Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie asystent kierownika produkcji filmowej i telewizyjnej powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji:

AUD.01. Przygotowanie i organizacja produkcji audiowizualnej:

  • przygotowania produkcji audiowizualnej,

  • realizacji produkcji i postprodukcji audiowizualnej.

  • opracowania kosztorysu produkcji filmowej i telewizyjnej oraz dokumentacji zgodnie z kosztorysem,

  • organizowania produkcji i postprodukcji filmowej i telewizyjnej zgodnie z harmonogramem i wymogami jakości artystycznej i technicznej,

  • koordynowania przebiegu produkcji i postprodukcji filmowej i telewizyjnej,

  • planowania harmonogramów produkcji oraz postprodukcji audiowizualnej.

RtKk34U6ZNHBE1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Katarzyna, asystent kierownika produkcji filmowej i telewizyjnej, licencja: CC BY-SA 3.0.

„Na co dzień uczestniczę jako jeden z członków ekipy produkcyjnej w realizacji utworu audiowizualnego, wykonując zadania wskazane przez kierownika produkcji i jego zastępców”.

Katarzyna, asystent kierownika produkcji filmowej i telewizyjnej

Ciekawostka

Najstarszym czynnym reżyserem był Manoel de Oliveira. Jego ostatni film powstał w 2014 roku, gdy miał 105 lat.

R1aJ7iH7Igw7B
Źródło: Lê Minh, Realizacja nagrań filmowych, dostępny w internecie: pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Przykładowe zadania zawodowe

Przygotowanie produkcji audiowizualnej

Galeria zdjęć

Zapoznanie się ze scenariuszem lub scenopisem, związaną z nim dokumentacją i oraz z harmonogramem produkcji. Zdjęcie pierwsze przedstawia laptopa, na którym ktoś pisze.

Sporządzanie szczegółowego planu wydatków i pracy nad projektem na podstawie dokumentacji i scenopisu. Zdjęcie drugie przedstawia kobietę przeglądającą dokumenty.

Organizowanie pracy aktorów podczas realizacji projektu. Zdjęcie trzecie przedstawia mężczyznę i kobietę na scenie teatralnej. Oboje mają swój scenariusz. Ćwiczą role.

Organizowanie pod nadzorem kierownika prac na planie filmowym. Zdjęcie czwarte przedstawia dwóch mężczyzn i kobietę na planie filmowym. Stoją obok kamery.

Galeria - przygotowanie produkcji audiowizualnej.

Przygotowanie produkcji audiowizualnej. Zdjęcie pierwsze przedstawia klaps filmowy, który ma elementy w kolorze zielonym, żółtym, niebieskim, czerwonym, białym i szarym.

Krok pierwszy. Opracowywanie kosztorysu produkcji filmowej i telewizyjnej oraz dokumentacji produkcji zgodnie z kosztorysem. Zdjęcie przedstawia dokumenty, zeszyt, długopis oraz kalkulator.

Krok drugi. Organizowanie produkcji filmowej i telewizyjnej zgodnie z harmonogramem i wymogami jakości artystycznej i technicznej. Zdjęcie przedstawia ekipę filmową na planie. Widoczni są operatorzy kamery oraz światła, a także aktorka na pierwszym planie.

Krok trzeci. Koordynowanie przebiegu produkcji i postprodukcji filmowej i telewizyjnej. Zdjęcie przedstawia mężczyznę w słuchawkach. Mężczyzna obsługuje kamery rozstawione przez nim na statywach.

Krok czwarty. Organizowanie realizatorów dźwięku oraz ekipy filmowej. Zdjęcie przedstawia dwie osoby. Na pierwszym planie znajduje się kobieta z telefonem w prawej ręce i metalowo - plastikowym kubkiem. Obok niej jest stolik z kubkiem i obiektywami do kamery. Na drugim planie jest mężczyzna w okularach, niebieskiej czapce z daszkiem, granatowej bluzie z zamkiem i jasnobrązowym dresie. Obsługuje on kamerę na statywie.

Krok piąty. Sporządzanie dokumentacji kosztorysowej. Zdjęcie przedstawia kobietę w białej koszuli i okularach rozmawiającą przez telefon przy biurku z laptopem. W tle widać ścianę z tablicą korkową oraz regałem.

Krok szósty. Prowadzenie konsultacji z kierownikiem planu filmowego. Zdjęcie przedstawia dwóch mężczyzn w pokoju, ze skośną ścianą, w półmroku. Osoba po prawej stronie ma czapkę z daszkiem na głowie, czarną koszulkę z napisem, a w rękach trzyma kamerę. Druga osoba po lewej stronie ma ciemne ubranie i patrzy w ekran kamery.

Podsumowanie

W prezentacji ukazane zostały typowe zadania zawodowe. Zastanów się, na co warto zwrócić uwagę wykonując poszczególne czynności, aby cały proces przebiegł bezpiecznie i sprawnie.

Opracowanie kosztorysu produkcji filmowej i telewizyjnej oraz dokumentacji zgodnie z kosztorysem

ReQgBbfK2kw9P
Przygotowanie danych do sporządzenia kosztorysu planowanej produkcji
Źródło: Autor nieznany, Biuro, dostępny w internecie: www.freepik.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Sporządzanie zapotrzebowania na sprzęt i materiały do produkcji audiowizualnej. Zdjęcie pierwsze przedstawia fragment sylwetki kobiety, która siedzi przy biurku przed komputerem. Na pierwszym planie widoczne są jej dłonie położone na klawiaturze komputerowej.

Przygotowanie danych do sporządzenia kosztorysu planowanej produkcji. Fotografia druga. Na pierwszym planie zdjęcia widoczny jest plik kartek spiętych żółtym spinaczem, które wertowane są przez damskie dłonie. Na rozmazanym tle widoczna jest postać kobiety, która przegląda dokumenty znajdujące się na pierwszym planie zdjęcia.

Organizowanie produkcji i postprodukcji filmowej i telewizyjnej zgodnie z harmonogramem i wymogami jakości artystycznej i technicznej

1, 1
R1AEKeBUxtc9W
Organizowanie nagrań produkcji telewizyjnej
Źródło: Lê Minh, Nagrania w plenerze do produkcji telewizyjnej, dostępny w internecie: pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R1IqIQlGBH3ui
Organizowanie nagrań produkcji filmowej
Źródło: Áo Cưới Tiến Thành, Nagrania filmowe, dostępny w internecie: pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Organizowanie nagrań produkcji telewizyjnej. Pierwsze zdjęcie przedstawia ujęcie zza pleców operatora kamery, który obsługuje kamerę. Na ekranie kamery widoczne jest realizowane przez niego ujęcie filmowe.

Organizowanie nagrań produkcji filmowej. Druga fotografia przedstawia operatora kamery stojącego obok kamery. Za nim siedzą na rozłożonych w rzędach krzesłach statyści ubrani w czerwone stroje.

Koordynowanie przebiegu produkcji i postprodukcji filmowej i telewizyjnej

1,1
R1bAlct911mmn
Koordynowanie przebiegu produkcji i postprodukcji filmowej i telewizyjnej
Źródło: KAL VISUALS, Przegląd techniczny sprzętu, dostępny w internecie: pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RzCPzj08qJfke
Organizowanie współpracy z pionem montażowym, wykonawcami efektów specjalnych, studiami postprodukcyjnymi, archiwami, wytwórniami filmowymi, itp.
Źródło: Freepik, Praca w studiu nagrań, dostępny w internecie: freepik.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Koordynowanie przebiegu produkcji i postprodukcji filmowej i telewizyjnej. Pierwsze zdjęcie przedstawia dwóch mężczyzn stojących za włączoną kamerą.

Organizowanie współpracy z pionem montażowym, wykonawcami efektów specjalnych, studiami postprodukcyjnymi, archiwami, wytwórniami filmowymi, itp. Drugie zdjęcie przedstawia kobietę siedzącą w studiu nagrań przed włączonym komputerem i mikserem dźwięku. Na monitorze jej komputera widoczny jest ekran programu do montażu filmowego. Na drugim planie za szybą znajduje się mężczyzna mówiący coś do mikrofonu.

Planowanie harmonogramów produkcji oraz postprodukcji audiowizualnej

Zaplanowanie poszczególnych etapów produkcji audiowizualnej. Pierwsza fotografia przedstawia dwóch mężczyzn na planie filmowym. Jeden mężczyzna trzyma w rękach kamerę. Drugi mężczyzna wskazuje coś palcem w pliku trzymanych kartek. Na arkuszach papieru widoczne są rysunki przypominające układ scenografii na planie.

Rozmieszczenie sprzętu potrzebnego do przeprowadzenia produkcji audiowizualnej. Drugie zdjęcie przedstawia plan nagrań filmowych w studiu. W lewej, lekko przyciemnionej, części zdjęcia znajduje się ekipa nagrywająca - między innymi operatorzy kamer, oświetleniowcy i realizatorzy dźwięku, wraz ze swoim sprzętem. W prawej, dobrze oświetlonej, części zdjęcia znajduje się mężczyzna siedzący na krześle. Kamery, światła i mikrofony są skierowane w jego stronę.

Przygotowywanie planu filmowego. Trzecie zdjęcie przedstawia dwóch mężczyzn na planie filmowym na dworze. Jeden mężczyzna trzyma kamerę, drugi trzyma w rękach blendę fotograficzną.

Gra edukacyjna

Po zapoznaniu się z rozdziałem „Zadania zawodowe” zapraszamy do gry, która pozwoli Ci na utrwalenie swojej wiedzy dotyczącej zawodu asystent kierownika produkcji filmowej i telewizyjnej.

1
R1cfyYjA7RQtX
Gra edukacyjna
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Gra edukacyjna, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ćwiczenia

Po zapoznaniu się z rozdziałem „Zadania zawodowe” zapraszamy do ćwiczeń, które pozwolą Ci na utrwalenie swojej wiedzy dotyczącej zawodu asystent kierownika produkcji filmowej i telewizyjnej.

RKCyiyQEIvt4x1
Ćwiczenie 1
RrxtmhZiIk9ct1
Ćwiczenie 2
R11S1VuUbbr321
Ćwiczenie 3