Za pan brat z częściami mowy
Scenariusz zajęć
III etap edukacyjny, język polski
Temat: Za pan brat z częściami mowy
Treści kształcenia:
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Świadomość językowa. Uczeń:
10) stosuje poprawne formy odmiany rzeczowników, czasowników (w tym imiesłowów), przymiotników, liczebników i zaimków; stosuje poprawne formy wyrazów w związkach składniowych (zgody i rządu).
Cele operacyjne:
Uczeń:
Zna odmienne części mowy, rozróżnia je,
Określa ich formę gramatyczną,
Stosuje poprawne formy wyrazów w związkach składniowych,
Wie, na czym polega zasada fair play.
Nabywane umiejętności:
Stosuje poprawne formy wyrazów w związkach składniowych,
Stosuje poprawne formy odmiennych części mowy,
Współpracuje i komunikuje się w grupie,
Kreatywnie rozwiązuje problemy,
Potrafi zaprezentować wyniki swojej pracy.
Kompetencje kluczowe:
Porozumiewanie się w języku ojczystym,
Umiejętność uczenia się,
Inicjatywność i przedsiębiorczość.
Środki dydaktyczne:
Kartki do losowania z nazwami części mowy,
Materiały piśmienniczo‑papiernicze, które mogą się przydać podczas tworzenia gier i zabaw gramatycznych, kostki do gry, pionki itp.,
Zasób multimedialny: film „Tarapaty”,
Sprzęt multimedialny: komputer, ewentualnie podłączony do telewizora projektor multimedialny/tablica interaktywna.
Metody nauczania:
Podająca: wyjaśnienie,
Aktywizujące: gra, zabawa,
Praktyczna: ćwiczenia,
Eksponująca: film.
Formy pracy:
Zbiorowa,
Grupowa zróżnicowana,
Indywidualna jednolita.
Przebieg zajęć:
Etap wstępny
Nauczyciel wita uczniów. Zapoznaje ich z tematem oraz celem zajęć. Prosi o krótkie przypomnienie definicji części mowy, których będzie dotyczyć lekcja, a także o wyjaśnienie, co to są związki składniowe zgody i rządu. W razie potrzeby uzupełnia i koryguje wypowiedzi uczniów.
Etap realizacji
Klasa zostaje podzielona na pięć grup. Każda wybiera swojego lidera, który losuje nazwę części mowy. Zespół, zadając pytania liderowi, np.: „Czy odmieniasz się przez przypadki?”, „Czy jesteś odmienną częścią mowy?”, odgaduje, jaką część mowy będą reprezentować. Lider może odpowiadać tylko „tak” lub „nie”.
Następnie zespoły przygotowują informację o „swojej” części mowy i podają ją na forum klasy w interesujący sposób (np. wywiad z częścią mowy, CV, życiorys, autoprezentacja) – wszyscy uczestnicy zajęć oceniają kolejne wystąpienia i wybierają najciekawsze przedstawienie zagadnienia (uczniowie zwycięskiej grupy powinni zostać nagrodzeni, np. plusami).
Kolejnym zadaniem dla grup jest stworzenie gry lub zabawy gramatycznej związanej z reprezentowaną częścią mowy: uczniowie ustalają zasady i sposób punktacji. Mogą np. przygotować prostą grę planszową (ruch pionków odbywa się zgodnie z liczbą wyrzuconą kostką do gry – na każdym polu trzeba odpowiedzieć na pytanie związane z częścią mowy, rozwiązać zadanie itp., by móc przejść dalej, inaczej traci się kolejkę), quiz/test wielokrotnego wyboru, zabawę ruchową (np. na podaną przez lidera grupy prawidłową odmianę części mowy trzeba usiąść na podłodze, na błędną – podskoczyć) i inne. Nauczyciel powinien pomagać w ustalaniu zasad i czuwać nad przebiegiem prac.
Grupy testują gotowe gry, eliminują ewentualne błędy i niejasności. Następnie liderzy przechodzą do kolejnego zespołu (zgodnie ze wskazówkami zegara przesuwają się o jedną grupę) i proponują zabawę wymyśloną przez swoją drużynę.
Etap końcowy
W etapie końcowym zajęć nauczyciel informuje uczniów, że za chwilę obejrzą film (zasób multimedialny). Prosi, by zanotowali, jaką sytuację przedstawia, kto rozmawia, na jaki temat, jakie pojawiają się błędy i do czego doprowadzają.
Po emisji uczniowie prezentują swoje notatki; zapisują przykłady błędów na tablicy i poprawiają je z pomocą polonisty. Dochodzą do wniosku, że stosowanie niepoprawnych form odmiany części mowy prowadzi do wielu nieporozumień.
Zapis pracy domowej:
Wymyśl grę albo zabawę gramatyczną do części mowy, której nie było na lekcji.
Dodatkowo:
Jest to lekcja powtórzeniowa dotycząca części mowy: rzeczownika, czasownika, przymiotnika, liczebnika, zaimka – warto przeprowadzić ją np. przed testem sprawdzającym stopień przyswojenia przez uczniów tych wiadomości.