Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

II etap edukacyjny, język polski

Temat: Z „człowiekiem ze złotym parasolem” wędrujemy po świecie poezji. Utrwalamy wiadomości o środkach poetyckich

Treści kształcenia:

II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela.

2. Analiza. Uczeń:

4) rozpoznaje w tekście literackim: porównanie, przenośnię, epitet, wyraz dźwiękonaśladowczy i objaśnia ich rolę.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Utrwala wiadomości o następujących środkach poetyckich: porównanie, przenośnia, epitet, wyraz dźwiękonaśladowczy (onomatopeja),

  • Potrafi wyszukiwać środki poetyckie w tekście,

  • Wie, kto wypowiada się w wierszu.

Nabywane umiejętności:

  • Dostrzeganie różnic między językiem prozy i poezji,

  • Określanie środków poetyckich,

  • Czytanie i rozumienie tekstów kultury,

  • Wyrażanie swoich spostrzeżeń i myśli w sposób prawidłowy,

  • Współpraca w grupie.

Kompetencje kluczowe:

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • Umiejętność uczenia się,

  • Świadomość i ekspresja kulturalna.

Środki dydaktyczne:

  • Kartki z wypisanymi cechami poezji i prozy,

  • Parasol,

  • Kserokopie z tekstem wiersza Danuty Wawiłow „Człowiek ze złotym parasolem”Indeks górny 1,

  • Kartoniki z wypisanymi nazwami środków poetyckich,

  • Sprzęt multimedialny (komputer, ewentualnie podłączony do telewizora projektor multimedialny, tablica interaktywna),

  • Zasób multimedialny: film „Onomatopeja”.

Metody nauczania:

  • Podające: pogadanka,

  • Problemowe: aktywizujące, gra dydaktyczna,

  • Eksponujące: film,

  • Praktyczne: ćwiczenie.

Formy pracy:

  • Indywidualna,

  • Grupowa jednolita,

  • Zbiorowa jednolita.

Przebieg zajęć:

Etap wstępny

Nauczyciel wita uczniów i wprowadza ich w tematykę zajęć – będzie ona dotyczyć utrwalania wiadomości o języku poezji. Na początek proponuje młodzieży ćwiczenie, które przypomina informacje o różnicach między poezją a prozą: rozdaje uczniom kartki z wypisanymi cechami liryki i epiki.

Napisy:

- Wypowiada się podmiot liryczny,

- Wypowiada się narrator,

- Przedstawia myśli i przeżycia osoby mówiącej,

- Przedstawia bohaterów i zdarzenia z nimi powiązane,

- Charakteryzuje się obecnością środków poetyckich,

- Tekst, w którym nie ma rymów i podziału na zwrotki.

Na tablicy nauczyciel rysuje dwa koła, jedno z napisem „proza”, drugie – „poezja”. Uczniowie zgłaszają się i zawieszają w zbiorach odpowiednie karteczki (w kole „poezja”: wypowiada się podmiot liryczny, przedstawia myśli i przeżycia osoby mówiącej, charakteryzuje się obecnością środków poetyckich. W kole „proza”: wypowiada się narrator, przedstawia bohaterów i zdarzenia z nimi powiązane, przedstawia świat realistyczny bądź fantastyczny). Następnie nauczyciel koryguje ewentualne błędy i uzupełnia informacje dotyczące cech liryki i epiki.

Etap realizacji

Prowadzący zajęcia rozdaje uczniom kartony lub kartki (widoczne z daleka) z wypisanymi nazwami środków poetyckich (każdy uczeń ma swój komplet):

  • EPITET,

  • PRZENOŚNIA POETYCKA, METAFORA,

  • PORÓWNANIE,

  • WYRAZ DŹWIĘKONAŚLADOWCZY, ONOMATOPEJA.

Następnie prowadzący zajęcia czyta definicje środków poetyckich i prosi uczniów
o podnoszenie kartek z odpowiednim hasłem:

  • Wyraz określający cechy i właściwości rzeczownika, najczęściej jest przymiotnikiem (EPITET).

  • Wyrażenie lub zwrot, w którym poszczególne wyrazy występują w nowym znaczeniu (PRZENOŚNIA).

  • Zestawienie ze sobą podobnych cech osób, przedmiotów, zjawisk. Charakteryzują je słówka: jak, jakby, jakoby, niby, niczym, na kształt (PORÓWNANIE).

  • Wyraz naśladujący różne dźwięki (WYRAZ DŹWIĘKONAŚLADOWCZY, ONOMATOPEJA).

Ćwiczenie można powtórzyć dla lepszego zapamiętania i utrwalenia definicji.

Następne zadanie rozpoczyna się demonstracją ukrytego wcześniej rekwizytu, czyli parasola. Nauczyciel pyta, co kojarzy się uczniom z tym przedmiotem (sugerowane odpowiedzi: deszcz, niepogoda, ochrona, schronienie, dźwięk kropli uderzających o parasol, jesień), a potem rozdaje im kartki z wydrukowanym tekstem wiersza Wawiłow.

W kolejnym etapie zajęć prowadzący zajęcia dzieli klasę na kilkuosobowe grupy. Uczniowie pracują z tekstem przez około dziesięć minut, odnajdując w wierszu znane im środki poetyckie. Na koniec jedna osoba z każdego zespołu prezentuje efekty pracy. Sugerowane odpowiedzi:

  • EPITETY, np. żółtą drogą, zielonym polem, parasol złoty, śmieszne bajki, oboje weseli.

  • PRZENOŚNIA POETYCKA, METAFORA, np. parasol był cały złoty, coś mu śpiewał, śmieszne bajki plótł mu do ucha...

  • PORÓWNANIE, np. parasol bzykał jak mucha.

  • WYRAZ DŹWIĘKONAŚLADOWCZY, ONOMATOPEJA, np. bzykał.

Nauczyciel zapisuje odpowiedzi na tablicy, uczniowie notują je wraz z przykładami w zeszytach. Dla utrwalenia wiadomości prowadzący zajęcia odtwarza film (zasób multimedialny).

Po emisji materiału nauczyciel pyta, o jakim środku stylistycznym była mowa w filmie; prosi uczniów o przytoczenie innych jego przykładów.

Etap końcowy

Nauczyciel zapisuje na tablicy inne przykłady środków poetyckich, które uczniowie nazywają i notują w zeszytach, np.:

malinowy zapach – epitet,

brzoza jak dziewczyna – porównanie,

uśmiech losu – przenośnia,

jesienny deszcz – epitet,

smak szczęścia – przenośnia,

szelest – wyraz dźwiękonaśladowczy,

włosy jak ocean – porównanie,

brzdęk – wyraz dźwiękonaśladowczy.

Na koniec prowadzący zajęcia prosi uczniów, aby podsumowali lekcję, powiedzieli, jakie wiadomości powtórzyli, a czego nowego dowiedzieli się na zajęciach. Zadaje im pracę domową, aby w dowolnie wybranym wierszu wyszukali środki poetyckie i opisali je.

Dodatkowo:

Uczeń zdolny może napisać własny wiersz, w którym zastosuje onomatopeję.


  1. przykładowe źródło: Danuta Wawiłow, Człowiek ze złotym parasolem, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2013.

R1TLUsCmWpHZA

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 75.04 KB w języku polskim
R1GHK9tcrVLsb

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 108.50 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3