Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zadania egzaminacyjne – słuchanie

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności słuchania i mówienia pod katem przygotowania do egzaminu maturalnego.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna zasady i strukturę pisemnego egzaminu maturalnego,

  • zna typowe zadania egzaminacyjne ze słuchania,

  • wie, jak opisać zdjęcia,

  • zna słownictwo związane z rodziną.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi rodziny,

  • ćwiczy sprawność słuchania i mówienia,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o egzaminie maturalnym,

  • potrafi zastosować poznane zasady i wiadomości w praktyce,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem (zapoznaje się z zasadami egzaminu, łączy rozmówców z ich wypowiedziami, słucha ze zrozumieniem),

  • opisuje zdjęcia.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie wstydzi się prezentować swoich wiadomości oraz wyników pracy na forum klasy.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, audiolingwalna, pytania‑odpowiedzi, pogadanka, ćwiczebna

Forma: praca w zespole i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręczniki, płyta i odtwarzacz CD

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie rozwiązywać zadania egzaminacyjne ze słuchania ze zrozumieniem oraz opisywać zdjęcia”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Uczniowie opisują zdjęcia z podręcznika na stronie 25. i podają najważniejsze słowa związane z rodziną.

  2. Nauczyciel pyta, jak wygląda egzamin pisemny ze słuchania na rozumienie. Uczniowie podają odpowiedzi, a nauczyciel zapisuje je na tablicy i uzupełnia ich wiedzę.

  3. Uczniowie zapoznają się treścią ćwiczenia 1. z podręcznika – instrukcją do zadania egzaminacyjnego. Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i wyjaśnia zadanie.

  4. Uczniowie czytają część „Exam guide” i omawiają zasady wspólnie z nauczycielem. Nauczyciel uzupełnia wiedzę uczniów i prosi o zapisanie najważniejszych informacji dotyczących „łączenia” w zeszytach.

  5. Uczniowie czytają i tłumaczą na język polski polecenie z zadania 2., a potem słuchają nagrania dwa razy, łącząc rozmówców z ich wypowiedziami.

  6. Uczniowie czytają odpowiedzi, a nauczyciel zadaje dodatkowe pytania odnoszące się do treści nagrania.

  7. Uczniowie wykonują ćwiczenie na rozumienie i słownictwo – zadanie 3.

  8. Uczniowie wykonują kolejne zadanie egzaminacyjne – ćwiczenie 4., a po wysłuchaniu nagrania podają nauczycielowi odpowiedzi.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia dziś poznanych wiadomości.

5. Bibliografia

  1. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  2. Pye D., Kryszewska H., Format vol. 1, Wydawnictwo MacMillan, Mikołów 2006.

6. Załączniki

Zadanie domowe

  1. Naucz się poznanych na lekcji wiadomości.

  2. Opisz swoją rodzinę (praca pisemna).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Należy jak najwięcej informacji uzyskać od uczniów, ograniczając swój udział w lekcji do minimum. Po lekcji uczeń powinien wiedzieć, jak wygląda pisemny egzamin maturalny, jak poprawnie wykonać zadanie egzaminacyjne na słuchanie, jak opisać zdjęcie oraz powinien znać zwroty związane z rodziną (one parent family, divorced, half‑sister etc.).

RSJJGg2RJxXqC

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 101.33 KB w języku polskim
RvwNqqqe2ufW9

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim