Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wyznaczniki rodzajowe dramatu

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna: cechy rodzajowe dramatu.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi: odnajdywać cechy rodzajowe w konkretnych utworach dramatycznych.

2. Metoda i forma pracy

Elementy wykładu, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

  1. Gałczyński K.I., Poranek mickiewiczowski.

  2. Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień‑Sławińska A., Sławiński J., Podręczny słownik terminów literackich, Wydawnictwo Open, Warszawa 1994.

  3. Gombrowicz W., Iwona, księżniczka Burgunda.

  4. Molier, Skąpiec.

  5. Różewicz T., Kartoteka.

  6. Zapolska G., Moralność pani Dulskiej.

4. Przebieg lekcji

  1. Uświadomienie celów lekcji.

  2. Podzielenie klasy na 5 grup.

  3. Każda z grup otrzymuje zestaw tabel zbierających informację o rodzaju literackim Załącznik 1 i Podręczny słownik terminów literackich oraz fragmenty tekstów (bądź całe utwory) do opracowania. Załącznik 2

  4. Praca w grupach — udowodnienie, że tekst należy do rodzaju literackiego, odnalezienie cech rodzajowych.

  5. Prezentacja wyników pracy grup.

  6. Dyskusja podsumowująca o doświadczeniach literackich uczniów.

5. Bibliografia

  1. Gałczyński K.I., Poranek mickiewiczowski.

  2. Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień‑Sławińska A., Sławiński J., Podręczny słownik terminów literackich, Wydawnictwo Open, Warszawa 1994.

  3. Język polski w tabelach, red. Mizerski W., Wydawnictwo Adamantan, Warszawa 2000.

  4. Gombrowicz W., Iwona, księżniczka Burgunda.

  5. Molier, Skąpiec.

  6. Różewicz T., Kartoteka.

  7. Zapolska G., Moralność pani Dulskiej.

6. Załączniki

a) Złącznik 1

Porównywane
zagadnienie

Dramat

Składnik
dominujący

ukazanie akcji przez dialog występujących postaci

Podmiot literacki

nazwa

podmiot dramatyczny

rola

ważna

postawa

* podmiot jest dyskretny, bezosobowy
* wypowiada się w didaskaliach, informując o miejscu zdarzeń, imionach oraz zachowaniu postaci, wyznacza co kto mówi
* wyraża się też poprzez czyny i słowa bohaterów, przedstawiane bezpośrednio w procesie ich stawania się

wypowiedź

zazwyczaj bezosobowo

Konstrukcje stylistyczne

sytuacja

sytuacja rozmowy (dialog wynikający ze stosunków między występującymi postaciami lub monolog kierowany do widzów)

funkcja

dominuje funkcja poznawcza

Świat przedstawiony

samodzielność

* jest w pełni autonomiczny
* stanowi zespół aktualnych działań bohaterów
* odbiorca staje się bezpośrednim świadkiem rozgrywających się wypadków

rola fabuły, akcji

podstawowa (budowana z dialogów postaci utworu)

czas

jeden porządek czasowy: występuje tylko czas teraźniejszy; dokonują się w nim wszystkie prezentowane w dramacie działania składające się na akcję

Podstawowa forma przekazu

dialog lub monolog występujących postaci (w formie mowy niezależnej cytowanej przez podmiot dramatyczny)

Rola sztuki słowa

ważna

Kontakt odbiorcy z dziełem

zazwyczaj pośredni (obejrzenie konkretyzacji: widowiska teatralnego)

Wybrane gatunki

tragedia, komedia, misterium, kabaret

b) Załącznik 2

Gałczyński K.I., Poranek mickiewiczowski

Gombrowicz W., Iwona, księżniczka Burgunda

Molier, Skąpiec

Różewicz T., Kartoteka

Zapolska G., Moralność pani Dulskiej

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja powiązana tematycznie i treściowo z dwoma innymi dotyczącymi pozostałych rodzajów literackich.

R1UKlCFRz7lC7

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 123.66 KB w języku polskim
R1dwTvlPyvMqF

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.00 KB w języku polskim