Zachowania sprzyjające i zagrażające zdrowiu
Zachowania sprzyjające i zagrażające zdrowiu
Scenariusz lekcji, III etap edukacyjny, wychowanie fizyczne
–––––––––––––––––––––––––––––––––
Wymagania szczegółowe:
7. Edukacja zdrowotna. Uczeń:
7.2 wymienia zachowania sprzyjające i zagrażające zdrowiu oraz wyjaśnia, na czym polega i od czego zależy dokonywanie wyborów korzystnych dla zdrowia
Adresat: uczniowie II klasy
Czas trwania: 45 minut
Cele szczegółowe w zakresie wiadomości
Uczeń:
wie, jakie zachowania sprzyjają, a jakie zagrażają zdrowiu
zna przyczyny pozytywnych i negatywnych wyborów zdrowotnych
wie, które elementy kondycji fizycznej człowieka są związane ze zdrowiem
Cele szczegółowe w zakresie umiejętności
Uczeń:
ocenia swoje zachowania zdrowotne w kontekście czynników warunkujących zdrowie
opracowuje 3 ćwiczenia kształtujące gibkość i siłę
Cele szczegółowe w zakresie postaw
Uczeń:
ma świadomość odpowiedzialności za swoje zdrowie
wykazuje gotowość do tworzenia odpowiednich wzorców zachowań zdrowotnych
Metody nauczania
dyskusja, analiza i rozwiązywanie problemów
Formy i miejsce zajęć
Formy nauczania: indywidualna, grupowa
Miejsce ćwiczeń: Zajęcia powinny być przeprowadzone w pomieszczeniu, w którym można odtworzyć prezentację multimedialną. Wskazana jest również możliwość swobodnego przemieszczania się uczniów.
Przybory i przyrządy
Tablica lub flipchart, mazak, arkusze papieru A6 i A4, magnesy lub szpilki/pinezki, małe kartki papieru (mogą być samoprzylepne).
Zasoby multimedialne
prezentacja multimedialna: „Zachowania ludzi a zdrowie”
zestaw ilustracji: „Co robię dla swojego zdrowia?”
Opis przebiegu lekcji
Tok | Opis przebiegu zajęć | Uwagi organizacyjno – metodyczne |
Część wstępna 5 – 10 minut | Nauczyciel wita uczniów, podaje temat i cele lekcji. Nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli sobie różne sytuacje z życia codziennego, w czasie których używa się pojęcia zdrowie. Wszystkie odpowiedzi zapisuje na tablicy lub flipcharcie. Komentując podawane przez uczniów propozycje, zwraca uwagę na ich pozytywne i negatywne znaczenie. W podsumowaniu ćwiczenia, podkreślając wartość zdrowia dla ludzi, może odnieść się również do znanych przez uczniów tekstów literackich, w których autorzy przywołują pojęcie zdrowia (np. Mickiewicz, Kochanowski) | Pomoce: tablica lub flipchart, mazak. |
Część główna 25 – 30 minut | Ćwiczenie 1 Nauczyciel rozdaje każdej osobie dwie kartki A6 i prosi, aby uczniowie narysowali na każdej z nich odpowiedź na pytanie: Co robię dla swojego zdrowia? Określa czas na wykonanie zadania – nie dłużej niż 3 minuty. W czasie kiedy uczniowie wykonują zadanie, nauczyciel zawiesza cztery ilustracje z nagłówkami: Odpoczynek i relaks, Aktywność ruchowa, Kontrola stanu zdrowia, Dbanie o środowisko. Po wykonaniu zadania uczniowie kolejno pokazują swoje rysunki, krótko je omawiają i przyporządkowują do jednej z czterech kategorii. W podsumowaniu ćwiczenia nauczyciel odwołuje się do koła Lalonde’a. Ćwiczenie 2 Nauczyciel dzieli uczniów w dowolny sposób na cztery zespoły i daje każdemu zespołowi arkusz papieru i mazak. Nawiązując do poprzedniego ćwiczenia – co ja robię dla swojego zdrowia? – prosi uczniów, aby wypisali na kartkach, co ludzie robią dla swojego zdrowia. Dwa zespoły (np. 1 i 3) wypisują zachowania ludzi sprzyjające zdrowiu, a dwa kolejne – zachowania ludzi zagrażające zdrowiu. Po dwóch minutach zespoły 1 i 2 oraz 3 i 4 przekazują sobie swoje kartki i uzupełniają pracę. Po wykonaniu zadania każdy zespół prezentuje efekty pracy grupowej. Podsumowując ćwiczenie nauczyciel włączą prezentację „Zachowania ludzi a zdrowie” i systematyzuje wiedzę uczniów. Odwołując się do pracy uczniów podkreśla, że największy wpływ na zdrowie ma styl życia, na który mamy bezpośredni wpływ. Ćwiczenie 3 Nauczyciel pozostawia dotychczasowy podział na grupy lub dokonuje ponownego podziału. Rozdaje każdej grupie po 6 małych kartek papieru (mogą być samoprzylepne). Dwie grupy wypisują przyczyny, dla których ludzie dokonują pozytywnych wyborów zdrowotnych, a dwie grupy wypisują, dlaczego ludzie dokonują negatywnych wyborów zdrowotnych. Przedstawiciel każdego zespołu odczytuje głośno wypisane przyczyny i zawiesza je na tablicy lub flipcharcie. Nauczyciel zwraca uwagę na to, czego one dotyczą i próbuje je wspólnie z uczniami pogrupować w kategorie, np.: przyczyny wynikające z nastawienia jednostki, przyczyny dotyczące relacji z innymi osobami, wzorce preferowane w domu rodzinnym. | Pomoce: kartki A6, długopis/ołówek, zestaw ilustracji „Co robię dla swojego zdrowia?”, magnesy lub szpilki/pinezki. Pomoce: arkusze papieru, mazaki. Pomoce: małe kartki papieru (mogą być samoprzylepne), magnesy lub szpilki/pinezki prezentacja „Zachowania ludzi a zdrowie”. Komentarz nauczyciela będzie zależał od odpowiedzi podawanych przez uczniów. |
Część końcowa 5 – 10 minut | Podsumowując lekcję nauczyciel nawiązuje do aktywności ruchowej, której podejmowanie jest zachowaniem sprzyjającym zdrowiu. Przypomina uczniom o ich predyspozycjach morfologiczno‑strukturalnych (budowa ciała) i zdolnościach kondycyjnych (wytrzymałość, szybkość, gibkość oraz siła) i prosi ich, aby w parach zaproponowali 3 ćwiczenia kształtujące gibkość oraz 3 ćwiczenia kształtujące siłę wybranych partii mięśniowych, możliwych do wykorzystania podczas zajęć ruchowych. Trzy pary, które stworzą najciekawsze propozycje zostaną nagrodzone plusami lub ocenami. | Pomoce: kartki A5 |