Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

I etap edukacyjny, edukacja wczesnoszkolna

Temat: Za oknem zima, a ptak stołówkę pustą ma

Treści kształcenia:

Uczeń:

1) Potrafi twórczo i krytycznie myśleć, rozwiązywać problemy, podejmować decyzje, pokonywać trudności o charakterze praktycznym i teoretycznym – edukacja społeczna, treści rozszerzające,

2) Podejmuje aktywne działania; przewiduje konsekwencje własnych działań i zachowań; ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje i działania – edukacja społeczna, treści rozszerzające,

3) Podejmuje działania na rzecz ochrony przyrody w swoim środowisku; chroni przyrodę: nie śmieci, szanuje rośliny, zachowuje ciszę, pomaga zwierzętom – edukacja przyrodnicza (6.6),

4) Umie uważnie słuchać i korzysta z przekazywanych informacji – edukacja polonistyczna (1.1a),

5) Czyta i rozumie teksty przeznaczone dla dzieci i wyciąga z nich wnioski – edukacja polonistyczna (1.1b),

6) Uczestniczy w zabawie teatralnej, ilustruje mimiką, gestem, ruchem zachowania bohatera literackiego lub wymyślonego – edukacja polonistyczna (1.4a),

7) Rozumie umowne znaczenie rekwizytu i umie posłużyć się nim w odgrywanej scence – edukacja polonistyczna (1.4b),

8) Współpracuje z innymi w zabawie, w nauce szkolnej i w sytuacjach życiowych; przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej – edukacja społeczna (5.4).

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Działa twórczo i aktywnie,

  • Pokonuje trudności o charakterze praktycznym,

  • Podejmuje odpowiedzialne decyzje,

  • Przewiduje konsekwencje podjętych działań i zachowań,

  • Pomaga zwierzętom,

  • Uczestniczy w zabawie teatralnej,

  • Wykorzystuje rekwizyty w odgrywanej scence,

  • Czyta z odpowiednią intonacją,

  • Współpracuje w nauce i zabawie.

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • Działa twórczo i aktywnie,

  • Pokonuje trudności,

  • Podejmuje decyzje,

  • Dostrzega potrzeby zwierząt,

  • Tworzy teatrzyk,

  • Współpracuje w grupie,

  • Przestrzega obowiązujących reguł.

Środki dydaktyczne:

  • Zasoby multimedialne: zadanie interaktywne Przezorne i lekkoduchy, karty pracy (Ptaszki dla igraszki oraz Jak można pomóc wróbelkowi?),

  • Komputer z głośnikami,

  • Tablica interaktywna, jeśli szkoła dysponuje takim sprzętem,

  • Nożyczki, tektura, zszywacz, zszywki lub klej, drewniane patyki,

  • Tablica, kreda/pisak.

Metody nauczania:

  • Problemowe: aktywizujące – dyskusja dydaktyczna, gra dydaktyczna (inscenizacja),

  • Programowana: z użyciem komputera,

  • Eksponująca: pokaz,

  • Praktyczna: realizacji zadań wytwórczych.

Formy pracy:

  • Indywidualna jednolita,

  • Grupowa jednolita,

  • Zbiorowa jednolita.

Przebieg zajęć:

1. Nauczyciel wita uczniów i rozdaje karty pracy Ptaszki dla igraszki, na których widnieją ilustracje ptaków: wróbla, pliszki, gila, sikorki, kosa, drozda. Dzieci oglądają je uważnie i opisują wygląd każdego gatunku.

2. Przygotowanie inscenizacji pt. Głodny wróbelek według scenariusza znajdującego się na karcie pracy Jak można pomóc wróbelkowi?.

Etapy pracy:

  1. Przydział ról – należy przygotować podwójne lub potrójne obsady, tak żeby każde dziecko mogło wziąć udział w inscenizacji.

Postacie: Narrator, Wróbelek, Pliszka, Gil, Sikorka, Kos, Dziecko.

  1. Przygotowanie lalek teatralnych: uczniowie wycinają ilustracje ptaków z karty pracy Ptaszki dla igraszki, przyklejają na tekturkę, a następnie zszywają z tekturowym „pierścieniem”, który nakłada się na palec i dzięki temu animuje postacią. Wycięte ilustracje ptaków można także przymocować do patyków albo do papierowej przepaski na głowę (żywy teatrzyk).

  2. Ciche czytanie całego tekstu.

  3. Wielokrotne czytanie tekstu dotyczącego roli przydzielonej w przedstawieniu – praca indywidualna ucznia.

  4. Tworzenie grup aktorskich.

  5. Dziecko widzem i aktorem – kiedy jedna grupa prezentuje swój spektakl, inne są widzami i odwrotnie.

Jeśli nauczyciel dysponuje okienkiem do teatrzyku kukiełkowego, a w inscenizacji są używane lalki teatralne – warto je wykorzystać.

Zadanie to można również wykonać, uwzględniając szczególne uzdolnienia dzieci i pamiętając, że uczeń, który np. nie jest uzdolniony aktorsko, może mieć wybitne zdolności plastyczne lub techniczne itp. Zatem dziecko mające uzdolnienia przywódcze powinno odgrywać rolę reżysera, a jego asystenta – dziecko o dużych kompetencjach społecznych. Uczniowie o uzdolnieniach aktorskich, literackich i empatycznych odgrywają role wynikające ze scenariusza inscenizacji, natomiast dzieci o uzdolnieniach plastycznych i technicznych nadzorują wykonanie lalek oraz przygotowują scenografię.

Praca z teatrzykiem, a w szczególności praca w grupach zadaniowych, pozwala na rozwijanie umiejętności interpersonalnych uczniów. Przydzielenie im różnych funkcji, w zgodzie z ich zdolnościami, daje możliwość pokonywania nieśmiałości i poczucie sprawczości, akceptacji oraz satysfakcji z wykonanego zadania.

3. Po zaprezentowaniu przedstawień przez wszystkie grupy nauczyciel prowokuje rozważania dziecięce, zadając następujące pytania:

  • Czy podobało wam się tworzenie teatrzyku?

  • Jak czuliście się w roli animatorów lalek, a jak będąc aktorami?

  • Dlaczego wróbelek odczuwał głód?

  • Czy zwierzęta przygotowują się do zimy?

4. Zadanie interaktywne Przezorne i lekkoduchy.

Uczniowie tworzą dwie grupy zwierząt. Do pierwszej będą należeć te, które przygotowują się do zimy, a do drugiej – niemające tego w zwyczaju.

Zwierzęta, które dzieci mają odpowiednio pogrupować, to: wiewiórki, niedźwiedzie, wróble, sarny, wilki, mrówki i bociany.

5. Po wykonaniu zadania uczniowie próbują z pomocą nauczyciela odpowiedzieć na pytanie: „Jak zwierzęta występujące w zadaniu przygotowują się do zimy?”.

Odpowiedzi:

  • Wiewiórki: gromadzą w dziuplach orzechy, szyszki, zapadają w sen zimowy, zwany hibernacją, która polega na znacznym spowolnieniu procesów życiowych.

  • Niedźwiedzie: gromadzą w swoim organizmie zapasy tłuszczu i zapadają w sen zimowy w gawrach.

  • Pszczoły: nie popadają zimą w letarg jak inne owady, ale zachowują aktywność życiową i od wiosny gromadzą nektar, który przetwarzają na miód – produkt łatwy do przechowania i spożycia w czasie zimy.

  • Mrówki: zbijają się w kłąb i na dnie mrowiska przesypiają niesprzyjający okres przytulone do siebie.

  • Bociany: odlatują do ciepłych krajów.

6. Ćwiczenie śródlekcyjne: ustawieni gęsiego uczniowie poruszają się wolno i naśladują lot ptaków, tworząc tym samym „klucz” odlatujących żurawi. Gdy nauczyciel daje umówiony znak, dzieci tworzą dwie odnogi klucza – uczeń prowadzący klucz przechodzi na prawo, dziecko za nim na lewo itd.

7. Prowadzący zajęcia zadaje uczniom pytania problemowe. Odpowiedzi na ostatnie pytanie uczniowie poszukają na drodze burzy mózgów. Pytania:

  • Co według was dzieje się ze zwierzętami, które nie przygotowują się do zimy?

Przykładowa odpowiedź:

Zwierzęta stałocieplne – ptaki i ssaki – przed zimnem przywdziewają zimową szatę w postaci gęstszego niż latem upierzenia lub futerka.

  • Dlaczego według was nie gromadzą zapasów jedzenia?

  • Kto może im pomóc?

  • Co możemy zrobić, żeby pomagać wróbelkom i sikorkom?

Przebieg burzy mózgów:

  1. Nauczyciel przypomina zasady: nie oceniamy pomysłów; ważna jest ich liczba, a nie jakość.

  2. Uczniowie podają różne pomysły, które prowadzący zapisuje na zwykłej lub interaktywnej tablicy.

  3. Po odczytaniu pomysłów uczniowie mogą zadawać pytania ich autorom, np. jak wyobrażają sobie ich realizację.

  4. Analiza i ocena pomysłów pod względem realności wykonania.

  5. Wybór zadania – każdy uczeń stawia znak przy pomyśle, który uważa za najlepszy.

  6. Klasa ustala, kto i w jaki sposób będzie urzeczywistniał pomysł.

8. Nauczyciel podsumowuje zajęcia i stymuluje rozważania uczniów pytaniami:

  • Co może stać się ze zwierzętami, jeśli zapomnimy o podjętym zobowiązaniu?

  • Czy sami możemy pomagać wszystkim zwierzętom?

Prowadzący zwraca uwagę na konieczność rozważenia potencjalnych konsekwencji swoich działań i wagę dbałości o własne bezpieczeństwo w trakcie udzielania pomocy zwierzętom – niektóre z nich mogą być groźne lub chore, np. na wściekliznę.

Dodatkowo:

1. Zajęcia powinny mieć dalszy ciąg związany z wykonaniem wybranego zadania. Jeśli uczymy dzieci odpowiedzialności za podjęte zobowiązanie, to musimy tworzyć odpowiednie warunki i atmosferę do realizacji pomysłów.

2. Uczniowie mający zainteresowania przyrodnicze mogą realizować indywidualne projekty, polegające na poszukiwaniu odpowiedzi na pytania:

  • Skąd ptaki wiedzą, kiedy należy odlecieć do ciepłych krajów?

  • Gdzie zimują nasze jaskółki i bociany?

  • Skąd wiedzą, dokąd mają lecieć? Jaką drogę pokonują i jak?

  • Ile ptaków ginie w tej podróży?

  • Skąd ptaki wiedzą, kiedy wracać?

  • W jaki sposób ptaki powracające znajdują swoje gniazda?

Projekty edukacyjne mogą być realizowane w klasie, ale także w domu; przez jednego ucznia lub grupę. W ostatnim przypadku każdy członek grupy wybiera lub losuje jedno pytanie, na które szuka odpowiedzi w różnych dostępnych mu źródłach informacji.

3. Realizując scenariusz zajęć, nauczyciel może również wykorzystać wiersz Karoliny Kusek pt. Odloty ptaków, proponując uczniom jego odczytanie:

Karolina Kusek Odloty ptaków

Już do ciepłych krajów

odlatują ptaki,

lecz gdzie są ich torby

podróżne,

plecaki?

Gdzie wizy, kompasy,

gdzie mapa przestworzy?

Gdzie woda w manierce?

Woreczek

ze zbożem?

Gdzie bilet?

Przepraszam!

Biletu nie trzeba…

Ptak może na gapę

oblecieć pół nieba.

R1Kr4Bx1XMseS

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 73.50 KB w języku polskim
RiGRa92l3PhDj

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 77.82 KB w języku polskim