Jedna z najdziwniejszych dyscyplin to wyścig kosiarek do trawy. Rekord prędkości rozwijany przez taką kosiarkę wynosi ponad .
Równie zabawne są zawody w biegu na szpilkach. Rekordzistki potrafią pokonać dystans w czasie poniżej .
Rekordy te związane są z prędkością, drogą i czasem – ważnymi pojęciami dla kierowcy, maszynisty, czy ucznia spieszącego się do szkoły. Pojęcia te wykorzystasz, rozwiązując zadania zawarte w tym materiale.
Interaktywna treść merytorycznaInteraktywna treść merytoryczna
Prezentacja multimedialnaPrezentacja multimedialna
Zestaw ćwiczeń interaktywnychZestaw ćwiczeń interaktywnych
SłownikSłownik
Stworzysz model matematyczny zagadnienia związanego z wyznaczaniem drogi, prędkości lub czasu.
Rozwiążesz równanie z jedną niewiadomą.
Zinterpretujesz wyniki uzyskane po rozwiązaniu zadania z kontekstem realistycznym.
Ruch jednostajny prostoliniowy, to ruch, w którym obiekt porusza się po linii prostej ze stałą prędkością.
Długość drogi (w ) przebytej przez obiekt w takim ruch, można wyznaczyć ze wzoru:
gdzie:
– prędkość, z jaką porusza się obiekt (w ),
– czas poruszania się obiektu (w ).
Rozwiązując zadania, będziemy przyjmować, że dany obiekt porusza się ruchem jednostajnym prostoliniowym.
Przystępując do rozwiązania zadania tekstowego:
przeczytaj je najpierw uważnie,
określ liczbę niewiadomych,
wybierz sposób rozwiązania zadania.
Jeśli wybierzesz sposób algebraiczny, oznacz symbolami literowymi szukane wielkości.
Następnie ułóż i rozwiąż odpowiednie równanie.
Pamiętaj o tym, że niektóre zadania mogą mieć nie tylko jedno rozwiązanie. Zatem w każdym przypadku trzeba sprawdzić, czy znalezione liczby spełniają warunki zadania. Może się bowiem okazać, że długość przebytej drogi wyraża się liczbą ujemną, a prędkość, z jaką biegnie koń jest większa niż .
Błędy tego typu wynikają często z braku ujednolicenia jednostek, w jakich wyrażają się wielkości występujące w zadaniu.
Pamiętaj zatem, żeby dokonując analizy zadania, od razu ustalić, w jakich jednostkach będziesz prowadzić obliczenia.
Przy czym jednostek nie musisz zapisywać układając i rozwiązując równania, ale trzeba je uwzględnić w odpowiedzi.
Na początek proste zadania, pokazujące bezpośrednio zastosowanie poznanego wzoru.
Obliczymy długość drogidługość drogi, jaką pokona rowerzysta, poruszając się z prędkością w ciągu godzin.
Rozwiązanie:
Oznaczmy:
– długość drogi przebytej przez rowerzystę,
– prędkość, z jaką poruszał się rowerzysta,
– czas jazdy rowerzysty.
Do wzoru
podstawiamy odpowiednie liczby.
Odpowiedź:
Rowerzysta pokonał drogę długości .
Odległość z Warszawy do Łodzi jest równa . Jak długo jedzie pociąg na tej trasie, jeżeli jego prędkość jest równa ?
Rozwiązanie:
Analiza zadania:
Aby obliczyć czas jazdy pociągu, skorzystamy ze wzoru na długość drogi w ruchu jednostajnym.
Do wzoru podstawiamy odpowiednie liczby.
Dzielimy obie strony równania przez .
Odpowiedź:
Pociąg na trasie Warszawa – Łódź jedzie .
Rozwiązanie następnego zadania będzie wymagało zmiany jednostek. Pamiętaj więc, że:
to .
Ale to nie , ale
to , bo .
Zwykle pan Franciszek drogę z domu do pracy, jadąc autobusem, pokonuje w ciągu minut. W środę autobus zwiększył prędkość o i pan Franciszek jechał do pracy tylko pół godziny. Z jaką prędkością jechał zwykle autobus, którym podróżował pan Franciszek?
Rozwiązanie:
Analiza zadania:
– prędkość, z jaką zwykle jechał autobus
– prędkość, z jaką poruszał się autobus w środę
Pół godziny to minut, czyli godziny.
Z treści zadania wynika, że odległość jaką pokonuje autobus jest równa .
W środę autobus pokonał tę samą drogę, a więc drogę długości .
Otrzymujemy równanie:
Po prawej stronie równania wykonujemy mnożenie i przenosimy wyrażenie z niewiadomą na lewą stronę równania.
Sprowadzamy ułamki do wspólnego mianownika i wykonujemy odejmowanie.
Dzielimy obie strony równania przez .
Odpowiedź:
Autobus zwykle jechał z prędkością .
Teraz rozważymy sytuację, w której piechurzy będą poruszali się po drogach wzajemnie prostopadłych. W rozwiązaniu zadania wykorzystamy twierdzenie Pitagorasa.
Magda i Klara spotkały się na skrzyżowaniu dróg. Porozmawiały chwilę i poszły dalej drogami, które przecinały się pod kątem prostym. Magda poruszała się z prędkością , a Klara z prędkością . Obliczymy, po jakim czasie odległość między dziewczętami będzie równa .
Rozwiązanie:
Oznaczmy:
– czas, po jakim odległość między dziewczętami będzie równa .
Określimy najpierw prędkość, z jaką poruszała się Klara w .
.
W czasie Magda przebędzie drogę długości , a Klara drogę długości .
Drogi, po których poruszają się dziewczęta są prostopadłe. Możemy skorzystać więc z twierdzenia Pitagorasa. Układamy i rozwiązujemy odpowiednie równanie.
Zauważ, że równanie to spełniają dwie liczby i . Jednak czas w rozważanym przypadku nie może wyrażać się liczbą ujemną, zatem .
Odpowiedź:
Odległość między dziewczętami będzie równa po godzinie od chwili rozstania.
Rozważmy teraz sytuację, w której dwa ciała wyruszają jednocześnie naprzeciw siebie z miejscowości odpowiednio oraz i poruszają się ze stałymi prędkościami i . Jeśli ciała te spotkają się po upływie czasu , to do momentu spotkania, pierwsze ciało przebyło drogę długości , a drugie ciało przebyło drogę długości .
Suma długości tych dróg jest równa odległości między miejscowościami i .
Oznaczając przez tę odległość, otrzymujemy:
Z miejscowości odległych o wyjechały jednocześnie dwa samochody: samochód osobowy i samochód ciężarowy. Samochód osobowy poruszał się z prędkością o większą niż samochód ciężarowy. Samochody spotkały się po godzinach jazdy.
Obliczymy, z jaką prędkością jechał samochód ciężarowy.
Rozwiązanie:
Analiza zadania:
– odległość między miejscowościami, z których wyruszyły samochody
– prędkość jazdy samochodu ciężarowego
– prędkość jazdy samochodu osobowego
– czas jazdy każdego z samochodów
Na podstawie treści zadania układamy i rozwiązujemy równanie.
Odpowiedź:
Samochód ciężarowy poruszał się z prędkością .
Na koniec zadanie z historii matematyki, którego rozwiązanie warto znać, aby nie dać się zaskoczyć na lekcji lub spotkaniu towarzyskim.
Koloniści maszerują dwójkami ze stałą prędkością. Wychowawca, idący na przodzie, polecił idącemu obok Markowi, aby przekazał pilną wiadomość ostatniej maszerującej parze. Idąc do końca kolumny Marek zrobił tylko kroków, przekazał wiadomość i zaraz zawrócił. Wracając, wykonał aż kroków.
Obliczymy, jaką długość ma kolumna kolonistów, jeżeli jeden krok Marka ma długość .
Rozwiązanie:
Oznaczmy:
– długość kolumny (mierzona w krokach),
– długość odcinka, o który przesuwała się kolumna podczas każdego kroku Marka.
Wtedy to odległość, jaką pokonał Marek idąc do końca kolumny (kolumna w tym czasie przesuwała się w przeciwnym kierunku niż Marek).
Odległość ta jest równa krokom Marka.
Stąd
W drodze powrotnej, w czasie jednego kroku Marka, kolumna przesuwała się nadal o ten sam dystans, równy , więc Marek pokonał drogę równą
Czyli .
Długość kolumny będzie więc równa .
Z i otrzymujemy:
Obliczamy długość kolumny:
Wynika z tego, że długość kolumny jest równa długości kroków Marka.
Ponieważ jeden krok ma długość , więc kolumna ma długość
Odpowiedź:
Kolumna kolonistów ma długość .
Notatnik
Prezentacja multimedialna
Być może zdarzyło ci się, stojąc na peronie stacji kolejowej, obserwować mijający cię pociąg. Czy zastanawiało cię, jak długo trwa taka mijanka?
Jeśli tak, obejrzyj prezentację, która pomoże ci w przyszłości obliczyć czas takiej mijanki.
Slajd pierwszy
Rozwiążemy teraz kilka przykładów związanych z wymijaniem, omijaniem lub mijaniem się pojazdów. Wymijanie to przejeżdżanie, ewentualnie przechodzenie obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w przeciwnym kierunku. Mijanie to przechodzenie lub przejeżdżanie obok nieporuszającego się pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody. Wyprzedzanie to przejeżdżanie lub przechodzenie obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku.
Grafiki na slajdzie przedstawiają zakorkowane miasto, trasę szybkiego ruchu z parkingiem oraz jezdnię wielopasmowa.
Slajd drugi
Mijanie:
mijające się pojazdy poruszają się po równoległych torach,
pojazd zaczyna mijać obserwatora, gdy czoło pojazdu przejeżdża obok obserwatora, a kończy się mijanie, gdy koniec pojazdu mini obserwatora,
pojazd o długości , mijający obiekt o długości , przebywa drogę długości ,
jeżeli pojazdy poruszają się w tym samym kierunku z prędkościami odpowiednio i , to prędkość drugiego pojazdu względem prędkości pierwszego pojazdu ( lub odwrotnie - pierwszego względem drugiego) jest równa ,
względna prędkość pojazdów jadących w przeciwnych kierunkach jest równa .
Slajd trzeci
Przykład pierwszy
Pociąg osobowy, który ma długość osiemdziesiąt metrów i jedzie z prędkością siedemdziesięciu dwóch kilometrów na godzinę, mija stojący pociąg towarowy. Mijanie trwa dwanaście sekund. Obliczymy długość pociągu towarowego.
Analiza zadania:
Oznaczymy przez długość pociągu towarowego. Pociąg osobowy przebędzie zatem drogę równą sumie długości pociągu towarowego i długości własnej, czyli drogę długości metrów. Ujednolicamy jednostki. . Zauważmy jeszcze, że pociąg jadący z prędkością w ciągu przebywa drogę długości .
Slajd czwarty
Układamy i rozwiązujemy odpowiednie równanie. Lewa strona równania to suma długości pociągu towarowego i pociągu osobowego. Prawa strona jest równa długości drogi przebytej przez pociąg osobowy w ciągu dwunastu sekund. , , . Rozwiązaniem równania jest liczba sto sześćdziesiąt metrów.
Slajd piąty
Przykład drugi Krystian jadący hulajnogą z prędkością równą cztery kilometry na godzinę spotyka peleton kolarzy mający długość dwieście metrów, jadący w przeciwnym kierunku z prędkością trzydziestu sześciu kilometrów na godzinę. Obliczymy, jak długo peleton będzie mijał Krystiana. Tym razem mamy do czynienia z sytuacją, gdy wymijają się dwa pojazdy jadące w przeciwnych kierunkach.
Slajd szósty
W analizie zadania uwzględniamy wszystkie dane wynikające z treści zadania. Krystian jedzie w przeciwnym kierunku niż kolarze. Zatem prędkość względna, z jaką się porusza, jest równa sumie prędkości hulajnogi i prędkości kolarzy, wynosi więc . Zamieniamy jednostki. Kilometr to , godzina to . Zatem to .
Slajd siódmy
W ruchu jednostajnym czas poruszania się ciała to iloraz długości drogi przebytej przez to ciało przez prędkość, z jaką ciało się poruszało. Wyznaczamy wartość liczbową czasu, w jakim peleton minie Krystiana. Ponieważ długość peletonu podana była w metrach, a prędkość poruszania się peletonu w metrach na sekundę, zatem czas określony jest w sekundach. Peleton będzie więc mijał Krystiana w ciągu osiemnastu sekund. Aby wyznaczyć czas, w którym peleton będzie mijał Krystiana, przekształcimy wzór na drogę w ruchu jednostajnym. , a stąd . Do uzyskanego wzoru podstawiamy odpowiednie liczby. . Peleton będzie mijał Krystiana w ciągu osiemnastu sekund.
Slajd ósmy
Przykład trzeci. Dwa kuligi jechały tą samą drogą naprzeciw siebie. Pierwszy z prędkością siedemnastu kilometrów na godzinę, a drugi z prędkością dziewiętnastu kilometrów na godzinę. Woźnica pierwszego kuligu zauważył, że drugi kulig wymijał go przez dwie sekundy. Obliczymy, jaką długość miał drugi kulig. Oznaczam, że to długość drugiego kuligu. Kuligi jadą w przeciwnych kierunkach. Zatem prędkość względna jednego kuligu względem drugiego jest równa sumie ich prędkości, wynosi więc . Ujednolicamy jednostki, czyli oraz Prędkości podane są w kilometrach na godzinę, więc czas wymijania zapisujemy w godzinach. Długość drugiego kuligu obliczamy jako iloczyn prędkości i czasu jazdy, czyli . Wynik otrzymujemy w metrach. Drugi kulig ma długość równą .
Slajd dziewiąty
Przykład czwarty Tramwaj mający długość czternaście metrów, jadący z prędkością dwudziestu czterech kilometrów na godzinę, wyprzedza w ciągu dwóch minut jadącą w tym samym kierunku kolumnę samochodów mającą długość sto pięćdziesiąt metrów. Obliczymy, z jaką prędkością porusza się kolumna samochodów
Zadanie rozwiążemy, układając odpowiednie równanie. W tym celu oznaczymy przez prędkość, z jaką porusza się kolumna samochodów i ujednolicamy jednostki, zapisując prędkość jazdy tramwaju w metrach na minutę. Zapisujemy prędkość, z jaką porusza się tramwaj w metrach na minutę. W ciągu inuty tramwaj przejechał czterysta metrów.
Slajd dziesiąty
Zapisujemy równanie, w którym lewa strona jest sumą długości tramwaju, długości kolumny samochodów i długości drogi przebytej przez kolumnę samochodów w ciągu dwóch minut. Po prawej stronie zapisujemy iloczyn określający długość drogi przebytej przez tramwaj w ciągu dwóch minut. Otrzymujemy, , , , , Po rozwiązaniu równania wnioskujemy, że samochody poruszają się z prędkością trzystu osiemnastu metrów na minutę. Prędkość jazdy najczęściej podajemy w kilometrach na godzinę, zatem uzyskany wynik zapisujemy właśnie w takich jednostkach. Kolumna samochodów porusza się z prędkością około .
Slajd jedenasty
Przykład piąty
Pociąg obok peronu mającego długość sześćset czterdzieści metrów przejeżdża w ciągu minuty. Ten sam pociąg mija obserwatora w ciągu dwunastu sekund. Obliczymy długość pociągu i jego prędkość. Zauważmy, że czas przejazdu pociągu obok peronu to czas od momentu, kiedy lokomotywa wjeżdża na peron, do momentu, kiedy koniec ostatniego wagonu opuszcza peron. Czoło pociągu w ciągu dwunastu sekund, czyli minuty przebywa drogę długości metrów Zapisujemy czas jazdy pociągu w minutach i obliczamy długość drogi przebytej przez czoło pociągu. Obliczona długość jest zarazem równa długości pociągu, czyli .
Slajd dwunasty
Pociąg obok peronu długości przejeżdża w ciągu minuty przebywa więc drogę długości metrów. Długość drogi przebytej przez pociąg w ciągu minuty jest równa sumie długości pociągu i długości peronu. Zapisujemy i rozwiązujemy wynikające stąd równanie. Zatem , , , .
Slajd trzynasty
Prędkość jazdy pociągu jest równa osiemset metrów na minutę, czyli czterdzieści osiem kilometrów na godzinę. Istotnie, . Długość pociągu obliczamy jako iloczyn prędkości i czasu jazdy, czyli . Pociąg ma długość równą sto sześćdziesiąt metrów i porusza się z prędkością czterdziestu ośmiu kilometrów na godzinę.
Podsumowanie:
Rozwiązując zadania na prędkość, drogę, czas w ruchu jednostajnym prostoliniowym, można korzystać z poniższych wzorów:
gdzie:
– długość drogi przebytej przez ciało,
– prędkość, z jaką porusza się ciało,
– czas poruszania się ciała.
Zestaw ćwiczeń interaktywnych
Julka i Basia spotkały się przypadkiem na skrzyżowaniu dróg. Po chwili rozmowy rozstały się. Julka odjechała rowerem na południe z prędkością , a Basia pobiegła na zachód z prędkością o mniejszą. Oblicz, w jakiej odległości od siebie znajdą się dziewczęta po godzinie od chwili rozstania.
Metro przejeżdża przez tunel z prędkością . Od momentu, kiedy lokomotywa wjeżdża do tunelu, do chwili, kiedy koniec ostatniego wagonu opuszcza tunel, upływają sekundy.
Oblicz długość tunelu, jeżeli długość metra jest równa .
Słownik
Długość drogi (w ) przebytej przez ciało w ruchu jednostajnym prostoliniowym, wyznaczamy ze wzoru:
gdzie:
– prędkość, z jaką porusza się ciało (w ),
– czas poruszania się ciała (w ).
Bibliografia
Gałązka K., (1999), Metrem, żaglowcem i na chmurze, czyli matematyczne podróże, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.