Kolorowa ilustracja przedstawia leżące na stole rzeczy. W centralnej części znajduje się otwarta książka z fragmentem kolorowej mapy Stanów Zjednoczonych. Obok książki leży mały kompas koloru złotego, który jest otwarty. Za nim na stole znajduje się także aparat fotograficzny z czarnym obiektywem.
Kolorowa ilustracja przedstawia leżące na stole rzeczy. W centralnej części znajduje się otwarta książka z fragmentem kolorowej mapy Stanów Zjednoczonych. Obok książki leży mały kompas koloru złotego, który jest otwarty. Za nim na stole znajduje się także aparat fotograficzny z czarnym obiektywem.
Z przygodą za pan brat
Przygoda
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Twoje cele
określisz cechy powieści przygodowej,
scharakteryzujesz bohatera powieści przygodowej,
napiszesz opowiadanie przygodowe.
Kto z nas nie chciałby przeżyć przygody, o której mógłby potem opowiadać znajomym? Niektórzy marzą o tym, aby uczestniczyć w niebezpiecznej wyprawie na koniec świata, inni pragną odnaleźć zaginionego naukowca lub miejsce ukrycia skarbu. Codzienne życie zazwyczaj nie dostarcza tak ekscytującychekscytującyekscytujących wrażeń. Jednak wystarczy sięgnąć po powieść przygodową, aby w mgnieniu oka przenieść się do świata jej bohaterów i razem z nimi doświadczyć niesamowitych przeżyć.
Polecenie 1
Zastanów się, jaki tryb życia preferujesz. Jesteś domatorem czy lubisz być w ciągłym ruchu? Opowiedz o tym, uzasadnij swoją wypowiedź.
R1AkjG0yRXvyS
Miejsce na notatkę ucznia.
Zapoznaj się z animacją pt. „Cechy powieści przygodowej”, a następnie wykonaj polecenia.
RwxX2in8YAie5
Animacja z audiodeskrypcją na temat powieści przygodowej. W filmie pojawiają się informacje dotyczące m.in. terminów związanych z powieścią, elementów i przykładów powieści przygodowej, a także fabuły i cech bohaterów tego typu powieści.
Animacja z audiodeskrypcją na temat powieści przygodowej. W filmie pojawiają się informacje dotyczące m.in. terminów związanych z powieścią, elementów i przykładów powieści przygodowej, a także fabuły i cech bohaterów tego typu powieści.
Animacja z audiodeskrypcją na temat powieści przygodowej. W filmie pojawiają się informacje dotyczące m.in. terminów związanych z powieścią, elementów i przykładów powieści przygodowej, a także fabuły i cech bohaterów tego typu powieści.
Polecenie 2
Po czym poznasz, że czytasz powieść przygodową? Wypisz jej charakterystyczne cechy.
R1TXZtE1oUkoh
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 3
Jakimi cechami powinni być obdarzeni bohaterowie powieści przygodowej? Wypisz jak najwięcej przymiotników określających te cechy.
R1YvJTIblH359
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 4
Wyjaśnij, na czym polega dynamicznydynamicznydynamiczny charakter powieści przygodowej.
R184P99e7Jr91
Miejsce na notatkę ucznia.
Zapoznaj się z fragmentem powieści Alfreda Szklarskiego pt. „Tomek w krainie kangurów” i wykonaj ćwiczenia.
Alfred SzklarskiTomek w krainie kangurów
Piękne papużki wciąż się do niego wdzięczyły. Raz udało mu się musnąć dłonią jedną z nich po miękkich piórkach. Wprawdzie ptak zręcznie mu się wymknął, lecz Tomek nabrał nadziei, że nie wróci do domu z próżnymipróżnymipróżnymi rękami. [...] Skrzeczały do niego, jakby wyśmiewały się z jego próżnego wysiłku.
– Och, głupi, myślałeś, że złapiesz papugę – rzekł głośno sam do siebie, zły, że mu się te szczególne łowy nie udają.
– „Och, głupi, myślałeś, że złapiesz papugę!” – ozwał sięozwał sięozwał się za nim czyjś głos.
Tomek zaczerwienił się jak sztubaksztubaksztubak schwytany na niemądrej psocie. [...]
Nagle tuż nad jego głową znów odezwał się głos:
Och, głupi, myślałeś, że złapiesz papugę!
Rda0cAd36SLod1
Zdjęcie przedstawia białego ptaka. Ma białe pióra, czarny dziób i stopy. Na czubku głowy ma żółte pióro. Ma biało‑czarne oczy. Siedzi on na skraju gałęzi. Tło jest zamazane, przeważają odcienie zieleni. Zdjęcie zostało wykonane w świetle dziennym.
Kakadu
Źródło: pixaby, domena publiczna.
Tomek natychmiast spojrzał w górę. O metr nad nim na gałęzi siedziała wspaniała kakadu. […] Od tej chwili Tomek zapomniał o wszystkim. Miał tylko jedno, jedyne pragnienie: schwytać gadającego ptaka! […] Po wielu próbach udało mu się schwytać pięknego ptaka za ogon, lecz mocno uderzony dziobem w rękę, puścił papugę zaskoczony. W tej chwili smycz wymknęła mu się z dłoni. Pies, jakby pragnąc pomścić niepowodzenie swego towarzysza, natychmiast rozpoczął szaleńczy pościg za ptakiem. […] Tomek pobiegł za psem. Papuga odlatywała coraz dalej w gąszcz, aż w końcu Tomek doszedł do wniosku, że jej nie schwyta. Zły na siebie i zmęczony zaprzestał bezskutecznego pościgu. Zaczął teraz przywoływać psa, lecz ten ani myślał wracać. […] Nie wiedział już, w którym kierunku znajdowała się farma. Jedynie pies mógłby go chyba do niej doprowadzić. Przestraszył się nie na żarty i zdwoił wysiłki, aby schwytać uciekiniera. […] Wystraszony, zmęczony gonitwą, usiadł na ziemi i zapłakał. Naraz poczuł, że coś ciepłego, wilgotnego dotyka jego twarzy. Odsłonił oczy. Tuż przy nim siedział na tylnych łapach pies i wilgotnym jęzorem lizał go po policzku. Odetchnął z ulgą.
– Więc jednak mnie nie opuściłeś? – rozczulił się chłopiec.
Mazgaj ze mnie – pomyślał Tomek. – Pies na pewno nie zabłądzi, a poza tym mam przecież sztucersztucersztucer. Nic mi się nie stanie! Wstał szybko, przerzucił sztucersztucersztucer przez ramię, a pies, jakby tylko na to czekał, ruszył przed siebie węsząc przy ziemi.
Kogo on szuka – zastanawiał się. – Możliwe, że trafił na ślady jeźdźców przetrząsających skrubskrubskrub w poszukiwaniu dziewczynki. A może…?
Serce zaczęło mu bić żywiej w piersi. Przecież pies mógł natrafić na ślad zaginionej SallySallySally!
– Szukaj piesku, szukaj – zawołał zachęcająco. […] Przystanął przed zaroślami. Po dłuższej chwili pies wybiegł z gęstwiny. Skomląc żałośnie otarł się o nogi chłopca, kilka razy to zbliżał się do krzaków, to zawracał, jakby zapraszał go w ten niezbyt zachęcający gąszcz.
Tomek zamyślił się. Przecież SallySallySally z pewnością nie mogła się znajdować w tych krzewach, ponieważ z tego miejsca łatwo było trafić do domu.
Nagle przyszły mu do głowy straszliwe podejrzenia. Może jadowity wąż ukąsił SallySallySally i teraz biedna dziewczynka leży martwa w tym pustkowiu?
Najlepiej zrobię uciekając stąd czym prędzej – pomyślał. – Jeśli ukąsił ją wąż, to i mnie może spotkać ten sam los.
Zaraz zawstydził się własnego tchórzostwa. Co powiedziałby o takim zachowaniu bosmanbosmanbosman Nowicki? Czy mógłby spojrzeć w oczy Smudze lub ojcu? Żaden z nich na pewno by się nie zawahał w takiej sytuacji.
Ha, choćby ze względu na nich muszę zaryzykować! Sprawdzę, co jest w tych krzakach - postanowił odważnie. [...]
RXoz37abjD49h1
Zdjęcie przedstawia drzewa o rozłożystych gałęziach, na czubkach których rosną zielone liście. Ziemia jest pokryta pomarańczowym piaskiem. W niektórych miejscach rosną kępki wysokiej, zielonej trawy. Niebo jest błękitne, częściowo przysłonięte białymi chmurami. Zdjęcie zostało wykonane w świetle dziennym.
Krajobraz Australii
Źródło: pixaby, domena publiczna.
Naraz pies znikł za rozłożystym krzewem. Tomek pochylił się i podążył za nim [...]. Ziemia osunęła mu się pod stopami i runął w dół, upuszczając broń. Wywinął kozła, po czym twarzą upadł w trawę. Oszołomiony trochę uniósł głowę i spojrzał. Tuż przed nim leżała na ziemi drobna, skulona postać. [...] Dziewczynka otworzyła oczy. Westchnienie pełne bólu wyrwało się z jej piersi.
[...] – Więc ty jesteś SallySallySally, ta zaginiona dziewczynka, której wszyscy szukają od wczoraj? - niedowierzająco rzekł Tomek. [...]
– Nie mogę się wydostać z tego okropnego dołu. Noga, moja noga, spójrz tylko na nią! – odpowiedziała i łzy ukazały się w jej dużych oczach.
– Och, jak boli! [...]
– Już się nie masz czego obawiać. Mam tu sztucersztucersztucer [...].
– To ty umiesz strzelać? – zaciekawiła się, ocierając ręką łzy.
Tomek podał jej chusteczkę.
– Zabiłem tygrysa, który wydostał się na statku z klatki – odparł Tomek niby to obojętnie. [...]
Zdjął koszulę, pociął ją nożem na szerokie pasy i zaczął bandażować nogę SallySallySally. [...]
Zaraz rozpoczął przygotowania do wyprowadzenia SallySallySally z głębokiej jamy. Przede wszystkim wspiął się na górę i odnalazł sztucersztucersztucer. Potem rozrywał ziemię nożem i spychał ją w dół. Po godzinie ciężkiej pracy wyżłobił kilka stopni, które powinny ułatwić SallySallySally wydostanie się z jamy. Nie mogła stać o własnych siłach, więc wziął ją na ręce. [...]
– Naprawdę czuję się lepiej – rzekła.
– Pobiegnę do domu po pomoc – zaproponował Tomek.
– Och, tylko nie to! Zaraz będzie wieczór. Nie zostawiaj mnie samej – powiedziała prędko i chwyciła go kurczowo za rękę.
[...]
– Wobec tego poniosę cię na plecach. [...]
W krąg światła rzucanego przez ognisko wszedł półnagi Tomek, uginając się pod ciężarem siedzącej mu na plecach dziewczynki. Wszyscy oniemielioniemielioniemieli na ten widok.
wpis_01 Źródło: Alfred Szklarski, Tomek w krainie kangurów, Warszawa 1981, s. 187–196.
Sally
[czytaj: sali]
R19xE9Q0sLVVC
Ćwiczenie 1
Uzupełnij zdanie odpowiednimi wyrazami.
Uzupełnij zdanie odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RJDtKuymvUnqB
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiednich wyrazów.
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiednich wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R19PQyBIv95e8
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu działań w prawidłowej kolejności.
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu działań w prawidłowej kolejności.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1g7X0R0jql3R
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu komórek zebranymi przez ucznia informacjami.
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu komórek zebranymi przez ucznia informacjami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RUB9p2qlRHBJd
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na odgadnięciu haseł krzyżówki.
Zadanie interaktywne polega na odgadnięciu haseł krzyżówki.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1FLrxROdBQ4f
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 7
Czy Tomka można uznać za wzór do naśladowania? Uzasadnij swoją odpowiedź, podając stosowne przykłady.
uzupełnij treść
Zastanów się, jakie czyny Tomka są godne naśladowania.
Tomka można uznać za wzór do naśladowania, ponieważ pokonał strach przed wężem i uratował SallySallySally. Dzięki pomysłowości i zdecydowanemu działaniu, udało mu się wyciągnąć dziewczynkę z jamy. Podoba mi się jego opanowanie, chłopiec nie działa pochopnie, tylko rozważa, jak należy się zachować.
RP4Ln34vzvZ6X
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiednich komórek tabeli.
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiednich komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5
Napisz opowiadanie z ciekawą, wartką akcją. Zadbaj, aby wydarzenia były ułożone w ciągu przyczynowo‑skutkowym.
RKVxJNwPkkQjD
Miejsce na notatki ucznia.
Słownik
bosman
bosman
osoba, która na statku odpowiada za żagle, liny, przełożony marynarzy
dynamiczny
dynamiczny
polegający na ruchu, działaniu; prężny, żywiołowy, zmienny
ekscytujący
ekscytujący
poruszający, pobudzający zainteresowanie
oniemieli
oniemieli
nie mogli wydobyć z siebie głosu z wrażenia
ozwał się
ozwał się
zwrócił się bezpośrednio do kogoś
próżnymi
próżnymi
pustymi
skrub
skrub
zarośla, cierniste krzewy
sztubak
sztubak
żartobliwie o uczniu, dawniej uczeń szkoły ponadpodstawowej
sztucer
sztucer
broń używana do polowań
Notatki ucznia
RFtqxMQoVWJ9V
(Uzupełnij).
Bibliografia
Brodzka A. (red.), (1992), Słownik literatury polskiej XX wieku, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Głowiński M., (2002), Słownik terminów literackich, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Szklarski A., (1981), Tomek w krainie kangurów, Warszawa: Wydawnictwo Śląsk.