Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wyznaczniki stylu urzędowego

Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń:

  • wie jak stworzyć pismo urzędowe,

  • zna wyznaczniki stylu urzędowego.

Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi stworzyć pismo urzędowe,

  • potrafi wykorzystać w praktyce cechy językowe stylu urzędowego.

Metoda i forma pracy

Podająca, praca z tekstem, zajęć praktycznych, indywidualna.

Środki dydaktyczne

Kopie pism urzędowych.

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

Nauczyciel rozdaje uczniom kopie różnych pism urzędowych.

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie po cichu zapoznają się z rozdanymi przez nauczyciela pismami.

  2. Nauczyciel czyta tekst jednego z pism.

  3. Nauczyciel pyta uczniów czy zrozumieli sens pisma.

  4. Nauczyciel prosi uczniów aby odpowiedzieli w jakich sytuacjach wysyła się lub dostaje podobne pisma oraz czym wyróżnia się ich język i co w nim jest charakterystycznego.

  5. Nauczyciel zapisuje na tablicy najczęściej występujące określenia w tekstach urzędowych i prosi uczniów o przepisanie ich do zeszytów.

należy

trzeba + bezokolicznik czasownika nazywającego nakazaną czynność

powinien

winien + czasownik w bezokoliczniku

móc + czasownik w bezokoliczniku

być + imiesłów bierny

  1. Nauczyciel objaśnia jak wygląda pismo kierowane do urzędu przez pojedyncze osoby, jakich się używa zwrotów, jak wygląda szata graficzna.

  2. Uczniowie mają za zadanie znaleźć w posiadanych przez siebie tekstach charakterystyczne dla stylu urzędowego konstrukcje językowe i zapisać je w zeszytach.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel sprawdza wykonane przez uczniów zadanie.

2. Uwaga do nauczyciela:

- każde z dzieci może przynieść swoje pismo urzędowe, niekoniecznie musi rozdawać

je nauczyciel.

5. Bibliografia

Współczesna polszczyzna red. J. Kowalikowa, U. Żydek‑Bednarczuk, Kraków 2000, s.44.

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Uczniowie mają za zadanie napisać na papierze kancelaryjnym pisma urzędowe

(tu do wyboru):

  1. skarga na pobliską dyskotekę z powodu hałasu

  2. prośba o przyznanie kredytu

  3. podanie do dyrektora szkoły przyznanie nauczania indywidualnego.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Brak

RfvhhpUEIWS7T

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 87.46 KB w języku polskim
RaXeCxVTsc6nV

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.50 KB w języku polskim