Zachowania sprzyjające i zagrażające zdrowiu

Scenariusz lekcji, III etap edukacyjny, wychowanie fizyczne

–––––––––––––––––––––––––––––––––

Wymagania szczegółowe:

7. Edukacja zdrowotna. Uczeń:

7.2 wymienia zachowania sprzyjające i zagrażające zdrowiu oraz wyjaśnia, na czym polega i od czego zależy dokonywanie wyborów korzystnych dla zdrowia

Adresat: uczniowie II klasy

Czas trwania: 45 minut

Cele szczegółowe w zakresie wiadomości

Uczeń:

  • wie, jakie zachowania sprzyjają, a jakie zagrażają zdrowiu

  • zna przyczyny pozytywnych i negatywnych wyborów zdrowotnych

  • wie, które elementy kondycji fizycznej człowieka są związane ze zdrowiem

Cele szczegółowe w zakresie umiejętności

Uczeń:

  • ocenia swoje zachowania zdrowotne w kontekście czynników warunkujących zdrowie

  • opracowuje 3 ćwiczenia kształtujące gibkość i siłę

Cele szczegółowe w zakresie postaw

Uczeń:

  • ma świadomość odpowiedzialności za swoje zdrowie

  • wykazuje gotowość do tworzenia odpowiednich wzorców zachowań zdrowotnych

Metody nauczania

dyskusja, analiza i rozwiązywanie problemów

Formy i miejsce zajęć

Formy nauczania: indywidualna, grupowa

Miejsce ćwiczeń: Zajęcia powinny być przeprowadzone w pomieszczeniu, w którym można odtworzyć prezentację multimedialną. Wskazana jest również możliwość swobodnego przemieszczania się uczniów.

Przybory i przyrządy

Tablica lub flipchart, mazak, arkusze papieru A6 i A4, magnesy lub szpilki/pinezki, małe kartki papieru (mogą być samoprzylepne).

Zasoby multimedialne

  • prezentacja multimedialna: „Zachowania ludzi a zdrowie”

  • zestaw ilustracji: „Co robię dla swojego zdrowia?”

Opis przebiegu lekcji

Tok

Opis przebiegu zajęć

Uwagi organizacyjno – metodyczne

Część wstępna 5 – 10 minut

Nauczyciel wita uczniów, podaje temat i cele lekcji.

Nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli sobie różne sytuacje z życia codziennego, w czasie których używa się pojęcia zdrowie. Wszystkie odpowiedzi zapisuje na tablicy lub flipcharcie.

Komentując podawane przez uczniów propozycje, zwraca uwagę na ich pozytywne i negatywne znaczenie. W podsumowaniu ćwiczenia, podkreślając wartość zdrowia dla ludzi, może odnieść się również do znanych przez uczniów tekstów literackich, w których autorzy przywołują pojęcie zdrowia (np. Mickiewicz, Kochanowski)

Pomoce: tablica lub flipchart, mazak.

Część główna 25 – 30 minut

Ćwiczenie 1

Nauczyciel rozdaje każdej osobie dwie kartki A6 i prosi, aby uczniowie narysowali na każdej z nich odpowiedź na pytanie: Co robię dla swojego zdrowia? Określa czas na wykonanie zadania – nie dłużej niż 3 minuty.

W czasie kiedy uczniowie wykonują zadanie, nauczyciel zawiesza cztery ilustracje z nagłówkami: Odpoczynek i relaks, Aktywność ruchowa, Kontrola stanu zdrowia, Dbanie o środowisko.

Po wykonaniu zadania uczniowie kolejno pokazują swoje rysunki, krótko je omawiają i przyporządkowują do jednej z czterech kategorii.

W podsumowaniu ćwiczenia nauczyciel odwołuje się do koła Lalonde’a.

Ćwiczenie 2

Nauczyciel dzieli uczniów w dowolny sposób na cztery zespoły i daje każdemu zespołowi arkusz papieru i mazak. Nawiązując do poprzedniego ćwiczenia – co ja robię dla swojego zdrowia? – prosi uczniów, aby wypisali na kartkach, co ludzie robią dla swojego zdrowia.

Dwa zespoły (np. 1 i 3) wypisują zachowania ludzi sprzyjające zdrowiu, a dwa kolejne – zachowania ludzi zagrażające zdrowiu. Po dwóch minutach zespoły 1 i 2 oraz 3 i 4 przekazują sobie swoje kartki i uzupełniają pracę. Po wykonaniu zadania każdy zespół prezentuje efekty pracy grupowej.

Podsumowując ćwiczenie nauczyciel włączą prezentację „Zachowania ludzi a zdrowie” i systematyzuje wiedzę uczniów. Odwołując się do pracy uczniów podkreśla, że największy wpływ na zdrowie ma styl życia, na który mamy bezpośredni wpływ.

Ćwiczenie 3

Nauczyciel pozostawia dotychczasowy podział na grupy lub dokonuje ponownego podziału. Rozdaje każdej grupie po 6 małych kartek papieru (mogą być samoprzylepne). Dwie grupy wypisują przyczyny, dla których ludzie dokonują pozytywnych wyborów zdrowotnych, a dwie grupy wypisują, dlaczego ludzie dokonują negatywnych wyborów zdrowotnych.

Przedstawiciel każdego zespołu odczytuje głośno wypisane przyczyny i zawiesza je na tablicy lub flipcharcie. Nauczyciel zwraca uwagę na to, czego one dotyczą i próbuje je wspólnie z uczniami pogrupować w kategorie, np.: przyczyny wynikające z nastawienia jednostki, przyczyny dotyczące relacji z innymi osobami, wzorce preferowane w domu rodzinnym.

Pomoce: kartki A6, długopis/ołówek, zestaw ilustracji „Co robię dla swojego zdrowia?”, magnesy lub szpilki/pinezki.

Pomoce: arkusze papieru, mazaki.

Pomoce: małe kartki papieru (mogą być samoprzylepne), magnesy lub szpilki/pinezki prezentacja „Zachowania ludzi a zdrowie”.

Komentarz nauczyciela będzie zależał od odpowiedzi podawanych przez uczniów.

Część końcowa 5 – 10 minut

Podsumowując lekcję nauczyciel nawiązuje do aktywności ruchowej, której podejmowanie jest zachowaniem sprzyjającym zdrowiu. Przypomina uczniom o ich predyspozycjach morfologiczno‑strukturalnych (budowa ciała) i zdolnościach kondycyjnych (wytrzymałość, szybkość, gibkość oraz siła) i prosi ich, aby w parach zaproponowali 3 ćwiczenia kształtujące gibkość oraz 3 ćwiczenia kształtujące siłę wybranych partii mięśniowych, możliwych do wykorzystania podczas zajęć ruchowych. Trzy pary, które stworzą najciekawsze propozycje zostaną nagrodzone plusami lub ocenami.

Pomoce: kartki A5

RteW7lsoqw6fy

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 112.00 KB w języku polskim
RDRJ2sEdPuJ7u

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 48.49 KB w języku polskim