Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć z wykorzystaniem „Sojuszu metod” E. Arciszewskiej – Zabawy z literami

1. Cele:

Dziecko:

  • utrwala poznane litery oraz wyrazy (rozpoznaje je i potrafi nimi manipulować)

  • rozwija zainteresowanie słowem pisanym i nawyk oraz potrzebę czytania;

  • doskonali słuch fonetyczny, fonematyczny;

  • rozwija umiejętność czytania globalnego oraz analityczno‑syntetycznego;

  • potrafi reagować na hasło;

  • utrwala umiejętność właściwego wybrzmiewania sylab, dwuznaków;

  • rozwija zdolności społeczne i umiejętność współpracy;

2. Metody i formy pracy

„Sojusz metod” (MDS, naturalna nauka języka, elementy metody Freineta, metoda I. Majchrzak; praca zbiorowa, w grupach, indywidualna;

3. Środki dydaktyczne

wizytówki imienne dzieci, płyta z muzyką, komplety czystych kartek oraz kalki, zszywacz, litery z papieru ściernego naklejone na tekturki, kartoniki z zapisanymi sylabami, patyk, nazwy przedmiotów z przedszkolnego otoczenia na karteczkach, książeczki „Słonecznej Biblioteki”, inne materiały do czytania;

4. Przebieg zajęć

  1. Zabawa na powitanie – „Krzesełka w kole” – na oparciach dziecięcych krzesełek znajdują się imiona dzieci. Krzesełka są ustawione w kręgu. Każdy siada na swoim krzesełku i przygląda się, kto siedzi koło niego i jak wyglądają imiona sąsiadów. Następnie dzieci chodzą dookoła utworzonego kręgu w takt tamburyna. Gdy muzyka się urywa, dzieci siadają na tym krześle, przy którym się akurat zatrzymały. Próbują odgadnąć na czyim krześle siedzą.

  2. Układanie przez dzieci jednozdaniowych wypowiedzi na temat: „Litery” (tworzenie gazetki grupowej o literach) – zapisanie na tablicy przez nauczycielkę, przyjrzenie się stronie graficznej, ortograficznej, redakcyjnej zapisanych zdań. Dzieci zostają podzielone na grupy i każda z nich ma za zadanie powielić jedno ze zdań za pomocą kalki. Powstałe gazetki spinamy i rozdajemy innym grupom przedszkolnym.

  3. Trójstopniowa lekcja słowna – dwoma palcami prawej ręki obwodzę kształt każdej z czterech liter (o, p, r, m), z papieru ściernego, naklejonych na sztywną tekturkę (jak przy pisaniu) oraz nazywam je. Z każdą postępuję tak samo. Dziecko powtarza te czynności. Następnie wydaję polecenia: zanieś „o” pod stolik, „p” połóż na parapet, „r” zanieś do łazienki, „m” połóż na dywanie, a później, prosi o przyniesienie liter. (każde dziecko ma jakąś literę) Po wykonaniu zadania można zapytać dzieci o nazwy poszczególnych liter pokazując na nie.

  4. Zabawa „Podaj litery do napisania słowa” – dzieci siedzą w kręgu ze swoimi wizytówkami. Nauczycielka mówi, że chce napisać na tablicy wyraz: balon, następnie, np.: mama, kot, dom, wiosna. Pyta dzieci, które z nich ma w swoim imieniu litery potrzebne do zapisania tych wyrazów. Zgłaszane przez dzieci litery zapisuje na tablicy w kolejności ich wymieniania, pozostawiając miejsce na jeszcze nie podane. Za każdym razem nauczycielka powtarza głośno imię dziecka, które wymieniło odpowiednią literę (Sebastian ma „S” i zapis)

  5. „Sprytna ciuciubabka” – dzieci stoją w kole, każdy uczestnik otrzymuje kartonik z sylabą (również dwuznak). Jego zadaniem jest cicho i dokładnie wybrzmiewać zapisany dźwięk w momencie rozpoczęcia zabawy. Nauczycielka informuje jedynie ciuciubabkę, jakiego dźwięku będzie szukać. Rozpoznane i dotknięte dziecko zostaje ciuciubabką.

  6. „Ratuj patyk” – dzieci dostają etykietki z napisanymi nazwami przedmiotów, na czas zabawy stają się nimi (zaczarowanie). Dzieci stoją w kręgu wokół nauczycielki. Nauczycielka ustawia na podłodze 1‑metrowy patyk i przytrzymuje go w pozycji pionowej. W czasie przytrzymywania zapowiada, że za chwilę kogoś przywoła bez słów. Losuje i pokazuje wizytówkę jednego z uczestników jednocześnie uwalnia patyk. Zadaniem „wywołanego” dziecka jest szybko podtrzymać upadający patyk. Jeśli dziecku się uda, może pełnić rolę prowadzącego.

  7. Sesja czytania – dzieci wybierają dowolny materiał czytelniczy (obrazki z podpisami, książeczki „Słonecznej Biblioteki” lub inne dostępne). Jeśli dziecko nie chce lub nie potrafi czytać, przebywa w ciszy lub ogląda książeczkę. Po ok. 10‑minutowej sesji czytania, nauczycielka może zachęcić do wypowiedzi na temat przeczytanych książeczek.

5. Bibliografia

Arciszewska E., Sojusz metod, (w) Edukacja w przedszkolu, styczeń 1998;

opracowanie własne zgodnie z koncepcją E. Arciszewskiej;

R3SsuYxNsXsoG

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 35.00 KB w języku polskim