Z wizytą u Jana Kochanowskiego.
Autor/autorka
Agnieszka Niemiec‑Buczek
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VII
2. Przedmiot
język polski
3. Temat zajęć
Z wizytą u Jana Kochanowskiego.
4. Czas trwania zajęć
60 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat jest zgodny z podstawą programową. Zapoznanie z sylwetką i twórczością Jana Kochanowskiego jest warunkiem koniecznym do omówienia utworów autora znajdujących się w kanonie lektur. Podanie suchych faktów z życia i twórczości autora nie wpisuje się w krąg efektywnego uczenia się. Dostarczanie bodźców dźwiękowych i ruchowych pozwala na aktywne uczenie się, a połączenie bodźców potęguje przyswajalność uczonego materiału.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Konieczność prowadzenia zdalnego nauczania obliguje nauczycieli do stosowania TIK w procesie lekcyjnym. Przeprowadzone w ten sposób zajęcia sprawiają, że proces edukacyjny staje się dla ucznia atrakcyjniejszy, a co za tym idzie bardziej skuteczny.
Genial.ly:
pozwala na zorganizowanie działań edukacyjnych dotyczących lekcji w jednym miejscu, -posiada szeroką gamę interaktywności. LearningApps: -jest łatwym dla ucznia narzędziem, -jest łatwa w obsłudze, -posiada szeroką gamę ciekawych zadań. Padlet: -pozwala na organizację wspólnej przestrzeni do pracy dla całego zespołu klasowego, -posiada estetyczną formę z wieloma wariantami tła. You Tube: -pozwala na bezpłatny dostęp do filmików, -umożliwia używanie bez potrzeby posiadania konta i logowania. Jamboard: -posiada proste ustawienia przystępne dla ucznia, -umożliwia współpracę zespołu klasowego, -posiada bardzo przydatną opcję samoistnego zapisywania zmian. Epodręczniki: -nowoczesna forma podania wiedzy -oddziałuje na wiele zmysłów.
7. Cel ogólny zajęć
Poznanie sylwetki Jana Kochanowskiego, a także wpływu kontekstu biograficznego, historycznego i filozoficznego na twórczość poety.
8. Cele szczegółowe zajęć
Wykorzystanie w interpretacji utworów literackich potrzebnych kontekstów: biograficznych, historycznych i filozoficznych.
Doskonalenie umiejętności pracy z filmem – oglądanie, przetwarzanie i wykorzystywanie informacji jako materiału do własnych działań twórczych.
Tworzenie pisemnej wypowiedzi w formie planu wycieczki.
Kształcenie zdolności wyrażania i interpretowania pojęć, myśli, uczuć, faktów i opinii w mowie i piśmie.
Nabywanie umiejętności krytycznego i umiejętnego wykorzystywania TIK.
Rozwijanie umiejętności uczenia się poprzez przetwarzanie i przyswajanie wiedzy, a także korzystanie ze wskazówek.
Doskonalenie zdolności do konstruktywnego porozumiewania się z zespołem klasowym.
Kształcenie kompetencji świadomości i ekspresji kulturalnej.
9. Metody i formy pracy
Etapy lekcji są spójne z modelem uczenia się przez doświadczenie (cykl Kolba).
Metody pracy:
Podająca‑instrukcja.
Eksponująca‑oglądowa.
Praktyczna- ćwiczenia.
Aktywizująca metoda ekspresji i impresji (wyrażanie opinii i refleksji po obejrzeniu filmu).
Aktywizująca‑dyskusja dydaktyczna (burza mózgów).
Ćwiczenia interaktywne.
Formy pracy:
indywidualna
10. Środki dydaktyczne
Aplikacje:
Prezentacja „ Z wizytą u Jana Kochanowskiego” utworzona w aplikacji Genial.ly (https://view.genial.ly/5fb8cbe57eb7770cfdb2ad2a/presentation-z-wizyta-u-jana-kochanowskiego)
Ćwiczenie – łączenie w pary na platformie LearningApps3 (https://learningapps.org/watch?v=pxne734ft20)
Tablica do zapisu planu wycieczki utworzona w aplikacji Padlet (https://padlet.com/zsnehrybka2020/dzi6c7faqwyhwznw)
Film na kanale YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=Q4Rh3OoIp1k)
Tablica do wyrażania opinii po obejrzeniu filmu utworzona w aplikacji Jamboard (https://jamboard.google.com/d/1XuGJ-G8TlEpUj_CJLpWsAdYHHhOW1wfg28Xs_qbNVT0/edit?usp=sharing)
Materiały na platformie epodręczniki (https://epodreczniki.pl/a/z-pamietnika-polskiego-szlachcica-czyli-fraszki-jana-kochanowskiego/DYDJG4aDI)
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer.
Internet.
Aplikacja Microsoft Teams.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświadczenie – zapoznanie się z miejscami związanymi z życiem i twórczością Jana Kochanowskiego.
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Rozpoczęcie lekcji na platformie Microsoft Teams.
Powitanie uczniów i sprawdzenie obecności.
Udostępnienie linku do aplikacji Genial.ly.(https://view.genial.ly/5fb8cbe57eb7770cfdb2ad2a/presentation-z-wizyta-u-jana-kochanowskiego)
Uruchomienie prezentacji Genial.ly.
Zapisanie tematu lekcji.
Wyjaśnienie wpływu kontekstu biograficznego na twórczosć Jana Kochanowskiego. Podanie obszarów tematycznych do filmu:-zwróć szczególną uwagę na okres dworski i czarnoleski życia poety,-wynotuj nazwy miejscowości i daty o których mowa w filmie.
Obejrzenie filmu edukacyjnego pt.” Sycyna- gniazdo ojczyste Jana Kochanowskiego”. (https://www.youtube.com/watch?v=Q4Rh3OoIp1k) z dnia 16.10.2012 roku
Wykonanie zadania dotyczącego treści filmu w aplikacji LearningApps.(https://learningapps.org/watch?v=pxne734ft20)
Aktywność 2
Temat: Refleksja- Sycyna jako miejsce przyjazne turystom.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Rozmowa na temat oglądanego materiału filmowego.
Podział klasy na 4 grupy.
Przejście do pracy w grupach na platformę Jamboard (https://jamboard.google.com/d/1XuGJ-G8TlEpUj_CJLpWsAdYHHhOW1wfg28Xs_qbNVT0/viewer?f=0)
Pytania i polecenia dla grup na platformie Jamboard (https://jamboard.google.com/d/1XuGJ-G8TlEpUj_CJLpWsAdYHHhOW1wfg28Xs_qbNVT0/viewer?f=0)
(grupa 1)- Wymieńcie jak najwięcej miejsc, pomników i przedmiotów związanych z Janem Kochanowskim o których wspomniano w filmie.
(grupa 2)- Które z wymienionych w filmie miejsc związanych z poetą podobały wam się najbardziej?
(grupa 3)- Co w Sycynie chcielibyście zobaczyć osobiście?
(grupa 4)- Dlaczego mielibyśmy pojechać na klasową wycieczkę do Sycyny?
Aktywność 3
Temat: Teoria- wirtualne zwiedzanie Muzeum Jana Kochanowskiego w Czarnolesie
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Uczestniczenie w wirtualnym spacerze po Czarnolesie, Sycynie i Zwoleniu.
Zwiedzanie wnętrza Muzeum Jana Kochanowskiego.(https://epodreczniki.pl/a/z-pamietnika-polskiego-szlachcica-czyli-fraszki-jana-kochanowskiego/DYDJG4aDI)
Aktywność 4
Temat: Praktyka- redagowanie planu wycieczki pt. „Śladami Jana Kochanowskiego”
Czas trwania: 25 minut
Opis aktywności:
Odczytanie polecenia :Wciel się w rolę pracownika biura podróży i zorganizuj wycieczkę Śladami Jana Kochanowskiego. Zredaguj plan wycieczki do broszury z ofertą Biura Podróży Jazda . Polecenie zawartego w aplikacji Genial.ly (https://view.genial.ly/5fb8cbe57eb7770cfdb2ad2a/presentation-z-wizyta-u-jana-kochanowskiego)
Analiza przykładowych planów podróży zamieszczonych w prezentacji Genial.ly. (https://view.genial.ly/5fb8cbe57eb7770cfdb2ad2a/presentation-z-wizyta-u-jana-kochanowskiego)
Redagowanie planu wycieczki w prezentacji Genial.ly (https://view.genial.ly/5fb8cbe57eb7770cfdb2ad2a/presentation-z-wizyta-u-jana-kochanowskiego)
Zadanie domowe: Zaloguj się na swoje konto w aplikacji CANVA i stwórz plakat reklamujący Biuro Podróży JAZDA. Możesz skorzystać z gotowych szablonów, lub opracować plakat samodzielnie.
13. Sposób ewaluacji zajęć
1.Ocena lekcji poprzez ankietę w aplikacji Google Forms. (https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdbrrgiiG_N9p37EmV29vlz1GPq3To6CFMj8AW_why2A7kAPg/viewform?usp=sf_link)
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć