Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Agnieszka Niemiec‑Buczek

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VII

2. Przedmiot

język polski

3. Temat zajęć

Z wizytą u Jana Kochanowskiego.

4. Czas trwania zajęć

60 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat jest zgodny z podstawą programową. Zapoznanie z sylwetką i twórczością Jana Kochanowskiego jest warunkiem koniecznym do omówienia utworów autora znajdujących się w kanonie lektur. Podanie suchych faktów z życia i twórczości autora nie wpisuje się w krąg efektywnego uczenia się. Dostarczanie bodźców dźwiękowych i ruchowych pozwala na aktywne uczenie się, a połączenie bodźców potęguje przyswajalność uczonego materiału.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Konieczność prowadzenia zdalnego nauczania obliguje nauczycieli do stosowania TIK w procesie lekcyjnym. Przeprowadzone w ten sposób zajęcia sprawiają, że proces edukacyjny staje się dla ucznia atrakcyjniejszy, a co za tym idzie bardziej skuteczny.

Genial.ly:

  • pozwala na zorganizowanie działań edukacyjnych dotyczących lekcji w jednym miejscu, -posiada szeroką gamę interaktywności. LearningApps: -jest łatwym dla ucznia narzędziem, -jest łatwa w obsłudze, -posiada szeroką gamę ciekawych zadań. Padlet: -pozwala na organizację wspólnej przestrzeni do pracy dla całego zespołu klasowego, -posiada estetyczną formę z wieloma wariantami tła. You Tube: -pozwala na bezpłatny dostęp do filmików, -umożliwia używanie bez potrzeby posiadania konta i logowania. Jamboard: -posiada proste ustawienia przystępne dla ucznia, -umożliwia współpracę zespołu klasowego, -posiada bardzo przydatną opcję samoistnego zapisywania zmian. Epodręczniki: -nowoczesna forma podania wiedzy -oddziałuje na wiele zmysłów.

7. Cel ogólny zajęć

Poznanie sylwetki Jana Kochanowskiego, a także wpływu kontekstu biograficznego, historycznego i filozoficznego na twórczość poety.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Wykorzystanie w interpretacji utworów literackich potrzebnych kontekstów: biograficznych, historycznych i filozoficznych.

  2. Doskonalenie umiejętności pracy z filmem – oglądanie, przetwarzanie i wykorzystywanie informacji jako materiału do własnych działań twórczych.

  3. Tworzenie pisemnej wypowiedzi w formie planu wycieczki.

  4. Kształcenie zdolności wyrażania i interpretowania pojęć, myśli, uczuć, faktów i opinii w mowie i piśmie.

  5. Nabywanie umiejętności krytycznego i umiejętnego wykorzystywania TIK.

  6. Rozwijanie umiejętności uczenia się poprzez przetwarzanie i przyswajanie wiedzy, a także korzystanie ze wskazówek.

  7. Doskonalenie zdolności do konstruktywnego porozumiewania się z zespołem klasowym.

  8. Kształcenie kompetencji świadomości i ekspresji kulturalnej.

9. Metody i formy pracy

Etapy lekcji są spójne z modelem uczenia się przez doświadczenie (cykl Kolba).

Metody pracy:

Podająca‑instrukcja.

Eksponująca‑oglądowa.

Praktyczna- ćwiczenia.

Aktywizująca metoda ekspresji i impresji (wyrażanie opinii i refleksji po obejrzeniu filmu).

Aktywizująca‑dyskusja dydaktyczna (burza mózgów).

Ćwiczenia interaktywne.

Formy pracy:

indywidualna

10. Środki dydaktyczne

Aplikacje: 

  1. Prezentacja „ Z wizytą u Jana Kochanowskiego” utworzona w aplikacji Genial.ly (https://view.genial.ly/5fb8cbe57eb7770cfdb2ad2a/presentation-z-wizyta-u-jana-kochanowskiego)

  2. Ćwiczenie – łączenie w pary na platformie LearningApps3 (https://learningapps.org/watch?v=pxne734ft20)

  3. Tablica  do zapisu planu wycieczki utworzona w aplikacji Padlet (https://padlet.com/zsnehrybka2020/dzi6c7faqwyhwznw)

  4. Film na kanale YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=Q4Rh3OoIp1k)

  5. Tablica do wyrażania opinii po obejrzeniu filmu utworzona w aplikacji Jamboard (https://jamboard.google.com/d/1XuGJ-G8TlEpUj_CJLpWsAdYHHhOW1wfg28Xs_qbNVT0/edit?usp=sharing)

  6. Materiały na platformie epodręczniki (https://epodreczniki.pl/a/z-pamietnika-polskiego-szlachcica-czyli-fraszki-jana-kochanowskiego/DYDJG4aDI)

11. Wymagania w zakresie technologii

  1. Komputer.

  2. Internet.

  3. Aplikacja Microsoft Teams.

12. Przebieg zajęć

13. Sposób ewaluacji zajęć

1.Ocena lekcji poprzez ankietę w aplikacji Google Forms. (https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdbrrgiiG_N9p37EmV29vlz1GPq3To6CFMj8AW_why2A7kAPg/viewform?usp=sf_link)

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć