Zadania utrwalające poznane wiadomości o ułamkach zwykłych
Zadania utrwalające poznane wiadomości o ułamkach zwykłych
1. Cele lekcji
Cel ogólny lekcji:
Umieć stosować poznane wiadomości o ułamkach do rozwiązywania zadań.
a) Wiadomości
Znać pojęcie ułamka zwykłego.
Znać pojęcie rozszerzania i skracania ułamków.
Znać reguły dodawania i odejmowania ułamków o równych mianownikach.
b) Umiejętności
Odczytywać wartość ułamka z rysunku.
Rysować ułamek o danej wartości.
Rozpoznawać ułamki większe od 1, równe 1.
Rozszerzać ułamki zwykłe.
Dodawać ułamki zwykłe.
Analizować treści zadań.
Uzasadniać swoje zdanie.
Komunikować się z nauczycielem.
Komunikować się z kolegami.
Rozwiązywać zadania we współpracy z innymi.
2. Metoda i forma pracy
Metody:
Pracy z tekstem.
Pytań i odpowiedzi.
Pracy w grupach.
Dyskusji.
Dramy.
Burzy mózgów.
Formy:
Zbiorowa.
Grupowa.
Indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Zestawy zadań – „Opowiadanie o pięknej księżniczce Algebrze”.
Karta oceny pracy ucznia.
4. Przebieg lekcji
Powitanie, sprawy organizacyjne.
Powtórzenie wiadomości – pytania i odpowiedzi.
Wprowadzenie do tematu – przypomnienie zasad pracy.
Rozwinięcie tematu:
Omówienie zasad pierwszej zabawy:
- nauczyciel rozdaje przygotowane zestawy zadań (zał. nr1) oraz
karty oceny pracy ucznia (zał. nr2)
- uczniowie rozwiązują zadania parami, a następnie na tablicy
- uczniowie samodzielnie wpisują punkty do karty oceny pracy
- uczniowie sami się oceniają zgodnie z podanymi kryteriami.
Podsumowanie i ocena uczniów.
Ewaluacja: dzieci opowiadają swoje wrażenia z lekcji.
Omówienie pracy domowej.
Bibliografia
Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, zakład wydawniczy SFS, Kielce 2000.
Jeleński Sz., Śladami Pitagorasa, wydawnictwo PZWS, Warszawa 1961.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
ZAŁĄCZNIK NR 1
Opowiadanie o mądrej księżniczce Algebrze i dzielnym rycerzu herbu
Czwarta Klasa.
Dawno, dawno temu w przepięknej krainie
zwanej Matematyka żyła mądra i śliczna
księżniczka Algebra.
Niestety złe trolle uwięziły ją w głębi starego
Zamczyska .
Rozesłano wici na wszystkie strony
Świata. Nagrodą za uwolnienie księżniczki miała
być jej najpiękniejsza dwórka – SZÓSTKA.
Tego zadania podjął się dzielny rycerz, Uczeń herbu Czwarta Klasa.
1. Aby wejść do zamku Uczeń musiał znaleźć szyfr do bramy. W tym celu należy wybrać wszystkie liczby równe liczbie w środku.
2. Żeby przejść przez pierwszą salę rycerz musi wskazać flagę krainy MATEMATYKA wiedząc, że jedna trzecia flagi jest biała, a dwie trzecie czerwone.
I II III
IV V VI
3. Rycerz Uczeń jest w wielkiej sali. Na posadzce znajduje się gwiazda o ośmiu ramionach skierowanych na osiem drzwi. Tylko jednymi drzwiami można przejść bezpiecznie, pozostałe prowadzą do jaskini smoka o siedmiu głowach.
Drzwi właściwe oznaczone są ułamkiem większym od 1.
Należy wskazać ten ułamek i narysować go.
4. Rycerz jest w ogromnej komnacie, w której są cztery drzwi oznaczone literami: K, D, M, Z .
Za trzema z nich znajdują się zapadnie. Tylko jedne prowadzą do księżniczki. Które z nich?
Dojść do nich można, przechodząc od ułamka do ułamka w ten sposób, że każdy następny rozszerzamy dwa razy. Pierwszym ułamkiem jest jedna druga.
M K
D
Z
5. Już tylko ostatnia sala, a w niej strome schody dzielą rycerza od ALGEBRY.
Jak wspiąć się po schodach ? Należy dodać ułamki zapisane na stopniach schodów.
ZWYCIĘSTWO !!!
Rycerz Uczeń doszedł do ALGEBRY.
Jeszcze tylko musi pokonać złe trolle i piękna SZÓSTKA jest Jego.
Trolle ulegną Rycerzowi, jeżeli ten odkryje ich tajemnicę.
Trolle bardzo lubią słodycze.
Jeden zjada 1/2 tortu orzechowego i 1/4 tortu migdałowego na śniadanie, 1 1/2 tortu orzechowego i 2 torty migdałowe na obiad oraz 3/4 tortu waniliowego na kolację.
Tajemnicą trolli jest ile tortów dziennie zjada każdy z nich ?
ZAŁĄCZNIK NR 2
KARTA OCENY PRACY UCZNIA:
L.p. | Uczeń: (umiejętności) | Ilość punktów max. | Ilość punktów osiągnięta | Dodatkowe punkty |
1. | Zna pojęcie ułamka zwykłego. (równego 1) | 3 | ||
2. | Wybiera rysunek przedstawiający dany ułamek. | 3 | ||
3. | Zna pojęcie ułamka większego od 1. Rysuje ułamek. | 4 | ||
4. | Rozszerza ułamki. | 4 | ||
5. | Dodaje ułamki o takim samym mianowniku. | 4 | ||
6 * | Dodaje ułamki o różnych mianownikach. |
Ocena uczniów odbywa się w oparciu o kartę oceny pracy ucznia.
Propozycje norm oceny:
18pkt + zad. dodatkowe – jesteś najlepszy z ułamków zwykłych;
18pkt -17pkt – jesteś bardzo dobry;
16pkt -14pkt – jest dobrze – „ale” ;
13pkt -10pkt – jest dostatecznie – mogło być lepiej;
9pkt - 5pkt – dopuszczająco – od jutra się poprawisz;
4pkt - 0pkt – niedostatecznie – co teraz zrobię?
b) Zadanie domowe
„Sprawdź czy umiesz” z działu ułamki zwykłe.
7. Czas trwania lekcji
45 minut.
8. Uwagi do scenariusza
Brak.