Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

„Yeti, nie tylko zbrodnie są u nas możliwe” – W. Szymborska, Z nie odbytej wyprawy w Himalaje.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  1. zna sylwetkę Wisławy Szymborskiej,

  2. zna nazwiska polskich himalaistów.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. wypowiedzieć się na temat sytuacji poezji w Polsce w latach 50.,

  2. odczytać metaforyczny sens wiersza W. Szymborskiej.

2. Metoda i forma pracy

Metoda podawcza, dyskusja, praca samodzielna ucznia.

3. Środki dydaktyczne

Tekst liryczny (W. Szymborska, Z nie odbytej wyprawy w Himalaje), karty pracy ucznia, zdjęcia przedstawiające Himalaje.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Wprowadzenie w temat lekcji. Pokazanie zdjęć przedstawiających Himalaje. Podaje krótkiej informacji na temat tych gór (dzielą Indie od Azji Środkowej i Chin, najwyższy szczyt to Mont Everest – 8850 m n.p.m. Topniejące w górach śniegi dają początek rzecz Ganges. Góry i rzeka uznawana są za święte).

  2. Zaprezentowanie sylwetek znanych polskich himalaistów (Wanda Rutkiewicz 1943 – 1992, jako trzecia kobieta na świecie i pierwsza Europejka stanęła na Mont Everest, najwyższym szczycie Ziemi. Jerzy Kukuczko – 1984 – 1989, jako drugi człowiek na Ziemi zdobył Wielką Koronę Świata – wszystkie 14 szczytów o wysokości ponad 8 tysięcy m. n.p.m.).

b) Faza realizacyjna

  1. Podanie krótkiej informacji na temat twórczości W. Szymborskiej ( urodziła się w 1923 r., w 1996 otrzymała literacką Nagrodę Nobla. Cechy poezji: dociekanie sensu ludzkiego istnienia, precyzja słowa, przypatrywanie się światu, demaskowanie ludzkich przywar).

  2. Uczniowie szukają w słowniku wyrazów obcych znaczenia wyrazu „Yeti” i zapisują na tablicy.

  3. Odczytanie wiersza W. Szymborskiej, Z nie odbytej wyprawy w Himalaje.

  4. Krótka charakterystyka czasu, w którym powstał ten wiersz ( lata 50. w Polsce to czas cenzury, braku wolności słowa, trudności z wyjazdami za granicę, zastraszania).

  5. Analiza i interpretacja wiesza:

    • Kim jest postać mówiąca w wierszu? (Czasowniki w 1 os. l. pojedynczej wskazują, że podmiotem wiersza może być autorka. Ale wypowiada się ona w imieniu większej zbiorowości: „Szekspira mamy”, „na skrzypcach gramy”, może nawet całej ludzkości)

    • Gdzie znajduje się podmiot liryczny? Czy znajduje się w górach? (Tytuł sugeruje, że wyprawa w Himalaje jest w sferze pragnień, nie odbyła się. Podmiot liryczny znajduje się „niżej”. A to „niżej” to zwykły świat zwykłych ludzi.)

    • W jaki sposób zwraca się do Yeti? Po co z nim rozmawia? Czy to jest monolog czy dialog? (Zwraca się do Yeti za pomocą apostrof, wezwań, wołania. Traktuje go jak przybysza z obcej planety, któremu można wszystko opowiedzieć, o tym jak żyje się zwykłemu człowiekowi. Yeti nie odpowiada, dlatego wiersz ma charakter monologu.)

6. Uczniowie uzupełniają kartę pracy. (Załącznik nr 1)

c) Faza podsumowująca

Rozmowa na temat: „Kim jest Yeti z wiersza Szymborskiej? Kogo może symbolizować?”, „Skąd i dlaczego uciekł?”.

5. Bibliografia

Markowski A., Pawelec R., Wielki słownik wyrazów obcych i trudnych, Cykada, Warszawa 2001.

Szymborka w., Z nie odbytej wyprawy w Himalaje, [w:] T. Garsztka, Z. Grabowska, G. Olszewska, Z XX i XXI wieku, podręcznik do I klasy gimnazjum, Znak, Kraków 1999, s. 169.

6. Załączniki

a)Karta pracy ucznia

(Załącznik nr 1)

ŚWIAT YETI

b) Zadanie domowe

Sporządź listę argumentów, których użyłbyś przekonując Yeti do powrotu.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RN0SwUPaqIPVQ

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 117.66 KB w języku polskim
RqOM2Xu88xfwZ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim