W tym materiale rozwiążesz zagadki i gry komputerowe. Wśród rozwiązywanych przez Ciebie zagadek będą zarówno arytmetyczne, jak i logiczne.
Polecenie 1
Rozwiąż zagadkę.
RG5P8d0IwWnQ01
Aplet przedstawia planszę składającą się z 49 (7 x 7) kolorowych kół po 7 w każdym kolorze. Na planszy ustawiamy siedem prostokątów i siedem sześciokątów tak, aby pozostało odsłoniętych siedem kółek tego samego koloru lub siedem kółek każdy innego koloru.
Aplet przedstawia planszę składającą się z 49 (7 x 7) kolorowych kół po 7 w każdym kolorze. Na planszy ustawiamy siedem prostokątów i siedem sześciokątów tak, aby pozostało odsłoniętych siedem kółek tego samego koloru lub siedem kółek każdy innego koloru.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rb349fFRUk6kW1
Ćwiczenie 1
Działka ma kształt prostokąta, którego dłuższy bok ma długość o większą niż krótszy, a obwód tego prostokąta wynosi . Jaką długość ma krótszy bok tej działki? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
Rozwiąż zagadkę arytmetyczną.
R6YrencOwv4Bo1
Animacja przedstawia działanie 4‑4=9. Cyfry, znak minus i znak równa się zbudowane są z zapałek. Należy przestawić jedną zapałkę tak, aby równość była prawdziwa.
Animacja przedstawia działanie 4‑4=9. Cyfry, znak minus i znak równa się zbudowane są z zapałek. Należy przestawić jedną zapałkę tak, aby równość była prawdziwa.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przełóż zapałkę w trzeciej liczbie. Wykonaj działanie i sprawdź, czy uzyskasz taki wynik.
RqwcZyIs31wAF2
Ćwiczenie 1
Janek jest o osiem lat młodszy od Kamila, a Tomek jest o dwa lata starszy od Janka. Razem mają lat. Oblicz, ile lat ma każdy z nich. Wpisz w luki właściwe liczby. Janek ma Tu uzupełnij lat, Kamil ma Tu uzupełnij lata, a Tomek ma Tu uzupełnij lat.
Janek jest o osiem lat młodszy od Kamila, a Tomek jest o dwa lata starszy od Janka. Razem mają lat. Oblicz, ile lat ma każdy z nich. Wpisz w luki właściwe liczby. Janek ma Tu uzupełnij lat, Kamil ma Tu uzupełnij lata, a Tomek ma Tu uzupełnij lat.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
Rozwiąż zagadkę arytmetyczną.
RArElecGF2LsK1
Animacja przedstawia działanie 9+3=5. Cyfry, znak plus i znak równa się zbudowane są z zapałek. Należy przestawić jedną zapałkę tak, aby równość była prawdziwa.
Animacja przedstawia działanie 9+3=5. Cyfry, znak plus i znak równa się zbudowane są z zapałek. Należy przestawić jedną zapałkę tak, aby równość była prawdziwa.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przełóż jedną z zapałek ze znaku dodawania w inne miejsce. Wykonaj działanie i sprawdź wynik.
RMUFpfii0LOfc2
Ćwiczenie 2
Mama na spotkanie z rodziną upiekła trzy pizze i każdą z nich pokroiła na osiem kawałków. Babcia i dziadek zjedli po kawałki, tata zjadł kawałków, a każde z dwójki dzieci i mama zjadło po kawałki. Ile kawałków pizzy zostało? Uzupełnij poniższe zdanie tak, aby było zdaniem prawdziwym. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz poprawną odpwoiedź. Pozostało 1. kawałków, 2. kawałków, 3. kawałków, 4. kawałków, 5. kawałków pizzy.
Mama na spotkanie z rodziną upiekła trzy pizze i każdą z nich pokroiła na osiem kawałków. Babcia i dziadek zjedli po kawałki, tata zjadł kawałków, a każde z dwójki dzieci i mama zjadło po kawałki. Ile kawałków pizzy zostało? Uzupełnij poniższe zdanie tak, aby było zdaniem prawdziwym. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz poprawną odpwoiedź. Pozostało 1. kawałków, 2. kawałków, 3. kawałków, 4. kawałków, 5. kawałków pizzy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
Rozwiąż zagadkę arytmetyczną.
RdKegCRTcB8ux1
Animacja przedstawia działanie 1+2=8. Cyfry, znak plus i znak równa się zbudowane są z zapałek. Należy przestawić jedną zapałkę tak, aby równość była prawdziwa.
Animacja przedstawia działanie 1+2=8. Cyfry, znak plus i znak równa się zbudowane są z zapałek. Należy przestawić jedną zapałkę tak, aby równość była prawdziwa.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przełóż zapałkę z trzeciej liczby do pierwszej. Wykonaj działanie i sprawdź wynik.
R1JqhiCW76swD2
Ćwiczenie 3
Jola odstała w prezencie od babci złotych. Następnie kupiła dwie bluzki po złotych za sztukę, spodnie za złote i sukienkę za złotych. Czy Jola może sobie jeszcze kupić spódniczkę za złotych? Uzupełnij zdanie tak, aby było zdaniem prawdziwym. Kliknij w luki, aby rozwinąć listę i wybierz poprawne odpowiedzi. Jola 1. może kupić sukienkę, 2. po wcześniejszych zakupach zostanie jej dokładnie złotych, 3. po wcześniejszych zakupach zostanie jej dokładnie złotych, 4. zabraknie jej złotych, 5. nie może kupić sukienki, 6. zabraknie jej złotych, ponieważ 1. może kupić sukienkę, 2. po wcześniejszych zakupach zostanie jej dokładnie złotych, 3. po wcześniejszych zakupach zostanie jej dokładnie złotych, 4. zabraknie jej złotych, 5. nie może kupić sukienki, 6. zabraknie jej złotych.
Jola odstała w prezencie od babci złotych. Następnie kupiła dwie bluzki po złotych za sztukę, spodnie za złote i sukienkę za złotych. Czy Jola może sobie jeszcze kupić spódniczkę za złotych? Uzupełnij zdanie tak, aby było zdaniem prawdziwym. Kliknij w luki, aby rozwinąć listę i wybierz poprawne odpowiedzi. Jola 1. może kupić sukienkę, 2. po wcześniejszych zakupach zostanie jej dokładnie złotych, 3. po wcześniejszych zakupach zostanie jej dokładnie złotych, 4. zabraknie jej złotych, 5. nie może kupić sukienki, 6. zabraknie jej złotych, ponieważ 1. może kupić sukienkę, 2. po wcześniejszych zakupach zostanie jej dokładnie złotych, 3. po wcześniejszych zakupach zostanie jej dokładnie złotych, 4. zabraknie jej złotych, 5. nie może kupić sukienki, 6. zabraknie jej złotych.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
Rozwiąż zagadkę arytmetyczną.
R8UM8OScUWIvc1
Animacja przedstawia działanie 8‑9=3. Cyfry, znak minus i znak równa się zbudowane są z zapałek. Należy przestawić dwie zapałki tak, aby równość była prawdziwa.
Animacja przedstawia działanie 8‑9=3. Cyfry, znak minus i znak równa się zbudowane są z zapałek. Należy przestawić dwie zapałki tak, aby równość była prawdziwa.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Przełóż w drugiej i trzeciej liczbie zapałki tak, aby powstały inne liczby. Wykonaj działanie i sprawdź wynik.
RdBTslsi8y9oC2
Ćwiczenie 4
Prawdziwe są następujące zależności: ,. Które z poniższych równości są prawdziwe? Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
Rozwiąż zagadkę.
R634E5fmxxH7c1
Animacja przedstawia planszę do gry kółko i krzyżyk ułożoną z dwunastu zapałek (pole zbudowane z dziewięciu kwadratów, trzy na trzy, bez zewnętrznych krawędzi). Należy przesunąć trzy zapałki, aby powstały trzy kwadraty o boku długości jednej zapałki.
Animacja przedstawia planszę do gry kółko i krzyżyk ułożoną z dwunastu zapałek (pole zbudowane z dziewięciu kwadratów, trzy na trzy, bez zewnętrznych krawędzi). Należy przesunąć trzy zapałki, aby powstały trzy kwadraty o boku długości jednej zapałki.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zastanów się, ile wspólnych boków powinny mieć trzy kwadraty.
R1agS2Wo3tWY12
Ćwiczenie 5
Zbiór to zbiór wszystkich liczb parzystych większych od i mniejszych od , a zbiór to zbiór wszystkich liczb nieparzystych większych od i mniejszych od . Który ze zbiorów ma więcej elementów? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Więcej elementów ma zbiór ., 2. Więcej elementów ma zbiór ., 3. Zbiory i mają tyle samo elementów.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
Rozwiąż zagadkę.
R2o69EmwUcWDB1
Animacja przedstawia figurę zbudowaną z piętnastu zapałek. Figura w podstawie ma sąsiadujące 2 kwadraty połączone jedną zapałką z dwoma kolejnymi sąsiadujacymi kwadratami. Zapłaka łącząca kwadraty znajduje się po środku każdej z par kwadratów. Należy przesunąć 2 zapałki tak, aby powstało 5 przystających kwadratów.
Animacja przedstawia figurę zbudowaną z piętnastu zapałek. Figura w podstawie ma sąsiadujące 2 kwadraty połączone jedną zapałką z dwoma kolejnymi sąsiadujacymi kwadratami. Zapłaka łącząca kwadraty znajduje się po środku każdej z par kwadratów. Należy przesunąć 2 zapałki tak, aby powstało 5 przystających kwadratów.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zastanów się, ile wspólnych boków powinno mieć pięć kwadratów.
R1WwkrCkD20Xq2
Ćwiczenie 6
Poniżej wypisano liczby według pewnego wzoru: . Oblicz . Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
Rozwiąż zagadkę.
RxeZEyEXTOkXS1
Animacja przedstawia figurę zbudowaną z dwóch trapezów równoramiennych połączonych krótszymi podstawami. Krótsza podstawa i oba ramiona każdego z trapezów ma długość jednej zapałki, natomiast dłuższa podstawa ma długość dwóch zapałek. Należy przesunąć 2 zapałki tak, aby pozostały 3 trójkąty.
Animacja przedstawia figurę zbudowaną z dwóch trapezów równoramiennych połączonych krótszymi podstawami. Krótsza podstawa i oba ramiona każdego z trapezów ma długość jednej zapałki, natomiast dłuższa podstawa ma długość dwóch zapałek. Należy przesunąć 2 zapałki tak, aby pozostały 3 trójkąty.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Zauważ, że trójkąty nie muszą być jednakowej wielkości i jeden z nich może zawierać się w innym.
R179mdjUhKUhj3
Ćwiczenie 7
Uzupełnij lukę w oparciu o informacje podane poniżej. Z punktu do punktu prowadzą dwie drogi. Oceń, która droga jest krótsza.
Droga pierwsza: Idziemy dwa metry prosto, skręcamy w prawo i idziemy metr. Następnie idziemy prosto trzy metry, skręcamy w lewo i idziemy dwa metry. Dalej idziemy metr prosto, skręcamy w lewo i idziemy dwa metry.
Droga druga: Idziemy w lewo cztery metry, skręcamy w prawo i idziemy dwa metry, skręcamy w prawo i idziemy trzy metry. Idziemy prosto przez metr. Skręcamy w lewo i idziemy dwa metry.
Odpowiedź:
1. Obie drogi mają tę samą długość., 2. Droga druga jest krótsza., 3. Droga pierwsza jest krótsza.
Uzupełnij lukę w oparciu o informacje podane poniżej. Z punktu do punktu prowadzą dwie drogi. Oceń, która droga jest krótsza.
Droga pierwsza: Idziemy dwa metry prosto, skręcamy w prawo i idziemy metr. Następnie idziemy prosto trzy metry, skręcamy w lewo i idziemy dwa metry. Dalej idziemy metr prosto, skręcamy w lewo i idziemy dwa metry.
Droga druga: Idziemy w lewo cztery metry, skręcamy w prawo i idziemy dwa metry, skręcamy w prawo i idziemy trzy metry. Idziemy prosto przez metr. Skręcamy w lewo i idziemy dwa metry.
Odpowiedź:
1. Obie drogi mają tę samą długość., 2. Droga druga jest krótsza., 3. Droga pierwsza jest krótsza.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
Rozwiąż zagadkę.
R39OyFfcLr6sZ1
Animacja przedstawia dwa trójkąty równoboczne. Mniejszy trójkąt ma bok długości dwóch zapałek, większy ma bok długości czterech zapałek. Mnijszy trójkąt ma wspólną podstawę z większym (jest wewnątrz niego), ale nie ma wspólnego żadnego z boków. Należy przestawić 2 zapałki tak, aby powstały 3 trójkąty.
Animacja przedstawia dwa trójkąty równoboczne. Mniejszy trójkąt ma bok długości dwóch zapałek, większy ma bok długości czterech zapałek. Mnijszy trójkąt ma wspólną podstawę z większym (jest wewnątrz niego), ale nie ma wspólnego żadnego z boków. Należy przestawić 2 zapałki tak, aby powstały 3 trójkąty.