Your classroom – ćwiczenia gramatyczne
Your classroom – ćwiczenia gramatyczne
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawności słuchania i mówienia, wykorzystując słownictwo dotyczące przedmiotów używanych w klasie i kolorów.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
przedmioty używane na lekcji
kolory
alfabet
zasady tworzenia liczby pojedynczej i mnogiej rzeczowników
słownictwo związane z tematem
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi tematu podczas lekcji, egzaminu maturalnego oraz w rzeczywistej sytuacji życiowej
ćwiczy sprawność słuchania i mówienia
buduje zdania z wyrazami w liczbie pojedynczej i mnogiej
formułuje własne zdania związane z tematem
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas słuchania, pracy w parach i w kontaktach z nauczycielem
harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, audiolingwalna, pogadanka
Forma: praca w parach i indywidualna
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, odtwarzacz i płyta CD, przedmioty używane w klasie lub ich zdjęcia
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności, podaje temat i ogólny cel lekcji: „Nauczycie się nazw przedmiotów używanych na lekcji i powtórzycie nazwy kolorów. Będziecie ćwiczyć słuchanie i mówienie.”
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów, jak nazywają się przedmioty, które widzą w sali. Uczniowie podają nazwy, a nauczyciel zapisuje je na tablicy i wyjaśnia je po polsku.
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 9. Nauczyciel odtwarza nagranie kluczowych słów z ćwiczenia 1 i 4, a uczniowie powtarzają, czytają i tłumaczą słowa. Słowa kluczowe znajdują się w załączniku (a).
Nauczyciel rozdaje zdjęcia z różnymi przedmiotami. Uczniowie opisują przedmioty znajdujące się w klasie i na zdjęciach, używając nazw kolorów. Nauczyciel poprawia błędy.
Nauczyciel tłumaczy słowa this, that, these, those, a uczniowie czytają dialogi z ćwiczenia 2 i wyjaśniają je po polsku. Opisują też obrazki.
Uczniowie ćwiczą w parach podobne dialogi. Nauczyciel monitoruje pracę, podchodząc do uczniów. Przykładowe pytania do ćwiczenia w parach znajdują się w załączniku (b).
Nauczyciel rozdaje dodatkowe pytania, a uczniowie ćwiczą mówienie w parach.
Nauczyciel odtwarza nagranie alfabetu, uczniowie powtarzają i dzielą głoski na samogłoski i spółgłoski.
Uczniowie w parach literują nazwy przedmiotów, kolorów, swoje imiona i nazwiska (spelling). Jedna osoba literuje, a druga zgaduje co to za słowo. Nauczyciel poprawia błędy.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też i wyjaśnia pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości.
5. Bibliografia
Michael Harris, David Mower, Anna Sikorzyńska, Opportunities Elementary, Slovakia, Pearson Longman 2005.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
6. Załączniki
Słowa kluczowe
bag, coursebook, dictionary, file, notebook, pen, pencil, piece of paper, rubber, ruler, workbook, colours, this, that, these, those, consonant, vowel, order, spell
Przykładowe pytania
What’s this?
What colour is it?
What’s its name?
Is this yours?
How do you call it?
c) Zadanie domowe
Ułóż 10 zdań z wyrazami poznanymi na dzisiejszej lekcji i przetłumacz je.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lepiej jest pokazać uczniom prawdziwe przedmioty niż ich zdjęcia.