Zabawy szaradziarskie – metagram
Zabawy szaradziarskie – metagram
Uczniowie:
1) wskazują różnice w artykulacji głosek,
2) wskazują różnice znaczeniowe między wyrazami.
Poniższe metagramy wprowadzają uczniów w krąg zagadnień fonologicznych. Wskazują nie tylko na różnice w artykulacji głosek, ale również na różnice znaczeniowe między wyrazami, powstałe w wyniku substytucji tychże. Świadomość zasygnalizowanego tu problemu bardzo pomaga w unikaniu nieporozumień powstałych na skutek niewyraźnej mowy. Pisownia odgadniętych wyrazów „nie daje powodów do zmian, przeinaczeń i przekręceń. Dopiero w percepcji tekstu zrealizowanego głosowo może dojść do powikłań”Indeks górny 11. Wspólnota cech, zwłaszcza w drugim przykładzie, jest znaczna. Obejmuje bowiem takie jakości, jak ustność, w trzech przypadkach także twardość i bezdźwięczność.
Uwagi o realizacji
1. Zadanie polega na odgadnięciu słów, które różnią się między sobą tylko jedną literą, tak, jak w podanych przykładach:
Odleciały drozdy, __ __ __ __.
Zamarzają krople __ __ __ __.
Czerwienieją z zimna __ __ __ __.
Psy o budę ciągną __ __ __ __.
Strach na wróble drżący, __ __ __ __
o buty się upomina.
Idzie zima. (kosy, rosy, nosy, losy, bosy)
Gdy masz nerwy
w kiepskim __ __ __ __ __ __ ,
radzę: prześpij
noc na __ __ __ __ __ __ .
Świetny relaks
takie __ __ __ __ __ __
i odpada
łóżka __ __ __ __ __ __. (stanie, sianie, spanie, słanie)
B. Boniecka, Problemy językowe w tekstach dla dzieci, „Polonistyka” 1995/4.↩