Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zadania utrwalające poznane wiadomości o ułamkach zwykłych

1. Cele lekcji

Cel ogólny lekcji:

Umieć stosować poznane wiadomości o ułamkach do rozwiązywania zadań.

a) Wiadomości

  1. Znać pojęcie ułamka zwykłego.

  2. Znać pojęcie rozszerzania i skracania ułamków.

  3. Znać reguły dodawania i odejmowania ułamków o równych mianownikach.

b) Umiejętności

  1. Odczytywać wartość ułamka z rysunku.

  2. Rysować ułamek o danej wartości.

  3. Rozpoznawać ułamki większe od 1, równe 1.

  4. Rozszerzać ułamki zwykłe.

  5. Dodawać ułamki zwykłe.

  6. Analizować treści zadań.

  7. Uzasadniać swoje zdanie.

  8. Komunikować się z nauczycielem.

  9. Komunikować się z kolegami.

  10. Rozwiązywać zadania we współpracy z innymi.

2. Metoda i forma pracy

Metody:

Pracy z tekstem.

Pytań i odpowiedzi.

Pracy w grupach.

Dyskusji.

Dramy.

Burzy mózgów.

Formy:

Zbiorowa.

Grupowa.

Indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

  1. Zestawy zadań – „Opowiadanie o pięknej księżniczce Algebrze”.

  2. Karta oceny pracy ucznia.

4. Przebieg lekcji

  1. Powitanie, sprawy organizacyjne.

  2. Powtórzenie wiadomości – pytania i odpowiedzi.

  3. Wprowadzenie do tematu – przypomnienie zasad pracy.

  4. Rozwinięcie tematu:

Omówienie zasad pierwszej zabawy:

- nauczyciel rozdaje przygotowane zestawy zadań (zał. nr1) oraz

karty oceny pracy ucznia (zał. nr2)

- uczniowie rozwiązują zadania parami, a następnie na tablicy

- uczniowie samodzielnie wpisują punkty do karty oceny pracy

- uczniowie sami się oceniają zgodnie z podanymi kryteriami.

  1. Podsumowanie i ocena uczniów.

  2. Ewaluacja: dzieci opowiadają swoje wrażenia z lekcji.

  3. Omówienie pracy domowej.

Bibliografia

  1. Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, zakład wydawniczy SFS, Kielce 2000.

  2. Jeleński Sz., Śladami Pitagorasa, wydawnictwo PZWS, Warszawa 1961.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

ZAŁĄCZNIK NR 1

Opowiadanie o mądrej księżniczce Algebrze i dzielnym rycerzu herbu

Czwarta Klasa.

Dawno, dawno temu w przepięknej krainie

zwanej Matematyka żyła mądra i śliczna

księżniczka Algebra.

Niestety złe trolle uwięziły ją w głębi starego

Zamczyska .

Rozesłano wici na wszystkie strony

Świata. Nagrodą za uwolnienie księżniczki miała

być jej najpiękniejsza dwórka – SZÓSTKA.

Tego zadania podjął się dzielny rycerz, Uczeń herbu Czwarta Klasa.

1. Aby wejść do zamku Uczeń musiał znaleźć szyfr do bramy. W tym celu należy wybrać wszystkie liczby równe liczbie w środku.

2. Żeby przejść przez pierwszą salę rycerz musi wskazać flagę krainy MATEMATYKA wiedząc, że jedna trzecia flagi jest biała, a dwie trzecie czerwone.

I II III

IV V VI

3. Rycerz Uczeń jest w wielkiej sali. Na posadzce znajduje się gwiazda o ośmiu ramionach skierowanych na osiem drzwi. Tylko jednymi drzwiami można przejść bezpiecznie, pozostałe prowadzą do jaskini smoka o siedmiu głowach.

Drzwi właściwe oznaczone są ułamkiem większym od 1.

Należy wskazać ten ułamek i narysować go.

4. Rycerz jest w ogromnej komnacie, w której są cztery drzwi oznaczone literami: K, D, M, Z .

Za trzema z nich znajdują się zapadnie. Tylko jedne prowadzą do księżniczki. Które z nich?

Dojść do nich można, przechodząc od ułamka do ułamka w ten sposób, że każdy następny rozszerzamy dwa razy. Pierwszym ułamkiem jest jedna druga.

M K

D

Z

5. Już tylko ostatnia sala, a w niej strome schody dzielą rycerza od ALGEBRY.

Jak wspiąć się po schodach ? Należy dodać ułamki zapisane na stopniach schodów.

ZWYCIĘSTWO !!!

Rycerz Uczeń doszedł do ALGEBRY.

Jeszcze tylko musi pokonać złe trolle i piękna SZÓSTKA jest Jego.

Trolle ulegną Rycerzowi, jeżeli ten odkryje ich tajemnicę.

Trolle bardzo lubią słodycze.

Jeden zjada 1/2 tortu orzechowego i 1/4 tortu migdałowego na śniadanie, 1 1/2 tortu orzechowego i 2 torty migdałowe na obiad oraz 3/4 tortu waniliowego na kolację.

Tajemnicą trolli jest ile tortów dziennie zjada każdy z nich ?

ZAŁĄCZNIK NR 2

KARTA OCENY PRACY UCZNIA:

L.p.

Uczeń: (umiejętności)

Ilość punktów max.

Ilość punktów osiągnięta

Dodatkowe

punkty

1.

Zna pojęcie ułamka zwykłego.

(równego 1)

3

2.

Wybiera rysunek przedstawiający

dany ułamek.

3

3.

Zna pojęcie ułamka większego

od 1. Rysuje ułamek.

4

4.

Rozszerza ułamki.

4

5.

Dodaje ułamki o takim samym mianowniku.

4

6 *

Dodaje ułamki o różnych

mianownikach.

Ocena uczniów odbywa się w oparciu o kartę oceny pracy ucznia.

Propozycje norm oceny:

18pkt + zad. dodatkowe – jesteś najlepszy z ułamków zwykłych;

18pkt -17pkt – jesteś bardzo dobry;

16pkt -14pkt – jest dobrze – „ale” ;

13pkt -10pkt – jest dostatecznie – mogło być lepiej;

9pkt - 5pkt – dopuszczająco – od jutra się poprawisz;

4pkt - 0pkt – niedostatecznie – co teraz zrobię?

b) Zadanie domowe

„Sprawdź czy umiesz” z działu ułamki zwykłe.

7. Czas trwania lekcji

45 minut.

8. Uwagi do scenariusza

Brak.

RffMCMiwoXh6i

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 229.40 KB w języku polskim
RNABbQ39dWdOZ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 103.00 KB w języku polskim