Zachowanie się ciał na podstawie drugiej zasady dynamiki Newtona
III ETAP EDUKACYJNY
Temat: Zachowanie się ciał na podstawie drugiej zasady dynamiki Newtona.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
Fizyka, 1, 7: uczeń opisuje zachowanie się ciał na podstawie drugiej zasady dynamiki Newtona.
Informatyka, 6, 1: uczeń wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów.
CELE ZOPERACJONALIZOWANE:
Uczeń:
wie, że ciało porusza się ruchem zmiennym, gdy działają na nie siły nierównoważące się.
wie, że stała siła różna od zera nadaje ciału stałe przyspieszenie.
wie, że kierunek i zwrot przyspieszenia ciała jest taki sam, jak działającej siły.
potrafi zapisać drugą zasadę dynamiki.
wie, że jednostką siły jest 1 N.
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
potrafi zapisać wymiar jednostki 1 N na podstawie drugiej zasady dynamiki.
potrafi obliczyć wartość siły i jej kierunek, gdy zna masę ciała i przyspieszenie.
potrafi wyjaśnić co to znaczy, że siła działająca wynosi 1 N.
potrafi zastosować drugą zasadę dynamiki do rozwiązywania zadań.
potrafi zainstalować program użytkowy i znaleźć instrukcje dotyczące jego obsługi.
Etapy lekcji | Przedmiot nauczania | Kompetencje kluczowe | Przebieg zajęć | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Etap wstępny | Fizyka | Na poprzednich zajęciach nauczyciel poleca uczniom powtórzenie kinematyki oraz pierwszej zasady dynamiki. | notatki | problemowa: aktywizująca | indywidualna, jednolita | |
Etap realizacji | Fizyka | myślenie matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne; umiejętność uczenia się | Odpytanie uczniów z zadanego materiału. Uczniowie zastanawiają się, co powoduje, że piłka kopnięta zaczyna się poruszać lub zmienia kierunek, zmieniając przy tym prędkość, dlaczego na lekcji WF uczniowie w biegu sprinterskim przed metą finiszując zwiększają prędkość. Wniosek z dyskusji – niezrównoważona siła wypadkowa powoduje skutki dynamiczne. | notatki, obserwacje z życia codziennego. | problemowa: aktywizująca burza mózgów | zbiorowa, jednolita |
Fizyka | Po obejrzeniu prezentacji multimedialnej uczniowie zapisują zależność proporcjonalną przyspieszenia od odwrotności masy ciała i siły wypadkowej działającej na ciało. a ~ 1/m a ~ FIndeks dolny ww | prezentacja multimedialna załącznik 1 | podająca: wykład informacyjny burza mózgów | |||
Fizyka | Nauczyciel dyktuje drugą zasadę dynamiki i zapisuje ją równaniem. Uczniowie definiują jednostkę siły. | prezentacja multimedialna załącznik 1 | podająca: burza mózgów | |||
Fizyka | Uczniowie podają przykłady ruchu ciał pod działaniem niezrównoważonej siły. Uczniowie ugruntowują wiedzę rozwiązując ćwiczenie. | prezentacja multimedialna Załącznik 1 Załącznik 2 | problemowa: aktywizująca |