Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć „z kompasem na biegun”

Przyroda, II etap edukacyjny

Temat: Z kompasem na biegun

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (10.8) [uczeń] buduje prosty kompas i wyjaśnia zasadę jego działania, wymienia czynniki zakłócające prawidłowe działanie kompasu.

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

Wie co to jest kompas i z czego jest zbudowany

Wie do czego służy kompas

Zna zasady korzystania z kompasu

Wie jakie czynniki zakłócają prawidłowe korzystanie z kompasu

Zna zjawiska potwierdzające istnienie pola magnetycznego na Ziemi

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

Potrafi zbudować prosty kompas

Potrafi wytłumaczyć jak działa kompas

Potrafi wymienić czynniki zakłócające działanie kompasu

Potrafi posługiwać się kompasem

Kompetencje kluczowe

  • Kompetencje naukowe

  • Umiejętności praktyczne

  • Umiejętność uczenia się

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

  • Powitanie uczniów przez nauczyciela.

  • Czynności organizacyjne.

  1. Przebieg zajęć:

  • Pogadanka – zapoznanie uczniów z tematem lekcji - Z kompasem na biegun. Inicjuje rozmowę.

  • Nauczyciel odświeża informacje z poprzednich zajęć (strony świata, pory roku, oznaczenia kierunków świata). Prowadzi luźną rozmowę z uczniami (pogadanka)

  • Nauczyciel pokazuje uczniom kompas. Wymienia z czego jest zbudowany (igła magnetyczna, podziałka kątowa, tarcza, wypełnienie – płyn,…)

  • Wyjaśnia zastosowanie kompasu. Uczniowie wykonują notatki, korzystają z podręcznika i/lub encyklopedii.

  • Pole magnetyczne - wyjaśnienie terminu. Nauczyciel prezentuje zestaw ilustracji „Jak wygląda pole magnetyczne?”.

  • Nauczyciel zadaje pytanie: Czy wiecie jak można w domowych warunkach wykonać kompas? (burza mózgów). Nauczyciel prezentuje film, dzięki któremu uczniowie mogą dowiedzieć się jak zbudować kompas. http://www.spryciarze.pl/zobacz/jak‑zrobic‑prosty‑kompas .Po wyświetleniu filmu nauczyciel daje uczniom materiały (miskę, wodę, papier, igłę, magnez). Kilkoro z chętnych uczniów buduje zgodnie z wytycznymi przed całą klasą kompas

lub

Nauczyciel prezentuje uczniom „Aplikacja Google Compas”. Po wyświetleniu filmu nauczyciel prosi, by uczniowie wyznaczyli na komputerze namiar kompasowy dla podanych przez nauczyciela par miejscowości.

  • Nauczyciel wymienia czynniki zakłócają prawidłowe korzystanie z kompasu (np. korzystanie z kompasu podczas burzy, uszkodzona igła - należy zawsze unieruchomić igłę podczas przenoszenia kompasu…..). Uczniowie zapisują notatki

  • Na koniec lekcji nauczyciel daje uczniom kompas - osoby chętne sprawdzają jak działa. Nauczyciel naprowadza uczniów, podpowiada jak korzystać ze sprzętu.

  1. Podsumowanie:

  • Powtórzenie wiadomości omawianych na lekcji.

  • Ocena zaangażowania uczniów, ich aktywności na lekcji.

  • Zadanie pracy domowej.

  • Uporządkowanie miejsca pracy.

Środki dydaktyczne

  • Podręcznik

  • Encyklopedia

  • Kompas

  • Miska

  • Woda

  • Magnez

  • Igła

  • Papier/karton

  • Rzutnik

  • Komputer

  • Ekran projekcyjny

Metody nauczania

  • Pogadanka

  • Rozmowa kierowana

  • Praca z podręcznikiem

  • Burza mózgów

  • Ćwiczenie

  • Obserwacja

  • Pokaz

Formy pracy

  • Praca indywidualna

  • Praca w grupie

  • Praca z całą klasą

Praca domowa

Narysuj rysunek przedstawiający Ziemię z oznaczonymi stronami świata wraz z międzynarodowymi skrótami kierunków, oraz z oznaczonymi polami magnetycznymi.

Zadanie dla chętnych

Czy znasz inny prosty sposób na zbudowanie kompasu?

Lista załączników multimedialnych

Samouczek „Aplikacja Google Compas”

Zestaw zdjęć „Jak wygląda pole magnetyczne?”

Rx8V24mxtACiA

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 83.00 KB w języku polskim
RNJzpsRqs3LwR

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 59.42 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3