Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

III ETAP EDUKACYJNY

Temat: Zachowanie się ciał na podstawie drugiej zasady dynamiki Newtona.

TREŚCI KSZTAŁCENIA

  • Fizyka, 1, 7: uczeń opisuje zachowanie się ciał na podstawie drugiej zasady dynamiki Newtona.

  • Informatyka, 6, 1: uczeń wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów.

CELE ZOPERACJONALIZOWANE:

Uczeń:

  • wie, że ciało porusza się ruchem zmiennym, gdy działają na nie siły nierównoważące się.

  • wie, że stała siła różna od zera nadaje ciału stałe przyspieszenie.

  • wie, że kierunek i zwrot przyspieszenia ciała jest taki sam, jak działającej siły.

  • potrafi zapisać drugą zasadę dynamiki.

  • wie, że jednostką siły jest 1 N.

NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:

Uczeń:

  • potrafi zapisać wymiar jednostki 1 N na podstawie drugiej zasady dynamiki.

  • potrafi obliczyć wartość siły i jej kierunek, gdy zna masę ciała i przyspieszenie.

  • potrafi wyjaśnić co to znaczy, że siła działająca wynosi 1 N.

  • potrafi zastosować drugą zasadę dynamiki do rozwiązywania zadań.

  • potrafi zainstalować program użytkowy i znaleźć instrukcje dotyczące jego obsługi.

Etapy

lekcji

Przedmiot

nauczania

Kompetencje

kluczowe

Przebieg

zajęć

Środki

dydaktyczne

Metody

nauczania

Formy

pracy

Etap

wstępny

Fizyka

Na poprzednich zajęciach nauczyciel poleca uczniom powtórzenie kinematyki oraz pierwszej zasady dynamiki.

notatki

problemowa:

aktywizująca

indywidualna,

jednolita

Etap

realizacji

Fizyka

myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się

Odpytanie uczniów z zadanego materiału.

Uczniowie zastanawiają się, co powoduje, że piłka kopnięta zaczyna się poruszać lub zmienia kierunek, zmieniając przy tym prędkość, dlaczego na lekcji WF uczniowie w biegu sprinterskim przed metą finiszując zwiększają prędkość.

Wniosek z dyskusji – niezrównoważona siła wypadkowa powoduje skutki dynamiczne.

notatki,

obserwacje z życia codziennego.

problemowa:

aktywizująca

burza mózgów

zbiorowa, jednolita

Fizyka

Po obejrzeniu prezentacji multimedialnej uczniowie zapisują zależność proporcjonalną przyspieszenia od odwrotności masy ciała i siły wypadkowej działającej na ciało.

a ~ 1/m

a ~ FIndeks dolny w

prezentacja multimedialna

załącznik 1

podająca:

wykład informacyjny

burza mózgów

Fizyka

Nauczyciel dyktuje drugą zasadę dynamiki i zapisuje ją równaniem.

Uczniowie definiują jednostkę siły.

prezentacja multimedialna

załącznik 1

podająca:

burza mózgów

Fizyka

Uczniowie podają przykłady ruchu ciał pod działaniem niezrównoważonej siły.

Uczniowie ugruntowują wiedzę rozwiązując ćwiczenie.

prezentacja multimedialna

Załącznik 1

Załącznik 2

problemowa: aktywizująca

R7YMLOoabCyn7

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 81.50 KB w języku polskim
RXCiwHVlYaNp4

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 75.75 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3