Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Your class - ćwiczenia w słuchaniu. Zaimki

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Uczeń doskonali sprawności słuchania i mówienia w oparciu o tematykę szkolną (klasa, lekcja), ćwicząc użycie zaimków.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • nazwy zajęć (czynności) wykonywanych na lekcji

  • zasady użycia zaimków

  • słownictwo związane z tematem

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi szkoły podczas lekcji, egzaminu maturalnego oraz w rzeczywistej sytuacji życiowej

  • ćwiczy sprawność słuchania i mówienia

  • rozumie słyszany tekst

  • buduje i uzupełnia zdania z zaimkami

  • wyraża opinie na temat ulubionych rzeczy i ludzi

c) Postawy

Uczeń:

  • potrafi poprawnie zachować się podczas słuchania, pracy w parze i z nauczycielem

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem

  • nie wstydzi się wyrażać swojej opinii

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, metoda audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna, gra dydaktyczna, metoda frontalna

Forma: praca w parach i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, odtwarzacz i płyta CD

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel sprawdza pracę domową, podaje temat i ogólny cel lekcji: „Nauczycie się nazw czynności, które wykonujecie na lekcjach. Powtórzycie zaimki.”

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta na stopień jednego ucznia z poprzedniej lekcji (czasownik ‘być’, państwa, przedstawianie się).

  2. Nauczyciel pyta: What do you do in your classroom? What do you do during your English lesson? Uczniowie odpowiadają, a nauczyciel zapisuje nowe słowa na tablicy i wyjaśnia je. Przydatne zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).

  3. Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 8 i czytają oraz tłumaczą ustnie wyrazy z ćwiczenia 1, nauczyciel pomaga w razie trudności.

  4. Metoda frontalna. Nauczyciel pyta: What is your favourite activity? Uczniowie odpowiadają ustnie, ćwicząc wymowę poznanych czynności.

  5. Nauczyciel wyjaśnia następne ćwiczenie i odtwarza nagranie. Podczas słuchania uczniowie uzupełniają ćwiczenie 3, następnie sprawdzają je razem z nauczycielem.

  6. Nauczyciel pyta: What pronouns do you know? Jeśli uczniowie są na bardzo słabym poziomie nauczyciel wyjaśnia wszystkie zaimki. Jeśli nie, to uczniowie prezentują swoją wiedzę na podstawie ćwiczenia 4. Nowe wyrazy zapisywane są w zeszytach. W międzyczasie uczniowie uzupełniają ćwiczenie 4.

  7. Uczniowie w parach pisemnie uzupełniają zaimkami ćwiczenie 5. Następnie czytają odpowiedzi na głos i tłumaczą je na język polski.

  8. Nauczyciel dyktuje kilka zdań do tłumaczenia, a uczniowie szybko pracują nad nimi w parach. Nauczyciel monitoruje ich pracę i sprawdza postępy w zeszytach. Przykładowe zdania do tłumaczenia znajdują się w załączniku (b).

  9. Uczniowie bez słów pokazują czynności wykonywane na lekcjach, a koledzy zgadują, jaką czynność ma na myśli ich kolega albo koleżanka.. Jeżeli dysponujemy wystarczającą ilością czasu każdy uczeń pokazuje 1 czynność.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia nowych wiadomości.

5. Bibliografia

  1. Michael Harris, David Mower, Anna Sikorzyńska, Opportunities Elementary, Slovakia, Pearson Longman 2005.

  2. Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.

  3. Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.

  4. Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.

6. Załączniki

Przydatne zwroty i wyrażenia

grammar, listening, pronunciation, reading, speaking, vocabulary exercises, writing, watching videos, pronouns, favourite, etc.

Zdania do tłumaczenia

To jest jego test.

Wasze zajęcia są fajne.

Nasza lekcja jest wesoła.

Czytanie i pisanie jest trudne.

Lubimy ćwiczenia z wymowy.

Ich ulubiona aktorka to J Lo.

b) Zadanie domowe

Przetłumacz zdania:

  1. Lubię czytać, mówić i pisać po angielsku.

  2. Kto jest twoim ulubionym sportowcem?

  3. Jego przyjaciel jest moim przyjacielem.

  4. Czy to jej grupa?

  5. Ich ćwiczenia są łatwe.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Można zachęcić uczniów do szybkiej i owocnej pracy, zapowiadając grę na koniec lekcji, co powinno ich zmotywować.

R190ON9BWvBgS

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 117.21 KB w języku polskim
RIXGdPWeCnPJo

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.00 KB w języku polskim