Zaćmienie Słońca i Księżyca
SCENARIUSZ LEKCJI FIZYKI W KLASIE I GIMNAZJUM
ZREALIZOWANEJ Z WYKORZYSTANIEM KOMPUTERÓW
Opracowany scenariusz dotyczy tematu „Zaćmienie Słońca i Księżyca”.
Lekcja przeprowadzona jest w pracowni komputerowej.
Temat: Zaćmienie Słońca i Księżyca
Uczeń wie, co to jest zaćmienie Słońca i zaćmienie Księżyca.
Uczeń wie, jakie musi być położenie Słońca, Ziemi i Księżyca aby wystąpiło zaćmienie Słońca, oraz jakie musi być położenie tych ciał, aby wystąpiło zaćmienie Księżyca.
Uczeń wie, że zaćmienie może być całkowite lub częściowe.
Uczeń umie przedstawić graficznie schemat zaćmienia Słońca i zaćmienia Księżyca, wykorzystuje w tym celu komputer.
Uczeń utrwala umiejętność obsługi komputera.
Metoda i forma pracy
Formy pracy:
system klasowo‑lekcyjny;
praca w zespołach dwuosobowych;
lekcja w pracowni komputerowej.
Metody pracy:
pogadanka,
prezentacja multimedialna,
opis,
ćwiczenia.
Środki dydaktyczne
rzutnik multimedialny, notebook, dyskietka z prezentacją;
komputery;
kartki przedstawiające schematy zaćmienia Słońca i zaćmienia Księżyca.
dyskietka
karta ewaluacyjna
Przebieg lekcji
Czynności organizacyjne
Przypomnienie wiadomości o prostoliniowym rozchodzeniu się światła
- Podaj przykłady świadczące o tym, że światło rozchodzi się po liniach prostych.
- W słonecznych dzień widzisz cienie przedmiotów, jak wyjaśnisz to zjawisko?
- Jaka jest różnica między cieniami a półcieniami?
- Narysuj schemat powstawania obu tych zjawisk.
Wprowadzenie do tematu lekcji.
- jak wytłumaczysz zjawisko zaćmienia słońca i zacknienie Księżyca znając mechanizm powstawania cienia i półcienia?
- Kiedy było ostatnie zaćmienie Słońca lub Księżyca widoczne na terenie Polski?
Przedstawienie krótkiego rysu historycznego dotyczące występowania tych zjawisk w przeszłości.
Prezentacja, na czym polega zaćmienie Słońca lub zaćmienie Księżyca. Wyjaśnienie różnicy między zaćmieniem całkowitym a zaćmieniem częściowym.
Zapisanie tematu lekcji i sporządzenie krótkiej notatki dotyczącej zaćmienia Słońca i zaćmienia Księżyca.
Włączenie komputerów i uruchomienie edytora tekstu Microsoft Word.
Rozdanie uczniom kartek przedstawiających schematy zaćmienia Słońca i zaćmienia Księżyca
Wykonanie przez uczniów schematu zaćmienia Słońca oraz zaćmienia Księżyca. Uczniowie do wykonania zadania wykorzystują autokształty oraz wypełnienia kolorami.
Nauczyciel wyjaśnia kolejne kroki oraz pomaga uczniom, którzy mają problemy z wykonaniem rysunku.
Uczniowie drukują swoje prace.
Ocena prac uczniów przez nauczyciela.
Podsumowanie
- Uczniowie odpowiadają na pytania przygotowane na dyskietce i sprawdzają poprawność rozwiązań z kartą odpowiedzi.
- Sprawdź swoje wiadomości:
Podczas zaćmienia Księżyca znajduje się on w:
Nowiu
Pełni
Pierwszej kwadrze
Ostatniej kwadrze
W czasie zaćmienia Księżyca Słońce, Ziemia i Księżyc są ustawione w kolejności:
Słońce, Ziemia, Księżyc
Słońce, Księżyc, Ziemia
Księżyc, Słońce, Ziemia
Dowolnej
Podczas zaćmienia Słońca, Księżyc znajduje się w:
Nowiu
Pierwszej kwadrze
Pełni
Ostatniej kwadrze
Podczas zaćmienia Słońca, Ziemia , Księżyc i Słońce są ustawione w kolejności:
Księżyc, Ziemia, Słońce
Słońce, Księżyc, Ziemia
Księżyc, Słońce, Ziemia
Dowolnej
Odpowiedzi:
1 – B
2 – A
3 – A
4 - B
- Nauczyciel podsumowuje prace w zespołach i udziela wskazówek, które partie materiału wymagają uzupełnienia, uczniowie wypełniają kartę ewaluacyjną.
Karta ewaluacji dla ucznia:
W kontur walizki wpisz, co ci się najbardziej podobało na zajęciach, czego się nauczyłeś, co chcesz zabrać ze sobą.
Do symbolicznego „kosza na śmieci” wrzuć (zapisz) to, co ci się nie podobało lub najmniej podobało, co nie będzie ci przydatne.
Zakończenie zajęć, wyłączenie komputerów.