Z przymiotnikiem widać jak na dłoni
Przyjrzyj się osobom przedstawionym na zdjęciach. Jakie są? Jak je opiszesz?
Kilkoma przymiotnikami opisz sportretowane w galerii postacie.
Do podanych rzeczowników dopisz po trzy określające przymiotniki.
Z podanych fragmentów definicji pochodzących ze słownika języka polskiego wypisz przymiotniki, które określają rzeczownik będący hasłem.
film m IV, D. -u, Ms. ~mie; lm M. -y 1. «rodzaj widowiska, w którym za pomocą odpowiedniej techniki projekcyjnej rzutuje się na ekran pewną serię obrazów dających widzowi złudzenie ruchu» Film animowany, fabularny, dokumentalny, dźwiękowy, panoramiczny, niemy. Film krótkometrażowy, pełnometrażowy. Film kryminalny, przygodowy. Sekwencja filmu. Nakręcić, zrobić film.
muzyka ż III, CMs. ~yce 1. blm «dziedzina sztuki, której tworzywem artystycznym są dźwięki zorganizowane w kompozycyjną całość; utwory, melodie wykonywane na instrumentach lub przez głos ludzki; komponowanie, granie, śpiewanie» Muzyka poważna, lekka, rozrywkowa, taneczna. Muzyka operowa, filmowa, baletowa. Muzyka ludowa, wojskowa, kościelna. Muzyka Szopena, Moniuszki. Udzielać lekcji muzyki. Słuchać muzyki. Muzyka brzmi, rozlega się.
Tutaj lub w zeszycie odpowiedz na poniższe pytania kilkoma przymiotnikami. Określ rodzaj wpisanych przymiotników.
Jakie masz włosy?
Jakie jest twoje czoło?
Jaki masz nos?
Jaka jest twoja skóra?
Jakie masz usta?
Sprawdź się w odmianie przymiotników. Pamiętaj o dopasowaniu form do rzeczowników.
r. męski | r. żeński | r. nijaki | r. męskoosobowy | r. niemęskoosobowy | |
---|---|---|---|---|---|
M. | mądry chłopiec | mądra dziewczyna | mądre dziecko | mądrzy chłopcy | mądre dziewczyny i koty |
D. | |||||
C. | |||||
B. | |||||
N. | |||||
Ms. | |||||
W. |
Od podanych przymiotników utwórz brakujące formy. Określ sposób stopniowania.
Stopień równy | Stopień wyższy | Stopień najwyższy | Sposób stopniowania |
---|---|---|---|
tłusty | |||
zły | |||
pełny | |||
chory | |||
biedny | |||
młody |
Przypomnij sobie, jak zapisujemy formy zaprzeczone przymiotników w stopniu równym, wyższym i najwyższym. Następnie ułóż zdania, w których zastosujesz zaprzeczone formy przymiotników z poprzedniego ćwiczenia. Zapisz je w zeszycie.