ReZgOi55WCkxe
Fotografia ruchliwej ulicy wykonana w mieście z wykorzystaniem długiego czasu naświetlania.

Zadania na prędkość, drogę, czas

Źródło: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.
Rq2PrrryGCFsB
Źródło: Pixaby.com , licencja: CC BY 3.0.

Jedna z najdziwniejszych dyscyplin to wyścig kosiarek do trawy. Rekord prędkości rozwijany przez taką kosiarkę wynosi ponad 200 kmh.
Równie zabawne są zawody w biegu na szpilkach. Rekordzistki potrafią pokonać dystans 100 m w czasie poniżej 15 s.
Rekordy te związane są z prędkością, drogą i czasem – ważnymi pojęciami dla kierowcy, maszynisty, czy ucznia spieszącego się do szkoły. Pojęcia te wykorzystasz, rozwiązując zadania zawarte w tym materiale.

  1. Interaktywna treść merytorycznaInteraktywna treść merytoryczna

  2. Prezentacja multimedialnaPrezentacja multimedialna

  3. Zestaw ćwiczeń interaktywnychZestaw ćwiczeń interaktywnych

  4. SłownikSłownik

Twoje cele
  • Stworzysz model matematyczny zagadnienia związanego z wyznaczaniem drogi, prędkości lub czasu.

  • Rozwiążesz równanie z jedną niewiadomą.

  • Zinterpretujesz wyniki uzyskane po rozwiązaniu zadania z kontekstem realistycznym.

1

Ruch jednostajny prostoliniowy, to ruch, w którym obiekt porusza się po linii prostej ze stałą prędkością.
Długość drogi s (w km) przebytej przez obiekt w takim ruch, można wyznaczyć ze wzoru:

s=v·t

gdzie:
v – prędkość, z jaką porusza się obiekt (w kmh),
t – czas poruszania się obiektu (w h).

Rozwiązując zadania, będziemy przyjmować, że dany obiekt porusza się ruchem jednostajnym prostoliniowym.
Przystępując do rozwiązania zadania tekstowego:

  • przeczytaj je najpierw uważnie,

  • określ liczbę niewiadomych,

  • wybierz sposób rozwiązania zadania.

Jeśli wybierzesz sposób algebraiczny, oznacz symbolami literowymi szukane wielkości.
Następnie ułóż i rozwiąż odpowiednie równanie.
Pamiętaj o tym, że niektóre zadania mogą mieć nie tylko jedno rozwiązanie. Zatem w każdym przypadku trzeba sprawdzić, czy znalezione liczby spełniają warunki zadania. Może się bowiem okazać, że długość przebytej drogi wyraża się liczbą ujemną, a prędkość, z jaką biegnie koń jest większa niż 1000 kmh.
Błędy tego typu wynikają często z braku ujednolicenia jednostek, w jakich wyrażają się wielkości występujące w zadaniu.
Pamiętaj zatem, żeby dokonując analizy zadania, od razu ustalić, w jakich jednostkach będziesz prowadzić obliczenia.
Przy czym jednostek nie musisz zapisywać układając i rozwiązując równania, ale trzeba je uwzględnić w odpowiedzi.
Na początek proste zadania, pokazujące bezpośrednio zastosowanie poznanego wzoru.

Przykład 1

Obliczymy długość drogiDługość drogidługość drogi, jaką pokona rowerzysta, poruszając się z prędkością 20 kmh w ciągu 3 godzin.

Rozwiązanie:
Oznaczmy:
s km – długość drogi przebytej przez rowerzystę,
v kmh – prędkość, z jaką poruszał się rowerzysta,
t h – czas jazdy rowerzysty.
Do wzoru

s=v·t

podstawiamy odpowiednie liczby.

s=20·3=60

Odpowiedź:
Rowerzysta pokonał drogę długości 60 km.

Przykład 2

Odległość z Warszawy do Łodzi jest równa 120 km. Jak długo jedzie pociąg na tej trasie, jeżeli jego prędkość jest równa 80 kmh?

Rozwiązanie:
Analiza zadania:
s=120 km
v=80 kmh
t h=?
Aby obliczyć czas jazdy pociągu, skorzystamy ze wzoru na długość drogi w ruchu jednostajnym.

s=v·t

Do wzoru podstawiamy odpowiednie liczby.

120=80t

Dzielimy obie strony równania przez 80.

t=12080=1,5

Odpowiedź:
Pociąg na trasie Warszawa – Łódź jedzie 1,5 h.

Rozwiązanie następnego zadania będzie wymagało zmiany jednostek. Pamiętaj więc, że:
1,5 h to 1 h 30 min.
Ale 1 h 15 min to nie 1,15 h, ale
1 h 15 min to 11560 h, bo 1 h=60 min.

Przykład 3

Zwykle pan Franciszek drogę z domu do pracy, jadąc autobusem, pokonuje w ciągu 40 minut. W środę autobus zwiększył prędkość o 10 kmh i pan Franciszek jechał do pracy tylko pół godziny. Z jaką prędkością jechał zwykle autobus, którym podróżował pan Franciszek?

Rozwiązanie:
Analiza zadania:

v kmh – prędkość, z jaką zwykle jechał autobus
v+10 kmh – prędkość, z jaką poruszał się autobus w środę
40 min=4060 h=23 h
Pół godziny to 30 minut, czyli 12 godziny.
Z treści zadania wynika, że odległość jaką pokonuje autobus jest równa 23v km.
W środę autobus pokonał tę samą drogę, a więc drogę długości 12v+10 km.
Otrzymujemy równanie:

23v=12v+10

Po prawej stronie równania wykonujemy mnożenie i przenosimy wyrażenie z niewiadomą na lewą stronę równania.

23v=12v+5
23v-12v=5

Sprowadzamy ułamki do wspólnego mianownika i wykonujemy odejmowanie.

46v-36v=5
16v=5

Dzielimy obie strony równania przez 16.

v=5:16
v=301=30

Odpowiedź:
Autobus zwykle jechał z prędkością 30 kmh.

Teraz rozważymy sytuację, w której piechurzy będą poruszali się po drogach wzajemnie prostopadłych. W rozwiązaniu zadania wykorzystamy twierdzenie Pitagorasa.

Przykład 4

Magda i Klara spotkały się na skrzyżowaniu dróg. Porozmawiały chwilę i poszły dalej drogami, które przecinały się pod kątem prostym. Magda poruszała się z prędkością 4 kmh, a Klara z prędkością 50 mmin. Obliczymy, po jakim czasie odległość między dziewczętami będzie równa 5 km.

Rozwiązanie:
Oznaczmy:
t h – czas, po jakim odległość między dziewczętami będzie równa 5 km.
Określimy najpierw prędkość, z jaką poruszała się Klara w kmh.
50 mmin=0,05 kmmin=0,05160 kmh=3 kmh.

ROgcyadjy5OFA
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

W czasie t Magda przebędzie drogę długości 4t km, a Klara drogę długości 3t km.
Drogi, po których poruszają się dziewczęta są prostopadłe. Możemy skorzystać więc z twierdzenia Pitagorasa. Układamy i rozwiązujemy odpowiednie równanie.

4t2+3t2=52
16t2+9t2=25
25t2=25|:25
t2=1

Zauważ, że równanie to spełniają dwie liczby -11. Jednak czas w rozważanym przypadku nie może wyrażać się liczbą ujemną, zatem t=1 h.

Odpowiedź:
Odległość między dziewczętami będzie równa 5 km po godzinie od chwili rozstania.

Rozważmy teraz sytuację, w której dwa ciała wyruszają jednocześnie naprzeciw siebie z miejscowości odpowiednio A oraz B i poruszają się ze stałymi prędkościami v1v2. Jeśli ciała te spotkają się po upływie czasu t, to do momentu spotkania, pierwsze ciało przebyło drogę długości t·v1, a drugie ciało przebyło drogę długości t·v2.
Suma długości tych dróg jest równa odległości między miejscowościami AB.
Oznaczając przez s tę odległość, otrzymujemy:

s=tv1+tv2
Przykład 5

Z miejscowości odległych o 180 km wyjechały jednocześnie dwa samochody: samochód osobowy i samochód ciężarowy. Samochód osobowy poruszał się z prędkością o 10 kmh większą niż samochód ciężarowy. Samochody spotkały się po 2 godzinach jazdy.
Obliczymy, z jaką prędkością jechał samochód ciężarowy.

Rozwiązanie:
Analiza zadania:
180 km – odległość między miejscowościami, z których wyruszyły samochody
v kmh – prędkość jazdy samochodu ciężarowego
v+10 kmh – prędkość jazdy samochodu osobowego
2 h – czas jazdy każdego z samochodów

RNXHkV3Y9r4Dl
Źródło: Pixaby.com, licencja: CC BY 3.0.

Na podstawie treści zadania układamy i rozwiązujemy równanie.

2v+2v+10=180
2v+2v+20=180
4v=180-20
4v=160|:4
v=40

Odpowiedź:
Samochód ciężarowy poruszał się z prędkością 40 kmh.

Na koniec zadanie z historii matematyki, którego rozwiązanie warto znać, aby nie dać się zaskoczyć na lekcji lub spotkaniu towarzyskim.

Przykład 6

Koloniści maszerują dwójkami ze stałą prędkością. Wychowawca, idący na przodzie, polecił idącemu obok Markowi, aby przekazał pilną wiadomość ostatniej maszerującej parze. Idąc do końca kolumny Marek zrobił tylko 8 kroków, przekazał wiadomość i zaraz zawrócił. Wracając, wykonał aż 56 kroków.
Obliczymy, jaką długość ma kolumna kolonistów, jeżeli jeden krok Marka ma długość 60 cm.

Rozwiązanie:
Oznaczmy:
x – długość kolumny (mierzona w krokach),
y – długość odcinka, o który przesuwała się kolumna podczas każdego kroku Marka.
Wtedy x-8y to odległość, jaką pokonał Marek idąc do końca kolumny (kolumna w tym czasie przesuwała się w przeciwnym kierunku niż Marek).

Odległość ta jest równa 8 krokom Marka.

8=x-8y

Stąd 1 x=8+8y

W drodze powrotnej, w czasie jednego kroku Marka, kolumna przesuwała się nadal o ten sam dystans, równy y, więc Marek pokonał drogę równą x+56y.

Czyli x+56y=56.

Długość kolumny x będzie więc równa 2 x=56-56y.

12 otrzymujemy:

8+8y=56-56y
64y=48
y=4864

Obliczamy długość kolumny:

x=8+8·4864
x=8+6=14

Wynika z tego, że długość kolumny jest równa długości 14 kroków Marka.
Ponieważ jeden krok ma długość 60 cm=0,6 m, więc kolumna ma długość

14·0,6=8,4

Odpowiedź:
Kolumna kolonistów ma długość 8,4 m.

Notatnik

R1alnRQ0u56ir
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
2

Prezentacja multimedialna

Polecenie 1
RA7a0ADa7SVCx
Przed przystąpieniem do oglądania prezentacji, przypomnij sobie sposób zamiany jednostek, związanych z prędkością, drogą i czasem. Uzupełnij przeciągając odpowiednie liczby. 300 m=1. 0,3, 2. 200, 3. 2460, 4. 183600, 5. 1200060 km
24 s=1. 0,3, 2. 200, 3. 2460, 4. 183600, 5. 1200060 min
18 s=1. 0,3, 2. 200, 3. 2460, 4. 183600, 5. 1200060 h
12 kmh=1. 0,3, 2. 200, 3. 2460, 4. 183600, 5. 1200060 mmin=1. 0,3, 2. 200, 3. 2460, 4. 183600, 5. 1200060 mmin
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Być może zdarzyło ci się, stojąc na peronie stacji kolejowej, obserwować mijający cię pociąg. Czy zastanawiało cię, jak długo trwa taka mijanka?
Jeśli tak, obejrzyj prezentację, która pomoże ci w przyszłości obliczyć czas takiej mijanki.

1
R1SxKfq7QdjVT
Film nawiązujący do treści materiału
Transkrypcjaazurewhite
R1LLe79rDWGtj
RZR0MVUahNHSN
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
R1FkGkbForsq6
RJOw0QwQPIdUS
Na ekranie białe tło. Ramka w kolorze szaro-różowym. W prawym górnym rogu napis: "Przykład 1". W centralnej części ekranu tekst: "Pociąg osobowy długości 80 m, jadący z prędkością 72km/h, mija stojący pociąg towarowy. Mijanie trwa 12 s. Obliczymy długość pociągu towarowego." Poniżej zapisano: Analiza zadania. "x" m - długość pociągu towarowego. (x+80) m - długość drogi, jaką pokonał pociąg osobowy w czasie mijanki. 72 km/h=72000/3600 m/s=20 m/s. Poniżej zapisano: (12*20) m - długość drogi, jaką przebędzie pociąg osobowy jadący z prędkością 20 m/s w ciągu 12 s. W dolnej części ekranu umieszczono dwa animowane pociągi. Jeden ma kolor niebieski, a jego długość to 80 m. Drugi jest w kolorze fioletowym, a jego długość to "x" m. Pociągi ułożone są nad sobą w taki sposób, że w miejscu, gdzie kończy się jeden pociąg, zaczyna się drugi. Łączna długość obu pociągów wynosi "x+80) m".
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
R1Fl4PaGylWsg
Na ekranie białe tło. Ramka w kolorze szaro‑różowym. W prawym górnym rogu napis: "Przykład 1".Po lewej stronie ekranu zapis: "Układamy i rozwiązujemy odpowiednie równanie." x+80=12*20; x+80=240; x=160. Odpowiedź: Pociąg towarowy ma długość 160 m. Po prawej stronie ekranu umieszczone jest nagranie jadącego pociągu.
Transkrypcjaazurewhite
R13TGNBxXsgAV
R5UZdVeODnws4
Źródło: Gromar Sp. z o.o., film: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
R1FH7aRcY8THh
R1TgHtmnJjUW1
Na ekranie białe tło. Ramka w kolorze szaro-różowym. W prawym górnym rogu napis: "Przykład 2". Obok ukazane jest zdjęcie chłopaka jadącego na hulajnodze. W dolnym rogu zapisano prędkość 4 km/h. Po prawej stronie ekranu ukazano zdjęcie przedstawiające peleton. W dolnym rogu zapisano prędkość 36 km/h. Na ekranie zapisano: "Analiza zadania". 4 km/h - prędkość, z jaką porusza się Krystian; 36 km/h - prędkość, z jaką jedzie peleton kolarzy; 200 m - długość peletonu kolarzy. W centralnej części ekranu tekst: "Krystian jedzie hulajnogą z prędkością 4 km/h, a kolarze jadą w przeciwnym kierunku z prędkością 36 km/h, zatem prędkość względna (tzn. prędkość jazdy Krystiana względem prędkości jazdy kolarzy) jest równa:" (4+36) km/h. Poniżej zapisano: (4+36) km/h= 40 km/h=40000/3600 m/s=100/9 m/s.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., zdjęcia: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
RXkf1o8hRWFEW
RbGRrarEPq1ah
Źródło: Gromar Sp. z o.o., film: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
R1f1LCGnmqkhU
RBredaAEB7Wu6
Ilustracja interaktywna nawiązująca do treści materiału
Źródło: Gromar Sp. z o.o., zdjęcia: Pexels.com, Unsplash.com, licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
RZLTjZAkUxuw3
R1GZUNBD8LC81
Na ekranie białe tło. Ramka w kolorze szaro-różowym. W prawym górnym rogu napis: "Przykład 4". W centralnej części ekranu tekst: "Tramwaj długości 14 m, jadący z prędkością 24 km/h, wyprzedza w ciągu dwóch minut, jadącą w tym samym kierunku kolumnę samochodów długości 150 m. Obliczymy, z jaką prędkością porusza się kolumna samochodów." Niżej zapisano: "Oznaczmy:" "v" m/min - prędkość, z jaką porusza się kolumna samochodów. Zapisujemy prędkość, z jaką porusza się tramwaj w metrach na minutę. 24 km/h=24000/60 m/min=400 m/min. W ciągu minuty tramwaj przejechał 400 m. Po prawej stronie ekranu znajduje się zdjęcie tramwaju jadącego po torowisku. Obok jadą samochody. Ujęcie z góry. Przy tramwaju zapisano 24 km/h, a przy samochodach "v" km/h.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., zdjęcie: Unsplash.com, licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
RMC82HVMG26VD
RETUVf7tF6hky
Na ekranie białe tło. Ramka w kolorze szaro-różowym. W prawym górnym rogu napis: "Przykład 4". W centralnej części ekranu tekst: "Droga ta jest równa sumie długości tramwaju i kolumny samochodów oraz długości drogi przebytej przez kolumnę samochodów." Poniżej zapisano: 150+14+2*"v"=2*400. Niżej: 164+2"v"=800; 2"v"=800-164; "v"=636/2. Ostatecznie otrzymujemy "v"=318. Samochody poruszają się z prędkością 318 m/min. Określimy prędkość samochodów w kilometrach na godzinę. "v"=318 m/min=0,318/(1/60) km/h=19,08 km/h. Odpowiedź: Kolumna samochodów porusza się z prędkością 19,08 km/h. Po prawej stronie ekranu znajduje się zdjęcie tramwaju jadącego po torowisku. Obok jadą samochody. Ujęcie z góry.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., zdjęcie: Unsplash.com, licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
R1OssLXhq4KJI
RNfJsv9LNqCuY
Na ekranie białe tło. Ramka w kolorze szaro-różowym. W prawym górnym rogu napis: "Przykład 5". W centralnej części ekranu tekst: "Pociąg obok peronu długości 640 m przejeżdża w ciągu minuty. Ten sam pociąg mija obserwatora w ciągu 12 s. Obliczymy długość pociągu i jego prędkość." Poniżej zapisano: "Oznaczmy:" "s" m - długość pociągu; "v" m/min - prędkość pociągu. Czoło pociągu w ciągu 12 sekund, czyli 12/60 minuty, przebywa drogę długości 12/60*"v" metrów. Długość ta jest równa długości pociągu, czyli "s"=12/60*"v"=1/5"v". Po prawej stronie ekranu umieszczono zdjęcie pociągu stojącego przy peronie. Na peronie znajdują się ludzie.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., film: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
R1ZmJgFApq7cN
Film nawiązujący do treści materiału
Transkrypcjaazurewhite
R5whpFDOvo0j8
R1UJ7ZZnNrAVN
Na ekranie białe tło. Ramka w kolorze szaro-różowym. W prawym górnym rogu napis: "Przykład 5". W centralnej części ekranu zapisano: Prędkość jazdy pociągu jest więc równa: "v"=800 m/min=0,800/(1/60) km/h=48km/h. Poniżej zapisano: Obliczamy długość pociągu: "s"=1/5*800 m=160 m. Po prawej stronie ekranu umieszczono zdjęcie pociągu stojącego przy peronie. Na peronie znajdują się ludzie. Odpowiedź: Pociąg ma długość 160 m i porusza się z prędkością 48 km/h.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., film: Pexels.com, licencja: CC BY 3.0.
Transkrypcjaazurewhite
Głośność lektora
Głośność muzyki

Slajd pierwszy

Rozwiążemy teraz kilka przykładów związanych z wymijaniem, omijaniem lub mijaniem się pojazdów. Wymijanie to przejeżdżanie, ewentualnie przechodzenie obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w przeciwnym kierunku. Mijanie to przechodzenie lub przejeżdżanie obok nieporuszającego się pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody. Wyprzedzanie to przejeżdżanie lub przechodzenie obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku.

Grafiki na slajdzie przedstawiają zakorkowane miasto, trasę szybkiego ruchu z parkingiem oraz jezdnię wielopasmowa.

Slajd drugi

Mijanie:

  1. mijające się pojazdy poruszają się po równoległych torach,

  2. pojazd zaczyna mijać obserwatora, gdy czoło pojazdu przejeżdża obok obserwatora, a kończy się mijanie, gdy koniec pojazdu mini obserwatora,

  3. pojazd o długości l, mijający obiekt o długości m, przebywa drogę długości l+s,

  4. jeżeli pojazdy poruszają się w tym samym kierunku z prędkościami odpowiednio v1v2 v2 >v1, to prędkość drugiego pojazdu względem prędkości pierwszego pojazdu ( lub odwrotnie - pierwszego względem drugiego) jest równa v2 -v1,

  5. względna prędkość pojazdów jadących w przeciwnych kierunkach jest równa  v1+v2.

Slajd trzeci

Przykład pierwszy 

Pociąg osobowy, który ma długość osiemdziesiąt metrów i jedzie z prędkością siedemdziesięciu dwóch kilometrów na godzinę, mija stojący pociąg towarowy. Mijanie trwa dwanaście sekund. Obliczymy długość pociągu towarowego.

Analiza zadania:

Oznaczymy przez x długość pociągu towarowego. Pociąg osobowy przebędzie zatem drogę równą sumie długości pociągu towarowego i długości własnej, czyli drogę długości x+80 metrów. Ujednolicamy jednostki. 72 kmh=7200 m3600 s=20ms. Zauważmy jeszcze, że pociąg jadący z prędkością 20 ms w ciągu 12 s przebywa drogę długości 240 m.

Slajd czwarty

Układamy i rozwiązujemy odpowiednie równanie. Lewa strona równania to suma długości pociągu towarowego i pociągu osobowego. Prawa strona jest równa długości drogi przebytej przez pociąg osobowy w ciągu dwunastu sekund. x+80=12·20, x+80=240, x=160. Rozwiązaniem równania jest liczba sto sześćdziesiąt metrów.

Slajd piąty

Przykład drugi Krystian jadący hulajnogą z prędkością równą cztery kilometry na godzinę spotyka peleton kolarzy mający długość dwieście metrów, jadący w przeciwnym kierunku z prędkością trzydziestu sześciu kilometrów na godzinę. Obliczymy, jak długo peleton będzie mijał Krystiana. Tym razem mamy do czynienia z sytuacją, gdy wymijają się dwa pojazdy jadące w przeciwnych kierunkach.

Slajd szósty

W analizie zadania uwzględniamy wszystkie dane wynikające z treści zadania. Krystian jedzie w przeciwnym kierunku niż kolarze. Zatem prędkość względna, z jaką się porusza, jest równa sumie prędkości hulajnogi i  prędkości kolarzy, wynosi więc 4+36kmh=40 kmh. Zamieniamy jednostki. Kilometr to 1000 m, godzina to 3600 s. Zatem 40 kmh to 1009ms .

Slajd siódmy

W ruchu jednostajnym czas poruszania się ciała to iloraz długości drogi przebytej przez to ciało przez prędkość, z jaką ciało się poruszało. Wyznaczamy wartość liczbową czasu, w jakim peleton minie Krystiana. Ponieważ długość peletonu podana była w metrach, a prędkość poruszania się peletonu w metrach na sekundę, zatem czas określony jest w sekundach. Peleton będzie więc mijał Krystiana w ciągu osiemnastu sekund. Aby wyznaczyć czas, w którym peleton będzie mijał Krystiana, przekształcimy wzór na drogę w ruchu jednostajnym. v·t=s, a stąd  t=sv. Do uzyskanego wzoru podstawiamy odpowiednie liczby. t=2001009=2001·9100=2·9=18. Peleton będzie mijał Krystiana w ciągu osiemnastu sekund.

Slajd ósmy

Przykład trzeci. Dwa kuligi jechały tą samą drogą naprzeciw siebie. Pierwszy z prędkością siedemnastu kilometrów na godzinę, a drugi z prędkością dziewiętnastu kilometrów na godzinę. Woźnica pierwszego kuligu zauważył, że drugi kulig wymijał go przez dwie sekundy. Obliczymy, jaką długość miał drugi kulig. Oznaczam, że s m to długość drugiego kuligu. Kuligi jadą w przeciwnych kierunkach. Zatem prędkość względna jednego kuligu względem drugiego jest równa sumie ich prędkości, wynosi więc 36 kmh. Ujednolicamy jednostki, czyli 2 s =23600h oraz 36 kmh=36000mh Prędkości podane są w kilometrach na godzinę, więc czas wymijania zapisujemy w godzinach. Długość drugiego kuligu obliczamy jako iloczyn prędkości i czasu jazdy, czyli s=36000·23600=20 m. Wynik otrzymujemy w metrach. Drugi kulig ma długość równą 20 m.

Slajd dziewiąty

Przykład czwarty Tramwaj mający długość czternaście metrów, jadący z prędkością dwudziestu czterech kilometrów na godzinę, wyprzedza w ciągu dwóch minut jadącą w tym samym kierunku kolumnę samochodów mającą długość sto pięćdziesiąt metrów. Obliczymy, z jaką prędkością porusza się kolumna samochodów

Zadanie rozwiążemy, układając odpowiednie równanie. W tym celu oznaczymy przez v prędkość, z jaką porusza się kolumna samochodów i ujednolicamy jednostki, zapisując prędkość jazdy tramwaju w metrach na minutę. Zapisujemy prędkość, z jaką porusza się tramwaj w metrach na minutę. 24 kmh=2400060mmin=40 mmin W ciągu inuty tramwaj przejechał czterysta metrów.

Slajd dziesiąty

Zapisujemy równanie, w którym lewa strona jest sumą długości tramwaju, długości kolumny samochodów i długości drogi przebytej przez kolumnę samochodów w ciągu dwóch minut. Po prawej stronie zapisujemy iloczyn określający długość drogi przebytej przez tramwaj w ciągu dwóch minut. Otrzymujemy, 150+14+2·v=2·400, 164+2v=800, 2v=800-164, v=6362, v=318  Po rozwiązaniu równania wnioskujemy, że samochody poruszają się z prędkością trzystu osiemnastu metrów na minutę. Prędkość jazdy najczęściej podajemy w kilometrach na godzinę, zatem uzyskany wynik zapisujemy właśnie w takich jednostkach. v=318 mmin=0,318160kmh=19,08 kmh Kolumna samochodów porusza się z prędkością około 19 kmh.

Slajd jedenasty

Przykład piąty

Pociąg obok peronu mającego długość sześćset czterdzieści metrów przejeżdża w ciągu minuty. Ten sam pociąg mija obserwatora w ciągu dwunastu sekund. Obliczymy długość pociągu i jego prędkość. Zauważmy, że czas przejazdu pociągu obok peronu to czas od momentu, kiedy lokomotywa wjeżdża na peron, do momentu, kiedy koniec ostatniego wagonu opuszcza peron. Czoło pociągu w ciągu dwunastu sekund, czyli 1260 minuty przebywa drogę długości 1260v metrów Zapisujemy czas jazdy pociągu w minutach i obliczamy długość drogi przebytej przez czoło pociągu. Obliczona długość jest zarazem równa długości pociągu, czyli s=1260v=15.

Slajd dwunasty

Pociąg obok peronu długości 640m przejeżdża w ciągu minuty przebywa więc drogę długości 1·v metrów. Długość drogi przebytej przez pociąg w ciągu minuty jest równa sumie długości pociągu i długości peronu. Zapisujemy i rozwiązujemy wynikające stąd równanie. Zatem 1·v=640+15v, v-15v=640, 45v=640, v=640·54=800.

Slajd trzynasty

Prędkość jazdy pociągu jest równa osiemset metrów na minutę, czyli czterdzieści osiem kilometrów na godzinę. Istotnie, v=800mmin=0,800160kmh=48kmh . Długość pociągu obliczamy jako iloczyn prędkości i czasu jazdy, czyli s=15·800 m=160 m. Pociąg ma długość równą sto sześćdziesiąt metrów i porusza się z prędkością czterdziestu ośmiu kilometrów na godzinę.

Polecenie 2
R1agAAJbF9VBs
Uzupełnij zdania. Pociąg z Przykładu 1 pokonał trasę długości 360 km w ciągu Tu uzupełnij minut.
Jeśli pociąg z Przykładu 1 będzie jechał z prędkością o Tu uzupełnij kmh większą, to stojący pociąg towarowy długości 160 m wyminie w ciągu 10 s.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
R1Ji9VrgUkWso
Uzupełnij zdania, przeciągając odpowiednie wyrażenia. Pociąg osobowy jedzie z prędkością 60 kmh, a pociąg towarowy z prędkością 40 kmh. Jeśli pociągi jadą 1. w tym samym kierunku, 2. w przeciwnych kierunkach to prędkość pociągu osobowego względem prędkości pociągu towarowego jest równa 100 kmh. Jeśli pociągi jadą 1. w tym samym kierunku, 2. w przeciwnych kierunkach to prędkość pociągu osobowego względem prędkości pociągu towarowego jest równa 20 kmh.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Podsumowanie:

Rozwiązując zadania na prędkość, drogę, czas w ruchu jednostajnym prostoliniowym, można korzystać z poniższych wzorów:

s=v·t
v=st
t=sv

gdzie:
s km – długość drogi przebytej przez ciało,
v kmh – prędkość, z jaką porusza się ciało,
t h – czas poruszania się ciała.

3

Zestaw ćwiczeń interaktywnych

REqd3FMEHt4pE
Ćwiczenie 1
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania. Oznaczmy przez x (w m) długość drogi przebytej przez rowerzystę w czasie y (w h). Wtedy prędkość (w kmh) z jaką poruszał się rowerzysta jest równa: Możliwe odpowiedzi: 1. yx, 2. xy, 3. xy, 4. x+y
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RPBXxKMcUoHhS
Ćwiczenie 2
Uzupełnij tabelkę przedstawiającą zależność między drogą, prędkością a czasem, wpisując odpowiednie liczby.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1RVX0S4tnyYb
Ćwiczenie 2
Uzupełnij zdania. Kliknij w lukę, aby wyświetlić listę i wybrać prawidłową odpowiedź.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
R8HtKyzQa7wKh
Dopasuj prędkość określoną w kmh do prędkości, o tej samej wartości, określonej w mmin. 36 Możliwe odpowiedzi: 1. 85, 2. 400, 3. 50, 4. 600, 5. 200 3 Możliwe odpowiedzi: 1. 85, 2. 400, 3. 50, 4. 600, 5. 200 12 Możliwe odpowiedzi: 1. 85, 2. 400, 3. 50, 4. 600, 5. 200 5,1 Możliwe odpowiedzi: 1. 85, 2. 400, 3. 50, 4. 600, 5. 200 24 Możliwe odpowiedzi: 1. 85, 2. 400, 3. 50, 4. 600, 5. 200
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
R7RCQLKN3MMs0
Uzupełnij zdania, przeciągając odpowiednie wyrażenia. Miejscowość AB położone są w odległości 120 km.
Pociąg wyrusza z miejscowości A o godz. 18:00 i zmierza do miejscowości B, w której powinien być o godzinie 20:00.
Jeśli jedzie z prędkością 80 kmh, to 1. przyjedzie punktualnie, 2. 22:00, 3. spóźni się, 4. 19:00, 5. przyjedzie za wcześnie, 6. 20:00, 7. 21:00.
Jeśli jedzie z prędkością 60 kmh, to 1. przyjedzie punktualnie, 2. 22:00, 3. spóźni się, 4. 19:00, 5. przyjedzie za wcześnie, 6. 20:00, 7. 21:00.
Jeśli jedzie z prędkością 40 kmh, to 1. przyjedzie punktualnie, 2. 22:00, 3. spóźni się, 4. 19:00, 5. przyjedzie za wcześnie, 6. 20:00, 7. 21:00 i przyjedzie o godzinie 1. przyjedzie punktualnie, 2. 22:00, 3. spóźni się, 4. 19:00, 5. przyjedzie za wcześnie, 6. 20:00, 7. 21:00.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Julka i Basia spotkały się przypadkiem na skrzyżowaniu dróg. Po chwili rozmowy rozstały się. Julka odjechała rowerem na południe z prędkością 12 kmh, a Basia pobiegła na zachód z prędkością o 7 kmh mniejszą. Oblicz, w jakiej odległości od siebie znajdą się dziewczęta po godzinie od chwili rozstania.

R7cHlaC06FulS
(Uzupełnij) .
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

Metro przejeżdża przez tunel z prędkością 60 kmh. Od momentu, kiedy lokomotywa wjeżdża do tunelu, do chwili, kiedy koniec ostatniego wagonu opuszcza tunel, upływają 72 sekundy.
Oblicz długość tunelu, jeżeli długość metra jest równa 140 m.

R1bw3B8KKlysO
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RKWoRab9Wmq09
Ćwiczenie 7
Pan Artur i pan Piotr wyruszyli jednocześnie o godzinie 10:30 z Dalikowa i jadą do Minkowa, znajdującego się w odległości 24 km. Piotr jedzie z prędkością dwa razy większą niż Artur. Przybył więc do Minkowa o godzinę wcześniej. O której godzinie Artur przyjechał do Minkowa?
Poukładaj w kolejności rozwiązanie tego zadanie. Elementy do uszeregowania: 1. Artur jedzie z prędkością 12 kmh., 2. 24v=12v+1, 3. 12v=1|·v, 4. Artur będzie jechał do Minkowa 2 godziny., 5. 24:12=2, 6. 2v kmh - prędkość, z jaką jedzie Piotr, 7. Układamy i rozwiązujemy odpowiednie równanie., 8. 12=v, 9. Odpowiedź: Artur przyjedzie do Minkowa o godzinie 12:30., 10. Obliczamy, jak długo Artur będzie jechał do Minkowa., 11. v kmh - prędkość, z jaką jedzie Artur, 12. 24v=242v+1, 13. 24v-12v=1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
Rw4dFhQY7L738
Łączenie par. Kajak i łódka wypłynęły naprzeciw siebie. Prędkość prądu rzeki wynosiła 5 kmh. Kajak wyruszył z Przystani Snów i do momentu spotkania płynął z prądem 10 minut. Łódka wyruszyła z Przystani Marzeń i płynęła do momentu spotkania 5 minut. Prędkość własna kajaka byłą równa 15 kmh, a łódki 13 kmh.
Korzystając z danych zapisanych w treści zadania, zaznacz które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe.. Rzeczywista prędkość, z którą płynął kajak była równa 10 kmh.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Rzeczywista prędkość, z którą płynął kajak była równa 8 kmh.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Droga, którą pokonał kajak do momentu spotkania z łódką, była równa 313 km.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Droga, którą pokonała łódka do momentu spotkania z kajakiem, była równa 40 km.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Odległość między Przystanią Snów, a Przystanią Marzeń jest równa 4 km.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
4

Słownik

długość drogi
długość drogi

Długość drogi s (w km) przebytej przez ciało w ruchu jednostajnym prostoliniowym, wyznaczamy ze wzoru:

s=v·t,

gdzie:
v – prędkość, z jaką porusza się ciało (w kmh),
t – czas poruszania się ciała (w h).

Bibliografia

Gałązka K., (1999), Metrem, żaglowcem i na chmurze, czyli matematyczne podróże, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.