkcji kwadratowej gx=ax2+bx+c jest parabola, na której leżą punkty A=-1,5B=2,-1. Osią symetrii tej paraboli jest prosta o równaniu x=1. Wyznacz wartość każdego ze współczynników a, bc, a następnie uzupełnij zdanie, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Wartości współczynników wynoszą a=1. -6, 2. -4, 3. -3, 4. -1, 5. 6, 6. -5, 7. 4, 8. 2, 9. -8, b=1. -6, 2. -4, 3. -3, 4. -1, 5. 6, 6. -5, 7. 4, 8. 2, 9. -8 oraz c=1. -6, 2. -4, 3. -3, 4. -1, 5. 6, 6. -5, 7. 4, 8. 2, 9. -8.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R19dEpqZGXDW33
Ćwiczenie 18
Funkcja kwadratowa f określona jest wzorem fx=ax2+bx+c. Maksymalnym przedziałem, w którym funkcja f maleje, jest -3,+. Parabola będąca wykresem funkcji f ma dokładnie jeden punkt wspólny z prostą o równaniu y=1. Ponadto na wykresie tej funkcji leży punkt P=-1,-1. Ustal wartość każdego ze współczynników a, bc, a następnie zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. a=-12, b=-3, c=-72, 2. a=-32, b=3, c=-52, 3. a=-14, b=-3, c=74, 4. a=-14, b=-5, c=-92
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 19

Punkty A=-3,5B=-1,1 leżą na paraboli, która jest wykresem funkcji kwadratowej fx=ax2+bx+c. Wykaż, że punkt C=1,-3 nie leży na tej paraboli.

R12SjoTfSdHxN
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RPJDIQGKjunWc3
Ćwiczenie 20
Wykresem funkcji kwadratowej fx=ax2+bx+c jest parabola, która ma dokładnie jeden punkt wspólny z osią X. Na tej paraboli leżą punkty A=1,-9 oraz punkt B=-3,-1. Wyznacz wartość każdego ze współczynników a, bc. Rozpatrz wszystkie przypadki, a następnie zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. a=-1b=-4c=-4 lub a=-14b=-212c=-614, 2. a=-2b=-4c=-6 lub a=-24b=-312c=-513, 3. a=-4b=-6c=-2 lub a=-14b=-212c=-314, 4. a=-2b=-8c=-10 lub a=-15b=-311c=-714
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R16GNTszBvwUJ3
Ćwiczenie 21
Wyznacz wszystkie wartości b, dla których wierzchołek paraboli, będącej wykresem funkcji fx=x2-2bx+b+25, leży na prostej y=x. Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. b=5 lub b=-5, 2. b=4 lub b=-4, 3. b=3 lub b=-3, 4. b=15 lub b=-15
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1ExyotR9wkBu3
Ćwiczenie 22
Wyznacz wszystkie wartości c, dla których miejscem zerowym funkcji f określonej wzorem fx=x2-2cx+c+2 jest liczba x=c. Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. c=-1 lub c=2, 2. c=-3 lub c=4, 3. c=1 lub c=2, 4. c=3 lub c=4
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.