R4wnUekq1EfDP
Kolorowa fotografia przedstawia widok z bliska na popękane bochny chleba pokryte mąką.

Z czego też to chleb się rodzi?

Bochny chleba
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Twoje cele
  • poznasz tradycyjny sposób wypieku chleba,

  • wskażesz wartości związane z chlebem w kulturze polskiej,

  • określisz rolę i znaczenie chleba w codziennym życiu,

  • zapoznasz się z procesem wytwarzania chleba od ziarenka do bochenka,

  • uzupełnisz związki frazeologiczne dotyczące chleba.

Chleb od wieków był najważniejszym składnikiem diety człowieka. Początkowo zbierano ziarno z dziko rosnących zbóż i spożywano je bez żadnej obróbki. Od zebrania pierwszych nasion dzikich zbóż do wypieku prawdziwego chleba minęły tysiąclecia. Początkowo rozcierano nasiona, do powstałej mąki dodawano wodę i na rozgrzanych w ognisku kamieniach pieczono podpłomyki, płaskie placki. Nie wiadomo kiedy człowiek spostrzegł, że zostawiona w garnku zagęszczona mąka z wodą po jakimś czasie rośnie i zmienia zapach oraz konsystencję. Pewnie ktoś upiekł z takiego ciasta chleb i tak wynaleziono zaczyn, zakwas niezbędny do wypieku pulchnego chleba. Badania archeologiczne wskazują, że na terenie Polski chleb pieczony na zakwasie zaczęto jadać między I a V wiekiem n.e.
Czy wiesz, że pierwszy cech piekarzy powstał w 1260 roku, założył go Bolesław Wstydliwy.
 Chleb odgrywa ważną rolę w wielu kulturach, jest symbolem życia, dostatku, urodzaju, pracy, gościnności i hojności Boga. Szacunek do chleba jest częścią naszego dziedzictwa kulturowego. Piecze się go z okazji różnych uroczystości i świąt. Chlebem weselnym wita się państwa młodych na weselu, z okazji Bożego Narodzenia dzielimy się podczas Wigilii symbolem chleba – opłatkiem, na Wielkanoc piecze się baby i mazurki. Siadając do posiłku, zdejmujemy nakrycie głowy. Warto pielęgnować stary zwyczaj, gdy kęs chleba upadnie na ziemię, powinniśmy, podnosząc go, całować jakby dla przeproszenia za zniewagę. Chleb pojawia się w przysłowiach, przypowieściach, legendach, baśniach, w poezji i prozie. Motyw chleba jest ściśle związany z Biblią, a szczególnie z przypowieściami biblijnymi. Wszyscy znamy ewangeliczną historię o pomnożeniu chleba przez Pana Jezusa lub modlitwę: „Chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj …”.
Pięknie o chlebie pisał Cyprian Kamil Norwid w wierszu „Moja piosnka”:
„Do kraju tego, gdzie kruszynę chleba
Podnoszą z ziemi przez uszanowanie
Dla darów nieba,
Tęskno mi, Panie.”

Polecenie 1

Wymień, jakie znasz rodzaje chleba.

RsVVGxsvuVEU1
(Uzupełnij).
R13uyElrH8VXR
Ćwiczenie 1
Dopasuj nazwy chlebów i wypieków z mąki do odpowiednich fotografii.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RxAMtvmLlUtCA
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny prawej ich objaśnień z kolumny lewej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RktCrKLDTeoqB
Ćwiczenie 2
Uzupełnij związki frazeologiczne brakującymi wyrazami. Bez pracy nie ma Tu uzupełnij - tylko dzięki ciężkiej i wytrwałej pracy możemy coś osiągnąć. Z niejednego pieca jeść Tu uzupełnij – mieć duże doświadczenie życiowe, być obytym w świecie. Z tej Tu uzupełnij chleba nie będzie - osoba, o której mowa, zawiedzie lub nie spełni związanych z nią nadziei i oczekiwań. osoba, o której mowa, zawiedzie lub nie spełni związanych z nią nadziei i oczekiwań
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3

Ułóż zdanie z wybranych związkiem frazeologicznym dotyczącym chleba.

ROEBWAGpfG2Z6
(Uzupełnij).

Obejrzyj film o tym, jak się piecze chleb, a następnie wykonaj polecenia.

RgIA4HJliwVVp
Film pokazuje krok po kroku proces pieczenia chleba.
Polecenie 2

Odpowiedz, czy twoim zdaniem upieczenie chleba jest łatwą, czy trudną czynnością. Odpowiedź krótko uzasadnij.

R1KPZBOryVfY9
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wyjaśnij, dlaczego lepiej upiec chleb w domu, niż kupować go w supermarkecie.

RmrbAtXTBwUBi
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Na podstawie filmu zredaguj przepis na wypiek chleba.

R1ZUyiTvVEuKO
(Uzupełnij).

Przeczytaj wiersz Władysława Bełzy, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Abecadło o chlebie

A. B. C.

Chleba chcę,

Lecz i wiedzieć mi się godzigodzi sięsię godzi,

Z czego też to chleb się rodzi?

D. E. F.

Naprzód siewsiewsiew:

Rolnik orze ziemię czarną,

I pod skibęskibaskibę rzuca ziarno.

H. K. J. (jot)

Ziarno w lot,

Zakiełkuje w ziemi łoniełonołonie,

I kłos buja na zagonie.

Ł. i L.

Gdy już cel,

Osiągnięty gospodarza,

Zboże wiozą do młynarza.

M. N. O.

Każde źdźbło,

Za obrotem kół, kamienia,

W białą mąkę się zamienia.

P. Q. S.

To już kreskreskres!

Z młyna piekarz mąkę bierze,

I na zacierzacierzacier rzuca w dzierzędzierza/dzieżadzierzę.

R. T. U.

I co tchu,

W piec ogromny wkłada ciasto,

By chleb miały wieś i miasto.

W. X. Z.

I chleb wnet!

Patrzcie, ile rąk potrzeba,

Aby mieć kawałek chleba.

Abecadło Źródło: Władysław Bełza, Abecadło o chlebie, [w:] tegoż, Dla polskich dzieci, Lwów 1912, s. 5–6.
R3qibrFPk20S9
Ćwiczenie 4
Połącz strofy wiersza Abecadło o chlebie z odpowiednimi nagłówkami. sianie zboża Możliwe odpowiedzi: 1. Rolnik orze ziemię czarną / I pod skibę rzuca ziarno., 2. To już kres! / Z młyna piekarz mąkę bierze / I na zacier rzuca w dzieże., 3. Ziarno w lot / Zakiełkuje w ziemi łonie, / I kłos buja na zagonie., 4. Każde źdźbło, za obrotem kół, kamienia, / W białą mąkę się zamienia., 5. Gdy już cel / Osiągnięty gospodarza, / Zboże wiozą do młynarza., 6. I co tchu / W piec ogromny wkłada ciasto, / By chleb miały wieś i miasto. kiełkowanie nasion zbóż Możliwe odpowiedzi: 1. Rolnik orze ziemię czarną / I pod skibę rzuca ziarno., 2. To już kres! / Z młyna piekarz mąkę bierze / I na zacier rzuca w dzieże., 3. Ziarno w lot / Zakiełkuje w ziemi łonie, / I kłos buja na zagonie., 4. Każde źdźbło, za obrotem kół, kamienia, / W białą mąkę się zamienia., 5. Gdy już cel / Osiągnięty gospodarza, / Zboże wiozą do młynarza., 6. I co tchu / W piec ogromny wkłada ciasto, / By chleb miały wieś i miasto. dostarczenie zboża młynarzowi Możliwe odpowiedzi: 1. Rolnik orze ziemię czarną / I pod skibę rzuca ziarno., 2. To już kres! / Z młyna piekarz mąkę bierze / I na zacier rzuca w dzieże., 3. Ziarno w lot / Zakiełkuje w ziemi łonie, / I kłos buja na zagonie., 4. Każde źdźbło, za obrotem kół, kamienia, / W białą mąkę się zamienia., 5. Gdy już cel / Osiągnięty gospodarza, / Zboże wiozą do młynarza., 6. I co tchu / W piec ogromny wkłada ciasto, / By chleb miały wieś i miasto. mielenie zboża na mąkę Możliwe odpowiedzi: 1. Rolnik orze ziemię czarną / I pod skibę rzuca ziarno., 2. To już kres! / Z młyna piekarz mąkę bierze / I na zacier rzuca w dzieże., 3. Ziarno w lot / Zakiełkuje w ziemi łonie, / I kłos buja na zagonie., 4. Każde źdźbło, za obrotem kół, kamienia, / W białą mąkę się zamienia., 5. Gdy już cel / Osiągnięty gospodarza, / Zboże wiozą do młynarza., 6. I co tchu / W piec ogromny wkłada ciasto, / By chleb miały wieś i miasto. wyrabianie ciasta na chleb Możliwe odpowiedzi: 1. Rolnik orze ziemię czarną / I pod skibę rzuca ziarno., 2. To już kres! / Z młyna piekarz mąkę bierze / I na zacier rzuca w dzieże., 3. Ziarno w lot / Zakiełkuje w ziemi łonie, / I kłos buja na zagonie., 4. Każde źdźbło, za obrotem kół, kamienia, / W białą mąkę się zamienia., 5. Gdy już cel / Osiągnięty gospodarza, / Zboże wiozą do młynarza., 6. I co tchu / W piec ogromny wkłada ciasto, / By chleb miały wieś i miasto. pieczenie chleba Możliwe odpowiedzi: 1. Rolnik orze ziemię czarną / I pod skibę rzuca ziarno., 2. To już kres! / Z młyna piekarz mąkę bierze / I na zacier rzuca w dzieże., 3. Ziarno w lot / Zakiełkuje w ziemi łonie, / I kłos buja na zagonie., 4. Każde źdźbło, za obrotem kół, kamienia, / W białą mąkę się zamienia., 5. Gdy już cel / Osiągnięty gospodarza, / Zboże wiozą do młynarza., 6. I co tchu / W piec ogromny wkłada ciasto, / By chleb miały wieś i miasto.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rbz2JePzP4pil
Ćwiczenie 5
Jakie osoby uczestniczą w produkcji chleba? Zaznacz prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. rolnik, 2. cukiernik, 3. sklepikarz, 4. piekarz, 5. dekarz, 6. młynarz
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R8doIUhjotaDB
Ćwiczenie 6
Zaznacz właściwe odpowiedzi. Wskaż, jakie wartości Władysław Bełza chciał przekazać czytelnikom. Możliwe odpowiedzi: 1. szacunek dla chleba, 2. miłość do ojczyzny, 3. przyjazne nastawienie wobec ludzi, 4. umiłowanie rodzinnych tradycji, 5. wdzięczność wobec ludzi, dzięki którym codziennie mamy chleb
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RmyOf00YSd6sI
Ćwiczenie 7
Przeanalizuj obrazy poetyckie występujące w wierszu Władysława Bełzy. Uzupełnij tabelkę.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R2XBefOMJMxrS
Ćwiczenie 8
Połącz podane wyrazy z odpowiednimi nazwami części mowy. czarną, białą, ogromny Możliwe odpowiedzi: 1. czasowniki w bezokoliczniku, 2. przysłówki, 3. przymiotniki, 4. czasowniki osobowe, 5. rzeczowniki orze, rzuca, zakiełkuje Możliwe odpowiedzi: 1. czasowniki w bezokoliczniku, 2. przysłówki, 3. przymiotniki, 4. czasowniki osobowe, 5. rzeczowniki mieć, wiedzieć Możliwe odpowiedzi: 1. czasowniki w bezokoliczniku, 2. przysłówki, 3. przymiotniki, 4. czasowniki osobowe, 5. rzeczowniki zacier, piec, skiba Możliwe odpowiedzi: 1. czasowniki w bezokoliczniku, 2. przysłówki, 3. przymiotniki, 4. czasowniki osobowe, 5. rzeczowniki wnet, naprzód Możliwe odpowiedzi: 1. czasowniki w bezokoliczniku, 2. przysłówki, 3. przymiotniki, 4. czasowniki osobowe, 5. rzeczowniki
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9

Zaproponuj inny tytuł do wiersza Władysława Bełzy i uzasadnij swój wybór.

R3sCjE0G0Vhds
(Uzupełnij).

Słownik

dzierza/dzieża
dzierza/dzieża

drewniane naczynie używane dawniej do wyrabiania ciasta, w zależności od regionu słowo to zapisuje się na różne sposoby:  dzieszka, dzieża, dzierza, dźeza

godzi się
godzi się

należy, wypada, można

kres
kres

koniec jakiegoś okresu, trwania czegoś

łono
łono

wnętrze brzucha ciężarnej kobiety

siew
siew

rzucanie nasion w przygotowaną glebę i przykrywanie ich ziemią

skiba
skiba

wąski pas gleby odcinany i odkładany przez pług w czasie orki

zagon
zagon

wąski, długi pas ziemi uprawnej, ograniczony bruzdami

zacier
zacier

mieszanina otrzymywana z zalania wodą roztartych ziaren zbóż

Notatki ucznia

R1JfxdCExtUEp
(Uzupełnij).

Bibliografia
Bełza W., (1912), „Dla polskich dzieci”, Lwów: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Kopaliński W., (2006), „Słownik symboli”, Warszawa: Oficyna Wydawnicza RYTM.