Artykuł naukowo‑badawczy dotyczący problematyki zabawy dzieci z autystycznym spektrum zaburzeń w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym. W tekście zaprezentowano wnioski z 10‑cio miesięcznej obserwacji zabaw dzieci z ASD uczestniczących w zajęciach terapeutycznych w przedszkolu. Badania koncentrowały się na: najczęściej wybieranych aktywnościach podczas zabawy swobodnej (w grupie dzieci z ASD i bez symptomów ASD). Uzyskane wyniki badań wskazują na różnice między obiema grupami: dzieci z ASD i bez ASD w zabawie. W przypadku dzieci z ASD zabawa zazwyczaj przyjmuje funkcje terapeutyczne, na plan dalszy schodzi „umiejętność bawienia się”. Tekst wskazuje na instrumentalizację zabawy dzieci z ASD dla celów terapeutycznych, utratę wartości autotelicznych zabawy. Rekomendacja - poszerzenie kompetencji kognitywnych nauczycieli, terapeutów.

Otwórz linkhttps://pressto.amu.edu.pl/index.php/ikps/article/view/21216/20480Otwórz link

Źródło: Magdalena Charbicka, Czasopismo Interdyscyplinanrne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 22/2018, 105‑125, UAM w Poznaniu