Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Aneta Zbirowska

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa I

2. Przedmiot

matematyka

3. Temat zajęć

Wzory skróconego mnożenia.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat zgodny z podstawą programową - poziom podstawowy.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Wykorzystane narzędzia TIK są ogólnodostępne. Uczniowie chętnie pracują z nowymi technologiami i ich zasobami. Technologie informacyjno‑komunikacyjne niewątpliwie wpływają na szybkość uczenia się, choćby ze względu na łatwy i błyskawiczny dostęp do potrzebnych informacji. Dodatkowo multimedialność zasobów elektronicznych zwiększa atrakcyjność tematów, co także ułatwia przyswajanie treści. Dlatego mówiąc o podstawowym celu użytkowania TIK, mamy na myśli zwiększenie efektywności procesu nauczania - uczenia się. Jest to szczególnie potrzebne w nauce przedmiotów przyrodniczych. Wymagają one wizualizacji w celu lepszego zrozumienia opracowywanych zagadnień – a TIK nadają się do tego celu idealnie.

7. Cel ogólny zajęć

Uczeń/uczennica poznaje wzory skróconego mnożenia (kwadrat sumy, kwadrat różnicy oraz różnicę kwadratów) oraz potrafi stosować je do dowodzenia własności liczb.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. 1. Uczeń/uczennica poznaje i stosuje wzory skróconego mnożenia do wyznaczania kwadratu sumy lub różnicy oraz różnicy kwadratów.

  2. 2. Uczeń/uczennica przekształca wyrażenia algebraiczne z zastosowaniem poznanych wzorów skróconego mnożenia.

  3. 3. Uczeń/uczennica dowodzi twierdzenia z zastosowaniem wzorów skróconego mnożenia.

9. Metody i formy pracy

Metody pracy:

  • cykl Kolba,

  • klasyczna metoda problemowa,

  • wykład.

  • praca indywidualna,

  • praca w parach.

10. Środki dydaktyczne

  • podręcznik: MATeMAtyka (zakres podstawowy) - wyd. Nowa Era

  • wybrane wzory matematyczne na egzamin maturalny - wyd. CKE

  • e‑zasoby (filmy na YouTube, LearningApps.org, Formularze Google, Quizizz)

  • komputer/laptop

  • smartfon

11. Wymagania w zakresie technologii

  • monitor interaktywny połączony z laptopem z dostępem do Internetu,

  • smartfony uczniowskie z dostępem do Internetu - system operacyjny Android lub Windows

12. Przebieg zajęć

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczeń/uczennica wypełnia ankietę ewaluacyjną:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScnqEnFHZ5bxvHvibMIWUt5CNfdPC6aoaF6eFQJxq_YSqj_zA/viewform?usp=sf_link

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

dowolna