Wyznaczniki rodzajowe dramatu
Wyznaczniki rodzajowe dramatu
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna: cechy rodzajowe dramatu.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi: odnajdywać cechy rodzajowe w konkretnych utworach dramatycznych.
2. Metoda i forma pracy
Elementy wykładu, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Gałczyński K.I., Poranek mickiewiczowski.
Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień‑Sławińska A., Sławiński J., Podręczny słownik terminów literackich, Wydawnictwo Open, Warszawa 1994.
Gombrowicz W., Iwona, księżniczka Burgunda.
Molier, Skąpiec.
Różewicz T., Kartoteka.
Zapolska G., Moralność pani Dulskiej.
4. Przebieg lekcji
Uświadomienie celów lekcji.
Podzielenie klasy na 5 grup.
Każda z grup otrzymuje zestaw tabel zbierających informację o rodzaju literackim Załącznik 1 i Podręczny słownik terminów literackich oraz fragmenty tekstów (bądź całe utwory) do opracowania. Załącznik 2
Praca w grupach — udowodnienie, że tekst należy do rodzaju literackiego, odnalezienie cech rodzajowych.
Prezentacja wyników pracy grup.
Dyskusja podsumowująca o doświadczeniach literackich uczniów.
5. Bibliografia
Gałczyński K.I., Poranek mickiewiczowski.
Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień‑Sławińska A., Sławiński J., Podręczny słownik terminów literackich, Wydawnictwo Open, Warszawa 1994.
Język polski w tabelach, red. Mizerski W., Wydawnictwo Adamantan, Warszawa 2000.
Gombrowicz W., Iwona, księżniczka Burgunda.
Molier, Skąpiec.
Różewicz T., Kartoteka.
Zapolska G., Moralność pani Dulskiej.
6. Załączniki
a) Złącznik 1
Porównywane | Dramat | |||
Składnik | ukazanie akcji przez dialog występujących postaci | |||
Podmiot literacki | nazwa | podmiot dramatyczny | ||
rola | ważna | |||
postawa | * podmiot jest dyskretny, bezosobowy | |||
wypowiedź | zazwyczaj bezosobowo | |||
Konstrukcje stylistyczne | sytuacja | sytuacja rozmowy (dialog wynikający ze stosunków między występującymi postaciami lub monolog kierowany do widzów) | ||
funkcja | dominuje funkcja poznawcza | |||
Świat przedstawiony | samodzielność | * jest w pełni autonomiczny | ||
rola fabuły, akcji | podstawowa (budowana z dialogów postaci utworu) | |||
czas | jeden porządek czasowy: występuje tylko czas teraźniejszy; dokonują się w nim wszystkie prezentowane w dramacie działania składające się na akcję | |||
Podstawowa forma przekazu | dialog lub monolog występujących postaci (w formie mowy niezależnej cytowanej przez podmiot dramatyczny) | |||
Rola sztuki słowa | ważna | |||
Kontakt odbiorcy z dziełem | zazwyczaj pośredni (obejrzenie konkretyzacji: widowiska teatralnego) | |||
Wybrane gatunki | tragedia, komedia, misterium, kabaret | |||
b) Załącznik 2
Gałczyński K.I., Poranek mickiewiczowski
Gombrowicz W., Iwona, księżniczka Burgunda
Molier, Skąpiec
Różewicz T., Kartoteka
Zapolska G., Moralność pani Dulskiej
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja powiązana tematycznie i treściowo z dwoma innymi dotyczącymi pozostałych rodzajów literackich.