1
Pokaż ćwiczenia:

Materiał zawiera zadania powtórkowe przed egzaminem maturalnym. Spróbuj je rozwiązać samodzielnie. Jeśli napotkasz problemy, możesz skorzystać z podpowiedzi zamieszczonych poniżej.

1

Pierwiastki:

Niech a0b0.

Własności działań na pierwiastkach:

  1. a·b=ab,

  2. ab=ab, dla b0,

  3. a2=a, dla każdego a,

  4. anm=anm, dla n0m>0.

Potęgi:

Niech a, b, mn będą liczbami rzeczywistymi.

Własności działań na potęgach:

  1. am·an=am+n,

  2. am:an=am-n, dla a0,

  3. a·bm=am·bm,

  4. a:bm=am:bm, dla b0,

  5. anm=am·n.

Procenty:

Procent: 1%=1100

Obliczanie procentu z liczby: 20%·40=20100·40=800100=8.

Stożek i kula

Stożek:

Wzór na pole powierzchni całkowitej: Pc=πr2+πrl=πrr+l.

Wzór na objętość stożka: V=13PpH=πr2H3,

gdzie r oznacza promień koła w podstawie, a H oznacza wysokość stożka.

Kula:

Wzór na pole powierzchni całkowitej kuli: Pc=4πr2,

Objętość kuli: V=43πr3,

gdzie r oznacza promień kuli.

Twierdzenie Pitagorasa:

a2+b2=c2,

gdzie a, b oznaczają długości przyprostokątnych, a c długość przeciwprostokątnej.

Trójkąt równoboczny:

Wzór na pole: P=a234,

gdzie a oznacza długość boku trójkąta.

Wysokość w trójkącie równobocznym: h=a32.

Trójkąt prostokątny 30°, 60°90°

W trójkącie prostokątnym o podanych kątach, na przeciwko kąta 30° mamy bok długości a, na przeciwko kąta 60° mamy bok długości a3, a przeciwprostokątna tego trójkąta ma długość 2a.

Średnia arytmetyczna

Średnia arytmetyczna zbioru liczb - to suma tych liczb podzielona przez ich liczbę.

Średnia arytmetyczna liczb x1,x2,x3,...,xn wyraża się wzorem: x¯=x1+x2+x3+...+xnn.

Skala

Wymiary rzeczywiste, to skala 1:1

Skala zmniejszająca, to np. skala 1:2 - wymiary zostały pomniejszone dwa razy, skala 1:5 - wymiary zostały pomniejszone pięć razy.

Skala powiększająca, to np. skala 2:1 - wymiary zostały powiększone dwa razy, skala 3:1 - wymiary zostały powiększone trzy razy.

Graniastosłup

Jeżeli n to liczba boków figury znajdującej się w podstawie, to graniastosłup będzie miał:

  • n+2 ścian

  • 3n krawędzi

  • 2n wierzchołków

Droga, prędkość, czas

Aby wyznaczyć prędkość w kilometrach na godzinę, korzystamy ze wzoru v=st,

gdzie s oznacza drogę podaną w kilometrach i t to czas podany w godzinach.

Ostrosłup

Wzór na pole powierzchni całkowitej: Pc=Pp+Pb,

gdzie Pp - pole powierzchni podstawy, Pb - pole powierzchni bocznej.

Wzór na objętość: V=13·Pp·H,

gdzie H to wysokość ostrosłupa.

Rn7bjPfie6B2w
Ilustracja interaktywna 1. Pierwiastki Własności działań na pierwiastkach:
Niech a0b0.a·b=ab,ab=ab, dla b0,a2=a, dla każdego a,anm=anm, dla n0m>0., 2. Potęgi Własności działań na potęgach:
Niech a, b będą dodatnimi liczbami rzeczywistymi, a m, n dowolnymi liczbami rzeczywistymi.am·an=am+n,am:an=am-n,a·bm=am·bm,a:bm=am:bm,anm=am·n., 3. Procenty Procent:
1%=1100.
Obliczanie procentu z liczby :
20%·40=20100·40=800100=8., 4. Trójkąt prostokątny 30°, 60°90° W trójkącie prostokątnym o podanych kątach, na przeciwko kąta 30° mamy bok długości a, na przeciwko kąta 60° mamy bok długości a3, a przeciwprostokątna tego trójkąta ma długość 2a., 5. Średnia arytmetyczna Średnia arytmetyczna zbioru liczb - to suma tych liczb podzielona przez ich liczbę. Średnia arytmetyczna liczb x1,x2,x3,...,xn wyraża się wzorem: x¯=x1+x2+x3+...+xnn., 6. Skala Wymiary rzeczywiste, to skala 1:1.Skala zmniejszająca, to np. skala 1:2 - wymiary zostały pomniejszone dwa razy, skala 1:5 - wymiary zostały pomniejszone pięć razy.Skala powiększająca, to np. skala 2:1 - wymiary zostały powiększone dwa razy, skala 3:1 - wymiary zostały powiększone trzy razy., 7. Trójkąt równoboczny
Wzór na pole: P=a234.
Wysokość w trójkącie równobocznym : h=a32,
gdzie a oznacza długość boku trójkąta., 8. Twierdzenie Pitagorasa
a2+b2=c2,
gdzie a, b oznaczają długości przyprostokątnych, a c długość przeciwprostokątnej., 9. Stożek i kula
Stożek :
Wzór na pole powierzchni całkowitej stożka: Pc=πr2+πrl,
gdzie r oznacza promień koła w podstawie, a l tworzącą stożka.
Objętość stożka: V=13·πr2·H,
gdzie H oznacza wysokość stożka.
Kula :
Wzór na pole powierzchni całkowitej kuli: Pc=4πr2
Objętość kuli: V=43πr3.
r oznacza promień kuli., 10. Droga, prędkość, czas Aby wyznaczyć prędkość w kilometrach na godzinę, korzystamy ze wzoru v=st,
gdzie s oznacza drogę podaną w kilometrach, a t czas podany w godzinach., 11. Graniastosłup Jeżeli n to liczba boków figury znajdującej się w podstawie, to graniastosłup będzie miał:
n+2 ścian
3n krawędzi
2n wierzchołków, 12. Ostrosłup Wzór na pole powierzchni całkowitej:
Pc=Pp+Pb,
gdzie Pp - pole powierzchni podstawy, Pb - pole powierzchni bocznej.
Wzór na objętość: V=13·Pp·H,
gdzie H to wysokość ostrosłupa.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
R10AEYmnG5KKA1
Ćwiczenie 1
Średnia wieku grupy harcerzy, liczącej 15 osób wynosi 10 lat. Średnia wieku grupy wraz z opiekunem wynosi 11 lat. Wiek opiekuna grupy jest równy Możliwe odpowiedzi: 1. 25 lat, 2. 26 lat, 3. 24 lata, 4. 20 lat
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1C0p2rG0n28t1
Ćwiczenie 2
Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe czy fałszywe. Zaznacz zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. W 450 g syropu o stężeniu 30% znajduje się 135 g wody, 2. Jeżeli w 320 g solanki znajduje się 48 g soli, to stężenie tej solanki wynosi 15%
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1NtKIK1k7qJa1
Ćwiczenie 3
Dane są liczby a=39, b=-311, c=-38, d=-38.
Liczby te uporządkowane od największej do najmniejszej to Możliwe odpowiedzi: 1. b, d, c, a, 2. d, b, c, a, 3. a, c, d, b, 4. a, c, b, d
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R77IUeqkgLw6A1
Ćwiczenie 4
Ile spośród podanych nierówności:
2+5<5, 1263+93<7, 15+10>5, 70-6<8 jest prawdziwych? Możliwe odpowiedzi: 1. jedna, 2. dwie, 3. trzy, 4. cztery
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1VAshdbIfc7o2
Ćwiczenie 5
Dokończ zdanie, wybierając poprawną odpowiedź.

Czwarta część liczby 26·26 jest równa: Możliwe odpowiedzi: 1. 210, 2. 23, 3. 112, 4. 46
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RMNoU1ZkKyer31
Ćwiczenie 6
W loterii znajduje się 30 losów wygrywających i 60 losów przegrywających.
Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe czy fałszywe. Zaznacz zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Karol musiałby wylosować 31 losów, aby mieć pewność, że wśród nich jest przynajmniej jeden los wygrywający., 2. Prawdopodobieństwo wylosowania losu przegrywającego jest dwa razy większe niż prawdopodobieństwo wylosowania losu wygrywającego.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RgY3MNh9gBlfi2
Ćwiczenie 7
Dokończ zdanie, wybierając poprawną odpowiedź.

Para liczb x=-2y=3 jest rozwiązaniem układu równań: Możliwe odpowiedzi: 1. x+y=12x-y=7, 2. x+y=12x-y=-7, 3. -x-y=12x-y=-7, 4. -x+y=12x-y=-7
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RfBgUYhd80AtQ2
Ćwiczenie 8
Michał i Adam wybrali się na grzybobranie. Obaj chłopcy razem zebrali x borowików i o 3y więcej maślaków. Grzyby zebrane przez Michała stanowiły 40% liczby wszystkich grzybów. Wyrażenie opisujące liczbę grzybów zebranych przez Adama jest postaci Możliwe odpowiedzi: 1. 0,4x+1,2y, 2. 0,6x+1,2y, 3. 0,4x+1,8y, 4. 1,2x+1,8y
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RWQxFCm99xKiS2
Ćwiczenie 9
Liczby leżące w takiej samej odległości od liczby -5 na osi liczbowej to Możliwe odpowiedzi: 1. -7-4, 2. -8,5-1,5, 3. -99, 4. -623-423
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1a8ICZrPPcGd2
Ćwiczenie 10
Turysta pokonał trasę liczącą 5,4 km z parkingu na szczyt w ciągu 1 godziny 48 minut. Droga powrotna zajęła mu 54 minuty.
O ile większa była prędkość, z jaką turysta schodził ze szczytu od tej, z którą wchodził na szczyt? Wybierz odpowiedź spośród podanych. Możliwe odpowiedzi: 1. o 5 kmh, 2. o 3 kmh, 3. o 5,4 kmh, 4. o 15 kmh
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 11

Na wykresie przedstawiono, jak zmieniała się cena akcji pewnej firmy od stycznia do grudnia.

R2H7a5QSM1S9Q1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RrAUGrna5UzJ41
Pan Grzegorz kupił 50 akcji w maju, a następnie dokupił jeszcze 150 akcji w czerwcu.
Zaznacz poprawne dokończenie zdania.

Sprzedając 40% kupionych akcji we wrześniu, a pozostałe akcje w październiku pan Grzegorz Możliwe odpowiedzi: 1. zarobił 170 ., 2. zarobił 190 ., 3. stracił 170 ., 4. stracił 130 .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1QZHeyF6XbWh2
Ćwiczenie 12
Funkcja jest wyrażona wzorem y=x-1, gdzie x1.
Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe czy fałszywe. Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Funkcja nie przyjmuje wartości ujemnych, 2. Punkt o współrzędnych 5,2 należy do wykresu funkcji, 3. Punkt o współrzędnych 5,2 nie należy do wykresu funkcji, 4. Funkcja przyjmuje wartości ujemne
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 13

Pole kwadratu ABCD jest równe 256.

RdkFDn4L88Esb1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0., licencja: CC BY 3.0.
R1MQbL1UMZXnX1
Ile wynosi pole zacieniowanej figury? Zaznacz poprawna odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 64(4-π), 2. 64π, 3. 161-π, 4. 192π
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RPqoQLB2ABCDx2
Ćwiczenie 14
Pole trójkąta równobocznego jest równe 363.
Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe czy fałszywe. Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Wysokość tego trójkąta jest równa 3., 2. Dwusieczne kątów tego trójkąta przecinają się w punkcie odległym od każdego z wierzchołków o 23., 3. Dwusieczne kątów tego trójkąta przecinają się w punkcie odległym od każdego z wierzchołków o 43., 4. Wysokość tego trójkąta jest równa 6.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 15
RaXGebHNrBHkn1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0., licencja: CC BY 3.0.
RmATZuLgPrdXL1
Możliwe odpowiedzi: 1. 12, 2. 13, 3. 13, 4. 193
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 16

Przekątne prostokąta ABCD długości 12 cm przecinają się pod kątem 60°.

RMA1EMb3P3RtA1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RagXh0aC8fvuj
Pole trójkąta EFC jest równe Możliwe odpowiedzi: 1. 363, 2. 36, 3. 723, 4. 4,53
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RvG7nLLMQytMA2
Ćwiczenie 17
Kąt rozwarcia stożka ma miarę 60°. Tworząca stożka ma długość 10.
Pole powierzchni bocznej stożka jest równe Możliwe odpowiedzi: 1. 25π3, 2. 50π, 3. 100π, 4. 25π
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RLUwudNcxt0Yz2
Ćwiczenie 18
Obracające się półkole utworzyło kulę o objętości 288π. Pole powierzchni tej kuli jest równe Możliwe odpowiedzi: 1. 36π, 2. 12π, 3. 144π, 4. 72π
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R8XWCyM4voyGd2
Ćwiczenie 19
W trójkąt ABC wpisany jest okrąg o środku S. Miara kąta SAC jest równa 30°, a miara kąta SCA jest równa 20°. Jeden z kątów trójkąta ABC ma miarę Możliwe odpowiedzi: 1. 70°, 2. 100°, 3. 50°, 4. 80°
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1G2ekPmRZd9Y2
Ćwiczenie 20
Ile wierzchołków ma graniastosłup, który ma 45 krawędzi? Możliwe odpowiedzi: 1. 15, 2. 30, 3. 90, 4. 21
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 21

Uzasadnij, że jeśli w liczbie trzycyfrowej cyfra dziesiątek jest równa sumie cyfr jedności i setek, to ta liczba jest podzielna przez 11.

RelgYRIuZKckf
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 22
R1BkaI0xDnzQ71
W szkolnym klubie sportowym są trzy sekcje: piłki nożnej, koszykówki i siatkówki. Członków sekcji piłki nożnej jest o 25% więcej niż członków sekcji koszykówki, ale o 20% mniej niż członków sekcji siatkówki, których jest 50. Ile osób należy do sekcji koszykówki, a ile do sekcji piłki nożnej? Uzupełnij luki w odpowiedzi, wpisując odpowiednie liczby. Odpowiedź: Do sekcji piłki nożnej należy Tu uzupełnij osób, a do sekcji koszykówki Tu uzupełnij osoby.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 23

Rysunek przedstawia siatkę ostrosłupa prawidłowego.

RcJqm0Btj8sX41
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RoR0w9MwpiSKo
Pole powierzchni bocznej tego ostrosłupa jest równe 36a2. Wysokość ściany bocznej jest równa 4a. Ile wynosi pole powierzchni podstawy tego ostrosłupa? Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Pole powierzchni podstawy, to 1. 185a23, 2. 272a23, 3. 274a22, 4. 132a22.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 24
R1RnMyBHeX3Ed1
Średnica koła roweru Anki jest równa 18 cali. Natomiast średnica koła roweru Marcela stanowi 11119% średnicy koła roweru Anki. Oblicz skalę podobieństwa większego koła do mniejszego. Uzupełnij luki w odpowiedzi, wpisując odpowiednie liczby. Odpowiedź: Skala podobieństwa wynosi Tu uzupełnij:Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.