Wyznaczniki stylu urzędowego
Wyznaczniki stylu urzędowego
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
wie jak stworzyć pismo urzędowe,
zna wyznaczniki stylu urzędowego.
Umiejętności
Uczeń:
potrafi stworzyć pismo urzędowe,
potrafi wykorzystać w praktyce cechy językowe stylu urzędowego.
Metoda i forma pracy
Podająca, praca z tekstem, zajęć praktycznych, indywidualna.
Środki dydaktyczne
Kopie pism urzędowych.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Nauczyciel rozdaje uczniom kopie różnych pism urzędowych.
Faza realizacyjna
Uczniowie po cichu zapoznają się z rozdanymi przez nauczyciela pismami.
Nauczyciel czyta tekst jednego z pism.
Nauczyciel pyta uczniów czy zrozumieli sens pisma.
Nauczyciel prosi uczniów aby odpowiedzieli w jakich sytuacjach wysyła się lub dostaje podobne pisma oraz czym wyróżnia się ich język i co w nim jest charakterystycznego.
Nauczyciel zapisuje na tablicy najczęściej występujące określenia w tekstach urzędowych i prosi uczniów o przepisanie ich do zeszytów.
należy
trzeba + bezokolicznik czasownika nazywającego nakazaną czynność
powinien
winien + czasownik w bezokoliczniku
móc + czasownik w bezokoliczniku
być + imiesłów bierny
Nauczyciel objaśnia jak wygląda pismo kierowane do urzędu przez pojedyncze osoby, jakich się używa zwrotów, jak wygląda szata graficzna.
Uczniowie mają za zadanie znaleźć w posiadanych przez siebie tekstach charakterystyczne dla stylu urzędowego konstrukcje językowe i zapisać je w zeszytach.
Faza podsumowująca
Nauczyciel sprawdza wykonane przez uczniów zadanie.
2. Uwaga do nauczyciela:
- każde z dzieci może przynieść swoje pismo urzędowe, niekoniecznie musi rozdawać
je nauczyciel.
5. Bibliografia
Współczesna polszczyzna red. J. Kowalikowa, U. Żydek‑Bednarczuk, Kraków 2000, s.44.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Uczniowie mają za zadanie napisać na papierze kancelaryjnym pisma urzędowe
(tu do wyboru):
skarga na pobliską dyskotekę z powodu hałasu
prośba o przyznanie kredytu
podanie do dyrektora szkoły przyznanie nauczania indywidualnego.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Brak