Zabawy z tatą
Zabawy z tatą
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, jaki zawód wykonuje jego tata,
zna wyrazy rozpoczynające się na literę t,
wie, co to jest samogłoska i spółgłoska.
b) Umiejętności
Uczeń:
wykonuje portret taty,
wygłasza wiersz z pamięci,
tworzy wyrazy zdrobniałe,
umie pisać litery t i T , także w połączeniach z innymi literami,
potrafi głośno czytać ze zrozumieniem,
potrafi wyodrębnić zbiory według różnych kryteriów,
umie bawić się słowem,
wypowiada się na temat ilustracji,
potrafi opisać swojego tatę.
c) Postawy
Uczeń:
ma świadomość roli taty w rodzinie,
okazuje szacunek i miłość tacie,
potrafi działać twórczo.
2. Metoda i forma pracy
Metody: słowna (praca z tekstem, rozmowa), oglądowa (pokaz), problemowa (działanie praktyczne).
Praca indywidualna i zbiorowa.
3. Środki dydaktyczne
Wiersz: To ja, twój ojciec (podręcznik, s. 15), zdjęcia, alfabet demonstracyjny, kartoniki czerwone i niebieskie, liczmany.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Zorganizowanie wystawki ze zdjęciami ojców – oglądanie zdjęć.
Swobodne wypowiedzi dzieci na temat pracy zawodowej ojców, zabaw z tatusiami i ich roli w życiu dziecka.
Ustny opis wyglądu tatusiów.
Tworzenie wyrazów zdrobniałych od wyrazu tata – tatuś, tatko, tatusiek.
b) Faza realizacyjna
Zapoznanie z treścią wiersza R. Przymusa: To ja, twój ojciec.
uważne słuchanie wiersza czytanego przez nauczyciela,
wypowiedzi uczniów na temat treści wiersza,
ocena postępowania ojca.
Nauka wiersza na pamięć.
Wprowadzenie litery T i t na podstawie wyrazów: tata i Tadek.
Analiza słuchowa wyrazów:
podział wyrazów na sylaby,
liczenie głosek w słowach,
określanie miejsca głosek (wygłoś, śródgłos, nagłos).
Analiza wzrokowa wyrazów:
pokaz i budowa litery T i t,
układanie wyrazów: tata i Tadek na tablicy,
liczenie liter i głosek w wyrazach,
wyróżnianie samogłosek i spółgłosek,
pisownia liter i wyrazów w zeszycie,
podawanie innych wyrazów, w których występuje nowopoznana litera: torebka, Tosia, kotek, kostka, bat, kat.
Wypowiedzi uczniów na temat sytuacji przedstawionej na ilustracji.
Głośne czytanie zdań – połączenie tekstu z ilustracją.
Przepisywanie krótkich zdań.
Ćwiczenia w klasyfikowaniu i wyodrębnianiu zbiorów spełniających dany warunek
z wykorzystaniem liczmanów.Wyróżnianie zbiorów według wielkości, kolorów, kształtów.
c) Faza podsumowująca
Wysłuchanie wiersza J. Tuwima: O Panu Tralalińskim – wymyślanie innych zabawnych słów z wykorzystaniem cząsteczki: trala ( zabawa słowem).
Wykonanie portretu taty – ocena i wystawka prac.
5. Bibliografia
Sadowski M., Program nauczania dla I etapu edukacji wczesnoszkolnej, DKW‑4014‑149/99, Nowa Era, Warszawa 1999.
Szymańska M.A., Już w szkole. Obserwuję, przeżywam, poznaję...Ćwiczenia do kształcenia zintegrowanego w klasie pierwszej. Część 1, Nowa Era, Warszawa 1999.
Szymańska M.A*., Już w szkole. Obserwuję, przeżywam, poznaję... Podręcznik do kształcenia zintegrowanego w klasie pierwszej. Semestr 1*, Nowa Era, Warszawa 1999.
Szymańska M.A*., Rozkład treści kształcenia zintegrowanego dla klasy pierwszej
w semestrze pierwszym,* Nowa Era, Warszawa 1999.Tuwim J., Wiersze dla dzieci, Nasza Księgarnia, Warszawa 2000.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Przećwicz pisanie podanych połączeń literowych:
Te –
ti –
To –
ty –
Ta –
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz zajęć przeznaczony jest dla uczniów klasy pierwszej szkoły podstawowej.