„Zaczarowany świat figur geometrycznych”
Autor/autorka
Agnieszka Woźniak
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa I
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – matematyka z elementami przyrody
3. Temat zajęć
„Zaczarowany świat figur geometrycznych”
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Uczniowie/uczennice w klasie 1 poznają właściwości figur geometrycznych takich jak kwadrat, prostokąt, trójkąt czy koło.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Wykorzystanie technologii pozwoli dokładniej zaprezentować właściwości figur geometrycznych.
7. Cel ogólny zajęć
Poznanie właściwości figur geometrycznych takich jak kwadrat, prostokąt, trójkąt czy koło.
8. Cele szczegółowe zajęć
wie jak wygląda kwadrat, prostokąt, trójkąt, koło
opisuje właściwości figur geometrycznych
odszukuje w najbliższym otoczeniu przedmioty o określonych kształtach
słucha ze zrozumieniem tekst czytany przez nauczyciela
korzysta z programu komputerowego Paint
tworzy grafikę komputerową
9. Metody i formy pracy
Metody: aktywizująca – burza mózgów, problemowa - własne doświadczenia
Formy: grupowa, indywidualna
10. Środki dydaktyczne
Worek z figurami geometrycznymi.
Piosenka o figurach geometrycznych https://www.youtube.com/watch?v=Lv-1s65cgJM&ab_channel=NutkoSfera
Prezentacja multimedialna dotycząca cech figur geometrycznych https://view.genial.ly/609c1a7bbb45d40dab3f7195/presentation-blank-presentation
Książka M. Strzałkowskiej „Koła, trójkąty, prostokąty” w formie prezentacji https://view.genial.ly/609c2ab03366f20da44b863f/presentation-basic-dark-presentation
Kartki, pisaki.
Karty z emotikonami, tarcza strzelnicza, naklejki do ewaluacji zajęć.
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputery w pracowni komputerowej dla każdego ucznia/uczennicy, komputer z podłączeniem do rzutnika dla nauczyciela, dostęp do Internetu.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: „Jaką figurą jestem?”
Czas trwania: 5 min
Opis aktywności:
Przywitanie piosenką o figurach geometrycznych https://www.youtube.com/watch?v=Lv-1s65cgJM&ab_channel=NutkoSfera
Uczeń/uczennica losuje figurę geometryczną z worka. Rozmowa na temat jakie figury będą przedmiotem zajęć.
Aktywność 2
Temat: „Na jakie grupy możemy się podzielić?”
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Nauczyciel pyta uczniów/uczennice na jakie grupy mogą się podzielić, ze względu na jakie cechy nastąpi podział. Podział na grupy, praca w grupach - omawianie właściwości danej figury geometrycznej. Burza mózgów na temat gdzie w życiu codziennym można spotkać dany kształt. Uczniowie/uczennice mogą swoje pomysły zapisywać na kartkach.
Aktywność 3
Temat: „Trochę faktów geometrycznych”
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Zebranie wypowiedzi poszczególnych grup, podsumowanie. Prezentacja multimedialna dotycząca właściwości figur geometrycznych https://view.genial.ly/609c1a7bbb45d40dab3f7195/presentation-blank-presentation Czytanie opowiadania Małgorzaty Strzałkowskiej „Koła, trójkąty, prostokąty” https://view.genial.ly/609c2ab03366f20da44b863f/presentation-basic-dark-presentation Rozmowa na temat tego, jakby wyglądał świat złożony z samych kół, samych kwadratów czy samych trójkątów.
Aktywność 4
Temat: „Figury w obrazie”
Czas trwania: 15 min
Opis aktywności:
Uczeń/uczennica tworzy grafikę z wykorzystaniem figur geometrycznych w oparciu o program komputerowy Paint.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Ocena zadowolenia z zajęć:
nauczyciel rozdaje uczniom/uczennicom karty z emotikonami do oceny emocji, jakie im towarzyszyły podczas zajęć. Uczeń/uczennica koloruje wybraną emotikonę.
Ocena zajęć z wykorzystaniem TIK:
nauczyciel przyczepia do ściany tarczę strzelniczą, rozdaje uczniom/uczennicom naklejki, które mają przykleić na tarczy w skali od 0 do 10 w zależności od poziomu satysfakcji z wykorzystania TIK.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna