Wzory skróconego mnożenia.
Autor/autorka
Aneta Zbirowska
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa I
2. Przedmiot
matematyka
3. Temat zajęć
Wzory skróconego mnożenia.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zgodny z podstawą programową - poziom podstawowy.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Wykorzystane narzędzia TIK są ogólnodostępne. Uczniowie chętnie pracują z nowymi technologiami i ich zasobami. Technologie informacyjno‑komunikacyjne niewątpliwie wpływają na szybkość uczenia się, choćby ze względu na łatwy i błyskawiczny dostęp do potrzebnych informacji. Dodatkowo multimedialność zasobów elektronicznych zwiększa atrakcyjność tematów, co także ułatwia przyswajanie treści. Dlatego mówiąc o podstawowym celu użytkowania TIK, mamy na myśli zwiększenie efektywności procesu nauczania - uczenia się. Jest to szczególnie potrzebne w nauce przedmiotów przyrodniczych. Wymagają one wizualizacji w celu lepszego zrozumienia opracowywanych zagadnień – a TIK nadają się do tego celu idealnie.
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń/uczennica poznaje wzory skróconego mnożenia (kwadrat sumy, kwadrat różnicy oraz różnicę kwadratów) oraz potrafi stosować je do dowodzenia własności liczb.
8. Cele szczegółowe zajęć
1. Uczeń/uczennica poznaje i stosuje wzory skróconego mnożenia do wyznaczania kwadratu sumy lub różnicy oraz różnicy kwadratów.
2. Uczeń/uczennica przekształca wyrażenia algebraiczne z zastosowaniem poznanych wzorów skróconego mnożenia.
3. Uczeń/uczennica dowodzi twierdzenia z zastosowaniem wzorów skróconego mnożenia.
9. Metody i formy pracy
Metody pracy:
cykl Kolba,
klasyczna metoda problemowa,
wykład.
praca indywidualna,
praca w parach.
10. Środki dydaktyczne
podręcznik: MATeMAtyka (zakres podstawowy) - wyd. Nowa Era
wybrane wzory matematyczne na egzamin maturalny - wyd. CKE
e‑zasoby (filmy na YouTube, LearningApps.org, Formularze Google, Quizizz)
komputer/laptop
smartfon
11. Wymagania w zakresie technologii
monitor interaktywny połączony z laptopem z dostępem do Internetu,
smartfony uczniowskie z dostępem do Internetu - system operacyjny Android lub Windows
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: DOŚWIADCZENIE - mnożenie sum algebraicznych
Czas trwania: 8 minut
Opis aktywności:
• Nauczyciel/nauczycielka prezentuje wybrane fragmenty filmu (od początku filmu do 5 minut 30 sekund), który jest przypomnieniem poznanych już umiejętności i jednocześnie wprowadzeniem do nowego tematu:https://pistacja.tv/film/mat00368-mnozenie-sum-algebraicznych?playlist=184
• Uczeń/uczennica rozwiązują zadanie w LearningApps.org poprzez odkrywanie par:https://learningapps.org/10396481
Aktywność 2
Temat: REFLEKSJA - analiza doświadczenia
Czas trwania: 3 minuty
Opis aktywności:
Uczniowie wypełniają ankietę:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc_p0gspTLMMfpbwnHwf80kWcR4jmhBiAP18FNhDhErZ-AvTQ/viewform?usp=sf_link
Aktywność 3
Temat: TEORIA - wprowadzenie wzorów skróconego mnożenia na kwadrat sumy, kwadrat różnicy oraz różnicę kwadratów
Czas trwania: 20 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel/nauczycielka zapisuje na tablicy wzory skróconego mnożenia, wyjaśnia jak zostały utworzone i w jakim celu są wykorzystywane - metoda algebraiczna lub graficzna.
Następnie do każdego z nich rozwiązuje przykłady - (wykorzystanie gotowych wybranych ćwiczeń z podręcznika ze strony 83 - 84).
Nauczyciel/nauczycielka prezentuje krótki film:
https://www.youtube.com/watch?v=4l9DkdhFAqo
Aktywność 4
Temat: PRAKTYKA - ćwiczenie nowo poznanych wzorów skróconego mnożenia (kwadrat sumy, kwadrat różnicy oraz różnica kwadratów).
Czas trwania: 14 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel/nauczycielka udostępnia uczniom link do materiałów ćwiczeniowych.
Uczniowie pracują w parach. Do pracy wykorzystują swoje smartfony.
Ćwiczenie pierwsze:
https://learningapps.org/display?v=px7h0utwn19
Pary, które sprawniej i szybciej wykonają pierwsze ćwiczenie, mogą wykonać zadanie dodatkowe:
https://quizizz.com/admin/quiz/61e085f37164da001dcdb8a7/wzory-skroconego-mnozenia
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczeń/uczennica wypełnia ankietę ewaluacyjną:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScnqEnFHZ5bxvHvibMIWUt5CNfdPC6aoaF6eFQJxq_YSqj_zA/viewform?usp=sf_link
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
dowolna