Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik reklamy powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji:

PGF.07. Wykonywanie przekazu reklamowego:

  • przygotowanie elementów strategii reklamowej,

  • przygotowanie elementów kreacji reklamowej,

  • produkcja reklamy.

PGF.08. Zarządzanie kampanią reklamową:

  • planowania kampanii reklamowej,

  • organizowanie sprzedaży reklamowej,

  • realizowanie kampanii reklamowej,

  • badanie przekazu reklamowego.

RrJlx3mWoua501
Źródło: GroMar Sp. z o. o., Technik reklamy, licencja: CC BY-SA 3.0.

„Na co dzień zajmuję się przede wszystkim planowaniem, prowadzeniem oraz koordynacją działań reklamowych, a w szczególności na: nawiązywaniu i utrzymywaniu kontaktu z klientem, tworzeniu przekazu reklamowego zgodnego z przyjętą strategią, dobieraniu treści i innych elementów do przekazu reklamowego, opracowywaniu planu całościowych kampanii reklamowych produktu lub marki, zarządzaniu procesem realizacji kampanii reklamowej, analizie wyników i sporządzaniu raportu skuteczności kampanii reklamowej.”

Karolina, technik reklamy

Ciekawostka

Pierwszą reklamą telewizyjną było umieszczenie marki BULOVA na wielkim zegarze przed głównym wydaniem wiadomości w Stanach Zjednoczonych.

RQoicqBAwFBmw
Praca w firmie reklamowej
Źródło: Austin Distel, Open space, dostępny w internecie: www.unsplash.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Przykładowe zadania zawodowe

Przygotowanie elementów strategii reklamowej

Galeria przedstawia przykładowe przygotowanie elementów strategii reklamowej.

Zdjęcie pierwsze przedstawia spotkanie w firmie reklamowej. Pracownicy firmy siedzą wokół długiego stołu. Część z nich ma przed sobą laptopa, pozostali mają rozłożone notatki.

Zdjęcie drugie przedstawia przygotowywanie kosztorysów kampanii reklamowej. Grupa osób siedzi wokół stołu. Mają przed sobą otwarte laptopy. Dwie osoby siedzące naprzeciwko siebie podają sobie dłonie nad stołem.

Zdjęcie trzecie przedstawia rozmowę telefoniczną z klientem. Pokazana jest młoda kobieta w koszuli, która siedzi przy biurku i rozmawia przez telefon. Przed sobą ma rozłożony otwarty zeszyt.

Zdjęcie czwarte przedstawia pracownika w trakcie pracy nad kampanią reklamową. Kobieta siedzi przy biurku, na którym rozłożony jest otwarty laptop, notatki z długopisem oraz filiżanka z kawą.

Przygotowanie elementów kreacji reklamowej

1,1,1
Rmpau0iXUC6EU
Spotkanie w biurze
Źródło: fauxels, Spotkanie kreatywne, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RlUIMrlxPnijb
Praca nad reklamą
Źródło: Mikhail Nilov, Obsługa specjalistycznych programów, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R1e7Z4BgRnVic
Przygotowywanie reklamy
Źródło: fancycrave1, Praca na kilku ekranach, dostępny w internecie: www.pixabay.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria przedstawia przykładowe przygotowanie elementów kreacji reklamowej.

Zdjęcie pierwsze przedstawia  kobietę stojącą przed tablicą korkową, do której przyczepione są małe kolorowe kartki. Pozostałe osoby w pomieszczeniu siedzą przy długim stole, na którym są rozłożone notatki.

Zdjęcie drugie przedstawia kobietę siedzącą przy biurku i pracującą na komputerze. Kobieta ma w dłoni kalkulator. Na blacie biurka oprócz laptopa są też segregatory z dokumentami, terminal oraz książki.

Zdjęcie trzecie przedstawia przygotowywanie reklamy. Przedstawiona jest osoba pracująca na tablecie. W tle na biurku widoczny jest włączony laptop.

Produkcja reklamy

1,1
RSyOiOXkHWldn
Studio przygotowane do kręcenia reklamy
Źródło: atom6408, Plan zdjęciowy, dostępny w internecie: www.pixabay.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R1UKLYc5jO3CZ
Technik reklamy robi zdjęcia
Źródło: Anton Gofman, Wykonywanie zdjęć, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria przedstawia przykładowe produkcje reklamy.

Zdjęcie pierwsze przedstawia studio fotograficzne. Na środku rozwinięte jest tło fotograficzne, które oświetlane jest przez dwie lampy na stojakach.

Zdjęcie drugie przedstawia mężczyznę wykonującego zdjęcie aparatem na statywie. Fotografowany przedmiot znajduje się w aparacie bezcieniowym.

Prezentacja przedstawia przykładowe zadania zawodowe wykonywane przez technika reklamy.

Zdjęcie pierwsze przedstawia młodą kobietę z długimi włosami, która rozmawia przez telefon komórkowy.

Krok pierwszy - Opracowywanie strategii marketingowej. Zdjęcie przedstawia młodą kobietę, która pisze na flipcharcie ustalenia strategii reklamowej. Trzyma w dłoni czarny marker.

Krok drugi -  Planowanie szczegółów kampanii reklamowej.  Zdjęcie przedstawia zapisywanie elementów strategii marketingowej na tablicy magnetycznej. Osoba trzymająca w dłoni czarny marker pisze pojedyncze słowa na tablicy.

Krok trzeci -  Pozyskiwanie informacji do materiałów reklamowych z dokumentacji klienta. Przedstawiona jest kobieta siedząca przy biurku i sporządzająca notatki. Na blacie biurka leży duży otwarty segregator wypełniony sporą ilością dokumentów.

Krok czwarty -  Przygotowywanie kosztorysów kampanii reklamowej. Przedstawiona jest kobieta pracująca na klawiaturze komputera. Ma pomalowane paznokcie oraz pierścionki na palcach.

Planowanie kampanii reklamowej

1,1
RDdkx5P0qDCv2
Planowanie kampanii reklamowej
Źródło: Christina Morillo, Praca w grupie, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R1D0TEkiw6KMA
Praca nad kampanią reklamową
Źródło: fauxels, Dopracowywanie detali, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria przedstawia przykładowe planowanie kampanii reklamowej.

Zdjęcie pierwsze przedstawia pracowników firmy podczas zebrania. Wszyscy siedzą wokół dużego stołu. Każdy ma przed sobą laptopy i notatki.

Zdjęcie drugie przedstawia pracę nad kampanią reklamową. Kilkoro ludzi siedzi wokół stołu. Jeden mężczyzna ma przed sobą laptopa, pozostałe osoby mają kartki i długopisy. Przed każdą osobą stoi kubek.

Organizowanie sprzedaży reklamowej

Galeria przedstawia przykładowe organizowanie sprzedaży reklamowej.

Zdjęcie pierwsze przedstawia organizowanie sprzedaży reklamowej. Przedstawionych jest czworo ludzi stojących przed tablicą magnetyczną, na której są wykresy i kolorowe magnesy. Każda z osób jest elegancko ubrana.

Zdjęcie drugie przedstawia konsultacje pomiędzy pracownikami. Jedna z kobiet siedzi przy laptopie. Druga kobieta pochyla się nad nią i patrzy w ekran laptopa.

Zdjęcie trzecie przedstawia pracę w biurze. Młody mężczyzna siedzi przed biurkiem, na którym stoi włączony monitor. Mężczyzna trzyma w dłoniach tablet z rysikiem i sporządza na nim grafikę.

Realizowanie kampanii reklamowej

1,1
R1lEVxNQ5BhT9
Realizacja kampanii reklamowej
Źródło: Canva Studio, Spotkanie grupowe, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RlEq4BdBWMR39
Praca przy reklamie
Źródło: Alexander Dummer, Studio fotograficzne, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria przedstawia przykładowe realizowanie kampanii reklamowej.

Zdjęcie pierwsze przedstawia realizację kampanii reklamowej. Czworo ludzi, którzy pochylają się nad dwoma laptopami i konsultują swoją pracę.

Zdjęcie drugie przedstawia pracę przy reklamie.  Pokazane jest studio fotograficzne. Na środku rozwinięte jest tło fotograficzne, które oświetlane jest przez trzy lampy na stojakach.

Badanie przekazu reklamowego

Galeria przedstawia przykładowe badanie przekazu reklamowego.

Zdjęcie pierwsze przedstawia sprawdzanie statystyk. Pokazana jest kartka z wydrukowanymi wykresami, leżąca na biurku. Osoba stojąca obok biurka dotyka kartki palcem wskazującym.

Zdjęcie drugie przedstawia analizę trendów zawodowych. Pokazana jest kobieta przy biurku. Ubrana jest w elegancki strój biznesowy. Jedną dłoń trzyma na laptopie. Drugą dłonią sporządza notatki na kartce. Na biurku leżą kolorowe, samoprzylepne kartki oraz organizer z długopisami i nożyczkami.